Niin huono perehdytys töissä
Että pillahdan kohta itkuun ja irtisanoudun. Kaikki mättää ja kaikki pitäisi hallita tuosta vaan.
Kommentit (23)
En ymmärrä miten tämä on näin yleistä. Olen vaihtanut työpaikkaa monta kertaa elämäni aikana ja minulla on ollut vain yksi työpaikka, jossa oli oikeasti hyvä perehdytys. Viimeiset 3 työpaikkaani ovat olleet sellaisia, että kaikki pitää opetella itse kantapään kautta. Minulle olisi ihan ok opetella asiat itse kirjallisista ohjeista, mutta nykyisessä työpaikassani ei ole niitäkään. Henkilöstökyselyissä on valitettu yli 10 vuotta siitä, että perehdytys on huonoa, mutta asialle ei silti ole tehty mitään. Luulisi, että työnantaja ymmärtää kuinka huono perehdytys vaikuttaa työviihtyvyyteen, työntekijät stressaavat ja vaihtuvuus on suurta. Ja se, että työntekijät jättävät tehtäviä tekemättä ja tekevät jatkuvasti virheitä, koska he eivät osaa, kun kukaan ei ole koskaan kertonut tai perehdyttänyt. Se vaikuttaa kaikkien työhön ja antaa tietenkin huonon kuvan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Olen ollut nykyisessä työpaikassani nyt 2 vuotta, mutta muista edelleen kuinka hirveää aikaa ne ensimmäiset puoli vuotta olivat. Mietin joka päivä, että en tule enää seuraavana päivänä takaisin, mutta pakkohan se oli kun ei ollut muutakaan työtä tarjolla. Minulla on useampikin työkaveri, jotka ovat tunnustaneet, että työsuhteen alkuajoista jäi niin paha maku suuhun, että he ovat jatkuvasti jalka oven välissä etsimässä uutta työtä, vaikka he ovatkin jo nykyään perehtyneet talon tavoille.
Toinen ongelma on sijaisten puute. Työpaikalla on tapana, että ainoastaan yksi henkilö hoitaa tiettyjä työtehtäviä eivätkä muut tiedä/osaa niistä mitään eikä kenellekään sitten tietenkään ole olemassa sijaisia. Sitten ollaan pulassa kun joku irtisanoutuu, eläköityy tai jää sairaslomalle tai kesälomalle. Tämäkin on ollut ongelmana vuosikausia, mutta asialle ei tehdä mitään.
Minäkin pillahdan kohta itkuun 😫😓 TAAS takana 10h työpäivä ja asioita ei saa tehtyä loppuun kun ei voi tarpeeksi paljoa kysyä miten asiat tehdään. Meillä on nimetty perehdyttäjä eri päivinä mutta tänäänkin iltapäivästä huomasin et perehdyttäjällä alkaa savu nousta korvista jos kysyy jostain. Mitä helvettiä mun pitäisi tehdä sitten?? Ja noi asiat vielä sellaisia et pitää lain mukaan olla just eikä melkein oikein tehtynä. Matkoineen ja ylitöineen mulla tulee 60-65 tuntisia työviikkoja, näin ei voi jatkua!
N32
Nostan tätä vanhaa ketjua.
Työhön perehdyttäjäni ei osaa opettaa ja selittää asioita lainkaan. On ärsimätön, takakireä ja antaa rivien välistä ymmärtää, että kerrasta pitäisi osata.
Ei ymmärrä mitä on olla aloittelija, koska on niin täydellinen itse.
Sanoin esimiehelle mutta mikään ei muutu.
Tää on ihan shittiä. Lähtö edessä. Oli virhe aloittaa tää työ.