Olisiko Matti Nykänen voitu pelastaa?
Valitteli huonoa oloa pyykätessään. Jos olisi silloin heti viety lääkäriin, olisiko nyt elossa?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Eipäs pistetä Matin vaimolle ja lapselle yhtään enempää taakkaa, kuin mitä heillä jo on.
Joo sieltä on tullut nyrkkiä ja puukkoa ja ties mitä, eiköhän ne riitä. Joillekin ihmisille tällainen on idoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitteli huonoa oloa pyykätessään. Jos olisi silloin heti viety lääkäriin, olisiko nyt elossa?
Eipäs pistetä Matin vaimolle ja lapselle yhtään enempää taakkaa, kuin mitä heillä jo on.
Alkoholisti on tiedätkö sellainen, jolla on aika usein paha olo ja hän oksentaa usein - ja Mattihan ei alkoa ottaessaan syönyt ruokaa ollenkaan, vaikka oli diabeteskin.
Tätä oon aina ihmetelly ettei syödä kun otetaan. Itse otan joskus paljonkin ja jos en syö mitään tai juon tyhjään vatsaan niin meen ihan sekaisin. Onko tuo jotain itsensä rankaisemista "juon mutta en prkl syö"
Eiköhän tämä keskustelu jo riitä. Menee asiattomuuksiin.
Todella surullista ennen kaikkea Matin äidin kannalta. Kaikissa haastatteluissa hän ollut niin Matista huolehtivaisen oloinen. Äidin oma poika loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kaikki asiallinen on jo sanottu ja nyt pitää vaan puhua puhumisen takia.
Antakaa läheisten surra. Mitään virhettä ei ole tapahtunut, jossittelu on turhaa. Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta elämästään ja terveydestään ja komeaahan se on urheilusankarin suorilta jaloilta lähteä.
Melkoiset jossittelut ja kilpadiagnosoinnit täällä. Asiaa koskevissa uutisissa on kuitenkin ollut Matin terveydentilasta ja oireista niin monipuolista ja ristiriitaistakin tietoa, ettei paraskaan lääkäri pysty kuolinsyytä tietämään mediatietojen perusteella. Ei myöskään sitä, olisiko hänet voinut pelastaa toimimalla toisin.
Ilman mitään terveydenhuollon koulutusta ja pelkästään omien ja lähipiirin kokemusten perusteella kuitenkin sanoisin, että olisihan tuossa ollut monessa kohdassa ollut ihan aiheellista hakeutua lääkäriin. Noilla oireilla on myös ihan hyvät mahdollisuudet siihen, että jopa julkisella sektorilla olisi sinne myös päässyt ja jotain tutkimuksia tehty. Sitä ei voi tietää, mikä niiden tulos olisi ollut tai olisiko kuolema ollut estettävissä, tai oliko edeltävä oireilu millään tavalla kuoleman syynä, mutta tässä tapauksessa kukaan ei ilmeisesti edes yrittänyt missään vaiheessa olla terveydenhuoltoon yhteydessä. Ei siitä mihinkään pääse, että siinä on tietty jossittelun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron teille mystisen jutun: Istuin kerran päivystyksessä (oli itselläni mennyt rannetta) Ja viereeni tuotiin nainen joka oli varsin tuskaisa. En ole lääkäri. Hän kertoi siinä mulle oireitaan ja minä sanoin että teillä on sappikohtaus. Se tuli intuitiolla.
Vein naisen itse luvatta lekurin ovelle ja tyrkkäsin sisään lääkärin harmiksi. Sitten kului tovi ja toinen ja naista vietiin äkkiä paareilla jonnekin. Siitä minun kohdalta hän ähkäisi:
-Kuulkaa kerroin lääkärille tuolla sisällä että te kerroitte minulla olavan sappirakon tulehdus ja pahana. !Nainen näki huomattavan vaivan ponnistaessaan tuskiltaan ja kuiskatakseen tuon siinä.
