Elatusmaksut vuoroviikot ja uusi perhe
Hei. Meillä on 2 lasta. Aina olleet eron jälkeen vuoroviikoin. Exäni saanut lapsilisät ja elareita ei ole maksettu. Nyt kun luokseni muutti uusi vaimoni ja hänellä 3 lasta, ex vaatiikin hurjia summia elareita, 300€/kk. Vaikka meillä on samanlaiset tulot, palkasta jää käteen noin 2000. Onko tuossa mitään perää edes vaatia tuota?
Eli minullahan on menot vain kasvaneet uuden perheen myötä, vedet, ruuat, sähkölaskut, jätehuolto... Asumme omakotitalossa, hän kerrostalossa (oma asunto). Ja olen kuitenkin ostanut omillenikin vaatteita, luistimia yms. Kuljetan myös lapset aina. Olenko oikeasti vielä velvollinen maksamaan elatusta? En haluaisi riidellä asiasta, mutta tämä tuntuu mustasukkaisen naisen kusetukselta. Eikö omakotitalon kustannuksia oteta huomioon laskennassa, esim talon vaadittavat remontit? Lapsilla ei ole edes mitään erityisiä harrastuksia, joihin raha menisi.
Kommentit (73)
Jos sulla on varaa osallistua vieraiden lasten elatukseen maksamalla heille asumisen, kulut ja ruuat niin luulis että olisi varaa panostaa myös omiin lapsiin enemmän.
No ei omien lasteni tilanne olekaan siitä miksikään muuttunut, uuden puolisoni myötä. Korkeintaan paremmaksi kun saavat nähdä vielä hyvän parisuhteen mallin. Heillä on samat oltavat kuin ennenkin, huoneet ovat pysyneet. Uudet lapset joustivat tässä tilanteessa. Tarkoitin, että eikö se tilanne vaikuta omaan elatuskykyyni. Jos nyt ajatellaan ihan vaan maalaisjärjellä tilannetta. Minun lapsillani on kyllä ihan kaikkea mitä he ikinä tarvitsevatkin. Sitä tarkoitinkin, että miksi vaatia rahaa kun ei enää tarvi mitään?
Lastenvalvoja vahvistaa vain vanhempien keskenään sopimia maksuja ja käytäntöjä. Muussa tapauksessa asia pitää viedä käräjäoikeuteen, mikäli muutosta haluaa. Käräjäoikeus huomioi kaikki kustannukset ja tulot. Myös oletetut, sain havaita, kun itse siellä olin... Sinun asumiskustannuksesi katsotaan todennäköisesti puolittuneen, kun muutit avoliittoon. Käräjäoikeus vahvistaa kaiken kustannettavan lasten bussilipuista alkaen.
Luonapidosta äiti ei voi yksin päättää. Siinä katsotaan lapsen etua. Mikäli äiti tekee siinä muutoksia, olisin yhteydessä sosiaaliviranomaisiin.
Sinuna olisin nyt tekemättä mitään ja katsoisin, onko kyse vain mustasukkaisesta uhoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten oikeesti voi olla niin, että kun uudessa parisuhteessasi on kaksi elättäjää, niin lapsesi tilanne ei kohennu?
Kyllä mäkin lapsesi äitinä asiaa selvittelisin, ettei jää vähemmälle. Vaikka omassa tapauksessani elatusmaksut menisikin lapsen tilille.
Voitko sä mennä sinne lastenvalvojalle?
Eihän mammat elätä muiden kersoja! Ei muiden karsoille tehdä edes poikkeustilanteessa ruokaa, luulis miehen kanstatavan vastuunsa mihin sitä kikkeliä työntelee. Tämä on täällä huudettu niin moneen kertaan että luulisi jo menevän jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvoja vahvistaa vain vanhempien keskenään sopimia maksuja ja käytäntöjä. Muussa tapauksessa asia pitää viedä käräjäoikeuteen, mikäli muutosta haluaa. Käräjäoikeus huomioi kaikki kustannukset ja tulot. Myös oletetut, sain havaita, kun itse siellä olin... Sinun asumiskustannuksesi katsotaan todennäköisesti puolittuneen, kun muutit avoliittoon. Käräjäoikeus vahvistaa kaiken kustannettavan lasten bussilipuista alkaen.
Luonapidosta äiti ei voi yksin päättää. Siinä katsotaan lapsen etua. Mikäli äiti tekee siinä muutoksia, olisin yhteydessä sosiaaliviranomaisiin.
Sinuna olisin nyt tekemättä mitään ja katsoisin, onko kyse vain mustasukkaisesta uhoamisesta.
Käräjäoikeudet vahvistavat nykyään myös siten ettei kumpikaan maksa mitään jos kyseessä vuoroasuminen.
En usko, että exälläsi on mitään mahdollisuuksia saada vaatimustaan läpi. Se taas että uusi puolisosi lapsineen muutti luoksesi on täysin sinun valintasi eikä sen pitäisi myöskään vaikuttaa lapsillesi antamaasi elatukseen tai exäsi menoihin millään lailla (ts. exäsi ei pidä joutua maksamaan enempää). Sano exällesi vain, että sinun mielestäsi tilanne ok nykyisellään. Jos kysyy uudestaan niin sano että olet jo vastannut tähän. Toista kunnes lopettaa. Tuskin jaksaa oikeuteen viedä.
Toivon että ymmärrätte että en mitenkään vastusta osallistumista lasteni kuluihin. Mutta vastustan osallistumista exäni kuluihin, en itsekään vaadi häneltä rahaa omiin menoihin vaan jätän menot menemättä jos ei ole rahaa. Pointti oli se, että lapsillani on kaikki mitä tarvitsee, on aina ollut eikä se tilanne ole muuttunut.
Itse olen ylpeä uudesta perheestäni. Samalla tavalla vaimoni ruokkii minun lapsiani ja pesee heidän pyykkinsä. Hän on myös ihailtava, koska ei valita rahasta vaikka elää tiukoilla. Hänen lastensa isä on kuollut. Onko se jollekin ongelma, että kutsuvat minua isäkseen? Se on totta, että oma valintani, mutta erittäin hyvä sellainen. Se, että maksan kokonaan vesilaskumme, ei tarkoita sitä, että lapsiltani puuttuisi jotain. En antanut sitä rahaa heille ennenkään.
Kiitos kaikille asiallisille vastauksille.
Jaakki kirjoitti:
Laskin jo arviolta. Tuollaisia vaadittuja summia ei sen mukaan tulisi maksaa. Mutta laskuri ei huomioi sitä, että olen ostanut jo tarvikkeita lapsille eikä myöskään huomioi nykyistä perhetilannettani. Enkä myöskään tiedä exäni tuloja ja menoja. Vuoroasumisessahan molemmat, isä ja äiti joutuvat asumaan isommassa eli kalliimmassa asunnossa, jotta lapset mahtuvat. Molemmilla on samat ruokakulut. Molemmilla on samat kustannukset ihan yleisesti ottaen omilla viikoillaan. Minun järkeeni ei nyt mene tämä asia. Hän saa kahdesta lapsesta 300 euroa lapsilisiä, minä en saa mitään. Maksan silti noita vaatteita yms. Hän maksaa lisistä puhelinlaskut ja myös vaatteita. Mutta mitä muuta vielä tarvii? Siis miksi minun pitäisi maksaa vielä elareita? En vaan ymmärrä. Olen kysynytkin mutta en saa vastausta.
Miksi sinun "uuden perheesi" pitäisi vaikuttaa omien lastesi elatukseen millään tapaa? Vai ajattelisitko samoin, jos exäsi luo muuttaisi uusi puoliso lapsineen, että hänen kuuluisi silloin maksaa vähemmän omien lastensa elatuksesta, koska "uuteen perheeseen" menee niin paljon rahaa?
Jaakki kirjoitti:
Laskin jo arviolta. Tuollaisia vaadittuja summia ei sen mukaan tulisi maksaa. Mutta laskuri ei huomioi sitä, että olen ostanut jo tarvikkeita lapsille eikä myöskään huomioi nykyistä perhetilannettani. Enkä myöskään tiedä exäni tuloja ja menoja. Vuoroasumisessahan molemmat, isä ja äiti joutuvat asumaan isommassa eli kalliimmassa asunnossa, jotta lapset mahtuvat. Molemmilla on samat ruokakulut. Molemmilla on samat kustannukset ihan yleisesti ottaen omilla viikoillaan. Minun järkeeni ei nyt mene tämä asia. Hän saa kahdesta lapsesta 300 euroa lapsilisiä, minä en saa mitään. Maksan silti noita vaatteita yms. Hän maksaa lisistä puhelinlaskut ja myös vaatteita. Mutta mitä muuta vielä tarvii? Siis miksi minun pitäisi maksaa vielä elareita? En vaan ymmärrä. Olen kysynytkin mutta en saa vastausta.
Vuoroviikoissakin voidaan maksaa elareita, jos vanhempien välinen tuloero on suuri. Onko teillä näin? Ei sillä, että se olisi useinkaan järkevää.
Jaakki kirjoitti:
Voinko vaatia jotain kuitteja tai ehdottaa lapsilisien siirtoa erilliselle tilille vai mitä tässä pitää tehdä. Syy miksi en ottanut yhteyttä lastenvalvojan on se, että hän on yksin käynyt siellä siitä lähtien kun uusi vaimoni muutti luokseni. Ja uhkailee ettei toinen lapsista enää tule vuoroviikoin luokseni jos mennään lastenvalvojalle sopimaan. Ja silti antaa ymmärtää että lastenvalvoja on tästä elatusmaksuissa samaa mieltä. Siksi halusin ulkopuolisten mielipiteitä.
Onko tämä lapsi 12-vuotias tai vanhempi? Onko mahdollista, että hän on esittänyt toiveen asua enemmän äidillään sen jälkeen, kun hänen toiseen kotiinsa muutti uusi vaimo lapsineen?
