Elatusmaksut vuoroviikot ja uusi perhe
Hei. Meillä on 2 lasta. Aina olleet eron jälkeen vuoroviikoin. Exäni saanut lapsilisät ja elareita ei ole maksettu. Nyt kun luokseni muutti uusi vaimoni ja hänellä 3 lasta, ex vaatiikin hurjia summia elareita, 300€/kk. Vaikka meillä on samanlaiset tulot, palkasta jää käteen noin 2000. Onko tuossa mitään perää edes vaatia tuota?
Eli minullahan on menot vain kasvaneet uuden perheen myötä, vedet, ruuat, sähkölaskut, jätehuolto... Asumme omakotitalossa, hän kerrostalossa (oma asunto). Ja olen kuitenkin ostanut omillenikin vaatteita, luistimia yms. Kuljetan myös lapset aina. Olenko oikeasti vielä velvollinen maksamaan elatusta? En haluaisi riidellä asiasta, mutta tämä tuntuu mustasukkaisen naisen kusetukselta. Eikö omakotitalon kustannuksia oteta huomioon laskennassa, esim talon vaadittavat remontit? Lapsilla ei ole edes mitään erityisiä harrastuksia, joihin raha menisi.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhot, harrastukset, harrastustarvikkeet esim uusi kitara 400€, vapaa-aika, koulutarvikkeet( tässäkin kuussa tarvitaan kouluun sukset, luistimet, maila ja kypärä sekä sisäpelikengät), vakuutukset, silmälasit, yksityislääkäri, hygienia: sampoo, hoitoaine, naamanpesu, terveyssiteet, dödöt, hammasharjat - tahnat, hiuskorut, kampaamo/ parturi parin kuukauden välein, akneihoisen ihonpuhdistus jopa kerran vikossa kosmetologilla, meikit,
kaverisynttärit, sukulaissynttärit, kavereille synttärilahjat, viikkoraha...
Kirjastomaksut, kun lapsi hukkaa kirjaston kirjoja
Kengät: kumisaappaat, sandaalit, lenkkarit, juhlakengät, sisäpelikengät, tennarit, talikengät...
Pelikonsolit, puhelin,
Pyörä, sukset, luistimet, kypärät, säbämailat, koripalo, jalkapallo, sulka- ja tennismailat
Pyörän huolto, luistimien teroitus
Luokan leirikoulun maksut
Kesäleirit
passi ja/ tai henkilötodistusMitä näistä olet maksanut vuoroviikkoinasi?
Vuoroviikkoasumisessahan nämä menevät jotakuinkin puoliksi. Paitsi jos eron jälkeen jompikumpi vanhempi on ilmoittanut lapsen harrastukseen kysymättä toisen mielipidettä niin silloin ilmoittaja yksin maksaa.
Kahdesta lapsesta vain 300 euroa, no sulla on pienet tulot. Tulojen mukaan elarit.
Vierailija kirjoitti:
Kahdesta lapsesta vain 300 euroa, no sulla on pienet tulot. Tulojen mukaan elarit.
Miksi vuoroviikkolapsista pitäisi maksaa ollenkaan elareita? Tuossahan elareita vaativa saa jo lapsilisätkin itselleen.
Eio kannata viikko ja viikko systeemi jos äiti pienituloinen ja isä suht hyvä tuloinen. Eikä se lastenkaan kannalta oo hyvä ratkaisu jos lapset pieniä ja välimatkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Eri asia jos toinen vanhemmista hylännyt lapsensa eikä osallistu elämään mitenkään, jolloin elarit korvaa asian. Toinen vaihtoehto on että molemmat vanhemmat osallistuva puoliksi lastensa elämään ja kustannuksiin. Miksi silloin pitäisi vielä erikseen maksaa elareita?
Vierailija kirjoitti:
Eio kannata viikko ja viikko systeemi jos äiti pienituloinen ja isä suht hyvä tuloinen. Eikä se lastenkaan kannalta oo hyvä ratkaisu jos lapset pieniä ja välimatkaa on.
No jos äidin tulot pienemmät kuin isän niin äidin ei tarvitse maksaa elareita. Ihan simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole uutta perhettä vaikka uusi nainen kakaroineen luonasi asuukin. Pentujen elatuksesta vastaa uusi panisi ja hänen exänsä. Sinun omien lastesi tilanne ja elatus ei saa näiden muuttuvien olosuhteiden takia huonontua.
exä kilahtaa kun mies löytää uuden ja alkaa vaatimaan lisää rahaa.
Kuinka se muuttaa lasten tilannetta huonompaan?
