Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua tota auraajien valitusta

Vierailija
07.02.2019 |

Auraajat ym. Kiinteistöhuollon työntekijät valittavat taas kilvan kun on niin paljon aurattavaa. Miksi valitus? Tuskin sitä ilmaiseksi tekevät, eiköhän siitä pääsääntöisesti jonkinlainen palkkakin makseta?
Tekisivät rahaa nyt kun töitä riittää, ei täää lumikausi Suomessa nyt yleensäkään koko vuotta kestä ja monena vuonna ei ole lunta nimeksikään.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivat olla kiitollisia, että on töitä! Valittajille potkut!

Vierailija
2/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kolamiehenä, voin kertoa mikä se ongelma on...

Ekanakin, ne lumet tulevat liian tiheään, niin ei kerkeä nukkua välissä eikä kroppa palaudu kunnolla. Voi olla hankala ymmärtää, mutta tuo on hyvin raskasta työtä ja kestää pari kolme päivää että keho latautuu.

Toiseksi, ei noista niin paljoa tienaa että sillä juhlisi. Itse otin työn siksi että saan tienata sen 300€ tukien päälle, nyt jos tulee esim satanen lisää palkkaan, siitä lähtee puolet veke suoraan.

Eikä kiinteistönhuollon työt mihinkään ole loppumassa. Kesät leikataan nurmikkoa, syksy puhalletaan lehtia ja keväällä kerätään hiekkoja kadulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea valitus. Mene punttisalille välillä jos ei kroppa kestä työntekoa.

T:Kinkkumies penkki 220kg

Vierailija
4/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on tietysti, että nykyisillä minipihoilla äkkiä loppuu tila mihin sitä lunta voi edes kasata.

Vierailija
5/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähisukulainen tekee käsilumitöitä talvisin. Hän on hyväkuntoinen eikä lumen kolaaminen ole se ongelma. Rasittavinta on jään hakkaaminen petkeleellä, se saa kropan särkemään.

Vierailija
6/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekanakin, ne lumet tulevat liian tiheään, niin ei kerkeä nukkua välissä eikä kroppa palaudu kunnolla. Voi olla hankala ymmärtää, mutta tuo on hyvin raskasta työtä ja kestää pari kolme päivää että keho latautuu.

Toiseksi, ei noista niin paljoa tienaa että sillä juhlisi. Itse otin työn siksi että saan tienata sen 300€ tukien päälle, nyt jos tulee esim satanen lisää palkkaan, siitä lähtee puolet veke suoraan.

Eikä kiinteistönhuollon työt mihinkään ole loppumassa. Kesät leikataan nurmikkoa, syksy puhalletaan lehtia ja keväällä kerätään hiekkoja kadulta.

En ole itse nähnyt ikinä mitään kolamiehiä, muita kuin omakotitalojen ja rivitalojen pihoilla ja nekin ovat talojen asukkaita.

Millaista tuo kolamiehen työ siis on? Kolaatko 8h päiviä, vai jopa pidempiä jos lunta on tullut paljon? Monessa duunissa kun sitä urakkatyötä jatketaan niin pitkälle iltaan, että saadaan päivän työt tehtyä. Miksei teillä ole käytössä lumilinkoja, jos syksyisinkin haravoinnin korvaa lehtipuhallin? Työ sujuisi ainakin keveämmin, nopeudesta en ole niin varma. Onko tämä esim kaupungin keskustassa ihan mahdoton ajatus toteuttaa kun sitä lunta ei voi lingota mihinkään?

Ja juu, sitä lunta on kyllä tullut ihan kivanlaisesti tänä talvena. Meidän eka talvi okt:ssä pitkän kerrostaloelämän jälkeen :D. Kolata on saanut parhaimmillaan kolmesti päivässä.

Vierailija
7/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon kaupungissa paikkoja, joihin ei pääse koneella.

Esim. minun työpaikan pihalla on niin kapea käytävä, että se on pakko lumikolalla puhdistaa.

Vierailija
8/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis se joskus hauskaaa nähdä salkumiehetkii hyppii riemuiten lumihangesssa.

Vierailija
9/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auraajat, ei tietenkään kaikki, tekevät töitä kännykkä korvalla tai muuten puhelintaan räpläten. Peruuttelevat ja pyörivät traktorin kanssa, niin kuin liikenteessä ei olisi ketään muita. Useamman kerran olen joutunut hyppäämään lumihankeen, kun traktori ajaa tuhatta ja sataa pyörätiellä.

Vierailija
10/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähisukulainen tekee käsilumitöitä talvisin. Hän on hyväkuntoinen eikä lumen kolaaminen ole se ongelma. Rasittavinta on jään hakkaaminen petkeleellä, se saa kropan särkemään.

Mitä alapeukuttamista tuossa kommentissa on?

Vierailija
11/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävelin lähikauppaan. Jalkakäytävä oli lumessa. Eli tie aurattu siihen ja se lumi yletti minua olkapäähän. Sitä siis oli paljon, mutta tuo oli ainoa järkevä tapa sillä kadulla. Kävelijät käveli autotie reunaa. Kaupan pihalla oli todella iso kasa. Vaikea sanoa kuinka monta metriä . Varmaan niin iso kuin koneilla sai.

Lunta on paljon. Mitään kalustoa ja miehiä tuskin tarpeeksi.

Vierailija
12/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis se joskus hauskaaa nähdä salkumiehetkii hyppii riemuiten lumihangesssa.

