Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö Faktaa? Työmarkkinatuella OY:n osakkaaksi?

Vierailija
05.02.2019 |

Jollei nosta palkkaa eikä työskentele yritykselle, pitääkö ilmottaa kuitenkin te-keskukselle jos osakas tai yhtiön jäsen / varajäsen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kellään tietoa?

Vierailija
2/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ilmoittaa? Osakkaana omistat osan yrityksestä ja ehkä kerran vuodessa saat kutsun yhtiökokoukseen. Hallituskaan ei jatkuvasti kokousta, joten sen jäsenenäkään tuskin joudut ongelmiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa täällä tietoo? Hahahaa. Suurin osa elää monen sadan neliön talossa. Monet on superrikkaita. Monet menestyviä johtajia tms. Päiväunissaan.

Täs taas näkee ettei kukaan tiiä asiaa josta niin monen pitäs olla perillä.

Vierailija
4/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ilmoittaa? Osakkaana omistat osan yrityksestä ja ehkä kerran vuodessa saat kutsun yhtiökokoukseen. Hallituskaan ei jatkuvasti kokousta, joten sen jäsenenäkään tuskin joudut ongelmiin. 

Apua. Eihän mulla tullut tällainen seikka mieleen. Jos omistaa osan yrityksestä, vaikka pienenkin, voiko uo mitenkään viedä sitä osuutta? Kaiketi voi? Omaisuuttahan se on.

Kiitoksia vastanneelle.

AP

Vierailija
5/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa täällä tietoo? Hahahaa. Suurin osa elää monen sadan neliön talossa. Monet on superrikkaita. Monet menestyviä johtajia tms. Päiväunissaan.

Täs taas näkee ettei kukaan tiiä asiaa josta niin monen pitäs olla perillä.

Tulihan tuolla jo mielipidettä.

AP

Vierailija
6/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Eihän mulla tullut tällainen seikka mieleen. Jos omistaa osan yrityksestä, vaikka pienenkin, voiko uo mitenkään viedä sitä osuutta? Kaiketi voi? Omaisuuttahan se on.

Kiitoksia vastanneelle.

AP

Ei kai omaisuus työmarkkinatukeen vaikuta. Toimeentulotuki on sitten eri asia. 

Vierailija
7/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osingothan voivat jonkin verran vaikuttaa, jos niitä reippaasti kilisee. 

Vierailija
8/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän eläkelaki

Yrittäjänä pidetään osakeyhtiössä johtavassa asemassa työskentelevää osakasta, jos:

1) osakeyhtiön osakas omistaa yksin yli 30 prosenttia yhtiön osakepääomasta tai hänellä on yksin yli 30 prosenttia yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä;

2) osakeyhtiön osakas omistaa yhdessä perheenjäsentensä kanssa yli 50 prosenttia yhtiön osakepääomasta tai heillä on yhdessä yli 50 prosenttia yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä; 

Johtavalla asemalla tarkoitetaan toimitusjohtajuutta, hallituksen jäsenyyttä tai muuta vastaavaa asemaa tai vastaavaa tosiasiallista määräämisvaltaa osakeyhtiössä.

Jos yrittäjyysehto toteutuu, TE-toimisto arvioi, onko sivu- vai päätoimista työmäärän perusteella. 

Vierailija
9/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ajattelin 5% tai max. 10% osuutta yrityksestä.

Osinkoja en nosta lainkaan. Enkä palkkaa. Ihan vaan kyse tollasesta määrästä osakkeita.

Eikä toimeentulotuki nyt tässä kohtaa kiinnosta vaan voiko ulosotto päästä jotain ottaan yrityksen kassasta jos oon osakkaana?

Vierailija
10/17 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä aiot löytää te-keskuksen?

Vierailija
11/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä aiot löytää te-keskuksen?

Joku mukamas hauskakin paikalla.

Kun ei tiedä vastausta kysymykseen niin jotenkin pitää oma ääni saada kuuluville

Vierailija
12/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osinkoja en nosta lainkaan. Enkä palkkaa. Ihan vaan kyse tollasesta määrästä osakkeita.

Eikä toimeentulotuki nyt tässä kohtaa kiinnosta vaan voiko ulosotto päästä jotain ottaan yrityksen kassasta jos oon osakkaana?

Mitä ihmettä mä juuri luin?

Ei tietenkään ulosotolla ole mitään asiaa yrityksen kassalle, vaikka sinä omistaisit yrityksen osakkeita.

Aivan toinen asia taas on se, että osakkeet ovat sinun omaisuutta. Ulosottoa kiinnostaa omaisuutesi ja mahdollisesti myös se millä rahalla olet omaisuutesi hankkinut.

Työmarkkinatuen näkökulmasta taas pelkkä vähemmistöosakkuus ei ole ongelma, jos omistukseen ei liity mitään (työ)roolia yrityksessä. Vähemmistöosakkuutta ei tulkita yrittäjyydeksi.

Vierailija
13/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä mä juuri luin?

Ei tietenkään ulosotolla ole mitään asiaa yrityksen kassalle, vaikka sinä omistaisit yrityksen osakkeita.

Aivan toinen asia taas on se, että osakkeet ovat sinun omaisuutta. Ulosottoa kiinnostaa omaisuutesi ja mahdollisesti myös se millä rahalla olet omaisuutesi hankkinut.

Työmarkkinatuen näkökulmasta taas pelkkä vähemmistöosakkuus ei ole ongelma, jos omistukseen ei liity mitään (työ)roolia yrityksessä. Vähemmistöosakkuutta ei tulkita yrittäjyydeksi.

Kiitän kivasti vastauksestasi. Kirjanpitäjä ei tuohon osannut vastata.

Tuttu kivenkovaa väitti että jos mulla on osakkuus tai osakkeita - miten vaan, niin ulosotto voi käydä napsaaeen oy:n tililtä.

Toiminimen tilillä voi käydä, sen tiedän, mutta väite että voisi oy:n tililtä napata tuntui utopistiselle.

AP

Vierailija
14/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin haluun kysyä jos joku tietäis ? mites se osakkeitten arvo määritellään jos on vasta perustettava firma? vai onko se se 2500 jaettuna esim 100 eli 25 per osake. ja jos on vaikka 20% firman osakkeista niin niistä pitää maksaa sitten 500?

Vierailija
15/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikki erikoisalojen asiantuntijoita, mutta kun joku kysyy jotain järkevää niin kukaan ei tiedä mitään.

Ja minä ent iedä tähän kysymykseen vastausta,  olen vain duunari.

Vierailija
16/17 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kaikki erikoisalojen asiantuntijoita, mutta kun joku kysyy jotain järkevää niin kukaan ei tiedä mitään.

Ja minä ent iedä tähän kysymykseen vastausta,  olen vain duunari.

Just näin!!

Vierailija
17/17 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jottei tule isoja probleemeita, päätin olla vain hallituksen varajäsen.

Ap