Poteeko koko Suomen kansa nyt mediaa myöten syyllisyyttä siitä kun nauroivat Matille viimeiset 20 vuotta?
Siitä syystä nyt kyynel silmässä toivotellen kevyitä multia ja joka tuutista tulee Mattiohjelmia.
Hävetkää.
Kommentit (83)
Mua jotenkin riepoo, että eilen oli Matille ties mitkä suruliputukset, tv:n ohjelmistoa muutettiin ja uutisissa pitkä osio ja Ismo Kalliolle pelkkä maininta uutisten lopussa, että ai niin tämäkin muuten kuoli. Mikä tekee Nykäsestä yhtään sen arvokkaamman kuin Kalliosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että facebookissa ärsytti ihmiset. Joillakin alkoholisteja suvussa tai isäkin ja heitä ei hyväksytä tai tueta. Sitten nämä samat ihmiset surevat Matti Nykästä, joka on ollut linnassa ja elänyt juopon elämää.
No ei siinä, tuskinpa Matti olisi näitä arvostanut. Ns. Selkään taputtelijoita.
Matti oli varmasti juovuksissa vaikeudessaan parasta a-luokkaa. Monella on tämöisiä läheisiä, ei heidän kanssa jaksa. Ei siinä ole mitään hävettävää, että torjuu tämmöisen ihmisen elämästään.
Matin saavutukset ja hänen vaikeutensa ihmisenä, otettuaan viinaa, oli kaksi eria asiaa.
Matti oli aito, joku sanoi. Mutta ovatko nämä surijat aitoja? Surisivatko he Mattia ilman näitä mitalleja? He, jotka ovat omasta elämästään hyljänneet Matin kaltaiset ihmiset.
Matti tunnettiin maailmalla, nii johan nämä ovat itsekkin lähes olympiavoittajia. Eilen oli lähellä, etten näitä kommentoinut fasessa näille "surijoille". Hillitsin itseni. Onhan Matti sentään saanut mitalleja.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ihmiset, jotka pitävät Nykästä sankarina.
Jos joku hyppää pari metriä muita pidemmälle, se on pieni saavutus verrattuna tieteen läpimurtoihin.
Miksi niitä pitäis verrata? Matin saavutukset urheilussa on olleet huikeita. Tieteen saavutukset ja sen alan eri nerot on olleet huikeita. Typerää tollainen vertailu. Sä oot varmaan just niitä ihmisiä, jolle jos joku tuskailee että mulla on ärsyttävä yskä, toteat että no mullapa on peräsuolisyöpä ja sun yskäs ei ole mitään siihen verrattuna.
Kyllä. Olen nauranut Matin tyhmille teoille siinä misÄ ihaillut hänen saavutuksia mäkihypyssä. Olen nauranut hienoille heiytoille. Olen ärsyyntynyt kännisekoiluista ja naisjutuista. Mutta tarvitseeko minun hävetä moitään? Ei tarvitse. Niinkuin ei tarvitse kenenkään muunkaan. Ja jos joku häpeää tai paheksuu muiden toimintaa, se kertoo vaan henkilöstä itsestään, omista rajoitteista, omista vajavuuksista.
Lepää rauhassa Matti. Vaikka et sä näitä jälkeenjääneiden höpöhöpöä täällä ole enää katsomassa ja kuulemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että facebookissa ärsytti ihmiset. Joillakin alkoholisteja suvussa tai isäkin ja heitä ei hyväksytä tai tueta. Sitten nämä samat ihmiset surevat Matti Nykästä, joka on ollut linnassa ja elänyt juopon elämää.
No ei siinä, tuskinpa Matti olisi näitä arvostanut. Ns. Selkään taputtelijoita.
Matti oli varmasti juovuksissa vaikeudessaan parasta a-luokkaa. Monella on tämöisiä läheisiä, ei heidän kanssa jaksa. Ei siinä ole mitään hävettävää, että torjuu tämmöisen ihmisen elämästään.
Matin saavutukset ja hänen vaikeutensa ihmisenä, otettuaan viinaa, oli kaksi eria asiaa.
