Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tosilihavat heräävät yölläkin syömään? Miksi megakokoinen iltapala ei riitä aamuun asti?

Meni ruokahalu
07.02.2019 |

Katselin tv:stä ohjelmaa tosi lihavasta naisesta. Hän herää joka yö näläntunteeseen ja syö tunnin ajan ihan mielettömästi erittäin raskasta ruokaa ja herkkuja, että saa taas unenpäästä kiinni. Aamulla hän on tietysti väsynyt heräämisen takia ja väsymykseen tankkaa energiaa syömällä pitkin päivää jättiannoksia.

En ymmärrä miten nukkuvan ihmisen energiankulutus voi olla niin suuri, että ihan järkyn kokoinen iltapala ei riitä aamuun asti?

Siis tosi kamalaa, että ihminen voi olla tuollaisessa kierteessä! :(

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 118kg ja illalla syön iltapalan esim teetä ja leipää n kello 19 ja seuraavan kerran juon aamulla kahvia n kello 7. Siinä välissä en syö mitään.

Vierailija
2/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyssäri aapeelle:

Miksi noin pahoista pakkomielteistä kärsivä ei hakeudu hoitoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painan 120+ ja söin eilen klo 13 mikropizzan, seuraava syönti oli tänään n. tunti sitten, että ei se jokainen läski ole jatkuvasti jääkaapilla

Vierailija
4/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se oikeaa nälkää olekaan. Psyykkisellä puolella jotain ongelmia, jotka ilmenevät syömisen hallinnan puutteena.

Vierailija
5/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 160 kg enkä koskaan syö yöllä ja harvoin edes iltapalaa.

Vierailija
6/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan noiden superlihavien ongelmat on siellä korvienvälissä. Suomessa ei varmaan vielä ole edes noita 300 kiloisia?

Vierailija
7/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa tapauksessa ole taustalla jokin sairaus, joko psyykkinen tai fyysinen tai jopa molemmat. Turha lähteä sen enempää yleistämään.

Olen itse "tosi lihava" eli ylipainoa on selkeästi, mutta en herää koskaan öisin syömään. Eikä iltapalani silti ole megakokoinen. Itseasiassa aamullakaan en yleensä juurikaan ole nälkäinen ja aamupalan syöminen on vaatinut suurta opettelua, mutta olen nyt pyrkinyt siihen, koska haluan tehdä elämäntapamuutoksen onnistuneesti. Aiemmin söin aamulla korkeintaan hedelmän (esim. banaani) tai join vaikka sellaisen kaupan pienen valmissmoothien, joskus skippasin ehkä kokonaan - etenkin vapaapäivinä. 

Tunnen myös pari muuta selkeästi ylipainoista eivätkä kyllä hekään harrasta yösyömistä. Veikkaisin, että suhteellisen harvinaista ylipainoisten keskuudessa kuitenkin. 

Vierailija
8/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se oikeaa nälkää olekaan. Psyykkisellä puolella jotain ongelmia, jotka ilmenevät syömisen hallinnan puutteena.

Siinä on sama periaate kuin muissakin riippuvuuksissa. Tupakoijat vetää pakkomielteisesti, huumeidenkäyttäjät tarvii aina lisää, alkoholisteilla ei ole mitään rajaa, ja jalostettu sokeri on huumeiden veroinen addiktioaine.

Vierailija
9/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetaiseppa 20v kolmivuorotyötä ja funtsi siinä ohessa miksi sulla ei ole säännöllistä ruokarytmiä joka-aamuisine aamupaloineen...?

Vierailija
10/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus moisia ohjelmia itsekin vilkaissut ja ihmetellyt, miksei niiden ihmisten pääkoppaa hoideta, ja miksi koko lähipiiri on sellaisessa henkisessä riippuvuussuhteessa lihavan kanssa, että kantaa tälle ämpärillä ruokaa, vaikka voisi olla kantamattakin.

Näkeehän sen maallikkokin, etteivät ne syö nälkäänsä. Ne syövät syömästä päästyään hukuttaakseen ahdistuksen, masennuksen, pelon tms.

Esim. jos minun äitini/lapseni makaisi vain sängyssä lihomassa ja ruinaisi minua hakemaan ruokaa, todennäköisesti hakisin joitakin kasvisraaka-aineita ja sanoisin, että kokkaapa itse noista. Ei riittäisi rahakaan syöttää kellekään ämpäritolkulla noutoruokaa ja sipsejä.

Eli nuppi pitää hoitaa ekaksi, vasta sitten voi alkaa huolehtia kropastaan. Tämä koskee sattumoisin myös sinua, joka postaat näitä lihavuusaiheisia inhontunteitasi tänne.

Vierailija
11/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä painan 118kg ja illalla syön iltapalan esim teetä ja leipää n kello 19 ja seuraavan kerran juon aamulla kahvia n kello 7. Siinä välissä en syö mitään.

Taas näitä "syön kuin lintu eli en juuri mitään" -juttuja. BMI kuitenkin 45, koska kilpirauhasen vajaatoiminta, isot luut jne. 

