Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvät ihmiset makailevat sohvalla passiivisesti vapaa-aikanaan

Vierailija
03.02.2019 |

Tiedättekö mistä tiedän sen? Siitä, että aina kun joku kertoo olevansa työtön niin työssäkäyvät ihmiset syyttävät häntä "sohvalla makailemisesta päivät pitkät". Jos he eivät itse olisi työpäivän jälkeen niin passiivisia että tekisivät muutakin kuin makaisivat sohvalla niin eivät siitä epäilisi sitten työttömiäkään. Kuitenkaan heillä ei ole mitään selkeää näyttöä siitä, että työtön passivisoituisi kotonaan. Minun tuttavapiirissäni, mukaan lukien itseni, on hyvin aktiivista porukkaa. Käydään lenkillä, osallistutaan harrastuspiirteihin tai sitten lueskellaan kirjoja tai kieliä kotosalla yksikseen. En minä ainakaan jaksaisi makailla sohvalla. Aika tulisi pitkäksi. En makaillut sohvalla edes sillonkaan kun olin työelämässä. Nukun hyvät yöunet, joten ei tarvitse ottaa nokosia keskellä päivää.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että nykyajan työelämä vaatii ihmiseltä todella paljon oletpa millä alalla tahansa. Olen itse ns. ideologisesti työtön (toivottavasti kukaan ei käsitä väärin) ja kauhistelen sitä miten sippinä ihmiset palaavat töistä kotiin. Eivät jaksa harrastaa mitään vaan pinoutuvat sohvalle töllöttämään telkkaria ja syövät roskaruokaa. En halua sellaista elämää. Haluan elää rentoa ja kiireetöntä elämää, valmistaa ruokani itse ja huolehtia omasta jaksamisesta muutenkin. Siksi en halua töihin kun kuitenkin pärjääm minimaalisilla tulonsiirroilla muutenkin.

Miten muuten tämän voi käsittää kuin siten, että haluat vain elää leppoisasti muiden siivellä? :D

Se on ihan miten haluat sen käsittää. Moni työssä käyvä on paljon huonommassa kunnossa kuin työtön. Jatkuva kiire stressaa ja sen myötä kaikenlaiste sairaudet. Monilla työssäkäyvillä on kelan maksamaa lääkitystä jne.

Niin..? Mikä oli pointtisi?

Vierailija
22/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että nykyajan työelämä vaatii ihmiseltä todella paljon oletpa millä alalla tahansa. Olen itse ns. ideologisesti työtön (toivottavasti kukaan ei käsitä väärin) ja kauhistelen sitä miten sippinä ihmiset palaavat töistä kotiin. Eivät jaksa harrastaa mitään vaan pinoutuvat sohvalle töllöttämään telkkaria ja syövät roskaruokaa. En halua sellaista elämää. Haluan elää rentoa ja kiireetöntä elämää, valmistaa ruokani itse ja huolehtia omasta jaksamisesta muutenkin. Siksi en halua töihin kun kuitenkin pärjääm minimaalisilla tulonsiirroilla muutenkin.

Miten muuten tämän voi käsittää kuin siten, että haluat vain elää leppoisasti muiden siivellä? :D

Se on ihan miten haluat sen käsittää. Moni työssä käyvä on paljon huonommassa kunnossa kuin työtön. Jatkuva kiire stressaa ja sen myötä kaikenlaiste sairaudet. Monilla työssäkäyvillä on kelan maksamaa lääkitystä jne.

Niin..? Mikä oli pointtisi?

Pointtini oli se, että työelämä sairastuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä voi kulua aikaa mm. sossun kanssa venkslaamiseen jos saa toimeentulotukea, monesti ovat multa yrittäneet evätä mm. matkat sairaalaan kuittejakin vastaan. Lisäksi tarjousten perässä juoksu ja muu vähän kuluttavien ratkaisujen keksiminen vie aikaa.

Vierailija
24/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viime kuukausina tunnin pari ylityötä melkein joka päivä. Työmatkoihin kuluu 1,5-2 h normaalisti, nyt lumen takia pidenpää. Joten 11-12 tuntisen päivän jälkeen kun valmistaa ruuan, pesee pyykkiä ja astioita, niin eipä sit muuta juuri jaksa ja kerkiä kun maata sohvalla ennen nukkumaanmenoa.

