Olisiko Matti Nykänen voitu pelastaa?
Valitteli huonoa oloa pyykätessään. Jos olisi silloin heti viety lääkäriin, olisiko nyt elossa?
Kommentit (520)
Tämä on ollut todella mielenkiintoinen keskustelu. Lähinnä se kertoo ainakin minulle kaksi asiaa. Matti Nykänen oli meille urheilusuomalaisille samanlainen sankari kuin esim. Lasse Viren. Toinen asia on sitten se, yritettiinkö Matin alkoholiin taipuvaista sielua oikeastaan pelastaa silloin huippuvuosina. Menestys kyllä kelpasi, mutta en ainakaan minä tiedä, että esimerkiksi Hiihtoliitto olisi tehnyt mitään konkreettista Matin alkavan alkoholismin hoitamiseksi.
Pian ja Matin aviokriisi alkoi heti kun Merilä siirtyi Hymyyn, jotta alkuvuodesta 2016 saatiin Hymyn Nykäs-uutisia. Eli tekaistuja juttuja.
Ei. Ei ketään voi itseltään suojata edes lukitsemalla koppiin valvonnan alla.
Mieleen tuli heti, että kuolema liittyi diabeteksen hoitoon insuliinipistoksilla. Oliko älytty mitata sokereita tiheästi läpi yön, kun mies ollut pahoinvoiva ja huonossa kunnossa?
Takuuvarmasti kuolema, jonka olisi voinut estää, kun olisi huolehdittu siitä, että potilas ja omaiset todella tuntevat sairauden erityispiirteet. Erityisesti omaiset, sillä potilas ei paljoa voi enää tehdä, kun vsok romahtaa rajusti, kun insuliinia onkin otettu liikaa suhteessa siihen, kuinka paljon saa (esim vatsataudin vuoksi) syötyä. Eikä edes syömisillä väliä, jos on kova ripuli tai kaikki tulee ylös.
Olen kerran pelastanut tällaisessa tilassa olevan henkilön. Ensireaktioni oli: "voi jeesus miks joku ulkoiluttaa koiraa kaatokännissä".
Hän sai onneksi - erittäin epäselvästi - sammallettua "mulla on sokeritauti!" ja minä jaksoin vielä sen kolmannen kerran kysyä: "Anteeks mikä sulla on?"
Hunaja, siripiri, glukagonipistos, päivystykseen lähtö hyvissä ajoin. Olisiko meillä vielä Matti?
Toivon, että tästä opitaan, mikäli asia oli näin. Sitähän me emme kuitenkaan tässä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Matti Nykäsen kannalta parasta, mitä saattoi tapahtua. Nyt hän saa olla rauhassa, eikä ole kenenkään pelle.
Minulle hän ei ollut mikään pelle. Takavuosinä kyllä kovinkin hukassa, mutta ihailin muutosta, joka hänessä tapahtui, ja olisin hänelle siksi suonut siitä hyvästä pidemmän elämän.
Herttainen, avoin, kaiken nähnyt. Hänen kantapään kautta opittuja elämänviisauksiaan olisin jaksanut kuunnella vielä kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Sain jotenkin sellaisen kuvan, että Matti oli aika humalassa kun meni nukkumaan.
Eli takuuvarmasti ei ollut pätkääkään humalassa, mutta joko verensokerit tapissa tai pohjalukemissa. Veikkaan jälkimmäistä.
Vaan kun olet ennenkin ehkä ottanut, ehkä et, niin ei siinä muijakaan kai älyä muuta kuin nalkuttaa ja painella vierashuoneen puolelle nukkumaan.
Kiitos hänelle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matti Nykäsen kannalta parasta, mitä saattoi tapahtua. Nyt hän saa olla rauhassa, eikä ole kenenkään pelle.
Minulle hän ei ollut mikään pelle. Takavuosinä kyllä kovinkin hukassa, mutta ihailin muutosta, joka hänessä tapahtui, ja olisin hänelle siksi suonut siitä hyvästä pidemmän elämän.
Herttainen, avoin, kaiken nähnyt. Hänen kantapään kautta opittuja elämänviisauksiaan olisin jaksanut kuunnella vielä kymmeniä vuosia.
Mutta miksei viety lääkäriin? Vai oliko Matti yhtä jääräpää kuin aika monet miehet ja yritti hoitaa itse itsensä?
Turhaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain jotenkin sellaisen kuvan, että Matti oli aika humalassa kun meni nukkumaan.
Eli takuuvarmasti ei ollut pätkääkään humalassa, mutta joko verensokerit tapissa tai pohjalukemissa. Veikkaan jälkimmäistä.
Vaan kun olet ennenkin ehkä ottanut, ehkä et, niin ei siinä muijakaan kai älyä muuta kuin nalkuttaa ja painella vierashuoneen puolelle nukkumaan.
Taas näitä dm jankkaajia, matalaankaan verensokerin ei kuolla siten että kävellään pyykkäämään kylpyhuoneeseen ja lyhistytään sinne.
"– En usko, että tämä on totta. En löydä sanoja. Matti rakas, miksi teit tämän minulle! hän sanoo kyyneleet silmissä ja katsoo heidän hääkuvaansa."
Matin kolttosia taas?
Oli jääräpää. Ei halunnut mennä lääkäriin katolta pudottuaan, ettei kukaan luulisi ryyppäävän. Ja näin sitten kävi :(
Ei tuoon ikäisillä ole yhteiiskunnassa enää mitäään arvoa työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Muttta tuolla imagollla yritysmaailmassa niiin kultaaa.
Ei itse halunnut mennä lääkäriin kun katolta tippui. Voi olla että olisi hengissä tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muttta tuolla imagollla yritysmaailmassa niiin kultaaa.
Ei ehkää ihan miten päiin vaaan mutta kyllä se varmaaan talviurheilua harrastaviien piiireissä.
Olisin soittanut ambulanssin heti kun tippui katolta että en ota kontolleni sitä jos satut nyt kuolemaan koska olit tajuton.
Tuntuu kummalliselta, että Seiska vieläkin rahastaa Matti Nykäsellä, vaikka jo yli viikko sitten kuollut. Tietoa tulee koko ajan lisää tiputellen nettiin, kaikkea ei voinut heti paljastaa. Muutenkin tuntuu vieläkin uskomattomalta onko muka oikeasti kuollut, koska viimeinenkin haastattelu vaikutti sensaatiohakuiselta kertoen saunan katolta putoamisesta. Ihan kuin olisi suunniteltu juttu, että kaikille on kerrottava kuoleman jälkeen noi asiat. Entä jos Matti lavastikin kuolemansa, koska ei tapansa mukaan kestänyt pysyvää arkea vaan katosi jäljettömiin ja elelee jossain autiolla saarella?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin näin, että hänen olisi pitänyt mennä lääkäriin jo silloin, kun edellisellä viikolla putosi katolta lumitöitä tehdessä ja oli minuutin tajuttomana. Ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen, joka kuolee vasta päivien päästä saamiinsa iskuihin ja pystyy siinä välissä elämään "normaalia" elämää.
Tämä yhden skinarin hyppypotkulla joku vuosi sitten ihmisen elämän tuhonnut tapaus oli samanlainen. Mies pääsi jopa sairaalasta pois, mutta menehtyi kuitenkin iskun vuoksi saatuihin vammoihin.
Siinä mielessä ei ollut samanlainen tapaus että uhri kieltäytyi hoidosta ja muun muassa käytti huumeita sairaalassa. Oikeudessakin todettiin että hän olisi säilynyt hengissä mikäli olisi noudattanut hoito-ohjeita.
Oon ihan 100 % varma ettei mene puolta vuottakaan, kun tällä Pialla on seuraav ukko....
Kuka tämä oli?