Seiska: Mäkihyppylegenda Matti Nykänen on kuollut
Kommentit (1756)
Kyllähän nämä vanhemmat herrat urheilutoimittajat tuomitsevat tuossa suorassa muistelulähetyksessä Seiskan ja Merilän toiminnan täysin ja näin tietysti tekee jokainen normaali ihminen. Törkeää heikomman ja alkoholisoituneen ihmisen hyväksikäyttöä. Olihan jossain Matti -dokumentissa pätkä, jossa itse Nykänen kertoi että kun halusi lopettaa juomisen ja oli päiviä juomatta Merilä aina oli se joka sitä uutta viinaa toi tai etelän reissuille houkutteli. Oksettavaa ja moraalitonta, oma ura ja lehden menekki ennen ihmistä, häpeä Kai Merilä.
Mä luulen, että kyseessä oli itsemurha. Mattiahan ihan hoidettiin vakavan masennuksen vuoksi ja puhui lehdistölle itsemurha aikeistaan.
Kertoo jotain, kun vaikkapa Saksassa kaikki suurimmat urheilumediat tehneet uutisen. Myös Puolassa, Tshekissä, Slovakiassa ja Sloveniassa tehty juttuja. Toki myös Ruotsissa, Norjassa ja Virossa uutisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti porukka ihailee jotain lööppijuopppoa?
En vaan ymmärrä tätä legendalässytystä. Väkivaltainen ja koko laulajaurakin vitsi.
No et varmaankaan kun et ollut vielä syntynytkään kun Matti hyppi kultaa kullan perään.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että kyseessä oli itsemurha. Mattiahan ihan hoidettiin vakavan masennuksen vuoksi ja puhui lehdistölle itsemurha aikeistaan.
Itse luulen, että joi alkoholia ja joko pisti liikaa tai jätti pistämättä insuliinia. Kakkostyypin diabetekseen sairastui viime vuoden lopulla. Saattoi olla muitakin sairauksia. En usko että hyväkuntoinen ex-urheilija mitään sydäriä sai tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin Matin ja miten surullista, yksi uusimmista hakutuloksista hänestä oli juttu Matista Kanarialla. Oli siellä kaatuillut humallassa ja pissatkin oli tullut housuun taksissa :(
Juttu marraskuulta:https://www.seiska.fi/Uutiset/Matti-Nykanen-ryyppasi-rankasti-Kanariall…
Onkohan kuvat ottanut luottotoimittaja, kuka muukaan on aina paikalla, kun jotain sattuu.
Örvellystilanteet, ja muut kaltaiset."sivua ei löydy". Pahimmat tarinat poistettu vissiin?
Jyväskylä suruliputtaa Nykäsen muistoksi kertoo Jyväskylän kaupunki Twitterissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin Matin ja miten surullista, yksi uusimmista hakutuloksista hänestä oli juttu Matista Kanarialla. Oli siellä kaatuillut humallassa ja pissatkin oli tullut housuun taksissa :(
Juttu marraskuulta:https://www.seiska.fi/Uutiset/Matti-Nykanen-ryyppasi-rankasti-Kanariall…
Onkohan kuvat ottanut luottotoimittaja, kuka muukaan on aina paikalla, kun jotain sattuu.
Örvellystilanteet, ja muut kaltaiset."sivua ei löydy". Pahimmat tarinat poistettu vissiin?
Löytyy. Linkin loppua täytyy vähän siivota.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä suruliputtaa Nykäsen muistoksi kertoo Jyväskylän kaupunki Twitterissä.
Korjaus: Näin kertoo Suomenmaa Twitterissä. Liputus tapahtuu liikuntapaikoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Örvellystilanteet, ja muut kaltaiset.Siinä olis norskeille lisää hyviä kuvia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika!
Matti ei tainnut ottaa vastikään diagnosoidun diabeteksen hoitoa tosissaan. Ykköstyypin diabetes on hengenvaarallinen sairaus, johon kuolee pahimmillaan tunneissa hoitamattomana. Se tuppaa helposti unohtumaan, koska hoito on nykyisin jo aika kehittynyttä ja sairaus tutumpi kuin ennen.
Ykköstyypin diabetes?
Missään ei kai ole lukenut että oli ykköstyypin diabetes. Nykyään 2 tyypin diabetestakin hoidetaan insuliinilla.
Kyllä Nykänen itse kertoi haastatteluissa, että oli ykköstyypin diabetes.
Kakkostyypin diabeteksessa vain äärimmäisen harvoin tarvitaan muuta kuin tablettihoitoa ja silloin ihminen on esim todella ylipainoinen eikä tablettien teho riitä. On myös diabeetikkoja, joilla on tavallaan kumpikin muoto, jolloin sekä tabletti että insuliinipistos käytössä.
Nykänen ei ollut jättiläski ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: Näin kertoo Suomenmaa Twitterissä. Liputus tapahtuu liikuntapaikoilla
"Jyväskylän kaupunki järjestää maanantaina suruliputuksen Matti Nykäsen muistolle, kertoo kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen palvelujohtaja Ari Karimäki.
Karimäen mukaan suruliputusta pyysi kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
NYKÄNEN OLIsyntyjään jyväskyläläinen. Suruliputus järjestetään kello 10 alkaen niillä Jyväskylän liikuntapaikoilla, joilla on lipputangot."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/jyvaskyla-liputtaa-liikuntapaikoilla-m…
Muistuuko kenellekään mieleen yhtään julkkisnaista, joka olisi ryypännyt, rällännyt, saanut aikaan kohuotsikoita, myös väkivallan saralla sekä jättänyt lapsensa useammasta avioliitosta - ja jota ihailtaisiin eleässään tai kuolemansa jälkeen "meidän mirkkuna", "aitona luonnonlapsena"?
Kyllä tämä kulttuuri, jossa suomalaismiehen mellastamista kuin sonni laitumella ikuisena teininä on outo, eikä todellakaan auta suomalaisia miehiä. Juuri tämän kultin vuoksi apua on vaikea saada, sillä eihän tässä ole kyse edes ongelmasta, vaan täysillä elämisestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luulen, että joi alkoholia ja joko pisti liikaa tai jätti pistämättä insuliinia. Kakkostyypin diabetekseen sairastui viime vuoden lopulla. Saattoi olla muitakin sairauksia. En usko että hyväkuntoinen ex-urheilija mitään sydäriä sai tai vastaavaa.
Ns hyväkuntoisuus ei kyllä alkoholistia pelasta edes sydäriltä.
Merilä ei kyllä ole ainoa hyväksikäyttäjä, olihan siellä alkuun niitä Mike Sierroja yms kavereita myös, jotka vaan kusetti Mattia.
Olis kyllä voinut saada vielä ihan hyviä vuosia elämäänsä, jos olisi sairauksistaan piitannut.
Ihana äiti tuo Nykäsen mamma... Vieno. Voi kun käy sääliksi, voin äitinä kuvitella miltä tuntuisi. Vaikutti Matti olleen todella läheinen äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Muistuuko kenellekään mieleen yhtään julkkisnaista, joka olisi ryypännyt, rällännyt, saanut aikaan kohuotsikoita, myös väkivallan saralla sekä jättänyt lapsensa useammasta avioliitosta - ja jota ihailtaisiin eleässään tai kuolemansa jälkeen "meidän mirkkuna", "aitona luonnonlapsena"?
Kyllä tämä kulttuuri, jossa suomalaismiehen mellastamista kuin sonni laitumella ikuisena teininä on outo, eikä todellakaan auta suomalaisia miehiä. Juuri tämän kultin vuoksi apua on vaikea saada, sillä eihän tässä ole kyse edes ongelmasta, vaan täysillä elämisestä!
Palataan sitten asiaan kun kyseinen julkkisnainen on nelinkertainen olympiavoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Nykänen on saanut vuosien saatossa todella paljon rapaa niskaansa onglemistaan joihin ei ole saanut apua. Alkoholismi on sairaus johon pitää saada apua eikä arvostella sairastunutta. Mediassa on aikoinaan haukuttu Nykästä alkoholismista ja parisuhteiden karikoista. Ihan toisin kuin tänä päivänä. Nykyään mediat joutuisivat pyytämään anteeksi jos kohtelisivat jotakuta samalla tavalla kuin aikoinaan Nykästä kohdeltiin. Ja lähinnä Nykästä muistellaan nyt hänen suurten urheilusaavutustensa takia, ei sen takia mitä hän teki urheilu-uransa jälkeen.
Samanlaisia kuvia olen vuosien varrella Matista nähnyt. Lehtien perusteella olisi ollut masentunut ja vielä diabetes diagnosoitu joulukuussa. Murhetta ja kuormaa yhdelle miehelle kun ottaa huomioon, että Matti oli alkoholisti, jonka oli vaikea käsitellä tunteita.
Eipä olisi Matti ensimmäinen, joka lähtee oman käden kautta tahallaan tai vahingossa. On yliannostuksia, viinakuolemia etc. Toivottavasti läheiset jaksavat poismenon johdosta. Lapset varmasti kantavat syyllisyyttä lopun elämäänsä tai sitten eivät. Mitä sitä ihmisen surun syvyyttä muut arvostelemaan. Joskus vaikeaksi koetun ihmissuhteen päättyminen kuoleman kautta voi olla jopa jossain mielessä helpotus. En sano, että niin olisi tässä tapauksessa.
Matin elämä oli pelkkää alamäkeä.