Miksi naiset lihovat raskausaikana vaikka energiankulutus on oikeasti suurempi silloin?
Kommentit (59)
Raskausaikana kuuluukin saada lisää massaa, jotta vauva kasvaa ja sitten imetys lähtee käyntiin.
Alipaino ei tee hyvää.
Se että mikä on ideaali painonnousu on ihan lääketieteellisesti tutkittu asia ja riippuu mm lähtöpainosta.
Mikä tahansa painonnousu ei ole hyvä mutta painon nouseminen yleisesti ottaen on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee että pitää syödä kahden edestä vaikka ei oikeasti tarvitse. Sitten on nämä mieliteot yms jotka voi olla hyvinkin erikoisia.
Ei kukaan ajattele että pitää syödä kahden edestä, kyllä se kerrotaan jo heti neuvolassakin minkä verran energiantarve lisääntyy. Mutta ne mieliteot, kivut, hormonit, pahoinvointi, huonot unet jne.
Vierailija kirjoitti:
Se, että moni syö kahden edestä. Oikeasti lisäenergiantarve on joku 300-400kcal mikä vastaa paria voileipää. Tietty kohtu sisältöineen painaa ja vararavintoa kertyy, mutta sitäkään ei tarvita useita kymmeniä kiloja.
Lapsi, kohtu, istukka, äidin veren määrän lisäys on n 8kg. Loppu on (kudos)nestettä tai läskiä.
Tosiaan ei tarvitse syödä 2 edestä, pari extra voileipää kattaa tarpeen. Lapsi kyllä saa aina tarvitsemansa.
Itse laihduin 4. raskaudessa 3,5kg vaikka lähtöpainokin oli normaali 60kg. 3 raskauden jälkeen painoin 52kg.
Täällä on mainittu vauvan paino + istukan paino + lapsivesi. Niiden lisäksi painoa nostavat myös lisääntynyt veren ja kudosnesteen määrä sekä lisääntyneet kudokset jotka mahdollistavat vatsan kasvun.
En lihonut. Paino nousi 5kg ja loppua kohti hieman laski. Synnäriltä lähtiessä painoin vähemmän kuin ennen raskautta. Vauva oli 3,5kg eli kaikkineen raskausaika meni silleen sopivasti syöden. En erityisesti rajoittanut tahi ahminut ja herkuttelinkin.
Ei imetystä varten tarvitse hankkia vararavintoa eli läskiä. Johan sen sanoo jo järki. Itse painoin alle 50 kiloa kolmen raskauteni alettua, painoa tuli noin viisi kiloa ja kaikki lähti kuukaudessa. Imetin lapsiani noin vuoden ja maitoa riitti myös annettavaksi lastenosastolle.
Mulla tuli 12-15kg painoa molemmissa raskauksissa. Olen hoikka luonnostaan joten kroppa kai vaan keräsi vararavintoa. Imetysaikana sitten kuihduin jopa 5kg alle lähtöpainon esikoisen kohdalla (ja olin siis oikeasti laihan näköinen), toisen kohdalla palasin vain siihen normaalipainoon. Ja söin kyllä imettäessäkin vaikka kuinka.
Mulla oli komplikaatioita raskaudessa, mm liikaa lapsivettä. Myös pahoinvointia koko raskauden ajan. Sisällä pysyivät lähinnä pekoni ja suklaakeksit. Painoa tuli 20kg, kiitos lapsiveden ja omituisen ruokavalion. Laitokselle jäi 10kg ja loput lähtivät kotona imetyksen myötä. Meitä on niin monenlaisia odottajia, monenlaisia raskauksia, komplikaatioita ja aineenvaihduntoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei imetystä varten tarvitse hankkia vararavintoa eli läskiä. Johan sen sanoo jo järki. Itse painoin alle 50 kiloa kolmen raskauteni alettua, painoa tuli noin viisi kiloa ja kaikki lähti kuukaudessa. Imetin lapsiani noin vuoden ja maitoa riitti myös annettavaksi lastenosastolle.
