Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua tota auraajien valitusta

Vierailija
07.02.2019 |

Auraajat ym. Kiinteistöhuollon työntekijät valittavat taas kilvan kun on niin paljon aurattavaa. Miksi valitus? Tuskin sitä ilmaiseksi tekevät, eiköhän siitä pääsääntöisesti jonkinlainen palkkakin makseta?
Tekisivät rahaa nyt kun töitä riittää, ei täää lumikausi Suomessa nyt yleensäkään koko vuotta kestä ja monena vuonna ei ole lunta nimeksikään.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muillakin on töitä mitä tehdä kuin vain aura kuskeilla. Tärkeämpiä töitä. Ja ihmiset valittaa siksi, että te ette osaa tehdä työtänne kunnolla, vaan keskitytte vain haukkumaan ihmisiä joita huono auraus suututtaa.

Kuka sen teidän palkan maksaa? Onko käynyt mielessä, että se on se lattemamma, joka äitiyslomallakin tienaa teitä paremmin.

Haluaisitko sä, arvon palkanmaksaja, sitten kertoa että miten mä voisin tehdä työni paremmin? Tiedätkö edes mitä mun työhön kuuluu? Anna mä arvaan "no sähän vaat ajat sitä auraa!"?

No jos sä ajat sitä vähän vielä lisää, 24/7?

Vierailija
82/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juu, sitä lunta on kyllä tullut ihan kivanlaisesti tänä talvena. Meidän eka talvi okt:ssä pitkän kerrostaloelämän jälkeen :D. Kolata on saanut parhaimmillaan kolmesti päivässä.

Ohis, mutta en koskaan ole tajunnut näitä "kolmannet lumityöt tänään, huhu huh". Kuka halvattu käskee huitomaan sen kolan kanssa alvariinsa siellä pihalla? Meillä on JOKA talvi lunta, tämä ei ole mikään poikkeus, kuten monille tuntuu olevan. Lumityöt tehdään tasan kerran päivässä, jos silloinkaan. Ihan tavallinen henkilöauto ilman nelivetoa lähtee kyllä aamulla pihasta ilman aurausta. Uutta lunta saa olla ihan hyvin vaikka se 20 cm ja se ei ole autolle ongelma. Lumityöt tehdään sitten joskus illalla töiden jälkeen. Siks toisekseen, tuollaisesta kolalla monta kertaa päivässä sliipatusta pihasta tulee todella liukas! Odottakaas vaan ensimmäisiä suojia ja siihen päälle pakkasta. Sitten voikin valittaa kun täytyy hiekoittaa...

Tässä on se pieni ero, ettei meillä ole autoa. Ihan polkupyörällä liikutaan ja perässä on kaksi lasta pyörävaunussa. Maavara on pienempi 20cm, joten sitä lunta nyt vaan on pakko saada pois edestä aamulla lähtiessä ja päivällä tullessa. Joskus on hyvä kolata vielä kertaalleen illalla, että aamun lumityöt hoituvat nopeammin. Minun kokemukseni mukaan se kolaaminen on hitaampaa, mitä enemmän lunta on, sillä sitä useammin pitää se kolakin mennä kippaamaan. Normaalioloissa pihan kolaa noin tunnissa. Toisaalta minulla meni auran jättämää metrin leveää ja puolimetriä korkeaa jääkokkarelumikasaa kolatessa yli tunti, kun piti portilta ja postilaatikoilta saada väylä auki. Täällä alkaa jo vähän tila loppua, minne sitä lunta kolaisi. Lyhyehkönä naisihmisenä sitä on myös hankala kovin korkeille kinoksille tuupata, varsinkin kun tuo pakkaslumi on harmittavan upottavaa. No, ensi talvena teen kinokset jo suoraan vähän peremmälle pihaa, täällä rannikolla harvoin on lunta talvisin tullut niin en osannut ollenkaan ennakoida.

Mut kiva jos sulle ei lumi ole tuottanut mitään päänvaivaa :)! Mua taas ei haittaa liukas piha, vähän hiekkaa ja pitopohjakengät, ei ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kolamiehenä, voin kertoa mikä se ongelma on...

Ekanakin, ne lumet tulevat liian tiheään, niin ei kerkeä nukkua välissä eikä kroppa palaudu kunnolla. Voi olla hankala ymmärtää, mutta tuo on hyvin raskasta työtä ja kestää pari kolme päivää että keho latautuu.

