Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET - Mitä ajatuksia OAJ ja VTA herättää

Vierailija
03.02.2019 |

Oletteko innoissamme liittonne ajamasta vuosityöajasta?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla palkka 7200 eur/kk

opetin yliopistossa sosiaalitieteitä

Vierailija
22/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen etua OAJ ajaa ja on ajanut?

Virassa olevien.

Minua syrjittiin sukupuolen vuoksi. OAJ ei halunnut hoitaa tapaustani. Syynä haluttomuuteen ei ollut se, ettei syrjimistä olisi tapahtunut. Niin ei kukaan edes ehdottanut. Vaan tapaustani ei haluttu hoitaa, koska en ollut virassa vaan tuntiopettajana. Näin minulle suoraan sanottiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiotte toimia? Odottaa hiljaa kotona ja tyytyä kohtaloon?

Vierailija
24/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Itselläni on vasta niin vähän vuosia takana, että olen olettanutkin muutoksia tulevan niin työajan kuin kesänkin suhteen. Toivon kuitenkin, ettei vuosityöaikaa lyötäisi läpi niin pienen otannan kautta, kuin nyt on kokeilussa (kokeilussa 150 opettajaa). Lisäksi toki toivon etteivät työt vähenisi, Oulun seudulla viran saaminen on jo nyt hyvin vaikeaa. Moni kokenut opettaja vaihtaisi varmaan alaa, mutta toisaalta opettajia koulutetaan koko ajan lisää ja harva hakeutuu alalle palkan perusteella. Ainakaan itse en ollut alalle hakiessa edes tietoinen palkkauksesta ja opetusvelvollisuudesta, joten hakijoita varmasti riittää vuosityöajasta huolimatta - toki täytyy miettiä, mitä tapahtuu jos koulut täyttyvät vain vastavalmistuneista.. Itse teen jo nyt ihan hirveästi töitä opetuksen eteen ja muiden lisähommien kanssa, eli jos tästä työ vielä lisääntyy niin aika lopussa on jaksaminen.

Vierailija
25/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan alaa, jos toteutuu. Haluan päästä valoisaan aikaan harrastamaan opetustuntien jälkeen ja illan pimeydessä suunnitella tunnit ja korjata kokeet kotona. Joustavuus oman työajan suunnittelussa ja käytössä oli yksi tärkeä kriteerini hakeutuessani matalasti palkatulle opetusalalle. Jollekin vta voi sopia, minä hoidan työni hyvin näin, välillä vähän liikkuneena ja rentoutuneena.

Muilla aloilla etätyön mahdollisuutta lisätään, opetusalalla ollaan vähentämässä.

Vierailija
26/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ saanu lokaa niskaan monesta eri suunnasta. Mistä tässä maksetaan, jos eivät huolehdi perustehtävästään?

Vierailija
27/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut jo pitkään OAJ:sta eroamista ja päätös alkaa vahvistua näiden suunnitelmien takia. Luukkainen on palkkakärjessä liittojohtajana ja Fjäder ärsyttää aivan helvetisti kommenteillaan. Tunnen olevani aivan väärässä liitossa ja järjestössä näiden porvarinuileskelijoiden takia!

Vierailija
28/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihtajat, täällä alanvaihto mielessä, mutta mihin tästä voisi helposti kouluttautua? Haluaisin työskennellä lasten parissa edelleen. Puheterapeutiksi on vaikea päästä, mutta siinä ois hyvä palkka. Muita vaihtoehtoja?

Vierailija
29/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sinä ehdotat?

Vierailija
30/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä sinä ehdotat?

Esimerkiksi lakkoa ja äänekkyyttä mediassa

Vierailija
31/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä sinä ehdotat?

Esimerkiksi lakkoa ja äänekkyyttä mediassa

Katsoppa lennnonjohtajia, he menivät lakkoon ja palkka nyt yli 10000 eur/kk

Vierailija
32/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla erääseen yhtenäiskouluun ollaan väkisellä tunkemassa vt-aikaa. Raivostuttaa. Toiv. kukaan koulu ei ole enää niin tyhmä että löytyisi puolet halukkaita.

Oottehan te ala-asteen puolen opet myös sitä mieltä, että karmea idea? Ja enemmistöä ei löydy äänestämään sen puolesta. Tunnit kun ei varmasti tule vähenemään ja palkka nousemaan.

Vierailija
33/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakko omaa ammattiliittoa vastaan xD

Vierailija
34/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosityöaika rummutetaan Kaikki työ palkanmaksun perusteeksi -sloganilla, mutta rahaa ei opet tule saamaan nykyistä enempää. Työnantajalle siili on hyvä, sitomattoman työn osuuden minimistä tulee varmasti maksimi ja opettajilla voidaan teettää enemmän tunteja.

Inkluusio kaupattiin myös hyvillä ehdoilla ja vannottiin, ettei kyseessä ole säästökeino, mutta se on ollut ainoastaan säästökeino kunnille.

Vierailija
35/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taidakaan opiskella opeksi...

Vierailija
36/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentää jonkin verran, erityisesti siksi, että asiasta on juuri nyt liikkeellä paljon huhuja. Kun käyn OAJ:n sivuilla, siellä asiasta kerrotaan mielestäni ihan maltillisesti ja kuulostaa siltä, että vta:ssa voisi olla hyviäkin puolia. Mutta kokeilussa mukana olevien kokemuksista haluaisin kuulla lisää. Yllättävän paljon asiaan liittyy tunnepitoista kuohuntaa. Itse koen, että tällä hetkellä palkanmaksuperusteena oleva oppitunneista maksaminen jättää minulle paljon palkatonta työtä. 

-lo-

Vierailija
37/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan vuosityöaikaa ja erityisesti sitä, että myös kollegat saataisiin kokopäivätyöhön.

On epäreilua, että toinen suunnittelee ja miettii työnsä hyvin, näkee vaivaa oppilaiden eteen ja toisella on kevyt puolipäivätyö, joka mahdollistaa toisen työn, vakavan harrastamisen tai lasten harrastusten tukemisen.

Jos maksetaan palkka kokopäivätyöstä, ei työpaikalta voi häipyä neljänä päivänä viikossa klo 12.01 ( ja kieltäytyä yhteistyöstä kollegoiden kanssa.)

Lisäksi kaikki koulun ylimääräiset nakit lankeavat aina samoille, toiset sluibaavat.

Kokeilusopimus on hyvinkin kohtuullinen, jopa reilu.

Vierailija
38/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentää jonkin verran, erityisesti siksi, että asiasta on juuri nyt liikkeellä paljon huhuja. Kun käyn OAJ:n sivuilla, siellä asiasta kerrotaan mielestäni ihan maltillisesti ja kuulostaa siltä, että vta:ssa voisi olla hyviäkin puolia. Mutta kokeilussa mukana olevien kokemuksista haluaisin kuulla lisää. Yllättävän paljon asiaan liittyy tunnepitoista kuohuntaa. Itse koen, että tällä hetkellä palkanmaksuperusteena oleva oppitunneista maksaminen jättää minulle paljon palkatonta työtä. 

-lo-

Kun vta toteutuu, teet tukioetustunteja, opetustyötä ja sijaistat ilman lisäpalkkaa. Työtunnit kasvavat ja suunnittelutyötä ei makseta, vaikka siihen menisi pitkäänkin.

Vierailija
39/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan vuosityöaikaa ja erityisesti sitä, että myös kollegat saataisiin kokopäivätyöhön.

On epäreilua, että toinen suunnittelee ja miettii työnsä hyvin, näkee vaivaa oppilaiden eteen ja toisella on kevyt puolipäivätyö, joka mahdollistaa toisen työn, vakavan harrastamisen tai lasten harrastusten tukemisen.

Jos maksetaan palkka kokopäivätyöstä, ei työpaikalta voi häipyä neljänä päivänä viikossa klo 12.01 ( ja kieltäytyä yhteistyöstä kollegoiden kanssa.)

Lisäksi kaikki koulun ylimääräiset nakit lankeavat aina samoille, toiset sluibaavat.

se on ne tyhmät jotka ottaa ne ylimääräiset nakit

Vierailija
40/58 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee lisää suunniteltava ja opetettavaa, eikä palkka nouse. Tämä laiska opettaja sluibailee edelleen ja sinä teet ahkerana hänenkin tarkoitetut työt ja vielä pitempää päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän