Viha ja raivo. Mitä niille voi tehdä?
Jos tuntee pettymysten takia paljon vihaa ja raivoa, niin miten ne saa käsiteltyä rakentavalla tavalla? Olen kirjoittanut ajatuksiani ylös, mutta nämä tunteet eivät ole poistuneet.
Kommentit (21)
Onko joku löytänyt toimivia tapoja näiden tunteiden työstämiseen? Konfliktitilanteissa ne nousevat niin voimakkaasti esiin, että menen täysin lukkoon jää usein ahdistun.
Vierailija kirjoitti:
Vihanhallinta kurssin/terapiaa jos oireet ovat pahoja.
Liikuntaa, lähde juoksulenkille, osta nyrkkeilysäkki kotiin mitä voit käydä hakkaamassa.
Piirrä, maalaa tai väritä värityskirjaa.
Kuuntele musiikkia, laula.
Teen noin jos voin hyvin, mutta vihan noustessa pintaan en oikein pysty keskittymään. Silloin mieleen nousee aika synkkiä ajatuksia.
Meillä mies täräyttää nyrkillä seinnää ja loppuu raivo. Alkaa itku.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies täräyttää nyrkillä seinnää ja loppuu raivo. Alkaa itku.
Ja miten tämä ohje muka auttaa ahdistuksesta kärsivää?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku löytänyt toimivia tapoja näiden tunteiden työstämiseen? Konfliktitilanteissa ne nousevat niin voimakkaasti esiin, että menen täysin lukkoon jää usein ahdistun.
Kannattaa ainakin poistua konfliktitilanteista, pohtia asiaa itsekseen tai jonkun kolmannen osapuolen kanssa. Rauhoituttua omat ajatukset ja vihan tunteet suhteellistuvat ja alkaa nähdä niiden syitä (jotka eivät välttämättä edes liity suoraan tilanteeseen jossa ne nousivat pintaan, vaan johonkin menneisyyden saman kaltaiseen kokemukseen).
Kannattaa opetella omien tunteiden tunnistamista ja niiden tietoista hallitsemista, siten uhkaavan konfliktitilanteen saa sammutettua ennen sen räjähtämistä ja voi vaikka poistua tilanteesta.
Tosi tilanteet ovat parhaita harjoitteluhetkiä, koska ne eivät ole pelkkää teoriaa. Kannattaa siis pysyä tietoisena sellaisissa vuorovaikutustilanteissa, jotka ovat konfliktiherkkiä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin poistua konfliktitilanteista, pohtia asiaa itsekseen tai jonkun kolmannen osapuolen kanssa. Rauhoituttua omat ajatukset ja vihan tunteet suhteellistuvat ja alkaa nähdä niiden syitä (jotka eivät välttämättä edes liity suoraan tilanteeseen jossa ne nousivat pintaan, vaan johonkin menneisyyden saman kaltaiseen kokemukseen).
Kannattaa opetella omien tunteiden tunnistamista ja niiden tietoista hallitsemista, siten uhkaavan konfliktitilanteen saa sammutettua ennen sen räjähtämistä ja voi vaikka poistua tilanteesta.
Tosi tilanteet ovat parhaita harjoitteluhetkiä, koska ne eivät ole pelkkää teoriaa. Kannattaa siis pysyä tietoisena sellaisissa vuorovaikutustilanteissa, jotka ovat konfliktiherkkiä.
Vaikka poistuisin tilanteesta, niin monesti vihamielinen olo pysyy päällä päivien ajan. Ajattelen miten hienoa olisi jos atomipommi tuhoaisi aivan kaiken jne.
Mies saa päivittäin noita raivokohtauksia.Poistu huoneesta,onneksi on tilava koti.
Itse tulin nyt siihen tulokseen että nykyaikana tapahtuu niin paljon käsittämättömiä juttuja, tuntuu jatkuvasti siltä että on riittämätön eikä riitä enää ymmärrystä asioihin. Välillä tulee olo että ketä varten tämä yhteiskunta oikein rakennetaan, ei ainakaan ihmisiä oteta huomioon.
Minulla on valitettavasti tässä viimeisten 10 vuoden aikana viha ja pessimistisyys vain noussut eikä ole todellakaan kyse siitä että elää jotenkin huonosti. Vaaditaan liikoja, jatkuvia leikkauksia, uudistuksia, säästöjä, täysin järjettömiä päätöksiä, ratkaisuja jne.
Olen jatkuvasti vihainen ja jotenkin menettänyt toivoni, minulla on tosi vaikee enää uskoa että maalaisjärjellä on enää sijaa meidän yhteiskunnassa. Kaikki menee huonoksi tai omituiseksi ja kaikki vain kestävät. Tämä Esperin tapauskin oli hirveä kohu ja laatui heti, homma jatkuu entisenä kuten kaikki jo tiesivät.
Jos minulta kysytään niin meno on mennyt idiottimaiseksi, ainut hyvä juttu on se että ihmiset ovat lakanneet ostamasta ja lukiolaiset ovat kiinnostuneita kohtuudesta.
Tämä voitontavoittelu saa minua jo oksentamaan, minkä takia pitää työpaikalla suostua siihen että tekee entistä kovempaa työtä ilman että itse saa siitä edes kiitosta?
Vierailija kirjoitti:
Mies saa päivittäin noita raivokohtauksia.Poistu huoneesta,onneksi on tilava koti.
En saa päivittäin raivokohtauksia. Reagoin toisinaan asioihin ahdistumalla, mutten tosiaankaan päivittäin.
Lisään edelliseen että sietokyky on heikentynyt valtavasti enkä ymmärrä välinpitämättömyyttä. Tuntuu että me oikein kerjätään turpiin.
Good! Use your aggressive feelings, boy. Let the hate flow through you.
-Keisari Palpatine
Helppoa kuin heinänteko, tunnistat tunteesi ja annat sen hiipua. Vellominen missä tahansa tunteessa päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen on henkisen sairauden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko, tunnistat tunteesi ja annat sen hiipua. Vellominen missä tahansa tunteessa päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen on henkisen sairauden merkki.
Tiedostan asian ja olen hoidon piirissä. Valitettavasti vain olen kärsinyt tästä teini-iästä asti. Kotona oli paljon ongelmia.
Oletko pannut ns. vahinkoa kiertämään? Sekin voi vaikuttaa tunteen voimakkuuteen ja kestävyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko pannut ns. vahinkoa kiertämään? Sekin voi vaikuttaa tunteen voimakkuuteen ja kestävyyteen.
En ole. En hyväksy aggressiivista käytöstä.
Onko sinulla toimivia työkaluja konfliktitilanteisiin? Jos ei ole toimivia työkaluja, niin voi tuntua ettei tilanne ole hallinnassa ja sitten automaattiset tunnetilat ja käytösmallit ottavat vallan.
Esimerkiksi skeematerapiassa yritetään vahvistaa tervettä aikuista toimintatapaa sen sijaan, että ajaudutaan automaattisesti vihaisen lapsen tunnetilaan ja aggressiivisen lapsen käytösmalleihin.
Assertiivisuus on hyvin toimiva tapa konfliktitilanteissa. Se ei ole aggressiivista, eikä passiivista vaan selkeää viestintää, jossa tuodaan omat mielipiteet, tunteet ja tarpeet esille ja tasa-arvoisesti myös kuunnellaan toista osapuolta. Tässä on hyvä video aiheesta:
Vihanhallinta kurssin/terapiaa jos oireet ovat pahoja.
Liikuntaa, lähde juoksulenkille, osta nyrkkeilysäkki kotiin mitä voit käydä hakkaamassa.
Piirrä, maalaa tai väritä värityskirjaa.
Kuuntele musiikkia, laula.