Toiseksi, ei noista niin paljoa tienaa että sillä juhlisi. Itse otin työn siksi että saan tienata sen 300€ tukien päälle, nyt jos tulee esim satanen lisää palkkaan, siitä lähtee puolet veke suoraan.

Eikä kiinteistönhuollon työt mihinkään ole loppumassa. Kesät leikataan nurmikkoa, syksy puhalletaan lehtia ja keväällä kerätään hiekkoja kadulta.

Töitä siis olisi mutta kun ei jaksa.. järkyttävää tommonen työkkärikorvauksesta kynsin hampain kiinnipitäminen kun töitäkin ois tarjolla. Ja palkkaa.

Tähän on kyllä pakko todeta, että tuo lumenkolaus pitkää päivää tehden on todella raskasta työtä, etenkin jos ei pääse välillä palautumaan. Yllä olevan kommentin heittä ei varmaankaan koskaan ole lumikolaan koskenut.

Pikkupojasta saakka olen saanut kolata kylläkseni. Tosin palkkatyökseni sitä en ole tehnyt, mitä nyt vapaaehtoisena kolailen oman pihan lisäksi muutamien vanhusten pihat ja aikoinaan pidin vuosia kolalla auki pikkupoikien luistinrataa. Vaikka olen erittäin hyväkuntoinen ikäisekseni, niin kyllä vain kolauksessa väsyy niin, että useamman päivän kolailun jälkeen ei yksi yö riitä palautumiseen. Kyllä sitä nuori mies paremmin jaksaa, mutta 40 täytettyäni huomasin, että palautuminen vie aikansa.

Vierailija
84/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle joka valitti, että joutuu kantamaan lapsensa bussipysäkille... Miten olisi pulkka? Lapsi kyytiin ja vetämään.

Vierailija
85/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolahommia hoitavat yleensä osa-aikaiset kausityöntekijät, joilla saattaa olla siinä sivussa esimerkiksi korkeakouluopinnot tai toinen työ, siksi niitä lumitöitä ei voi olla aamusta iltaan joka päivä tekemässä. Ainakin eräässä tuntemassani tapauksessa kolaajien lisäksi aurahommia hoitaa vain ihan muutama huoltomies, joille kuuluu myös muut huoltotyöt ja kohteita on kymmeniä ympäri kaupunkia. Lienee selvää, ettei sellaisella miehityksellä ehdi kaikkialle kokoajan.

Vierailija
86/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi nyyh. Ketään ei kiinnosta ne vanhustenhoidossa raatavat hoitajat, koska he ovat naisia. Mutta lumimiehiä pitäisi taputella päähän ja sääliä.

Hoitajien raataminen. Suurimman luokan valhe, joka edelleenkin uppoaa hölmöihin. 

Miehet tekevät edelleenkin ne kaikkein raskaimmat ja vaarallisimmat työt. 

Empiiriset havaintoni eri työpaikoilla eivät tue väitettäsi. Miehet istuvat lisäksi kahvilla pitkään ja menevät usein sieltä, mistä aita on matalin.

Naiset ne niissä käsienheiluttelusuojatyöpaikoissa istuu ja makaa. 

Suomessa on noin 5000 palomiestä, arvaatko moniko on nainen? 10. Kymmenen.

Ja tämä oli vain yksi esimerkki. Toki vanhustenhoidossa on niin raskasta että potilaat kuolee käsiin kun hoitajat keittelee kahvia ja syö pullaa. Ja tiedän tämän koska olen nähnyt asiaa sisältäkäsin muutoinkin kuin omaisena 

Taas meni käsienheiluttelijoilla ja kansliassamakaajille tunteisiin alapeukuista päätellen, ja kiistattomista faktoista huolimatta : )

Vierailija
87/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun täällä on aurakuskeja, niin voisittekohan valaista erästä asiaa minulle? Asun omakotitalossa ja minulla on pitkä pihatie (200m), joka päättyy kaupungin pyörätiehen. Kaupungin aurakuski siis auraa tuon pyörätien, mutta aina minun pihatieni kohdalla pakittaa edestakaisin ilman syytä, jolloin lumi tamppautuu todella tiukasti pihatieni päätyyn. Siinä menee aina vähintään tunti, että sen saa edes hiukan auki.