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhot, harrastukset, harrastustarvikkeet esim uusi kitara 400€, vapaa-aika, koulutarvikkeet( tässäkin kuussa tarvitaan kouluun sukset, luistimet, maila ja kypärä sekä sisäpelikengät), vakuutukset, silmälasit, yksityislääkäri, hygienia: sampoo, hoitoaine, naamanpesu, terveyssiteet, dödöt, hammasharjat - tahnat, hiuskorut, kampaamo/ parturi parin kuukauden välein, akneihoisen ihonpuhdistus jopa kerran vikossa kosmetologilla, meikit,
Kengät: kumisaappaat, sandaalit, lenkkarit, juhlakengät, sisäpelikengät, tennarit, talikengät...
Pelikonsolit, puhelin,
Pyörä, sukset, luistimet, kypärät, säbämailat, koripalo, jalkapallo, sulka- ja tennismailat
Kesäleirit
Mutsi oli yh ja jos olisin vaatinut tuollaista määrää erillaisia mailoja ja palloja soitinten lisäksi, hän olisi kehoittanut keskittämään tarmon lajiin tai kahteen.
btw, vaatteita saa Tokmanniltakin, ja ne kirjaston kirjat etsitään.
Vierailija kirjoitti:
Pelikonsolit, puhelin,
Kesäleirit
Listalta jäi ainakin Bemari kevytauto
Pelikonsolit? säbä- sulkis- ja tennismailat?
Tarvitseeko seudun kaikki tenavat omat jalkapallot JA koripallot?
meikit ja muut viikkorahasta, vai tuleeko äitiinsä ja uskoo rahan tulevan taikaseinästä?
Vierailija kirjoitti:
Pelikonsolit, puhelin,
Kesäleirit
Hygieniatarvikkeet molemmissa kodeissa omat, hiustenleikkuu tutulla ilmaista, toinen ei halua omia luistimia, toiselle minä olen ostanut luistimen ja mailan. Sekä talvikengät ja vaatteita. Passit olen maksanut, kaikki leirit menee puoliksi, samoin kaverisynttärit puoliksi. Sukulaissynttärit pidämme molemmat omat. Lahjat kavereille ostan, jos synttärit minun viikoilla. Pelikonsolit ostivat omilla rahoillaan, samoin pelit. Minä ostin meidän kotiin ne kaikki. Samoin polkupyöriin osallistun.
Harrastuksia ei siis ole kun ei ole kiinnostusta. Kaikkea on kokeiltu ja olen myös niistä silloin maksanut joko puolet tai kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaakki kirjoitti:
Laskin jo arviolta. Tuollaisia vaadittuja summia ei sen mukaan tulisi maksaa. Mutta laskuri ei huomioi sitä, että olen ostanut jo tarvikkeita lapsille eikä myöskään huomioi nykyistä perhetilannettani. Enkä myöskään tiedä exäni tuloja ja menoja. Vuoroasumisessahan molemmat, isä ja äiti joutuvat asumaan isommassa eli kalliimmassa asunnossa, jotta lapset mahtuvat. Molemmilla on samat ruokakulut. Molemmilla on samat kustannukset ihan yleisesti ottaen omilla viikoillaan. Minun järkeeni ei nyt mene tämä asia. Hän saa kahdesta lapsesta 300 euroa lapsilisiä, minä en saa mitään. Maksan silti noita vaatteita yms. Hän maksaa lisistä puhelinlaskut ja myös vaatteita. Mutta mitä muuta vielä tarvii? Siis miksi minun pitäisi maksaa vielä elareita? En vaan ymmärrä. Olen kysynytkin mutta en saa vastausta.
Älä käytä laskuria, koska niitä ei ole suunniteltu vuoroviikkoasumiseen. Virallis
Se elatusapulaskuri ei ole muutenkaan tätä päivää, jos on koskaan ollutkaan. Sen mukaan mm. 1 -vuotiailla lapsillakin on aivan jäätävät kulut. En tiedä, kuka sen laskurin on keksinyt, mutta nykyään esimerkiksi hyvin harva joutuu maksamaan edes päiväkotimaksuja, niin en oikein ymmärrä, miten 1 -vuotiaan kulut voi olla 360 euroa/kk ja siihen päälle tulee vasta asumiskuluut? Onko oletuksena, että lapselle ostetaan Gantin bodeja ja Guccin talvihaalareita? Ruokaan ei voi ainakaan mennä paljoa kun kaiken lisäksi syövät ilmaiseksi päiväkodissa.
Minkä ikäiset lapset?
Miksi eivät harrasta mitään? Siksikö, kun kumpikaan vanhemmista ei halua maksaa harrastuksista?