Uskottavuudestaaa viis. Siinä voi kirmaillesssa syntyä vaikka minkälaisiia maailmanluokan ideoita.

Vierailija
13/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse nähnyt ikinä mitään kolamiehiä, muita kuin omakotitalojen ja rivitalojen pihoilla ja nekin ovat talojen asukkaita.

Millaista tuo kolamiehen työ siis on? Kolaatko 8h päiviä, vai jopa pidempiä jos lunta on tullut paljon? Monessa duunissa kun sitä urakkatyötä jatketaan niin pitkälle iltaan, että saadaan päivän työt tehtyä. Miksei teillä ole käytössä lumilinkoja, jos syksyisinkin haravoinnin korvaa lehtipuhallin? Työ sujuisi ainakin keveämmin, nopeudesta en ole niin varma. Onko tämä esim kaupungin keskustassa ihan mahdoton ajatus toteuttaa kun sitä lunta ei voi lingota mihinkään?

Ja juu, sitä lunta on kyllä tullut ihan kivanlaisesti tänä talvena. Meidän eka talvi okt:ssä pitkän kerrostaloelämän jälkeen :D. Kolata on saanut parhaimmillaan kolmesti päivässä.

Ainakin tuntemani kolamies on tehnyt pahimmillaan 14 tunnin työpäiviä, kun lunta on tullut paljon. Lumilingolla ei pääse kaikkiin paikkoihin eikä kaikki huoltofirmat sellaisia edes osta, kun kola tulee halvemmaksi.

Vierailija
14/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kolamies siirtää ne lumet sellaisista paikoista joihin kone ei pääse paikkoihin joista kone ne sitten reitin varrelta kerää. Päivän pituus vaihtelee lumen määrän mukaan, mutta ei noita virka-aikaan kolata. Siksi huoltoyhtiön kolamiehiä ei näe, koska ne liikuu keskiyön ja aamukuuden välillä. Pukeudun tosin siviilivaatteisiin, joten mulla on vain firman kuvallinen kortti rinnassa ja huoltoajo lätkä autossa.

Pahimmillaan voi olla niin että saman päivän aamusta tekee vuoron ja pitää samana iltapäivänä palata tekeen sama uudelleen kun tullut lisää.

Aurakonemieheksi en silti itse alkaisi, niillä on todella pitkät työpäivät ja ne koneet rikkoo selän. Ei kiva jäädä eläkkeelle 45 vuotiaana tyhjätaskuna.

Vierailija
15/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon kaupungissa paikkoja, joihin ei pääse koneella.

Esim. minun työpaikan pihalla on niin kapea käytävä, että se on pakko lumikolalla puhdistaa.

Jos viittaat tuohon yllämainittuun lumilinkoon, niin meillä on parilla okt-naapurilla sellainen käytössään omalla pihallaan. On tavallista lumikolaa kapeampi mutta tietystikään ei varmaan paras ratkaisu kahden rakennuksen väliin kun lumella ei ole tilaa lentää pois :D. Toisinaan iskenyt pieni kateus, kun toista tuntia kolaan tuota omaa tonttia. Onneksi on satanut vain pakkaslunta, se on ihanan kevyttä nostella korkeidenkin lumikasojen päälle!

Vierailija
16/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumilinko ei ole käytännöllinen koska kaikilla ei ole autoa jolla noita kuskata ja esim portaikkoja ja pyörätelineitä niillä ei pysty tekeen. Toiseksi, meteli on aika kova joten ei kestä aikaakaan kun joku tulisi valittaan.

Vierailija
17/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auraajat tekevät pikiä päiviä aloittaen yöllä. Sitä voi jokainen kokeilla miltä tuntuu tehdä 14-tuntista päivää jatkuvalla syötöllä kun työt alkaa 02.00 joka yö.

Vierailija
18/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki työ on rasittavaa, mutta niin on moni muukin fyysinen työ jota tehdään kiireaikana urakkana. Puoliso on raksalla, ja tekee usein viikkoja 13h päivää toisella paikkakunnalla ihan vapaaehtoisesti.

Itse lumenaurausstressi ei kestä koko vuotta, toki kiinteistönhuollon laukaisut ja roskakeikat jatkuvat koko kalenterivuoden, mutta eikö se ole kaikenlaisen työnteon tarkoitus?

Itse työskennellyt kiinteistönhuollossa ja oli aika leppoista verrattuna esim hoitoalan jatkuvaan kiireeseen.

Toki jokainen kokee työn vaativuuden omalla tavallaan, mutta ei kukaan ihmisrö töihin pakota. Eikä työsuorituksesta tarvitse erikseen ketään uhrautujaa kiitellä.

Ei työnteko välttämättä ole aina mukavaa, ja yöunetkin saattavat siitä kärsiä.

Vierailija
19/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auraajat on alkossa omilla ostoksillaan aina työajalla ja kotio lähdetään klo 12 jo perjantaina. -03-

Vierailija
20/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei suurimmalla osalla kommentaattoreista ole mitään käsitystä lumitöiden raastavuudesta. Fyysisen työn lisäksi pitää kuunnella vittuilua hienohelmoilta, ei ehdi syömään, janottaa koko ajan, pomo hengittää niskaan kun pihat pitäisi olla klo 7 mennessä avattu ja tiedät että palautuminen ei tule viikkoon tapahtumaan.

Tämä Hki ydinkeskustassa.

Silti rakastan talvea.