Miks junassa oli ukko joka tuijotti mua koko ajan?
Mikä oli niin ihmeellistä? Ihan kuin ei olisi aiemmin ihmistä nähnyt. Jo siinä kun kävin paikalleni istumaan, hän töllötti kaiken saapumisesta ja laukkujen asettelusta siihen asti että istuin alas. Katsoin takaisin siinä vaiheessa ja sitten se katse siirtyi pikkuhiljaa pois. Mutta palasi junamatkan aikana aina uudestaan ihmettelemään. MIKÄ ON NIIN IHMEELLISTÄ?
Kommentit (71)
Hallanvaara kirjoitti:
Minullakin oli joskus, pari tiettyä jotka tuli lähelle istumaan ja tuijotti. Ihan reippaasti yli soveliaan 3 sekuntia kerralla.
Kerran hivutti jalkaa minun jalkaan kiinni. Ja kerran tuijotti ja pyyhkäisi kädellä minun selkää matkallaan ulos. -- Silloin seisoin junassa lapsen ja ostoskassin kanssa?!
Törmättiin samaisiin henkilöihin kerran lenkkipolulla niin mies tokaisi jos niitä vielä näkyy hän tulee paikalle pesismailan kanssa. Tokaisi ihan omaan rauhalliseen tapaansa, hän ei ole mikään riehuja. Mutta ottaahan tuollaiset päähän.Ensi kerralla kaiva puhelin esiin ja ota miehestä kuva.
Ei kun ensi kerralla ja jatkossakin on varmaan kaikkien kannalta parempi että sinä se aggressiivinen psykopaatti-sosiopaattimiehesi matkustatte ihan vaan omalla henkilöautollanne, tai menette menonne taksilla.
Näin toivoisin siis kanssamatkustajien suojelemiseksi ja matkustajien yleisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Juna näet on matkustusväline joka ei ollenkaan sovi teidänkaltaisillenne.
Tajuathan esim. miten lyhyt aika on kolme sekuntia ?
Se on 1-2-3 !
Jos seisot ostoskasseinesi junan käytävällä lapsinesi(... ja oletetaan että sillä käytävällä on vielä muitakin) niin jo pelkkä teidän turvallinen ohittamisenne vaatii ohittajaa katsomaan eteensä enemmän kuin tuo 3 sek.
Se ,ettei siinä ahtaalla käytävällä liikkuessa minkäänlaista hipaisua tai kosketusta pääsisi tapahtumaan teihin on jo liki mahdoton vaatimus. se ,että vastapäätä istuvaa matkustajaa olisi tietoisesti vältettävä ollenkaan edes katsahtamasta esim. koko Joensuun-Helsingin välin ajan tekeekyllä taatusti siitä kanssamatkustajan olosta samassa hytissä jo hyvin vastenmielistä piinaa, kun pitää koko ajan muistaa, ettei siihen vastapäisellä penkillä istuvaan mörköön saa katse koskaan, vahingossakaan hetkeksikään osua, tai muuten...
Itse aikanani Euroopan moneen kertaan Interraililla reissanneena voin jo sillä kokemuksellani sanoa, että juna on vain sosiaalisten ihmisten matkustuväline ja kulkuneuvo.
Ei teidänkaltaistenne, privaattihakuisten, kosketushäiriöisten, jotka kylmänrauhallisesti ovat valmiita suunnittelemaan jonkun junassa joskus näkemänsä ihmisen teilaamista likvidoimista 'tylpällä astalolla' vain siksi että tuo henkilö sattui istumaan joskus vastapäätä samassa vaunuosastossa , tai että hänen kätensä hipaisi laukkua siellä hyllyltä ottaessaan.
Älkää te siis matkustako enää junalla ! Ottakaa sen sijaan vain kotona kuvia toisistanne.
Näin on kaikkien kannalta parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli niin ihmeellistä? Ihan kuin ei olisi aiemmin ihmistä nähnyt. Jo siinä kun kävin paikalleni istumaan, hän töllötti kaiken saapumisesta ja laukkujen asettelusta siihen asti että istuin alas. Katsoin takaisin siinä vaiheessa ja sitten se katse siirtyi pikkuhiljaa pois. Mutta palasi junamatkan aikana aina uudestaan ihmettelemään. MIKÄ ON NIIN IHMEELLISTÄ?
Miksi et yksinkertaisesti varannut ennen matkaasi VR:ltä yksityisvaunua käyttöösi ?
(problem solved)
Vaunun oville olisit voinut lisäksi vuokrata pari henkivartijaakin.
Veikkaan että tissivako näkyi tai muuten oli sellaiset vaatteet että muodot tuli esiin... mies ei pysty miituunkaan uhalla pitämään silmiään poissa, sori leidit näin se vaan on, me rakastetaan naisen viehkeää ja eroottistakin olemusta. Toisessa kulttuureissa ei tyydytä katselmaan, vaan isketään silmää, tullaan juttelemaan pikkutuhmia ja silittelemään. Ole onnellinen, ettet ollut italialaisessa junassa.
Vierailija kirjoitti:
Pervo ukko varmasti mietti miltä tuntuisi suuseksi kanssasi.
Mitäs pervoa tuollasissa ajatuksissa on? Ihan luonnollinen asia.
Ajattele positiivisesti. Ehkä hän oli vain ajatuksissaan ja katse lepäsi ikäänkuin kauniissa maisemassa. Se flow tilahan on nykyäään muotia.
Suurimmalla osalla ihmisistä on tarve näyttäytyä ja tulla nähdyksi. Sen vuoksi hakeudumme sinne, missä on muitakin ihmisiä, vaikka emme kommunikoisi heidän kanssaan ainakaan verbaalisesti lainkaan. Miksi mennä kahvilaan istumaan ja maksaa kupposesta kaksi euroa, jos ei kaipaa ihmisten joukkoon. Yksin tai kaverin kanssa voi kahvitella kotonakin ilmaiseksi. Kuinka moni tanssisi diskossa, jos siellä ei olisi ketään muuta? Kyllä valtaosa ihmisten vuorovaikutuksesta on esillä olemista ja toisten katselemista. Jos se häiritsee, ei kannata pyöriä julkisilla paikoilla tai etenkään julkisissa kulkuneuvoissa.
Tästä tuli mieleen kun olin yksi päivä kaupassa aamukahdeksalta, oli tosi kylmä ja ainoat asiakkaat minä ja sellainen lähemmäs 190 cm ukko, ikä lähemmäs 60v ja päässä iso korvalipallinen karvahattu karvapuoli sisäänpäin. Kassalla tyttö joka näytti siltä että tuskin 20 v täynnä, kiltin näköinen tavallinen meikitön tyttö. Jo siitä miten se ukko tuli kassalle näki että nyt tulee flirttiä. Se oli niin törkeetä jotenkin. En tiennyt että asiakas voi seisoa liian lähellä kassapäätettä mutta näköjään voi. Siitä vaativasti tuijotti tyttöä ja flirttaili. Mietin että uskaltaako tästä edes lähteä mutta oli kiire.
'Kaikki sovussa, samassa junassa...' kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Minullakin oli joskus, pari tiettyä jotka tuli lähelle istumaan ja tuijotti. Ihan reippaasti yli soveliaan 3 sekuntia kerralla.
Kerran hivutti jalkaa minun jalkaan kiinni. Ja kerran tuijotti ja pyyhkäisi kädellä minun selkää matkallaan ulos. -- Silloin seisoin junassa lapsen ja ostoskassin kanssa?!
Törmättiin samaisiin henkilöihin kerran lenkkipolulla niin mies tokaisi jos niitä vielä näkyy hän tulee paikalle pesismailan kanssa. Tokaisi ihan omaan rauhalliseen tapaansa, hän ei ole mikään riehuja. Mutta ottaahan tuollaiset päähän.Ensi kerralla kaiva puhelin esiin ja ota miehestä kuva.
Ei kun ensi kerralla ja jatkossakin on varmaan kaikkien kannalta parempi että sinä se aggressiivinen psykopaatti-sosiopaattimiehesi matkustatte ihan vaan omalla henkilöautollanne, tai menette menonne taksilla.
Näin toivoisin siis kanssamatkustajien suojelemiseksi ja matkustajien yleisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Se on 1-2-3 !
Jos seisot ostoskasseinesi junan käytävällä lapsinesi(... ja oletetaan että sillä käytävällä on vielä muitakin) niin jo pelkkä teidän turvallinen ohittamisenne vaatii ohittajaa katsomaan eteensä enemmän kuin tuo 3 sek.
Se ,ettei siinä ahtaalla käytävällä liikkuessa minkäänlaista hipaisua tai kosketusta pääsisi tapahtumaan teihin on jo liki mahdoton vaatimus. se ,että vastapäätä istuvaa matkustajaa olisi tietoisesti vältettävä ollenkaan edes katsahtamasta esim. koko Joensuun-Helsingin välin ajan tekeekyllä taatusti siitä kanssamatkustajan olosta samassa hytissä jo hyvin vastenmielistä piinaa, kun pitää koko ajan muistaa, ettei siihen vastapäisellä penkillä istuvaan mörköön saa katse koskaan, vahingossakaan hetkeksikään osua, tai muuten...
Itse aikanani Euroopan moneen kertaan Interraililla reissanneena voin jo sillä kokemuksellani sanoa, että juna on vain sosiaalisten ihmisten matkustuväline ja kulkuneuvo.
Ei teidänkaltaistenne, privaattihakuisten, kosketushäiriöisten, jotka kylmänrauhallisesti ovat valmiita suunnittelemaan jonkun junassa joskus näkemänsä ihmisen teilaamista likvidoimista 'tylpällä astalolla' vain siksi että tuo henkilö sattui istumaan joskus vastapäätä samassa vaunuosastossa , tai että hänen kätensä hipaisi laukkua siellä hyllyltä ottaessaan.
Älkää te siis matkustako enää junalla ! Ottakaa sen sijaan vain kotona kuvia toisistanne.
Ihan sairasta väittää että minun pitäisi vaihtaa paikkaa jos minun yksityisyyttäni loukataan.
Mies tuli joka aamu lähelleni istumaan ja tuijotti - kosketti - ojensi kätensä ja kosketti selkää.
Ja mikä mahtaa olla tämä pakkomelteesi psykopaatteihin.
Hahaha suunnittelemaan mitä? Missähän niin luki?
Lopeta jo se trollaus, sekopää.
Jotkut tuijottaa pahalla (ei vaan pidä sinusta, syystä tai toisesta), jotkut hyvällä (olet kaunis/komea, mielenkiintoisen näköinen tai kiva tyyli) ja jotkut epähuomiossa. (ajatuksisaan)
Aika hankalaa meidän tietää miksi tuijotti.
Hallanvaara kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Se on 1-2-3 !
Ihan sairasta väittää että minun pitäisi vaihtaa paikkaa jos minun yksityisyyttäni loukataan.
Mies tuli joka aamu lähelleni istumaan ja tuijotti - kosketti - ojensi kätensä ja kosketti selkää.
Itsehän niistä pesäpallomailoista ja kuvaamisesta (sitä vartenko?) kommentissasi puhuit.
Ja miehesi kylmän rauhallisesti, (kuten itse kerroit)esittämistä suunnitelmista lenkkipolulla jonkun aiemmin junassa näkemänsä henkilön sillä kolkkaamisen varalle ...
Jos muuten istuu junassa normaalisti, niin selkä on silloin penkin selkänojaa vasten, eikä siinä silloin kukaan pääse selkääsi koskettamaan ,ellei sitten istu viereen ja sen voi estää esim. laittamalla käsilaukun viereiselle penkille.
Eli nuo joka-aamuiset lähentelyjuttusi eivät nyt kuulosta edes uskottavilta.
(....joka aamu samaan aikaan joku sama mies ja aina tulee siihen samaan vaunuosastoon ja kuinka ollakaan osuu juuri sinne aina juuri sillä hetkellä kun sinä olet siellä ja aloittaa taas samat eiliset juttunsa jne. )
Suoraan sanoen:noita 'outoja yhteensattumia' on tkyllä uossa sinun tarinassasi vähän liikaa, ollakseen juttuna edes alkuunkaan uskottava.
(mietihän siis itse niitä ja niiden määrää ,ennenkuin syytät muita keskustelijoita täällä joksikin 'trollaajiksi')
Kenenkään fyysitä koskemattomuutta ei tokikaan ole kenelläkään lupaa loukata, eli sitä on muiden suhteen aina kaikkien kunnioitettava.
Tämä on ilman muuta selvä asia.
Junalla (tai muulla julkisella kulkuneuvolla) matkustaessasi et kuitenkaan ole samassa mielessä ja merkityksessä omassa yksityisessä tilassasi, kuin olisit esim. omassa henkilöautossasi.
Tämä sinun on otettava huomioon siinä kuin muidenkin samalla junalla, samassa osastossa matkustavien.
Eli matkustustila siellä kuuluu heille yhtä paljon kuin sinullekin.
Sen enempää yksityisyyttä (eli yksityistä tilaa) et voi heiltä siellä itsellesi vaatia.
Et siis esim. voi määrätä ketään katsomaan koko aika vain ulos, tai nurkkaan tai osaston ulko-ovelle ,jos hän istuu vastapäätäsi ja sen vaunuosaston paikat ovat täynnä.
Et voi myöskään määrätä häntä vaihtamaan paikkaa (...etkä varsinkaan jos hänellä on paikkalippu), tai siirtymään kokonaan toiseen vaunuosastoon.
Voit sen sijaan lukea kirjaa tai kuunnella korvalappustereoitasi, tehdä jotain käsityötäsi, täyttää ristisanaa tai (kunhan siitä e ole liikaa muille häiriötä) räplätä vaikka kännykkääsi.
Ennenkaikkea voit oppia tarpeeksi normaalia sosiaalista kanssakäymistä julkisissa kulkuneuvoissa matkustamisen tarpeiksi.
Jos ei kiinnosta, niin aja sitten vaikka taksilla.
Kuolaa tai räkää valui sun naamasta, etkä ollut itse huomannut asiaa?
Joku oli kirjoittanut sinun otsaan tussilla SLUT, tai jotain vastaavaa?
Ne 25 lävistystä pääsi alueella kiinnittuvät herrasmiehen huomion?
Rintavarustus tursusi paidan kauluksesta ulos?
Poikaystävän aamun roiskaus oli jäänyt sinun tukkaan?
Hei, nyt mun lanttu leikkas' ja mä kekkasin !
Oiskohan se ollu siellä junassa ihan vaan siks' että se oli matkalla jollekin toiselle, ehkä jo sen radan varrella sijaitsevalle paikkakunnalle ja sen asemalle siellä ?
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Se on 1-2-3 !
Itsehän niistä pesäpallomailoista ja kuvaamisesta (sitä vartenko?) kommentissasi puhuit.
Ja miehesi kylmän rauhallisesti, (kuten itse kerroit)esittämistä suunnitelmista lenkkipolulla jonkun aiemmin junassa näkemänsä henkilön sillä kolkkaamisen varalle ...
Jos muuten istuu junassa normaalisti, niin selkä on silloin penkin selkänojaa vasten, eikä siinä silloin kukaan pääse selkääsi koskettamaan ,ellei sitten istu viereen ja sen voi estää esim. laittamalla käsilaukun viereiselle penkille.
Eli nuo joka-aamuiset lähentelyjuttusi eivät nyt kuulosta edes uskottavilta.
(....joka aamu samaan aikaan joku sama mies ja aina tulee siihen samaan vaunuosastoon ja kuinka ollakaan osuu juuri sinne aina juuri sillä hetkellä kun sinä olet siellä ja aloittaa taas samat eiliset juttunsa jne. )
Suoraan sanoen:noita 'outoja yhteensattumia' on tkyllä uossa sinun tarinassasi vähän liikaa, ollakseen juttuna edes alkuunkaan uskottava.
(mietihän siis itse niitä ja niiden määrää ,ennenkuin syytät muita keskustelijoita täällä joksikin 'trollaajiksi')
Kenenkään fyysitä koskemattomuutta ei tokikaan ole kenelläkään lupaa loukata, eli sitä on muiden suhteen aina kaikkien kunnioitettava.
Tämä on ilman muuta selvä asia.
Junalla (tai muulla julkisella kulkuneuvolla) matkustaessasi et kuitenkaan ole samassa mielessä ja merkityksessä omassa yksityisessä tilassasi, kuin olisit esim. omassa henkilöautossasi.
Tämä sinun on otettava huomioon siinä kuin muidenkin samalla junalla, samassa osastossa matkustavien.
Eli matkustustila siellä kuuluu heille yhtä paljon kuin sinullekin.
Sen enempää yksityisyyttä (eli yksityistä tilaa) et voi heiltä siellä itsellesi vaatia.
Et siis esim. voi määrätä ketään katsomaan koko aika vain ulos, tai nurkkaan tai osaston ulko-ovelle ,jos hän istuu vastapäätäsi ja sen vaunuosaston paikat ovat täynnä.
