Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein sämpylöitä, yritin noudattaa reseptiä ja pilallehan ne meni

Vierailija
03.02.2019 |

Kysehän on siitä että lähes kaikissa leipäresepteissä nesteen ja jauhojen suhde on väärä. Sanoisinko näin että jauhoja kehoitetaan laittamaan n. 30% liian paljon.

Tällä kertaa ajatettelin että jospa koitan laittaa jauhoja "määräyksen" mukaan.

Liiasta jauhosta seuraa sitten tiivistä leipää/sämpylää.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison pullat, sämpylät, leivät ei koskaan onnistu, ja epäilen että liian jauhon takia.

Vierailija
2/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan noudata ohjetta jauhojen määrän suhteen. Aina "näppituntumalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä, että reseptin kirjoittaja olettaa sinulla olevan tuoreita jauhoja. Kun käytät jauhoja, jotka ovat kuivuneet pitkään kaapissa, niitä tarvitaan vähemmän (tai sitten nestettä enemmän).

Vierailija
4/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun sämpylöistä tulee aina lättänöitä. :(

Vierailija
5/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut sämpylät onnistumaan vasta kun olen alkanut jättää taikinan niin löysäksi, ettei siitä voi käsin muotoilla sämpylöitä vaan sellaisia klönttejä jotka siirrän pellille leivinpaperin päälle.

Jätän siis taikinan nousemaan vähintään tunniksi, enkä vaivaa sitä käsin vaan kauhalla ja jätän hyvin löysäksi. Kohotuksen jälkeen kaavin taikinan jauhotetulle pöydälle ja ripottelen hieman jauhoja myös pintaan. Sitten terävällä puukolla vetelen kasasta paloja. Ne kumma kyllä uunissa muotoutuvat yleensä kauniin pyöreiksi.

Ennen paistoa kohotan vielä vartin verran liinan alla. Enkä voitele millään, kun en tykkää kovasta kuoresta. Tulee älyttömän pehmoisia, ja ovat sitä vielä seuraavanakin päivänä.

Vierailija
6/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuus on siinä, että hiivalle pitää antaa ilmaa eli alussa vatkata niin perk.leesti. Ja sitten vaivata ihan kunnolla, että tulee kunnon sitko. Mitä enemmän jaksaa sitä käännellä ja vatkata, sen pienikuplaisempi rakenteesta tulee, kuohkeampi. Niin ja sitä rasvaa pitää malttaa laittaa, kuivat terveyssämpylät on kovia ja sitkeitä. Ja maistuu pahalta.

Vierailija
7/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on siitä, että reseptin kirjoittaja olettaa sinulla olevan tuoreita jauhoja. Kun käytät jauhoja, jotka ovat kuivuneet pitkään kaapissa, niitä tarvitaan vähemmän (tai sitten nestettä enemmän).

Näin selitetään, mutta ei tämä voi pitää paikkaansa. Mikä on tuore jauho, ja mistä niitä saa? Kaupasta ei koskaan.

Mistä nämä reseptien tekijät saa tuoreita jauhoja? Suoraan myllyltäkö he hakee?

ap.

Vierailija
8/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun sämpylöistä tulee aina lättänöitä. :(

Liikaa jauhoja.

Usko kerrasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi