Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset lihovat raskausaikana vaikka energiankulutus on oikeasti suurempi silloin?

Vierailija
05.02.2019 |

Omituista.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena, mulla on olleet lähtöpainot 62, 59 ja 65, ja paino on aina noussut tasan 80 kiloon...jännä.

Vierailija
22/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomiseen on yksi syy ja laihtumiseen samaten. Tämä opetettiin lääketieteellisessä tiedekunnassa ensimmäisellä viikolla biokemian alkeissa biokemian kirjan ensimmäisillä sivuilla.

Jos energian saanti on suurempi kuin kulutus niin ihminen lihoo ja jos energian saanti on pienempi kuin kulutus niin ihminen laihtuu.

Olen pitänyt kerran luennonkin aiheesta toimiessani johtavana työterveyslääkärinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoo? Täysiaikainen vauva painaa n 3-4 kiloa+ istukka ja lapsivesi pati kolme kiloa lisää.

Katsos se maha kasvaa koska siellä on ERI ihminen.

Se tulee ulos ja paino laskee. Tosin ekstraiho jää naisen kannettavaksi ja maito rintoihin.

Vierailija
24/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli oikeasti NÄLKÄ! Kroppa ja pää ihan huusi ruokaa jo 7 aamulla vaikka en ole koskaan edes ollut mikään hyvä syömään aamiaista. Ei sitä voit kun nauraa kun aamulla kädet täristen lämmitti makkarakeittoa mikrossa nälkäkuoleman partaalla yön jälkeen. No ainakaan en kummassakaan raskaudessa voinut pahoin kun oli vaan nälkä. Ja kaiken lisäksi esikoinen oli pieni kirppu 2,9kg vaikka ravintoa oli kyllä tarjolla.

Vierailija
25/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että moni syö kahden edestä. Oikeasti lisäenergiantarve on joku 300-400kcal mikä vastaa paria voileipää. Tietty kohtu sisältöineen painaa ja vararavintoa kertyy, mutta sitäkään ei tarvita useita kymmeniä kiloja.

Tässä vielä linkki. Tämä oli vaan faktaa.

https://www.terve.fi/artikkelit/raskausajan-ravitsemus 

Vierailija
26/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli loppupaino molemmissa raskauksissa sama eli 67kg.

Lähtöpainot oli erit eli 52kg ja 55kg. Ja vauvat oli eripainoisia. Esikoinen 3kg ja kuopus 4kg.

Vierailija
27/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin molemmista raskauksista 8-10 kiloa "ennen raskautta" -painosta. En pahoinvoinut ollenkaan, mutta en myöskään syönyt kahden edestä, herkuttelin kyllä ja söin tavalliseen tapaan tavallista ruokaa, roskaruokaakin. Kilot vaan hävisi jonnekin. Imetys piti painon kurissa vaikkei sitä enempää pudottanutkaan.

Pikkulapsivuodet kerrytti kiloja takaisin kun ei vaan jaksanut/ehtinyt huolehtia niin hyvin itsestään. Nyt kun lapset ovat kumpikin lähes kouluikäisiä, jaksaa taas kuntoilla muutenkin kuin kävelemällä ja katsoa tarkemmin ruokarytmin ja annosmäärät.

Vierailija
28/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa tuli lisää noin 8 kiloa, joista viisi jäi synnärille ja loput kolme lähti imetyksen myötä. Jälkitarkastuksessa olin jo takaisin lähtöpainossani. Kaikki eivät siis liho.

Vierailija
29/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki liho. Minulla on molemmissa raskaudessa tullut painoa 3-4kg, eli vähemmän kuin mitä vauva+istukka+lapsivesi painavat. Synnytyksen jälkeen olen ollut noin 5 kiloa kevyempi kuin ennen raskaaksi tuloa.

Olen tosin ylipainoinen, BMI 29, eli luulen että selittyy sillä. Keho ei ole tarvinnut ylimääräistä, eikä minulla ole ollut mikään kova nälkä tms. Imetystä varten ei ole tarvinnut tankata ja kerätä vararavintpa koska sitä on ollut jo valmiiksi. Minusta tuntuu että hoikat lihovat eniten, mutta myös laihtuvat nopeasti takaisin normaalipainoon. Jos on todella hoikka niin sillä lihomisella on selkeä tarkoitus ja jää yleensä tilapäiseksi.

Jos valmiiksi ylipainoinen lihoo kovasti raskausaikana niin se on huono juttu, ja saattaa kertoa myös verensokerin ongelmista.

Vierailija
30/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus muuttaa suoliston bakteerikantaa niin, että se muistuttaa metabolista oireyhtymää. Ihmiskehon toiminnan periaatteena ei ole se, että se säilyisi sen hetkisen kauneusihanteen mukaisena, vaan tarkoituksena on pitää eliö ja eliön jälkeläinen hengissä.

Vierailija
31/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät. Joillain raskaus muuttaa aineenvaihduntaa. Olen maratoonari, urheilen 6-7 pv viikossa. Olen laiha ja rasvaton. En herkuttele, en laiskottele, olen kurinalainen.

