Onko suurperheen lapsilla suurempi paine muuttaa nuorena pois kotoa?
Kun pesässä on ahdasta, isoimpien on lähdettävä.
Onko teistä ketään esim. painostettu avioitumaan? Jos perheessä on raha tiukassa, avioliitto on tyttärelle kunniallinen tapa lähteä pesästä.
Kommentit (12)
Eiköhän ole ihan perheestä ja tyypeistä kiinni.. Kuten pienperheissäkin.
Suurperheissä lähdetään usein jo lukioiässä muualle. Opiskelurauhaa ei lapsuudenkodissa ole, usein myös taakka nuorempien vahtimisesta liian iso.
Kyllä aika selvää oli että 14-vuotiaana alkoi olla jo liikaa. Rahaa kyllä olisi pitänyt kotiin antaa.
No, yhtä sisarustani painostettiin ettei saa muuttaa vielä lukioikäisenä, sillä olisi pitänyt olla kotona auttamassa ja nuorempia sisaruksia vahtimassa. Itse en saanut töitä heti lukion jälkeen enkä päässyt samantien muuttamaan, silloin taas koin voimakasta painostusta siihen suuntaan että pitää muuttaa ja äkkiä olinhan ylimääräinen ruokittava suu.
Meillä on seitsemän lasta ja asutaan Helsingissä. Kolme vanhinta opiskelee yliopistossa (23v, 22v ja 19v), mutta asuvat kaikki vielä kotona. Kukaan heistä ei seurustele niin vakavasti, että haluaisi muuttaa yhteen ja koska Helsingissä vuokra-asunnot ovat järkyttävän kalliita, eivät siitäkään syystä halua muuttaa pois ilmaisten palvelujen ääreltä :D
Ei olla ajamassa lapsia pois kotoa. Nämä auttavat kotitöissä todella paljon, katsovat joskus iltaisin ja viikonloppuisin nuorempien lasten perään. Ruoka on usein valmiina töistä tullessa ja pyykkikone pyörimässä. Opintotuen käyttävät omiin vähäisiin menoihinsa ja säästöön.
Riippuu missä kohtaa sisarussarjaa on ja mikä on perheen elämäntilanne.
Meillä viisi lasta ja vanhimmalla on 30 neliön huone, jossa voi opiskella rauhassa ja kaveritkin mahtuu, ei tarvii vahtia pienempiä eikä olla häntä heittämässä ulos :D
Jotenkin ihmeellisiä nämä oletukset suurperheistä. Meillä on ihan tavallinen perhe, tykätään vaan lapsista paljon, tykätään puuhailla yhdessä eikä kaivata niinkään sitä omaa aikaa eikä sitä kyllä olisikaan. Lapset ei hoida toisiaan ja suoraan sanoen voisivat tehdä kotitöitä paljon enemmän, hyvä kun saavat edes oman huoneensa siivottua. :D
Meitä on 11 ja ketään ei painostettu. Amikseen menijät joutuivat muuttamaan heti peruskoulun jälkeen, koska 80 kilsan koulumatka on vähän liikaa. Heitä kyllä haettiin kotiin perjantaisin ja vietiin takas sunnuntaisin. Ihan isän ja äitin toimesta eikä yhtään vastentahtoisesti. Muutama tuli amiksen jälkeen takas lapsuuskotiin vuodeksi tai pariksi.
Lukion käyneistä kaikki muuttaneet pois joko heti lukion jälkeen tai sitä seuraavana vuonna.
Mikä on suurperhe?
Meillä neljä lasta ja jonkun mielestä suurperhe.
En kyllä ikinä häädä kotoota vaan päin vastoin olen puhunut siitä että kannattaa asua kotona ainakin opiskelujen ajan.
Meillä on pari teiniä ja yksi pienempi koululainen ja taapero. Kaikilla lapsilla oma huone eli on omaa rauhaa tarvittaessa.
En sitten tiedä jos lapsia olisi kymmenen! Hulluksi tulisin itsekin eli en ihmettelisi jos vanhimmasta päästä haluttaisiin lähteä pois 😂
Mä en olisi voinut asua aikuisena vanhempien luona. Lähdin heti yläasteen jälkeen. Ei kyllä mikään suurperhe ollut, kaksi nuorempaa sisarusta oli kun kotoa muutin.
Oma tupa, oma lupa, se on se tärkein. En ole halunnut koskaan olla tilivelvollinen kenellekään tekemisistäni enkä olisi voinut aloittaa parisuhdetta asumalla toisten nurkissa. Todella luottavaisia kai sitten vanhemmat olivat kun olin vanhin ja aina ollut itsenäistä sorttia, eipä ne väkisinkään kotona voineet pitää.
Omat lapset saa kyllä lähteä viimeistään kun 18v täyttää, aikuisen ihmisen pitää osata elää omillaan, ja kotona saavat kasvatuksen siihen. Ja toki autetaan alkuun. Esikoinen lähti kotoa vuotta myöhemmin kuin minä aikoinaan.
Ei nyt ehkä avioliittoon painosteta mutta pois kyllä. Kehotetaan opiskelemaan ja käymään töissä samalla.