Miten työttömänä saa kulumaan ajan mukavasti?
Tämä ainainen tietsikan ja puhelimen äärellä istuminen alkaa jo kyllästyttää, vaikka työttömyyttä on takana vasta kuukausi. Asun pienessä kaupungissa huonojen liikenneyhteyksien päässä eikä täällä ole oikein mitään harrastusmahdollisuuksia. Marttakerho ja seurakunnan kuoro ei kiinnosta.
Muutin tänne pari vuotta sitten työn perässä enkä ole saanut täältä yhtään ystävää. Kävin kerran kahvilla yhden entisen työkaverini kanssa, mutta siitä jäi väkinäinen olo ja tuskin enää tavataan muuten kuin ohimennen. Kaikki vanhat kaverini ja sukulaiseni asuu niin kaukana ettei tapaamiset oikein onnistu.
Miten saisin ajan kulumaan ilman että pää hajoaa? Nyt talvella ei viitsi edes ulkoilla kun on niin kylmä.
Kommentit (44)
treffit kirjoitti:
Mun miesystävä on työtön ja "arkirutiini" on:
- herätys kahdeksalta, tunnin aamulenkki (kävely)
- aamiainen
- kielen opiskelua 1 h
- lukemista (fiktiota)
- vapaaehtoistyötä 3 krt/viikossa ma, ke, to
- ruuanlaitto (harrastus)
- maalaus/piirtäminen
- podcastit
- kuntosali/uinti/toinen kävelylenkki
- iltaisin kavereitten kanssa hengailua/pelailua (lauta- tai konsolipelit)/Netflix
Mullakin on lukujärjestys, jota olen noudattanut koko työttömyyteni ajan. Yhteistä mulla on aamulenkki ja kielten opiskelut. Maalauksn ja piirtämisen sijaan soitan useita eri soittimia jne. On mukava kuulla, että muillakin työttömillä on selkeä päiväjärjestys. Minua kun aina epäillään, ettei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti joku kiva juttu mitä haluaisit työksesi tehdä ja ala sitten työstää liiketoimintasuunnitelmaa. Tee sitä sillä ajatuksella, että jonain päivänä voisit myös toteuttaa suunnitelman.
Hyvä idea, kunhan sitä ei ota liian tosissaan. Yrityksen perustaminen Suomessa on mieletön riski, jos oma talous ei ole todella vakaalla pohjalla.
Totta.
Itse otin varman päälle.
TE-keskuksesta kysyin yksityiskohtaiset ohjeet, ja uskaltauduin liittymään työosuuskuntaan 2% osuudella. Tein vielä työsopimuksen osuuskunnan kanssa ja kaiken piti olla ok, sillä osuuskunta hoitaa työnantajavelvoitteet ja maksaa minulle palkkaa siten kuin palkansaajille palkkaa maksetaan. Aluksi tämä oli TE-toimistollekin ok. Työttömyysturvalain mukaan olen yksiselitteisesti työntekijä, sillä osuuteni osuuskunnasta on alle 14% (2% on vähemmän kuin 14%) ja olen tehnyt työsopimuksen osuuskunnan kanssa ja osuuskunta hoitaa työnantajavelvoitteet.
Myöhemmin TE-toimistossa kuitenkin päättivätkin, että olen sittenkinkin yrittäjä.
Tämä selvisi minulle kun aloin kyselemään työttömyyskassasta työssäoloehdon täyttymisestä. Sain kuulla, että työskentelyni ei kerrytä työssäoloehtoa palkansaajakassassa, sillä olen yrittäjä Ö_ö
Olen kuullut juttuja pöytälaatikkorunoilijoista, ja pitsinnyplääjistä, joista TE-toimisto on tehnyt yrittäjiä, mutta en osannut kuvitella, että sama osuisi omalle kohdalle. Olin niin varovainen ja käytin tarkasti vain oikeita, TE-toimiston hyväksymiä sanakäänteitä kaikessa kommunikaatiossa.
Nyt sitten taistelen TE-toimistoa vastaan kuin Don Quijote konsanaan tuulimyllyjä vastaan.
Kannattaa olla varovainen jo se liiketoimintasuunnitelman kanssa, vaikka ei oikeasti aikoisi mitään yritystä perustaa. Jos TE-toimisto saa vihiä semmoisista suunnitelmista, niin äkkiäkös se sinusta yrittäjän tekee.
Itse kävin viime kesänä viikon työnhakuvalmennuskurssin. Oli hyvä kurssi, paljon käytännönläheisiä neuvoja. Paras oppi oli, että pitää olla ihan älyttömän varovainen toisaalta Te- toimiston ja toisaalta Kelan kanssa, ettei vaan liikaa opiskele tai tee vapaaehtoistyötä. Ja pahin kaikesta, yrittäjäksi ryhtyminen, edes kevytyrittäjäksi. Kurssilla oli yrittäjänä toiminut nainen ja hänen puheistaan ymmärsin että yrittäjät ovat käytännössä lainsuojattomia, jos yritystoiminta syystä tai toisesta hiipuu. Eikä auta, vaikka olis maksanut ties mitä vakuutusmaksuja. On kuin heittäis kaivoon rahaa.
Vapaaehtoistyö antaa mielekästä tekemistä ja näyttää hyvältä CV:ssä.