Matti oli aito, joku sanoi. Mutta ovatko nämä surijat aitoja? Surisivatko he Mattia ilman näitä mitalleja? He, jotka ovat omasta elämästään hyljänneet Matin kaltaiset ihmiset.
Matti tunnettiin maailmalla, nii johan nämä ovat itsekkin lähes olympiavoittajia. Eilen oli lähellä, etten näitä kommentoinut fasessa näille "surijoille". Hillitsin itseni. Onhan Matti sentään saanut mitalleja.
Surisin saman verran kuin muitakin tuntemattomia. Nyt suren urheilu- ja julkkisikonin poismenoa. Olisinko halunnut tuntea häntä henkilökohtaisesti? En. Tunsin hänet telkkarista ensin urheiluohjelmista, joita katsoessa koin suuria tunteita, ja sitten kohulööpeistä, joita lukiessani koin myös kaikenlaisia tunteita.
Sinä ehkä nauroit, mutta ei mitenkään yleisesti koko kansa. Me pikemminkin säälimme siinä vaiheessa, kun meno oli pahimmillaan, eli tuli vankilareissuja.
Yli nelikymppiset eivät äänestäneet häntä turhimmaksi julkkikseksi, ja meitä on sentään suuri osa kansasta. Me arvostimme suuresti sitä, mitä hän sai aikaan urheilijana. Toivon tosiaan, että juorulehdet kustantavat hänen hautajaisensa, kun kuitenkin taas rahastavat niillä.
Jospa jättäisimme lukematta edes ne roskalehtien jutut hänen viimeisestä yöstään!
En ainakaan itse tunne syyllisyyttä, harmia ennemminkin.
Matti valitsi itse oman polkunsa. Ei osannut elää julkisuudessa muttei ilmankaan.
Matti olisi voinut valita päihtettömän valmentajan/kommenttaattorin/myyjän yms. uran mutta viina kutsui miestä liikaa. Teki huonoja valintoja ja surullinen kohtalo ei tainnut tulla hirveänä yllätyksenä kenellekään.
Kunnioitan Mattia urheilijana todella paljon, mutta harmittaa että hyppäämisen jälkeen teki niin paljon huonoja valintoja.
En pode huonoa omaatuntoa. En ole koskaan halveksinut tai väheksynyt Mattia, eikä sellainen ole muutenkaan tapana toisia ihmisiä kohtaan.
Sen sijaan muutamat Matin kommentit ovat varsin hauskoja. Hän myös eli täysillä, ihan omaa elämää, mikä tuntuu herättävän monissa kateutta väheksynnän muodossa, kun oma elämä on enemmän olla kaiken sivusta katsojan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
En sure yhdenkään vaimon pieksijän, alkoholistin tai tuomitun rikollisen kuolemaa.
Liikuttavaa kiukuttelua.
Matilla oli myös julkkiksena tärkeä rooli. Hän sai monet tuntemaan olevansa "hyvä" ihminen, ai kun se ylemmyyden tunto hivelee huonoa itstuntoa.
MMS85 kirjoitti:
Minulta ei liikene dokaajille mitään arvostusta.
Ei riitä minultakaan. Ja ihmettelen suuresti, miten kaikkialla muualla maailmassa vastaavanlaisen maansurun saisi aikaan jonkun todella merkittävän ja hyvää aikaansaaneen ihmisen kuolema. Suomessa pitää olla juoppo pelle saadakseen saman.
Ei ole syyllisyyttä kansalla eikä sen lapsilla yhtään enempää kuin pari päivää sitten.
Ja mitäpä tässä. Matti on ottanut alkoholia sairaudestaan huolimatta. Hän on sen päätöksen tehnyt itse. Ei kai sairauskohtaus kenellekkään yllätyksenä tullut?
Mahtaako kaikki edes tietää paljonko Matti teki töitä menestyksensä eteen, siis sen urheilumenestyksensä? Osa ilmeisesti olettaa että Matti oli luonnonlahjakkuus joka tuosta vaan kävi hyppäämässä mäkeä ja sattui siinä lomassa voittamaankin.
Matin urheilusaavutukset ovat juurikin oiva esimerkki siitä mitä raakalla työnteolla voi saavuttaa. Toki tietenkin lahjakkuutttakin vaaditaan. Juuri sen työnteon ja menestyksen takia Matti ansaitsee paikkansa suomalaisessa urheiluhistoriassa, kiistatta!
