Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tt-tuki hakemus ja liitteet

Vierailija
03.02.2019 |

Tein tt-tuki hakemuksen 30.1.2019 ja se virkailija sanoi, että on tammikuulle ja helmikuulle. Kelan sivuilla lukee, että liitteitä voi toimittaa 8.2.2019 asti.

14.2 .2019 tulee poliklinikka lasku €40 ja lääkkeet ostan 15.2.2019 €34

Voinko lähettää kuitit myös näistä tähän hakemukseen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku alapeukuttaa vastauksia, joissa sanotaan, että asiakkaan on itse maksettava lasku ensin? Ainakin minun tt-päätöksessäni lukee juurikin noin. Minun on maksettava lasku ensin ja Kela maksaa sitten minulle kun olen toimittanut laskun heille.

Meidän ei ole tarvinnut maksaa laskuja _ensin_ vaan hyvällä tuurilla tt-tuki on ehtinyt tilille ennen laskun eräpäivää ja se lasku on maksettu sitten vasta. Johtuisiko alapeukut tuosta? Tai sitten toiset eivät vaan tykkää kun maksatetaan omia laskuja tt-tuella.

Tuli mieleen, että onko käytäntö eri jos tt-tuen saajalla on luottotiedot menneet? Pitääkö silloin todistaa hoitaneensa ne laskut, joille on tukea saanut. Onko sinulla siis maksuhäiriömerkintä kun meillä on toiminut erilailla vai onko tämä joku vasta tullut uudistus? Mistä Kela sen näkee oletko jo maksanut ko. laskun jos liitteenä lähettää vain laskun?

Käytäntö ei muutu sen mukaan. Oletuksena on että niillä rahoilla maksetaan siihen tarkoitettu lasku. Mikäli henkilö sen jättää maksamatta, seuraukset tulevat hänelle eikä kela maksa perintäkuluja, korkoja, tms. Kela voi halutessaan pyytää kuittia maksetusta laskusta, työssäni olen lähinnä kohdannut kuittien pyyntöjä vain silloin kun kyseessä on vuokranmaksu tai erityissyistä myönnetty matka (esim lääkärinkäyntejä varten myönnetty matkalippu). Kaikista järkevintä on laittaa lasku kelaan ja laskun liitteeksi tieto että se pyydetään maksamaan suoraan laskuttajalle. Tällöin kela maksaa suoraan laskuttajalle eikä rahan tarvitse kulkeutua hakijan tilin kautta.

Vierailija
22/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku alapeukuttaa vastauksia, joissa sanotaan, että asiakkaan on itse maksettava lasku ensin? Ainakin minun tt-päätöksessäni lukee juurikin noin. Minun on maksettava lasku ensin ja Kela maksaa sitten minulle kun olen toimittanut laskun heille.

Meidän ei ole tarvinnut maksaa laskuja _ensin_ vaan hyvällä tuurilla tt-tuki on ehtinyt tilille ennen laskun eräpäivää ja se lasku on maksettu sitten vasta. Johtuisiko alapeukut tuosta? Tai sitten toiset eivät vaan tykkää kun maksatetaan omia laskuja tt-tuella.

Tuli mieleen, että onko käytäntö eri jos tt-tuen saajalla on luottotiedot menneet? Pitääkö silloin todistaa hoitaneensa ne laskut, joille on tukea saanut. Onko sinulla siis maksuhäiriömerkintä kun meillä on toiminut erilailla vai onko tämä joku vasta tullut uudistus? Mistä Kela sen näkee oletko jo maksanut ko. laskun jos liitteenä lähettää vain laskun?

Ap:n esimerkissä eräpäivä on 14. päivä. Jos on hakenut tukensa ajoissa tuki on tullut tilille monta päivää ennen eräpäivää. Luottotiedoilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Se on ihan yleinen käytäntö, että asiakkaan tulee itse huolehtia laskujen maksamisesta ajallaan. Jos eräpäivä on tt-tuen maksun jälkeen, lasku maksetaan itse ja lähetetään sitten Kelaan. Kela voi tarvittaessa pyytää kuitin laskun maksusta. Yleensä ei pyydä, koska mitäpä se Kelaa liikuttaa, jättääkö asiakas laskunsa maksamatta vai ei. Osaa asioista (passi, silmälasit tms.) Kela kyllä korvaa ennen kuin niistä lähettää kuitin. Eli asiakkaan on täytynyt maksaa ne ensin itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommalla pääsisi kun tekisi töitä joskus eikä oisi sosiaalitoimen elatuksessa.

Ja vielä helpommalla pääsisi, kun jättäisi tällaiset idioottimaiset kommentit kirjoittamatta. 

Vierailija
24/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ei ole tarvinnut maksaa laskuja _ensin_ vaan hyvällä tuurilla tt-tuki on ehtinyt tilille ennen laskun eräpäivää ja se lasku on maksettu sitten vasta.

Johtuisiko alapeukut tuosta? Tai sitten toiset eivät vaan tykkää kun maksatetaan omia laskuja tt-tuella.

Ei ole maksuhäiriömerkintä

Ap.

Vierailija
25/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelassa voi ottaa verkkopankista maksetut poliklinikka ja resepti lääkkeen kuitit ja virkailija voi auttaa?

AP.

Vierailija
26/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kelassa voi ottaa verkkopankista maksetut poliklinikka ja resepti lääkkeen kuitit ja virkailija voi auttaa?

AP.

Edelleen: lue se saamasi päätös. Siellä on selkeät ohjeet, kuinka toimia. Jos sinulla ei ole vielä päätöstä, et voi viedä mitään kuitteja minnekään. Päätös pitää olla tehtynä ennen kuin mitään korvataan. Ja vielä kerran: päätöksessä on sitten selkeät ohjeet laskujen ym suhteen.

Vierailija
27/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP.

Turhaan sinä virkailijan aikaa tuollaiseen tuhlaat. Odotat rauhassa sen päätöksen ja saat sitä kautta sitten kirjallisen ohjeen, kuinka toimia. Jos ohjeestakaan et vielä ymmärrä, voit soittaa Kelan asiakaspalveluun tai mennä käymään toimistolla. Helpoin tapa lähettää laskut on verkkopalvelun kautta. Jos osaat käyttää verkkopankkia, osaat käyttää myös Kelan verkkopalvelua. 

Vierailija
28/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin luuseri pummi. Ei tarvi sillon puida tälläsiä. V*ttu että mä vihaan teitä tuilla loisiijoita. 

Vierailija
29/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta maksettavat laskut voi laittaa Kelaan heti, kun laskun saa (jos toimeentulotuki on. ko ajalle jo myönnetty tai hakemukseenkin voi tiettyjä laskuja jo laittaa, jos on haettavalle ajalle tiedossa,se selviää kyllä hakemusta täyttäessä)ja hyvässä lykyssä tilille tulee rahat ennen eräpäivää. 

Vierailija
30/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin luuseri pummi. Ei tarvi sillon puida tälläsiä. V*ttu että mä vihaan teitä tuilla loisiijoita. 

Mene muualle ulisemaan aivoton i d i o o t t i. Ei tarvi sillon lukea tällaista. Opettele samalla kirjoittamaan. V*ttu että mä vi haan teitä aivottomia huutelijoita.

Vierailija
31/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene muualle ulisemaan aivoton i d i o o t t i. Ei tarvi sillon lukea tällaista. Opettele samalla kirjoittamaan. V*ttu että mä vi haan teitä aivottomia huutelijoita.

Pummilla meni tunteisiin. :D

Vierailija
32/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP.

Turhaan sinä virkailijan aikaa tuollaiseen tuhlaat. Odotat rauhassa sen päätöksen ja saat sitä kautta sitten kirjallisen ohjeen, kuinka toimia. Jos ohjeestakaan et vielä ymmärrä, voit soittaa Kelan asiakaspalveluun tai mennä käymään toimistolla. Helpoin tapa lähettää laskut on verkkopalvelun kautta. Jos osaat käyttää verkkopankkia, osaat käyttää myös Kelan verkkopalvelua. 

En osaa puhelimella lähettää laskuja kelaan

AP.

Vierailija
33/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP.

En osaa puhelimella lähettää laskuja kelaan

AP.

Voi luoja... No lähetä sitten tietokoneella tai vaikka paperipostina. Mutta odota nyt edelleen se päätös ennen kuin mietit mitään lähettämisiä.

Vierailija
34/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummilla meni tunteisiin. :D

Kukahan se aloitti tämän toisten haukkumisen? Ettei vaan olisi ollut se aivoton i d i o o t t i huutelija...

Vierailija
35/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP.

Jos sinulla on myönteinen päätös toimeentulotuesta, niin 99 % varmuudella olet saanut sähköisen maksusitoumuksen apteekkiin ja sillä maksusitoumuksella saat reseptilääkkeet. Miksi siis ostaisit lääkkeet erikseen käteisellä? Maksusitoumuksella saat ne veloituksetta. Jos nyt kuitenkin ostat ne lääkkeet itse, saat siitä apteekin tiskillä kuitin. Verkkopankista et saa maksukuittia jossa lukee apteekkikuitin erittelyt. Toimeentulotuki koskee ainoastaan reseptilääkkeitä, eli et voi viedä kelaan epämääräistä kuittia jossa lukee Apteekki X, summa 87,74 euroa. Kuitissa on oltava eriteltynä lääkkeet ja tällöin sinun tulee myös liittää nimissäsi ja voimassa oleva resepti kyseisiin lääkkeisiin. Eli usko nyt ja tee seuraavasti; kun haet apteekista lääkkeesi, näytä kela-kortti ja kerro sinulla olevan kelan myöntämä sähköinen maksusitoumus reseptilääkkeisiin.

Vierailija
36/36 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kelan sivulla tt-tuki hakemukseen viestin ,että tt-tukea myös resepti lääkkeeseen. Kun saan poliklinikka laskun , niin otan kuvan ja lähetän liitteen hakemukseen.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän