Muita kenen mies ei suostu tekemään lumitöitä?
Asutaan pienessä taloyhtiössä, jossa asukkaat tekevät itse lumityöt, ja mies ei vaan suostu vapaaehtoisesti tekemään lumitöitä. Jos jotain tekee, niin hätäisesti jotain vähän sinnepäin. Ei tee kunnolla kuten esim nsaprit. Ainoastaan hirveän riidan päätteeksi ne hoitaa. En jaksa enää. Olen itse ollut isossa leikkauksessa viime kuussa ja vielä toipilaana siitä, ja joudun lumityöt kuitenkin tekemään, jotta pääsen autolla lääkäriin. Useamman kerran jäin auton kanssa jumiin pihaan kun olin siinä kunnossa, että hyvä kun just autolla pääsin ajamaan. Naapurit oli tietty tosi vihaisia kun eivät päässeet edes pihasta ulos, kun olin tiellä!
Edelleenkään en saisi raskaita lumitöitä tehdä, tiedän, mutta on hieman pakko. Hitaasti täytyy vaan pikkuhiljaa varovasti koittaa tehdä. Samoin joudun hiekoituksen itse hoitamaan. Mies ei sitä tee välttämättä vaikka useamman kerran pyytäisin.
Olen päättänyt etsiä uutta asuntoa, joko yksin lasten kanssa tai sitten esim kerrostaloasuntoa, jolloin lumitöitä ei tarvi itse tehdä. Mieshän ei ole aiemmin ollut missään nimessä halukas asumaan kerrostalossa. Miten saada mies tajuamaan, ettei näin voi jatkua?
Kommentit (54)
Öö, miksi naapurit eivät auta lumitöissä? Meilläkin on pieni taloyhtiö ja naapurit kyllä auttavat, jos oma mieheni ei ehdi mua auttamaan pihatyöviikollamme.
Vierailija kirjoitti:
Takaisin suunnittelupöydän ääreen. Ei ota tulta tämä provo.
Ap:n mies on kuin naapurini. Vaimonsa leikattiin viime talvena ja ukko ei eväänsä väräyttänyt lumitöiden eteen, vaikka lunta tuli rutkasti. Kuntosalilla korsto kyllä kävi lähes päivittäin. Tuo tapaus kriisiytti suhteen ja ukko sai lähteä. Rouva asuu omakotitalossa lastensa kanssa ja lumityöt hoitaa kiinteistöfirma.
Että ei nämä mitään provoja välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi naapurit eivät auta lumitöissä? Meilläkin on pieni taloyhtiö ja naapurit kyllä auttavat, jos oma mieheni ei ehdi mua auttamaan pihatyöviikollamme.
Meillä kyse ei ole siitä, etteikö lusmuilija ehtisi ja jaksaisi.Taloyhtiössämme tilanne on kärjistynyt sen vuoksi, että terve nuori vahva mies ei tee koskaan lumitöitä eikä muita pihatöitä vaikka aikaa olisi. Kuitenkin yhtiökokouksessa vastustaa kiinteistönhoidon palkkaamista. Maksaa kuulemma liikaa ja lupaa tehdä osuutensa. Talvella tämä on unohdettu ja vanhat eläkeläiset, joukossa naisia, raataa tällaisina talvina itsensä kipeiksi. Ei kukaan viitsi auttaa valehtelevia toisen selkänajasta hyötyä repiviä loisia.
Ap:n mies toivoo että joku ulkopuolinen hoitaisi koko taloyhtiön pihatyöt MUTTA kuten joku aiemmin sanoikin, silti jää aina osakkaille lumitöitä. Onko ulkopuolinen aina valmiina aamulla ennen klo7 tekemässä lumitöitä kun pitää lähteä töihin? Tuskinpa vain.
Vierailija kirjoitti:
Mikä v...n pakko niitä lumitöitä on tehdä? Jos taloyhtiö on niin pihi, että ei raski ottaa lumihommiin huoltoyhtiötä tms., niin hoitakoot itse ne porukat ketkä tykkää säästää. Asunto-osakeyhtiössä ei voi pakottaa lumitöihin. Lumitöistä vastataan yhteisesti - jos joku ei halua niitä tehdä, tekevät muut tai taloyhtiö maksaa sen teettämisen.