Miksi aurakuski tekee noin? Pyörätie on siis aivan suora, minun pihatieni kohdalla ei ole mitään kurvia tmv. Mitään syytä hänellä ei ole pakitella tai käännellä sitä konetta siinä. Kerran olin paikalla kun teki näin ja kysyin häneltä asiasta, mutta ei vaivautunut vastaamaan kun räpätti puhelimeensa. 

En keksi mitään muuta syytä tuohon, kuin että tekee sen tahallaan. Syytä tosin en keksi, ellei sitten ole jotain kaunaa vuokraisäntääni kohtaan tai edellistä vuokralaista, eikä tiedä vuokralaisen vaihtuneen. Voiko tuohon olla jokin muu järkevä selitys?

Johtuu aurauskalustosta. Jos tuota vallia ei tulisi, pitäisi koukata sinun pihaan, joka taas hidastaa auraustyötä.

Meillä sama ongelma ja yksityinen firma auraa kadun. Maksan erikseen muutamasta minuutista, että hän koukkaa samalla myös meidän pihan kautta, jolloin tuota vallia ei tule. Ja sitten vielä meillä käy pihassa toinen auraaja, joka auraa pihan. Asutaan okt.ssa.

Minua ei haittaisi, vaikka siihen tulisi se valli, mutta miksi hän pakittaa siinä päällä ilman syytä? Silloin kun satuin tulemaan paikalle kun siinä oli, hän pakitti vallin yli, ajoi eteen, pakitti, ajoi eteen jne. Eikä työntänyt siinä samalla lunta tai kääntänyt konetta.

Vierailija
88/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä ettei se kaupunkilaistenkaan elämä tule liika helpoksi.

Tottuvat kulkemaan korkokengissä lämmitetyillä kaduilla kesää talvea.

Ja vielä katulamppujen loisteessa.

Pian on muuten loskaa kadut täynnä.

Vierailija
89/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä auraajien valitus? Enemmänhän ihmiset valittaa siitä kun ei aurata. Tälläkin palstalla lattemammat itkee kun ei pääse ilmaisella bussilla kauppakeskukseen latelle, kun suuri vääryys kohtaa heitä hoitamattomien jalkakäytävien muodossa ja estää lastenvaunujen kanssa latelle lähtemisen. 

Mikä sinuakin vaivaa? Ilmeisesti ei ainakaan ole lapsia, kun et tajua ettei niillä työssäkäyvilläkään vanhemmilla mitään nouto- ja kotiinkuljetuspalvelua sen päiväkodin puolesta ole. Ihan samojen kinosten kanssa hekin joutuvat tappelemaan kuin ne kotiäiditkin eikä siinä paljon latteja lipitellä.

Vierailija
90/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muillakin on töitä mitä tehdä kuin vain aura kuskeilla. Tärkeämpiä töitä. Ja ihmiset valittaa siksi, että te ette osaa tehdä työtänne kunnolla, vaan keskitytte vain haukkumaan ihmisiä joita huono auraus suututtaa.

Kuka sen teidän palkan maksaa? Onko käynyt mielessä, että se on se lattemamma, joka äitiyslomallakin tienaa teitä paremmin.

Lattemamman voimafantasiat.

Edelleenkään en ole nähnyt missään auraajien valituksia, ainoastaan teidän loisten itkentää siitä kun ette pääse kullattua tietä pitkin latelle kauppakeskukseen hyökkäysvaunuinenne muita asiakkaita häiriköimään 

Kuka on puhunut kullatuista teistä paitsi sinä? Alkaako argumentit loppua kun täytyy sortua vääristelemään? "Mammat haluaa että kävelytietkin aurataan" ei jostain syystä kuulosta riittävän raflaavalta - esimerkiksi siksi että se on oikeasti ihan kohtuullinen toive?

Vierailija
91/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä auraajien valitus? Enemmänhän ihmiset valittaa siitä kun ei aurata. Tälläkin palstalla lattemammat itkee kun ei pääse ilmaisella bussilla kauppakeskukseen latelle, kun suuri vääryys kohtaa heitä hoitamattomien jalkakäytävien muodossa ja estää lastenvaunujen kanssa latelle lähtemisen. 

Miksi pitää olla näin ilkeä?!

Toiset menee kahville, toisten täytyy päästä niiden rattaiden kanssa päiväkotiin tai neuvolaan. Vaunujen, rattaiden ja rollaattoreiden kanssa on tänä talvena ollut ihan oikeasti hankalaa liikkua. Onko se teille muille vain joku naurunaihe?

Ei ole naurunaihe, en vaan tajua miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää että kun lunta on paljon niin sitä on paljon. Vai pitäisikö auran ajaa ees taas yhtä katua että sinä pääset liikkumaan, viis muista?

En jaksa tätä. Minä menen töihin joka aamu, ja olen kahden viikon ajan kantanut lapseni bussipysäkille ja hoitoon, koska meillä päin aurat ei ole käyneet läheskään samaan tahtiin auraamassa kävelyteitä kuin autoteitä.

Mutta olkaa toki vahingoniloisia ja jatkakaa ilkeylyä, kun tämä harmi ei koske teitä.

Jos asut kerrostalossa niin ne kävelytiet ei kuulu kaupungin aurattavaksi. Raksuttaako?

En asu kerrostalossa. Asun kaupungin laidalla, rivitalo- ja omakotitaloalueella. Eikä tämän kaupungin keskustassakaan ole helppoa jalankulkijoilla, mutta ketä se kiinnostaisi?

Tärkeämpää on päteä ja olla ilkeä.

Älä välitä, voin luvata että tuolla lattemammajankkaajalla on asiat elämässä aika helkkarin paljon huonommin kuin sinulla. Ensi kerralla rattaitta kinoksessa repiessäsi mieti, että sinullakin voisi olla niin paha olla että saisit kiksejä tuntemattomille v*ttuilusta netissä. Tuo ehkä vähän perspektiiviä.

Vierailija
92/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattemamman voimafantasiat.

Edelleenkään en ole nähnyt missään auraajien valituksia, ainoastaan teidän loisten itkentää siitä kun ette pääse kullattua tietä pitkin latelle kauppakeskukseen hyökkäysvaunuinenne muita asiakkaita häiriköimään 

Kuka on puhunut kullatuista teistä paitsi sinä? Alkaako argumentit loppua kun täytyy sortua vääristelemään? "Mammat haluaa että kävelytietkin aurataan" ei jostain syystä kuulosta riittävän raflaavalta - esimerkiksi siksi että se on oikeasti ihan kohtuullinen toive?

Viimeisen viikon aikana lumenkaatopaikoille on ajettu enemmän lunta kuin keskivertotalvena ja auraukset priorisoidaan tärkeysjärjestyksen mukaan.

Mutta lattemammoilla on niin vaikeaa, viis hälytysajoista, jätehuollosta, hälytysajoista, tavarantoimituksista ja muusta tärkeästä liikeenteestä.

Kyllä lattemamman pitää olla maapallon napa. Äityleiden itsekkyys on loputonta, joka asiassa. 

Vierailija
93/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutista. Naiset ne niissä julkisen sektorin suojatyöpaikoissa niitä käsiään heiluttelee ja maksaa pelkkää ansiotuloveroa 10 miljardilla miehiä vähemmän vuosittain, muista veroista puhumattakaan.

Lisäksi valtaosa teiden aurauksista hoidetaan kilpailutettuina urakoina yksityisiltä toimijoilta.

Sinä et ole millään muotoa mikään veronmaksaja joka maksaa muiden palkkoja. 

Vierailija
94/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auraajat ei taida olla niitä niitä kaikkein mukavimpia tyyppejä.

Vierailija
95/95 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa oli muutama vuosi sitten keskustelua siitä miksi autoilijoiden (eli konevoimalla liikkuvien) ajoradat aurataan ensin ja usein moneen kertaan, vasta sitten, joskus vasta päivien päästä puhdistetaan tai hiekotetaan kevyenliikenteen kulkutiet, vaikka jalkaisin, pyörällä, lastenvaunujen/rattaiden tai rollaattorin, saati pyörätuolin kanssa kahlaaminen lumessa on paljon vaikeampaa kuin autolla. Siellä tosiaan jouduttiin miettimään, onko syynä vain autonkäyttäjämiesten saavutettu etu - suurin osa kevyen liikenteen käyttäjistä kun on naisia, lapsia ja muita unohdettuja. Joillain paikkakunnilla Ruotsissa painotusta muutettiinkin.

Sitä on tosiaan vaikea välillä tietää, kenelle minkäkin alueen lumenpoisto ja liukkauden ehkäisy kuuluvat, kiinteistön omistajalle, kunnalle vai tiepiirille, saati keneltä palvelu on mahdollisesti ostettu.