Mitä tapahtui urheilu-uran jälkeen on mielestäni suomalaisen yhteiskunnan häpeä, koska ainakin siihen aikaan urheilijoiden normaalielämään totuttelemista ei tuettu millään tavalla (ainakin sellainen käsitys minulla on). Toki jokaisella on vastuu omasta elämästään mutta kyllä Suomi saisi sankareitaan tukea hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako kaikki edes tietää paljonko Matti teki töitä menestyksensä eteen, siis sen urheilumenestyksensä? Osa ilmeisesti olettaa että Matti oli luonnonlahjakkuus joka tuosta vaan kävi hyppäämässä mäkeä ja sattui siinä lomassa voittamaankin.
Matin urheilusaavutukset ovat juurikin oiva esimerkki siitä mitä raakalla työnteolla voi saavuttaa. Toki tietenkin lahjakkuutttakin vaaditaan. Juuri sen työnteon ja menestyksen takia Matti ansaitsee paikkansa suomalaisessa urheiluhistoriassa, kiistatta!
Mitä tapahtui urheilu-uran jälkeen on mielestäni suomalaisen yhteiskunnan häpeä, koska ainakin siihen aikaan urheilijoiden normaalielämään totuttelemista ei tuettu millään tavalla (ainakin sellainen käsitys minulla on). Toki jokaisella on vastuu omasta elämästään mutta kyllä Suomi saisi sankareitaan tukea hieman enemmän.
Urheilusankari on jo käsitteenä idiotismin multihuipentuma. Jos käyttää elämänsä ensimmäiset 25 vuotta urheiluun ja kolmikymppisenä huomaa, ettei ole ammattia, tutkintoa eikä osaa mitään niin voi voi. Yhteiskunnalla ei ainakaan ole mitään syytä alkaa näitä luusereita tukemaan.
Ne mitallitkaan eivät oleet enää Matin hallussa. Mutta hyvä, että ovat tallessa. Pitikö yksikään Matin lapsista yhteyttä Mattiin? Ne mitallit kuuluisivat heille.
Niille jotka väittävät että Nykäsellä oli alkoholismi sairautena jolle hän ei itse voinut mitään,miten se asenne sitten oli että "juon jos haluan"?
Vierailija kirjoitti:
Nykänen ei erottunut varhaisjuniorina mitetenkään erikoisena lahjakkuutena. Hirvittävää harjoittelua, sopiva ruumiinrakenne ja sitten tekniikka loksahti kohdalleen ja loppu on historiaa. Suomi suree ja muistaa suurta poikaansa juuri niin paljon kuin se tahtoo, eikä siinä vastaankiukuttelut merkitse mitään.
T. Entinen mäkimies, jolla ei ollut sopiva ruumiinrakenne, eikä harjoitellut tarpeeksi ja erityisesti jolla ei koskaan tekniikka loksahtanut kohdilleen
Kyllä mä olen monet kerrat Matin toilailuille nauranut enkä kadu sitä yhtään, enkä pode syyllisyyttä. Olihan se sellainen hömelö ja Mervin kanssa varsinkin meno oli aika hulvatonta. Itsehän se aina " luottotoimittajansa" kutsui paikalle ja auliisti poseerasi kuvissa ja antoi haastatteluja. Meidän lukijoiden syykö se nyt on? Eiköhän Matilla ollut ihan hauskaa kaikilla maksetuilla lomillaan ja lehtien piikkiin dokatessaan. Se teki just niinkuin itse halusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sankareita pitää tukea? Matilla oli töitä, viihteen alalla. Hänellä oli päätösvalta omasta elämästään. Hän oli alkoholisti, muttei syrjäytynyt. Syrjäytyneitä meillä on Suomessa. Kodittomia, työttömiä, asunnottomia, miksei heitä kukaan halua tukea?
Miten niin nolla? Se, että hän ei puhunut sinun mainitsemistasi asioista, ei tee sisältöä nollaksi. Lues nyt vielä uudestaan ihan rauhassa. Ehkä se sisältö sinullekin vielä joskus aukeaa.