Et voi myöskään määrätä häntä vaihtamaan paikkaa (...etkä varsinkaan jos hänellä on paikkalippu), tai siirtymään kokonaan toiseen vaunuosastoon.
Voit sen sijaan lukea kirjaa tai kuunnella korvalappustereoitasi, tehdä jotain käsityötäsi, täyttää ristisanaa tai (kunhan siitä e ole liikaa muille häiriötä) räplätä vaikka kännykkääsi.
Ennenkaikkea voit oppia tarpeeksi normaalia sosiaalista kanssakäymistä julkisissa kulkuneuvoissa matkustamisen tarpeiksi.
Jos ei kiinnosta, niin aja sitten vaikka taksilla.
Oletko matkustanut pääkaupunkiseudun lähijunissa paljonkin - niin niissä joissa penkit on kasvotusten? Ja muutakin tilaa kun vain käytävä?
:D suunnitella.. häirikkö oli lenkkipolulla ja mies tokaisi minulle että jos sitä vielä näkyy junassa, tai henkilö vielä häiriköi, minä otan häiriköstä kuvan ja hän tulee paikalle pesäpallomailalla. Sitä oli siinä vaiheessa jatkunut jo vuosi! Ymmärrätkö sinä kuinka ahdistavaa sellainen seuraaminen ja tuijotus on, pystytkö asettamaan itsesi muiden asemaan?
Häirintä ja toisen ihmisen seuraaminen on rikos. Matkustustila kuuluu kaikille, mutta minun reisi ei tottavieköön kuulu! Ja silloin minun ei kuulu oppia minkäänlaista sosiaalista kanssakäymistä, vaan sen henkiön joka kuvittelee voivansa koskea, seurata ja tuijottaa.
Sinulla on ehkä tapana satuilla täällä mitä sattuu, koska oletat minunkin niin tekevän. Minä vastasin asiallisesti ketjuun kokemukseni ja siihen perustuvan ehdotuksen mitä tehdä.
Ei minulle vaan tulisi mieleenkään päteä tietäväni paremmin, kun on kyse muiden ihmisten elämästä.
Olisit menny viereen istumaan ja kysynyt että suudellaanko?
Vierailija kirjoitti:
Pervo ukko varmasti mietti miltä tuntuisi suuseksi kanssasi.
Mitäpä tuossa on miettimistä, eipä tus suissa ole kovin erilainen suuntuntuma naisesta toiseen.
No älä sitten matkusta siinä paikallisjunassa.Ilmoita asia poliisille ja kerro asiasta työnantajalle niin ehkä saat lapun jolla saat taksikulut poliisitutkinnan ajaksi peitettyä tms.
Äläkä nyt ainakaan mene enää esittelemään niitä reisiäsi sinne samaan paikallisjunaan. Tai vaihda nyt vaikka vaunua tai kulje vaihteeksi bussilla.
En osaa sanoa ratkaisua. Kai sinä sitten olet joku aivan erikoistapaus, kun eihän kukaan normaali-ihminen tuollaisiin tilanteisiin joudukaan.
Tai no, hanki itsellesi ympärivuorokautinen poliisivartio, tai palkkaa henkivartijat tai jotain..
Ja sitten mentiin toiseen ääripäähän. Kyllä on ihmiset röyhkeitä.
Kiitos vain, en ole ap.
Olisit laittanut aamulla vaatteet päälle niin olisi tullut vähemmän huomiota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan sitä on jossain silmiään pidettävä.
Ei ole naurun asia. Kattokaa seuraavan kerran vähän tarkemmin.
Epilepsia on ikävä sairaus. Ihmiset tietävät siitä kovin vähän.Millä tavalla kommenttini liittyi epilepsiaan?
Minne?
Niin, mistäpä kukaan tuon vastauksen tuohon voisikaan tietää, jos ei itsekin ollut siinä junassa ja samassa vaunussa ja vielä samalla puolella vaunua mukana matkustajana.
Muuten voi vain ,yleisluontoisesti, yrittää arvailla jotain, mutta siinä kaikki.
Ainoa vähänkään totuudenmukainen vastaus jonka ap.:lle voi siis antaa, on että 'itse tuon vastauksen kysymykseesi tiennet kuitenkin paljon paremmin kuin kukaan keneltä sitä nyt täällä kyselet.'