Vierailija
12/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, jotain luvatonta kirjoitin. Nyt vaan arvaamaan että mitä...

Alk o holi sti herää yöllä juomaan, tupakanpolttaja herättyään käy röökillä, nark kari tarvitsee annoksensa kun tarvitsee, ei katso aikaa eikä paikkaa. Ad diktio se on tuokin. Eihän hän nälkäänsä syö, vaan kyseessä psy ykk inen sairaus.

Vierailija
13/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans painan 7000kg, mutta söin viime vuoden puolella yhden leivänmurusen. En ole syönyt mitään muuta vuosikausiin, mulla vaan on geenit, kilpirauhanen, ferritiini, isot luut ja läskikohtu. Uin tuhansia kilometrejä päivässä.

En ymmärrä miksi lihon.

Vierailija
14/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä painan 120+ ja söin eilen klo 13 mikropizzan, seuraava syönti oli tänään n. tunti sitten, että ei se jokainen läski ole jatkuvasti jääkaapilla

Miksi söit mikropizzan? Jos painoa on 120 + niin kannattaisi todennäköisesti valita hieman toisenlaista ruokaa...

Vierailija
15/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotko itse juttuihisi?

Vierailija
16/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko itse juttuihisi?

No en, kun nyt kysyit. 

Oikeasti kunnon grandiosa meat-lover menee tässä välissä ja pari laskiaspullaa jälkkäriksi. Vuodenaika on otollinen. 

Ja toi teetä ja leipää tarkoittaa yhtä kunnon limppua voilla ja meetwurstilla höystettynä. 

Vierailija
17/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin unettomuudesta ja herään monesti yöllä syömään jotain. En ole lihava. Ihan normaalipainoinen. Syön kyllä kunnon iltapalan.

Vierailija
18/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko itse juttuihisi?

Miksei muka hyvinkin voisi pitää paikkaansa? Päivän mittaan ehtii silti vielä syödä vaikka mitä, josta kalorit kertyvät. Etenkin jos lisätään vielä pienehkö kulutus eli tekee vaikka istumatyötä eikä harrasta liikuntaa, on kalorimäärä, jolla ylipaino ei lähde putoamaan mihinkään (tai saattaa jopa nousta), yllättävän helppo saada täyteen. Monesti ihmiset eivät tajua paljonko kaloreita kertyy esim. yhdestä päivällisestä, etenkin jos se ei ole mikään erityisen terveellinen valinta, tai vaikka esim. päivän aikana juoduista juomista. Tai esimerkiksi tuo kyseisen kommentoijan iltapala voi olla yllättäväkin kaloripommi, se ei kommentista selviä. Leipää voi olla paljon ja/tai sen päälle voidaan laittaa esim. oivariinia, rasvaista juustoa, rasvaista leikkelettä tmv ja teehen jotkut laittavat esim. sokeria.

Itse olen ex-ylipainoinen ja useimmiten söin päivässä vain 2-3 krt. En todellakaan herännyt öisin syömään ja helposti saattoi itselläkin mennä niin, että söin iltapalan vaikka klo 20 ja seuraavan kerran lounaalla klo 11. Tai niin, että söin aamulla klo 9 jotakin ja seuraavan kerran jotain oikeasti pientä välipalaa lukuunottamatta vasta töiden jälkeen kotona, tyyliin klo 17. Sanomattakin selvää, että siinä kohtaa nälkä oli jo aika kova ja verensokeri varmaan melko alhaalla, joten se altisti entistä enemmän huonoihin valintoihin, liian suuriin annoskokoihin, iltanaposteluun, makeanhimoon jne. Yksi suurimmista muutoksista painonpudotusprosessini aikana oli nimenomaan se, että opettelin syömään riittävän usein (nykyään syön 5-6 krt/pv).

Vierailija
19/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin taas jokainen on erilainen. Itse voin parhaiten ja laihdun, kun syön harvoin, 2 tai 3 kertaa päivässä. 5-6 kertaa on ihan katastrofi. Terveellä ihmisellä verensokeri ei heittele niin rajusti että koko ajan pitää syödä. Mutta toki muuten voi sopia monta pientä ateriaa. Itse tykkään syödä klo 12 ja 18, 750+kcal kerralla.

Vierailija
20/33 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sitä on ylipainoinen ei sitä tarvitse olla jatkuvasti olla syömässä, että lihoo. Siihen tarvii tyyliin muutaman suklaapatukan ja kerran viikossa mäkkärissä käydä syömässä normaaliruuan lisäksi ja lihominen on taattu.

Nuo, jotka syövät jatkuvasti ovat yleisemmin niitä, jotka syövät sitä koska ovat koukussa yleisemmin hyvin suolaiseen, rasvaiseen tai sokeriseen ruokaan, mikä tuottaa mielihyvää samalla tavalla, kuin huumeet tai seksi. Toinen syy mihin he syövät, on omiin tunteisiin. Eli kovia tunteita turrutetaan ruuan avulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi