Kysy skitsofreenikolta
Mulla on paranoidinen skitsofrenia, vastaan asiallisiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin parhaan taitoni mukaan. Taustaa sen verran, että olen n. 30-vuotias nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten. Asun itsenäisesti, en ole työelämässä.
Ja kun joku joka tapauksessa kysyy, miksi aloitin keskustelun: haluan oikaista mahdollisia vääriä käsityksiä ja vähentää psyykkisiin sairauksiin liittyvää vaikenemista ja häpeää. Lisäksi mulla on tylsää.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Miten sinunlaista pystyy auttamaan tai mitä toivoit läheisiltä? Oma sukulainen epäilee ja uskoo terveydenhoidon olevan häntä vastaan ja kaikkea tuollaista joten häntä ei oikein saakkaan minnekään. Skitsofreenikon hoitohan on vapaaehtoista ellei osoita selkeää uhkaa omaa tai muiden terveyttä ja turvallisuutta kohtaan. Ja hänellä on diagnoosi ja saanut lääkkeet mutta ei ota lääkkeitä ja katkaisi hoitokontaktin.
Vaikea tilanne. Itse toivoin akuutissa vaiheessa, ja myös pitkälle toipumisvaiheessa, että keskityttäisiin siihen, mikä on hyvää ja mikä toimii. Olen edelleen se sama tytär, sisko, ystävä jne. Harhaluulojen ja -aistimusten todenperäisyydestä kinaaminen ei tuota mitään hyvää. Eräällä tuttavallani sairaudentunto vaihtelee, joten hän saa lääkkeensä pistoksena, en nyt muista kuinka usein hän käy piikitettävänä. En tiedä, minkälaisiin toimiin ryhdyttäisiin, jos hän jättäisi käymättä.
Mitä mieltä olet siitä, että psykoosilääkkeitä käytetään myös pieniannoksisina mm. unettomuuden hoitoon. Onko liian tujua tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelitko ennen diagnoosia ja oireita että ihminen pystyy hallitsemaan mieltään?
Mitä tarkoitat mielen hallitsemisella?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan vahingoittanut ketään toista sairautesi takia?
En.
Vierailija kirjoitti:
Vältteleekö ihmiset sinua jos he saavat tietää sairaudestasi?
Jotkut välttelevät. Se on varmasti parempi niin heille kuin minullekin. En haluaisi esim. ystävää, jonka mielestä psyykkiset sairaudet ovat jotain kammottavaa ja pelättävää.
Onko mielenterveyshistoriasi ns. salaista tietoa vai voiko tyyliin työnantajasi saada tietää siitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä mukavaa?
Persoonani ei ole jakautunut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut lääkkeistä negatiivisia sivuvaikutuksia?
Olen. Painoni on noussut (tosin nyt se on jo tasaantunut), kuolaan öisin ja lääkkeet väsyttävät. Mieluummin kestän näitä sivuvaikutuksia kuin sairauden oireita.
Vierailija kirjoitti:
Otatko loukkauksena jos joku sanoo esim. "En voisi seurustella skitsofreenikon kanssa, en vain jaksaisi"?
En. Se kertoo enemmän sanojasta ja hänen mahdollisista huonoista kokemuksistaan. Meitä on moneen junaan. En tiedä voisinko itsekään seurustella toisen skitsofreenikon kanssa. Eri asia sitten, jos akuuttivaiheesta on, sanotaanko kymmenen vuotta ja ihmisellä on hyvä sairaudentunto.
Oletko ollut sairauden vuoksi jossain "läheltä piti" tilanteessa, jossa olisi voinut sattua onnettomuus tai henki mennä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä syöt? Millä annoksilla?
En vastaa tähän kysymykseen suoraan. Tällä hetkellä syön kahta psykoosilääkettä käsittääkseni maksimiannoksilla ja lisäksi paria muuta lääkettä muihin ahdistuneisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö että sairautesi muuttuu pahemmaksi?
En juurikaan. Oireita on toki yhä, mutta tilanne on pysynyt vakaana jo jonkin aikaa. Kaikkeen tottuu.
Luuletko että jokin asia olisi voinut saada sairauden pysymään poissa eli se ei olisi puhjennut ollenkaan? Esim. ajoissa annettu apu, stressaamattomampi elämä tms. Oliko jokin tietty tilanne minkä uskot laukaisseen sairauden?
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävätkö ihmiset sairauttasi? Vältteleekö joku sinua mielestäsi sairauden vuoksi?
Skitsofreniaa varmasti pelätään. En kuitenkaan usko, että minua skitsofreenikkona varsinaisesti pelättäisiin, koska ainakin luulen, ettei sairaus hyvinä aikoina näy päälle päin. En arjessani mainosta sairauttani, joten minua tuskin myöskään vältellään sen vuoksi. Toki aina löytyy ihmisiä, jotka eivät suhtaudu rakentavasti, kun kerron taustastani, mutta, kuten jossain aiemmin sanoinkin, en minäkään halua heitä elämääni, kun ymmärtäväisiäkin ihmisiä on.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sairastuminen voitu estää jollain tavoin? Siis jos elämä olisi mennyt toisella tavalla? (oma arviosi)
En tiedä. Perintötekijöille nyt ei voi mitään, mutta ympäristö olisi toki voinut olla toinen. Yritän olla jossittelematta, sillä se tekee kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä syöt? Millä annoksilla?
En vastaa tähän kysymykseen suoraan. Tällä hetkellä syön kahta psykoosilääkettä käsittääkseni maksimiannoksilla ja lisäksi paria muuta lääkettä muihin ahdistuneisuuteen.
Mikset?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet siitä, että psykoosilääkkeitä käytetään myös pieniannoksisina mm. unettomuuden hoitoon. Onko liian tujua tavaraa?
En ole perehtynyt tähän, joten en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mielenterveyshistoriasi ns. salaista tietoa vai voiko tyyliin työnantajasi saada tietää siitä?
En tiedä. Tiedot ovat Kannassa, mutta ei kai niitä kuka vain saa käsiinsä. En ole työelämässä enkä opiskele, joten asiaa ei ole tarvinnut miettiä. (Olen ehkä tässä suhteessa liian naiivi.)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut sairauden vuoksi jossain "läheltä piti" tilanteessa, jossa olisi voinut sattua onnettomuus tai henki mennä?
Onnekseni en.
Olisiko sairastuminen voitu estää jollain tavoin? Siis jos elämä olisi mennyt toisella tavalla? (oma arviosi)