Ehkä kannattaisi sohvalla makailemisen sijaan tehdä jotain kehittävämpää ja sitten nukkua paremmat yöunet. Ja toisena pointtina itsensä kehittämisen lisäksi tilanteessasi oli se, että voisit saada paremman työpaikan (eli sellaisen, jossa ei tarvitsisi upottaa 11-12 tuntia aikaa työntekoon plus työmatkoihin),

Mene sä nyt eka vaikka töihin.

Vierailija
25/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäynti väsyttää, siksi makoilen illalla sohvalla pari tuntia ja katson telkkaria.

Menisit lenkille tai kuntosalille työpäiviesi jälkeen, etkä makoilisi laiskotellen sohvalla.  Ja sitten kun sairastut, niin sitten makoilet saikutuslomillasi sohvalla kokoaikaisesti, ja miten kalliiksi tuletkaan työnantajallesi ja yhteiskunnallekin.  Mutta työkyvyttömyyseläkkeellehän sinut päästetäänkin helpommin kuin työtön kroonisesti sairas kolleegasi.  Etenkin kun saat työterveyshuoltosi kautta paremmin erikoislääkärille lähetteitäkin ja tutkimuksia sekä hoitoja; ja sitä myöten sulle niitä erilaisia hoitoja ja tutkimuksia kyllä tehdäänkin ihan "satasilla", koska sulla on maksaja takanasi, mutta ei pitkäaikaistyötöntä haluta edes tutkia ja tehdä kalliita kokeita.  Pitkäaikaistyötön sairas laitetaan kuntien sakkojen maksujen takia kuntien sossuhuolto-osaston järkkäämille Kuntouttaville kursseille ja ilmaisiksi orjiksi tekemään töitä. SAIRASMIELISTÄ TOUHUA!!

Vierailija
26/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäynti väsyttää, siksi makoilen illalla sohvalla pari tuntia ja katson telkkaria.

Menisit lenkille tai kuntosalille työpäiviesi jälkeen, etkä makoilisi laiskotellen sohvalla.  Ja sitten kun sairastut, niin sitten makoilet saikutuslomillasi sohvalla kokoaikaisesti, ja miten kalliiksi tuletkaan työnantajallesi ja yhteiskunnallekin.  Mutta työkyvyttömyyseläkkeellehän sinut päästetäänkin helpommin kuin työtön kroonisesti sairas kolleegasi.  Etenkin kun saat työterveyshuoltosi kautta paremmin erikoislääkärille lähetteitäkin ja tutkimuksia sekä hoitoja; ja sitä myöten sulle niitä erilaisia hoitoja ja tutkimuksia kyllä tehdäänkin ihan "satasilla", koska sulla on maksaja takanasi, mutta ei pitkäaikaistyötöntä haluta edes tutkia ja tehdä kalliita kokeita.  Pitkäaikaistyötön sairas laitetaan kuntien sakkojen maksujen takia kuntien sossuhuolto-osaston järkkäämille Kuntouttaville kursseille ja ilmaisiksi orjiksi tekemään töitä. SAIRASMIELISTÄ TOUHUA!!

Tuo on totta. Moni työssä käyvä ei tule ajatelleeksi tai ei edes tiedä sitä, että työtön ei saa terveyskeskuslääkäriltä lähetettä jatkotutkimuksiin. Olen itsekin pitkäaikaistyötön ja yritän kaikkeni, että pysyisin mahdollisimman hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, mutta kaikkeni teen minkä voin.

Vierailija
27/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä voi kulua aikaa mm. sossun kanssa venkslaamiseen jos saa toimeentulotukea, monesti ovat multa yrittäneet evätä mm. matkat sairaalaan kuittejakin vastaan. Lisäksi tarjousten perässä juoksu ja muu vähän kuluttavien ratkaisujen keksiminen vie aikaa.

Ei kaikki työttömät joudu sossutukien kanssa venkslaamaan, sillä kaikki työttömät eivät ole yksin asuvia vaan heillä on aviopuolisot, jotka tienaavat sen verran ainakin kelan mukaan, että kyllähän työttömän mukamas pitäisi selvitä maksattamalla puolisollaan kaikki lääkärikulut ja lääkkeet sekä hoidot jne. ja koko elämisen kulut, kuten monen työttömän kohdalla näin onkin, sillä eihän tommosilla muutaman satasen työmarkkinatuella pärjää kukaan itsenäisesti yksin maksellen kaikkia kulujaan.

Yksin virallisesti asuva työtön saa kaiken sossutuen, ja siinäkin tapauksessa, vaikka hänellä olisikin epävirallinen kihlattu rahoittajanaan, joka lymyilee kuitenkin sinkkutyöttömän asunnossa vakituisesti, mutta virallinen osoite onkin toisaalla.

Vierailija
28/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät joudu sossutukien kanssa venkslaamaan, sillä kaikki työttömät eivät ole yksin asuvia vaan heillä on aviopuolisot, jotka tienaavat sen verran ainakin kelan mukaan, että kyllähän työttömän mukamas pitäisi selvitä maksattamalla puolisollaan kaikki lääkärikulut ja lääkkeet sekä hoidot jne. ja koko elämisen kulut, kuten monen työttömän kohdalla näin onkin, sillä eihän tommosilla muutaman satasen työmarkkinatuella pärjää kukaan itsenäisesti yksin maksellen kaikkia kulujaan.

Yksin virallisesti asuva työtön saa kaiken sossutuen, ja siinäkin tapauksessa, vaikka hänellä olisikin epävirallinen kihlattu rahoittajanaan, joka lymyilee kuitenkin sinkkutyöttömän asunnossa vakituisesti, mutta virallinen osoite onkin toisaalla.

Marginaaliryhmä. Kuinkahan moni työssä käyvä suostuu elättämään työtöntä puolisoaan?

Vierailija
29/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän eräänkin kihlapariskunnan, jonka toinen osapuoli on työtön, ja toinen osapuoli töissä, ja töissä olevalla ns. avopuolisolla on oma osakehuoneisto samassa kunnassa tyhjillään, mutta virallinen asumisosoite on osakehuoneistossaan, eikä yksin asuvan työttömän kihlattunsa luona, vaikka käytännössä asuu täysiaikaisesti työttömän kumppaninsa luona.  Kätevää, sillä työtön osapuoli saa kaikki mahdolliset tuet asuntotuesta lähtien kuin myös toimeentulotuet kelasta, vaikka kihlattu töissä käyvä kumppaninsa täyttää jääkaappia sen minkä ehtii, ja maksaa sähkölaskut oikeasti työttömän puolesta eli antaa rahat siihen sähkölaskuun, ja kuitenkin todellisuudessa työtön saa sähkölaskuunsa toimeetulotukea kelasta.

Kaiken huipuksi työtön osapuoli saa lisäksi huonokuntoisen vanhempansa omaishoidosta kelasta tukirahaa. 

Vierailija
30/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön, mutta olen ihmetellyt samaa kuin ap, eri näkökulmasta vähän vain. He aina kertovat, kuinka "eivät viihtyisi työttömänä sohvalla makaamassa". Minä olin työtön ja ei minulla ollut aikaa maata sohvalla. Monesti mietin, että mitähän noin mielikuvitukseton ihminen työkseen tekee, kun ei osaa työttömänä mitään muuta tehdä. Minulla meni jo pelkästään hakemusten tekoon aika paljon aikaa. Sen lisäksi harrastin paljon - saatuani töitä vähensin harrastuksia. Ymmärrän, jos rankan työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään, mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät keksi, että työttömäksi jouduttuaan voisivat tehdä jotain muutakin. 

Vierailija
31/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ainakin parempi että ulkona on mukava olo kuin että olisin paksun takin alla hiestä märkä ja läkähdyn, silloin jaksaa olla ulkona oidempään. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset kestävät kulmää paremmin kuin toiset. Sen sijaan minä en kestä ollenkaan yli 22 asteen lämpöä, silloin näännyn kuoliaaksi ja hikoilen niin että olen täysin turta ja voimaton. Kylmä sopii minulle näes paremmin.

