Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö mies-pääteistä luopua ammattinimikkeissä?

ziiri
03.02.2019 |

THL ehdottaa nyt mies-päätteisten ammattinimikkeiden, kuten palomies tai lakiies, korvaamista sukupuolineutraaleilla vaihtoehdoilla, kuten tästä voi lukea. Mitä mieltä olette?
https://blogit.apu.fi/anzionmukaan/on-ihan-ok-olla-mies-ja-fiksu-moni-n…

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maakuntalehti käyttää todella teennäiseltä kuulostavia, itse keksimiään termejä, kuten varussotilas, eduskunnan puheenjohtaja, seurakunnan johtajapappi. Todella typerää.

Vierailija
2/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PITÄÄ LUOPUA. LOUKKAA NAISIA JA ON JUNTTIMAISTA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan alkaa käytttää mister and miss ja lady ja boss mama

Vierailija
4/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen entinen työkaverini 90-luvulta, silloin kuusikymppinen mies, joka oli todellinen tasa-arvon airue. Kun se soitti johonkin, se esitteli itsensä: "Esi-ihminen XX täällä päivää."

Minusta se oli hauska vitsi. 

Vierailija
5/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan alkaa käytttää mister and miss ja lady ja boss mama

Guy, dude, chetleman

Vierailija
6/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska ne ovat vakiintuneita termejä. Ei niissä naisia syrjitä, eikä mikään estä naista olemasta palomies. :)

Vierailija
7/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
8/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta voidaan luopua. Myös äitiyspakkaus tarvitsee uuden sukupuolineutraalin nimen ja armeija sukupuolineutraalit kutsunnat

Vierailija
9/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäs. 

Suomi on muutenkin niin upee maa, että täällä HÄN-sana tarkottaa kaikkia ihmisiä, miehelle ja neiselle ei ole eri sanaa, samaa perinnettä voi hyvin jatkaa ammatien nimissä, ei niihin tarvitte tunkea miestä (tai naista), ihmisiähän tässä molemmat sukupuolet ollaan.

Muut maat tulee kaukana perässä she/he-maailmansa kanssa..

Vierailija
10/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ihan hyvin voi korvata. Tietenkin ne ovat nyt vakiintuneita kun on ammatteja joihin ei naiset ole aikaisemmin kelvanneet. Hyvin ne uudetkin termit kyllä vakiintuvat, ei tarvitse olla siitä yhtään huolissaan. Ei mua mitenkään loukkaa sanana esim. palomies, mutta jos sille löytyy joku hyvä sukupuolineutraali korvaaja, niin hyvä. 

Vierailija
11/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten emaskulointia ja hapatusta. Kaiketi missititteleistäkin luovutaan ja parrakkaat osallistujat miss Suomi -kisoihin sallitaan?

Vierailija
12/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panomies on aina panomies.

Vierailija
13/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on aina ärsyttänyt naisena olla esimies. 

Vierailija
14/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha nyt väkisin vääntää mitään varussotilaita tai esihenkilöitä, mutta jos on melko yleisesti käytössä neutraali nimike, sitä kannattaa kyllä käyttää (esim. tieteilijä/tutkija eikä tiedemies). Varmaan siirtyvät vähitellen siihen suuntaan itsekseen, eivät ehkä kaikki mutta osa.

Vierailija
15/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan niistä luovutaan. Tottakai vie aikansa, että uusiin termeihin totutaan, mutta niinhän kielen muuttumisen kanssa muutenkin menee.

Moni osaa nykyisin ihan sujuvasti sanoa esimerkiksi juristi lakimiehen sijaan.

Enkä usko, että miehet itkeä pillittivät tuskasta ja mielipahasta silloin kun kamalan propagandistisesti ja pakkoneutraalisti lanseerattiin sana 'stuertti' mieslentoemännille.

Vierailija
16/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pitäisi. Typerää edes kuvitella, että ammatin nimeäminen tietylle sukupuolelle ei vaikuttaisi ihmisten alavalintoihin, erityisesti nuorten ja epävarmojen.

Vierailija
17/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä maakuntalehti käyttää todella teennäiseltä kuulostavia, itse keksimiään termejä, kuten varussotilas, eduskunnan puheenjohtaja, seurakunnan johtajapappi. Todella typerää.

Onko tämä sarkasmia vai? Eihän noissa mitään teennäistä ole.

Vierailija
18/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia ihmetellyt, miksi tuon sanan tilalle ei oteta nykyaikaisempaa. On niin hassua puhua esimiehestä, kun kyseinen mies on nipin napin 3-kymppinen, runsaasti meikattu, pienikokoinen vaalea nainen. Mikä elämä siitä nousisi, jos hän alkaisi puhutella alaisiaan alaisnaisiksi. Varsinkin, kun suurin osa alaisista on miehiä.

Vierailija
19/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli on olemassa käyttäjiään varten, ja kieli muuttuu yhteiskunnan muuttuessa. Tietylle sukupuolelle varatut ammatit eivät ole tätä päivää, joten on ihan luonnollista, että sukupuolisidonnaisia nimikkeitä pikku hiljaa karsitaan. Puhemiehen muuttaminen puheenjohtajaksi kuulostaa ihan luontevalta, ja nais-etuliitteen soisi jäävän lopullisesti pois sellaisista ammattinimikkeistä kuin naispappi, naiskirjailija tai naisjääkiekkoilija. Ovathan opettajatar-tyyppisetkin nimikkeet jo jäänet pois kenenkään niitä kaipaamatta.

Vierailija
20/27 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinäkin olla esi-ihminen.