Lusmuilijat vastustaa yhtiökokouksessa kaikkea, mikä nostaa yhtiövastiketta. Tämä on nähty monessa taloyhtiössä. Nämä tyypit ovat hyvin tietoisia siitä, että ketään ei voi pakottaa pihatöihin.
t. Isännöitsijä
Tiedän vastaavan perheen. Muuttivat kerrostaloon ja ovat nyt tyytyväisiä.
Laita lappu postilaatikoiden viereen, ehkä joku tekee.
Lumityöt pitää tehdä heti niin silloin se on helppoa eikä ole raskasta.
Hanki lumentyönnin.
Meillä aika sama homma. Paitsi että mies kyllä tekee lumityöt lopulta mutta vasta illalla vastahakoisesti kaikkein viimeisimpänä hommana. Naapurit kolaavat aamulla ahkerina kun mies vaan kurvaa autolla piittaamattomasti ulos pihasta. Naapureiden pitäisi autoillaan päästä kulkemaan tuosta meidän pläntin läpi... Ei siis jaksa aamulla herätä niitä tekemään ja illalla ei voi kun pitää tehdä töitä vielä kotona. Itse tekisin mieluusti lumityöt, mutta olen myös toipilas ja kaikenlainen huhkiminen on kielletty vielä monta viikkoa. Haluan muuttaa kerrostaloon, ei tuollaisen kanssa voi rivitalossa asua. Niin monta riitaa on tästä saatu aikaan. Tuntuu, että mieheltä puuttuu kokonaan velvollisuudentunto eikä häntä lainkaan hävetä toimintansa. Toivon, että joku naapuri huomauttaisi asiasta.
Tälle paikkaa on ennustettu 0-+2 lämpötilaa Odotan että lumet sulavat. Roska-auto kävi juuri eli niitä jälkiä voi ajella autolla mukavasti.
Mä olen nainen ja avioliittoni ajan tein aina kaikki talon ”miesten työt”, koska tykkään lumitöistä, auton renkaiden vaihdosta, nurmikon leikkuusta ym. Mutta kieltämättä joskus mietin, eikö se mun ukkoni osaa vai onko se niin patalaiska ja voimaton, kun mikään ei onnistu, joskus olis ollu kivaa tehdä noita kaksin. Nyt olis uudelle oikeelle miehelle paikka vapaana, entinen saa nyt tahollaan vapaasti lentää kukasta kukkaan ja himoita kieli pitkällä Tinder-misujen perään. Win Win.
Ja lumitöiden lisäksi miehen pitäisi tietysti hoitaa kaikki muut kotityöt vähintään tasan ja lahjoittaa rouvalle koko palkkansa. Tämähän on sitä nykyistä ”rusinat pullasta” -tasa-arvoa, jossa on yhteiset velvollisuudet ja miesten velvollisuudet.
Se kola sopii kyllä akkojenkin käteen.
Vierailija kirjoitti:
Osa näistä on provoja toki, mutta suomalaisilta nykynaisilta on karannut mopo täysin käsistä parisuhdeasioissa. Jos miehen lumityöeffortti ei tyydytä naisen vaatimuksia, niin aletaan välittömästi suunnitella eroa ja pyydetään erosympatioita tuntemattomilta ihmisiltä (ja trolleilta) nettifoorumilla. Juu, tiedän että melkoisella todennäköisyydellä ruokin tässä itsekin trollia, mutta totta toinen puoli.
Kertoo aika paljon miehestä ettei siinäkään tapauksessa suostu tekemään lumitöitä, kun puoliso on ollut leikkauksessa ja pitäisi päästä lääkärissä käymään. Entä jos toiselta ratkee leikkaushaava ja kaikki vain siksi kun ei viitsi vähän lunta lapioida/kolata pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja lumitöiden lisäksi miehen pitäisi tietysti hoitaa kaikki muut kotityöt vähintään tasan ja lahjoittaa rouvalle koko palkkansa. Tämähän on sitä nykyistä ”rusinat pullasta” -tasa-arvoa, jossa on yhteiset velvollisuudet ja miesten velvollisuudet.
Se kola sopii kyllä akkojenkin käteen.
Jaa meinaat sitten että jos mies tekee lumityöt niin hän saa yksin pitää rahansa ja nainen tekee loput kotitöistä ja käyttää palkkansa perheen elättämiseen? Juuuu
Jep kyllä miehet saa yleensä aika rauhassa toipua leikkauksesta... Ei odoteta osallistumista kotitöihin heiltä silloin. Saavat makoilla sängyssä jne, toisin kuin äidit...