Ennen raskautta 52kg, synnärille lähtiessä jotain 65kg, puoli vuotta synnytyksestä jotain 48kg. Ihan tuli tarpeeseen se kerätty "vararavinto" imetystä varten. Jälkeläisen hengissä pysymisen kannalta on kaiketi joskus ollut hyödyllistä, että äiti kerää sitä painoa jos mahdollista, että maitoa riittää vaikka ravitsemus olisikin huonoa välillä.
Minulla nousu molemmissa raskauksissa paino 17 kg. En ahminut, en mässäillyt. Itse asiassa en ole koskaan syönyt niin terveellisesti kuin söin silloin.
Joku 8kg on kai ns välttämätöntä painon nousua lapsen, istukan, lapsiveden jne takia, eli alle sen tarkoittaisi käytännössä laihtumista. Joillakin kertyy myös nestettä tosi paljon, eli tulee turvotustakin useampi kilo. Minulla on ystävä joka turposi hurjasti raskausaikoina, painoa tuli joku +20kg, mutta ne suli sitten nopeasti pois lasten jälkeen. Kaikilla ei tietysti käy yhtä onnekkaasti, toisilla tarttuu ne kilot tiukkaan.
Eniten ihmettelen, että minulla jäi laitokselle vain lapsen painon verran. Miten ihmeessä se lapsivesi ei muka painanut mitään?
Loput 15 kg lähti puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on yksi syy ja laihtumiseen samaten. Tämä opetettiin lääketieteellisessä tiedekunnassa ensimmäisellä viikolla biokemian alkeissa biokemian kirjan ensimmäisillä sivuilla.
Jos energian saanti on suurempi kuin kulutus niin ihminen lihoo ja jos energian saanti on pienempi kuin kulutus niin ihminen laihtuu.
Olen pitänyt kerran luennonkin aiheesta toimiessani johtavana työterveyslääkärinä.
"Johtavana työterveyslääkärinä" 😂 Tyyppi on ihan kännissä taas siellä.
No, en minä ainakaan ole lihonut kolmen raskauteni aikana yhtään. Joka raskauden jälkeen paino on ollut pari kiloa alkupainoa pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Lihomiseen on yksi syy ja laihtumiseen samaten. Tämä opetettiin lääketieteellisessä tiedekunnassa ensimmäisellä viikolla biokemian alkeissa biokemian kirjan ensimmäisillä sivuilla.
Jos energian saanti on suurempi kuin kulutus niin ihminen lihoo ja jos energian saanti on pienempi kuin kulutus niin ihminen laihtuu.
Olen pitänyt kerran luennonkin aiheesta toimiessani johtavana työterveyslääkärinä.
Kyllä pidän sangen omituisena jos lääkiksessä opetetaan lihomisen ja laihtumisen syyt noin yksioikoisesti.
Mistä sitä tietää kun ei lääkäri ,ei hoitaja. Oletan: Usein on syy myös hormonit ja raskaus ajan sokeritauti! Raskausajan sokeritaudissa lapsi on aina iso syntyessä 4,5kg aina yli 5kg.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mielihaluja, kivut hankaloittaa liikkumista, huonosti nukutut yöt lisää myös mielihaluja, nälkä, mielialat heittelee...
Miehetkin syö herkkuja kun tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee että pitää syödä kahden edestä vaikka ei oikeasti tarvitse. Sitten on nämä mieliteot yms jotka voi olla hyvinkin erikoisia.
Ei kukaan ajattele että pitää syödä kahden edestä, kyllä se kerrotaan jo heti neuvolassakin minkä verran energiantarve lisääntyy. Mutta ne mieliteot, kivut, hormonit, pahoinvointi, huonot unet jne.
Eli siellä kohdussa ei kasvakaan toista ihmistä, jota varten pitää syödä enemmän?
Mulla oli toki ihan reilusti ylipainoa kun tulin raskaaksi mutta just ennen synnytystä painoin vähemmän kuin silloin kun tulin raskaaksi.