SILTI olen lihonut joka raskaudessa 30-35 kg. Mulla on kaikissa kombona hyperemeesi-gestaatiodiabetes-lopuksi raskausmyrkytys. Siis kaikilla neljällä kerralla. Hyperemeesi pakottaa syömään 30 min välein (muuten oksennan tunnin vessassa sappinesteitä myöten), gestaatiodiabetes jumittaa aineenvaihdunnan ja lopuksi pre-eklampsia kerää lopussa vielä 10 kg estraa.

Joka kerta joka ikisen kilon olen saanut pois. Mutta se ei saakeli ole mitään makaamista ja laiskottelua josta se paino tulee!!!

Sä olet sä, sä et ole kaikki.

Parempaa argumentointia seuraavalla kerralla jättämällä yleistäminen pois.

Jotkut syö kuin syöttöporsaat ja vinkuu miehilleen ties mitä. Syyttää hormoneja, vaikka on niiden perusluonne.

Vierailija
32/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TURVOTUS, nälkä, iso sikiö + Huono verenkierto/aineenvaihdunta, treenauskielto, huono liikkuminen ylipäänsä, huono liikkuminen hengenahdistuksen tms oireiden takia.

Oma kokemus:

eka raskaus: +7kg, huono liikkuminen pahoinvoinnin ja rv20-> ennen aikaisten supistusten takia. Kilot jäi synnärille ja kotiutumisen jälkeen laihduin koska en väsymyksen vuoksi jaksanut syödä tarpeeksi terveellistä ruokaa. 2v synnytyksestä aloinkin sit kerryttää kiloja...

Toinen raskaus puolivälissä: nyt -7kg lähtöpainoon, olen syönyt terveellistä ruokaa kaksin käsin, kaikki sokeri+makea ylipäänsä tekee huonon olon, joten kun ne loppu niin olo on ollut erinomainen. Saa nähdä miten loppuraskaudessa käy + synnytyksen jälkeen.

Mielestäni raskauskilot on osittain odottajan omia valintoja ja osittain ei.

Tunnen äitejä, joille on tullut -20kg raskausaikana, mutta ne ovat tulleet elintavoilla: hampparia, limpparia, karkkia, alkoo, ei liikuntaa.

Tunnen äidin joka laihtuu raskauksien myötä. Tämä myös terveelliset elintavoista johtuvaa.

Vierailija
33/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko äitien pullakädet hormoneista, vai holtittomasta syömisestä? Jos hormoneista, niin palautuuko käsivarsiin kiinteys "itsestään", vai pitääkö erikseen treenata niitä?

Vierailija
34/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli koko ajan nälkä. Kuin kroppa olisi päättänyt että massaa on napattava hinnalla millä hyvänsä eivätkä suht hoikat mittani riitä tulevaan koitokseen. Huomasin että söin myös nopeammin. Yleensä olen missä tahansa seurassa hitain syöjä, raskaana ollessa taas lapioin ekan lautasellisen kovalla vauhdilla ja hain vielä lisääkin. Siinä ehti mennä aika paljon ekstrakaloreita normaali ruokailutahtiini nähden. Melkein 20 kiloa tuli yhteensä.

Vierailija
35/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

energiantarve lisääntyy vain vähän, mutta moni syö kahden edestä. Lisäksi liikunta vähenee viimeistään loppuraskaudesta, osalla jo aiemmin. Plus moni kärsii lisäksi turvotuksesta, joka ei kylläkään ole lihomista mutta tekee pöhöttyneen ja lihonneen näköiseksi.

Vierailija
36/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko äitien pullakädet hormoneista, vai holtittomasta syömisestä? Jos hormoneista, niin palautuuko käsivarsiin kiinteys "itsestään", vai pitääkö erikseen treenata niitä?

usein johtuu turvotuksesta.kohtu painaa verisuonia.

Vierailija
37/59 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaaliset muutokset. Joillain paino nousee todella paljon, esimerkiksi entinen pomoni joka on siis hoikka kuin pajunvitsa sai painoa 30 kg raskausaikana. Kyllä se kaikki sitten ekana vuonna lähti poiskin eikä vartalosta uskoisi että on koskaan raskaana ollutkaan. Ihmisllä on muutoinkin aineenvaihdunnallisia eroja vaikkei raskaana olisikaan. 

Vierailija
38/59 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 raskautta, 0 ylikiloa.

Paino nousi 5.5-8 kiloa.

Murto-osalla naisista tulee raskauden takia 15-20kg painoa, useimmilla vain läskiä. Tuon erottaa siitä mikä on äidin paino kuukausi pari synnytyksen jälkeen

Vierailija
39/59 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta olen nyt ylittänyt raskauden puolivälin ja paino on laskenut kilolla raskautta edeltäneestä painosta. Saas nähdä tuleeko painoa loppuraskaudessa vai tippuuko paino vielä. Ei ole ollut mielihaluja ja ylensyöntiä. Ruokahalu ei ole lisääntynyt yhtään. Ehkä enemmänkin vähentynyt.

Vierailija
40/59 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko paisua tynnyrin kokoiseksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi