Kuukautiset loppuivat kuin seinään, en pääse lääkäriin. Mitä hittoa??
Olen 25v nainen. Kuukautiset eivät ole nyt tulleet pariiin kuukauteen ja raskaana en voi olla. Olin vihdoin ja viimein yhteydessä terveydenhuoltoon tästä kun kaverit painostivat ettei asiaa kannata venyttää.
Vastaus oli että joo ei ole vakavaa, ei kannata tutkia.
Mitä? Ennen olen päässyt lääkäriin joka inahduksesta. Pitääkö minun oikeasti mennä yksityiselle? Mikä sitten on tarpeeksi vakavaa jotta pääsisi, jos tämä ei? Olen hämmentynyt.
Kommentit (25)
Oletko liian laiha? Se on yksi syy jos kuukautiset loppuvat.
Ei naistenvaivojen takia noin vain pääse julkiselle. Kaiva kuvetta (noin 200e) ja käy yksityisellä. Jos on isompi juttu, niin yksityinen kirjoittaa lähetteen julkiselle erikoissairaanhoitoon, ei tarvi pelätä tähtitieteellistä laskua.
(Stressi tai laihtuminen tai rankka treenaaminen voi tehdä noin, että aina ei ole lääkärin hoidettavissa edes.)
Ei kannata ketoilla ja laihduttaa.
Ei muita kiinnosta toisten terveys, ei se ole lääkäreiden tehtävä. Itse pitää huolestua ja hakeutua hoitoon. Terveydenhoito/ sairaudenhoito on työtä niille ammattilaisille. Ei he ole mitään sympaatteja jotka itkee potilaiden perään. Jos ei hoito kiinnosta edes potilasta itseään niin olkoon hoitamatta.
Olet nainen, joten oireesi eivät ole tärkeitä. Tämä on ihan fakta suomalaisessa terveydenhuollossa. Plus gynekologit työskentelevät pääsääntöisesti yksityisillä, koska palkat. Ei semmoisia kunnalliselta löydy.
Samoin jos annetaan ohje hoitaa itseään, laihduttaa, liikkua käyttää jotainnlääkettä.
Jos ei potilas noudata ohjeita tai pyydä apua jos ei itse kykene niin se on oma vika. Ei terveydenhuollon tarvitse holhota aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin jos annetaan ohje hoitaa itseään, laihduttaa, liikkua käyttää jotainnlääkettä.
Jos ei potilas noudata ohjeita tai pyydä apua jos ei itse kykene niin se on oma vika. Ei terveydenhuollon tarvitse holhota aikuisia ihmisiä.
Miten tuo muka on sama asia. Aloittajaahan kiinnosti, kun kävi kysymässä apua ja neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Olin suurinpiirtein samanikäinen kun odotin jo viidensiä menkkoja. Ei lääkärillä kiinnostanut. No nyt olen yli 40v ja vaikka olis jotain outoa,ei mulla kiinnosta. Mulla on montakin vaivaa jotka ei lääkäreitä ole kiinnostanut. Kun käy asioiden takia lääkärissä, ei niillä kiinnosta niin loppuu se omakin mielenkiinto omaan hyvinvointiin. Mullahan on jo pitkään muljunu sydänkin kyljestä ulos etten untakaan saa, arvaa kiinnostaako. Vois vaan lopettaa lyömästä mun puolesta, eipä tarttis aamulla herätä.
Stressin oireita sinulla, ihan niinku aapeelläkin.
Parin kuukauden tauko on melko tavallinen, siksi sinua ei vielä oteta lääkärillä vastaan. Kuukautisten jääminen väliin ei ole varsinaisesti vaarallista. Esimerkiksi stressi tai elämäntilanteen muutos voivat pysäyttää kuukautiskierron väliaikaisesti.
Yksityiselle pääsee parissa päivässä. Jos täällä terveyskeskuksen vuosimaksu 60 euroa, ei yksityinenkään ole kuin toista sataa.
Kaksi kuukautta on todella vähän. Ei siinä ole mitään ihmeellistä että jotkut kuukautiset jää välistä. Voi olla stressiä, infektiot ym. vaikuttaa kiertoon. Täysin turhaa olisi tutkia noin lyhyen tauon vuoksi. Varsinkin jos et edes yritä tällä hetkellä tulla raskaaksi.
Kukaan ei ole esittänyt myös niinkin eriskummallista mahdollisuutta kuin se että ap on raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden tauko on melko tavallinen, siksi sinua ei vielä oteta lääkärillä vastaan. Kuukautisten jääminen väliin ei ole varsinaisesti vaarallista. Esimerkiksi stressi tai elämäntilanteen muutos voivat pysäyttää kuukautiskierron väliaikaisesti.
Juuri näin. On täysin normaalia että joskus on taukoa. Yleensä aletaan tutkia vasta jos venyy lähelle puolta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole esittänyt myös niinkin eriskummallista mahdollisuutta kuin se että ap on raskaana.
No ei, koska me muut osaamme lukea.
Kaksi kuukautta eli ehkä yhdet kuukautiset jääneet pois. Voi hyvänen aika, ei tuo ole mikään lääkäriasia.
Johan ois terveyskeskukset tukossa jos jokaisesta kiertohäiriöstä naiset ramppaisi lääkärissä. Rauhoitu ap, kyllä ne menkat pääsiäiseen mennessä ovat palanneet.
Kuukautishäiriöt ovat yleisiä ja ei niitä aleta tutkimaan parin kuukauden perusteella.
Jos raskaus on pois suljettu, niin voit odottaa vielä kierron pari ja hakeutua lääkäriin. Yksityinenkin on siinä vaiheessa vaihtoehto. Ensin kuukautiset yritetään saada aikaan hormoneilla ja jollei se onnistu niin e-pillerit käyttöön. E-pillereillä saadaan tyhjennysvuoto, joka ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole kuukautiset. Been thete done that.
Itse et pitänyt kuukautisten poisjäämistä vakavana eikä terveydenhuollon ammattilaiset pitäneet sitä vakavana. Nyt kuitenkin olet hämmentynyt koska kaverisi ovat sitä mieltä, että tutkimuksiiin pitäisi päästä. Hyppäätkö myös kaivoon, kun kaverisi kehottavat😂
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, menkat oli poissa 6 kk.
Olin suurinpiirtein samanikäinen kun odotin jo viidensiä menkkoja. Ei lääkärillä kiinnostanut. No nyt olen yli 40v ja vaikka olis jotain outoa,ei mulla kiinnosta. Mulla on montakin vaivaa jotka ei lääkäreitä ole kiinnostanut. Kun käy asioiden takia lääkärissä, ei niillä kiinnosta niin loppuu se omakin mielenkiinto omaan hyvinvointiin. Mullahan on jo pitkään muljunu sydänkin kyljestä ulos etten untakaan saa, arvaa kiinnostaako. Vois vaan lopettaa lyömästä mun puolesta, eipä tarttis aamulla herätä.