Vierailija
32/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marginaaliryhmä. Kuinkahan moni työssä käyvä suostuu elättämään työtöntä puolisoaan?

Voivoi, niitä työttömiä on paljon, joilla on tienaava ja tuloja saava aviopuoliso kanssaan samassa taloudessa ja kodissaan.  Ja mitään toimeentulotukia ja asuntotukia ei yhteiskunta kustanna näissä tapauksissa työttömille puolisoilleen.  Senpä takia Suomessa onkin niin paljon sinkkuja ja yksin asuvia, vaikka seurustelukumppani asuisi saman kadun varrella omassa vuokrakämpässään, josta kela maksaa asuntotukea ym. toimeentulotukiaisia.

Vierailija
33/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, niitä työttömiä on paljon, joilla on tienaava ja tuloja saava aviopuoliso kanssaan samassa taloudessa ja kodissaan.  Ja mitään toimeentulotukia ja asuntotukia ei yhteiskunta kustanna näissä tapauksissa työttömille puolisoilleen.  Senpä takia Suomessa onkin niin paljon sinkkuja ja yksin asuvia, vaikka seurustelukumppani asuisi saman kadun varrella omassa vuokrakämpässään, josta kela maksaa asuntotukea ym. toimeentulotukiaisia.

Asumistuki

Ohis

Vierailija
34/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun on rankkaa kun joutuu edes pientä vaivaa nähdä rahojen eteen.

Vierailija
35/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Moni työssä käyvä ei tule ajatelleeksi tai ei edes tiedä sitä, että työtön ei saa terveyskeskuslääkäriltä lähetettä jatkotutkimuksiin. Olen itsekin pitkäaikaistyötön ja yritän kaikkeni, että pysyisin mahdollisimman hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, mutta kaikkeni teen minkä voin.

Ei kaikki työterveyslääkäritkään helposti lähetteitä kirjoita. Pitää osata/kehdata valittaa oikein. Eikä työterveys kata kaikkea muutenkaan, esim. hammaslääkärikulut ja silmälasit (pl päätelasit) saa maksaa itse.

Vierailija
36/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos makoileekin niin mitä sitten? Mitä se aloittajan p settä kaivaa?

Vierailija
37/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työterveyslääkäritkään helposti lähetteitä kirjoita. Pitää osata/kehdata valittaa oikein. Eikä työterveys kata kaikkea muutenkaan, esim. hammaslääkärikulut ja silmälasit (pl päätelasit) saa maksaa itse.

Lakisääteinen työterveys, minimi, ei kata käytännössä yhtään mitään. Moni luulee, että työterveyslääkäri on lakisääteinen, mutta ei ole. Lakisääteinen työterveyshuolto on ihan eri asia ja minimiin kuuluu suunnilleen vain se, että käydään töihin tulotarkastuksessa ja joku fysioterapeutti käy katsomassa työolosuhteet. Mutta mitään lääkärin tai sairaanhoitajan palveluja ei tarvitse järjestää, kaikki ne on työnantajalle vapaaehtoisia. 

Vierailija
38/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän. Nyt näin talvella kun tekee päivän ulkona töitä, sohva vetää kummasti puoleensa. Heti sen jälkeen kun työpäivän päätteksi on käynyt lapset hoidosta, tehnyt ruokaa ja tietyt kotityöt. Kesällä ei paljoa sohvaa kuluta kukaan, energiaa on ihan eri tavalla.

Koen että tuo kylmyys vie energian, laihdun joka talvi vaikka syön kuin rekkamies. Mutta eipähän ole uniongelmiakaan.

Vierailija
39/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä loikoilen, enimmäkseen en. Loikoilu on kyllä ihanaa. Eiköhän työttömiä ja työssä käyviä ole moneen lähtöön kumpiakin. 😉

Vierailija
40/41 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi "sohvalla makoileminen" ole enemmänkin metafora?

Kerro vielä, minkä metafora? Millaisen elämäntavan? Tuskin pelkän työttömyyden, koska silloinhan väite "työttömät vain makailevat sohvalla" olisi tautologia.