-Ja se oli! Hän henkäisi!
Suoraansanottuna en tiedä miten osui...jäi arvoitukseksi ja miten älysin kipata naisen lekurille hädissäni ollen vielä. Älkääkä lytätkö- me emme aina edes tiedä mitä tiedämme aivot ovat niin monimutkaiset.
Mutta nainen olisi luultavasti alkanut pian voida todella vaarallisesti jos olisi nuokutettu siinä eteisessä penkillä. Niin monta traumapotilasta lapattiin sisään, mutta yksi lekuri oli onneksi silloin vielä vapaa edes.
Hirmu paljon kerkesi henkäistä sinulle siinä kun kuitenkin vietiin äkkiä paareilla jonnekin.
Kyllä kerkesi koska istuin sen oven takana eteisessä käytävällä ja sitä petiä siitä käännettiin ja sille laitettiin papereita.
Vierailija kirjoitti:
Melkoiset jossittelut ja kilpadiagnosoinnit täällä. Asiaa koskevissa uutisissa on kuitenkin ollut Matin terveydentilasta ja oireista niin monipuolista ja ristiriitaistakin tietoa, ettei paraskaan lääkäri pysty kuolinsyytä tietämään mediatietojen perusteella. Ei myöskään sitä, olisiko hänet voinut pelastaa toimimalla toisin.
Ilman mitään terveydenhuollon koulutusta ja pelkästään omien ja lähipiirin kokemusten perusteella kuitenkin sanoisin, että olisihan tuossa ollut monessa kohdassa ollut ihan aiheellista hakeutua lääkäriin. Noilla oireilla on myös ihan hyvät mahdollisuudet siihen, että jopa julkisella sektorilla olisi sinne myös päässyt ja jotain tutkimuksia tehty. Sitä ei voi tietää, mikä niiden tulos olisi ollut tai olisiko kuolema ollut estettävissä, tai oliko edeltävä oireilu millään tavalla kuoleman syynä, mutta tässä tapauksessa kukaan ei ilmeisesti edes yrittänyt missään vaiheessa olla terveydenhuoltoon yhteydessä. Ei siitä mihinkään pääse, että siinä on tietty jossittelun paikka.
Vai niin. Että jossittelu se auttaakin paljon tosiasioihin jälkeenpäin ja auttaa nimenomaan syyllistämään tuon perheen keskellä surua. He kuitenkin elvyttivät hikipäässä ja yrittivät parhaansa. Matti oli kuten miljoonasti jo sanottu oma persoonansa kaikessa tekemisessään ja häntä ei kyllä noin vaan viety ensinnäkään yhtään minnekään varmasti ainakaan vastoi omaa aloitetta.
Olisiko tästä apua hahmottaa miten sekavaa voi tuollainen tapahtuminen olla? Shokki päällä kun tajuntaan iskee että uskottiin loppuun saakka molemmat ettei se ehkä sittenkään ole niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kaikki asiallinen on jo sanottu ja nyt pitää vaan puhua puhumisen takia.
Antakaa läheisten surra. Mitään virhettä ei ole tapahtunut, jossittelu on turhaa. Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta elämästään ja terveydestään ja komeaahan se on urheilusankarin suorilta jaloilta lähteä.
Osittain samaa mieltä mutten sitä mieltä ettei Matista live klippejä haluttaisi kuulla. Niitä kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on tiedätkö sellainen, jolla on aika usein paha olo ja hän oksentaa usein - ja Mattihan ei alkoa ottaessaan syönyt ruokaa ollenkaan, vaikka oli diabeteskin.
Tätä oon aina ihmetelly ettei syödä kun otetaan. Itse otan joskus paljonkin ja jos en syö mitään tai juon tyhjään vatsaan niin meen ihan sekaisin. Onko tuo jotain itsensä rankaisemista "juon mutta en prkl syö"
itse asiassa viiharahinaan taipuvaisille olisi erityisen tarkea syoda, koska verensokerin lasku laukaisee vakivaltaisuuden: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/21/verensokeri-ennustaa-tappamise…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten eräs sanoi Lusifer on myös ja se on kyllä ollut se sielunvihollinen myös täällä. Ja puhuu muka "omaisten "puolesta tässä tälläkertaa. Suomalaiset surevat myös kollektiivisesti ja heillä on oikeus siihen myös ja vaikka tällä tavalla. Mutta kunhan itse Lusifer vaan pitää kateutensa kurissa ja ei tyssää keskustelua ja mustamaalaa perhettä ja Masaa. Hän toivoo Masasta keskustelun loppuvan ja trollaa täällä uutteraan.
Vierailija kirjoitti:
Todella surullista ennen kaikkea Matin äidin kannalta. Kaikissa haastatteluissa hän ollut niin Matista huolehtivaisen oloinen. Äidin oma poika loppuun asti.
Osapuilleen kuningattaren ikäinen taitaa olla Matin äiti, 90 v jotain? Se on ihanaa että Eveliina on Matin näköinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse asiassa viiharahinaan taipuvaisille olisi erityisen tarkea syoda, koska verensokerin lasku laukaisee vakivaltaisuuden: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/21/verensokeri-ennustaa-tappamise…
Niin ei tiedä mikä laittoi Matin tulistumaan koska itsekin sitä kovasti aina ihmetteli. Aivotoiminnassa on voinut olla hormonien takia eri vaihde tai sokerin. Treenaaminen puhtaastikin on kuitenkin aikamoista räjähtävää rääkkiä.
Vierailija kirjoitti:
1. Vaatii muita lopettamaan jossittelun.
2. Aloittaa itse jossittelun.
Vierailija kirjoitti:
Vain Jeesus pelastaa.
Matti rukoili ennen hyppyjään ja sanoi tahtovansa uskoa ettei kaikki ole tämä täällä vaan on jotain muutakin. Ja sanoi että siihen lankaan en aio langeta että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta täällä. Niin kertoohan se puolen hänestä jossa on hyvät mahikset pelastua ikuisille mäenlaskupaikoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei edes jaksa lähteä lääkäriin, jos mikään ei pysy sisällä. Kai vatsataudiksi luuli oloaan, krapulan luulisi tunnistavan ja se ei yhden illan kaljoista olisi mikään. Ehkä ajatteli mennä suihkuun ja puhtaisiin lakanoihin päästä nukkumaan.
Monissa tautikohtausissa oireet on kuin krapulassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten eräs sanoi Lusifer on myös ja se on kyllä ollut se sielunvihollinen myös täällä. Ja puhuu muka "omaisten "puolesta tässä tälläkertaa. Suomalaiset surevat myös kollektiivisesti ja heillä on oikeus siihen myös ja vaikka tällä tavalla. Mutta kunhan itse Lusifer vaan pitää kateutensa kurissa ja ei tyssää keskustelua ja mustamaalaa perhettä ja Masaa. Hän toivoo Masasta keskustelun loppuvan ja trollaa täällä uutteraan.
Lucifer täällä hei vaan moi:)
Tuu Matti vaan tänne alakertaan.
On viinaa ja naisia, saalaulaa.
Oon kova fanisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viimeisen kuva tyttö näyttää ihan enkeliltä Matin kanssa , joka lähetti matkaan Matin.
Ja se nainen joka oli missannut nähdä Matin perutun keikan Kanarialla oli itkenyt vuolaasti viimein nähdessään matin jostain ritilöitten välistä vaan mutta kuitenkin.
Enkeli-Tyttö vei Matin taivaan kotiin.
Eivät enkelit ole pikutyttöjä vaan miehiä - Raamatussakin puhutaan enkeli Gabrielista, Mikaelista ja Rafaelista.
Mitä nää enkeli miehet oikeen tekee?
Kuskaa kuoleita taivaaseen?
Ja Luciferistä