Mikä nyt itse asiassa on ongelma? Exä voi vaatia mitä haluaa, mutta eihän sun pidä suostua. Sanot, että kaikki on ok, ei tarvi muuttaa mitään. Jos haluaa, voi haastaa käräjille, mutta tuskinpa sitä tekee, kunhan kuvittelee saavansa sinut helpolla maksamaan.
Elatusmaksuthan on tarkoitettu lasten kuluihin, eli jos sinut määrätään maksamaan elatusmaksuja, se luonnollisesti tarkoittaa sitä, että tähän asti maksamasi lasten kulut katetaan jatkossa elatusmaksuilla, eli lasten äiti huolehtii vaatehankinnoista, harrastuskuluista ja muista vastaavista. Ja hän saa jo lapsilisät.
Voisi kai laskea, että 1/3 lapsen elatuksesta katetaan lapsilisällä, 1/3 elatuksesta maksaa äiti ja 1/3 isä. Jos äiti haluaa isältä elatusmaksun, se tarkoittaa että hän maksaa jatkossa 3/3 elatuksesta, isäviikkojen ruokia lukuunottamatta.
Miksi miehet suostutte elättämään kaikkien muidenkin kakarat vielä omien lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olis mukavaa kun nämä ex-vaimot tulisivat joskus näihin ketjuihin selvittämään miksi toimivat katkerasti, ilkeästi, ja vihamielisesti, sekä haluavat satuttaa sitä omien lasten isää, ja koska eivät muuta keksi, niin rahanpummaamisella sitten. Näitä ihmetellään täällä tasaisin väliajoin, niin se tarkoittanee että näitä tilanteita on aika paljon, joten myös palstalla pyörinee näitä tämän tyyppisiä ex-vaimoja ja lasten äitejä. Viitsisikö joku valaista miksi toimitte tällä tavoin?
Ahaa. Sun tarkoitus onkin nähtävästi saada vain naisvihaketju aikaiseksi. Kissat sulla mitään lapsia on, naisvihaaja.
Mitäs vihaamista se on, jos päinvastoin haluaa tietää miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat? Kerro toki miksi sinä olet kuvatunkaltainen ex-vaimo? Vai onko syy niin häpeällinen, ettet sitä kehtaa tänne kirjoittaa, tai edes pysty itsellesi myöntämään? Tuollainen käytös ei ole lasten etujen mukaista, joten ymmärrän kyllä miksei sitä haluta kirjoittaa julki. Toisaalta ehkä se tabu poistuisi, kun asiasta puhuttaisiin julkisesti, ja se voisi taata erolapsillekin paremman elämän, kun ei ole virtahepoäitiä mustine tunteineen olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten oikeesti voi olla niin, että kun uudessa parisuhteessasi on kaksi elättäjää, niin lapsesi tilanne ei kohennu?
Kyllä mäkin lapsesi äitinä asiaa selvittelisin, ettei jää vähemmälle. Vaikka omassa tapauksessani elatusmaksut menisikin lapsen tilille.
Voitko sä mennä sinne lastenvalvojalle?
Meinaatko siis että isän uusi vaimo elättää isän lapsia, mutta isä ei leätä uuden vaimon lapsia? Vai mitä tarkoitat, että kenen tilanne tuossa kohentuu? Jos kerran isällä on velvollisuus vain omia lapsia kohtaan toimia elättäjänä, niin varmaan tuolla uudella vaimolla on elatusvelvollisuus vain omiin lapsiin. En ymmärrä miten tilanne voi mitenkään tuolla tyylillä kohentua.
Meillä lapset ilmoitti, että eivät enää mene isälle, koska siellä on nyt uusi perhe. Siihen asti isän luona oli koti ja äidin luona oli koti, mutta isän uuden perheen myötä näistä lapsista tuli vierailijoita, joilla ei ollut omia huoneita, ei omia vuoteita, ei omaa paikkaa. Sanoin lastenvalvojalle, että en minä voi pakottaa 7v ikäistä lähtemään ip-kerhosta isälleen, koska olen itse siihen aikaan vasta matkalla töistä kotiin. Jos isä haluaa lapset luokseen, niin hakekoot joka päivä koululta eikä syytä minua siitä, että en lapsia vie.
Vierailija kirjoitti:
Jaakki kirjoitti:
Miksi sinun "uuden perheesi" pitäisi vaikuttaa omien lastesi elatukseen millään tapaa? Vai ajattelisitko samoin, jos exäsi luo muuttaisi uusi puoliso lapsineen, että hänen kuuluisi silloin maksaa vähemmän omien lastensa elatuksesta, koska "uuteen perheeseen" menee niin paljon rahaa?
Siis miten niin VÄHEMMÄN? Ap:han tuossa juuri sanoi, että lapsilla ei tule mikään muuttumaan, vaan säilymään ennallaan.
Jos mikään ei ole lasten kannalta muuttunut, niin kyse on yksinomaan mustasukkaisuudesta ja halusta kostaa sinulle "uusi elämäsi". Kuulostaa valitettavan tutulta. Monella naisella karkaa mopo käsistä, kun ex-mies löytää vihdoin uuden naisen ja sitten alkaa kaikenlainen kiusanteko. Yleensä vielä nainen on itse halunnut erota, mutta jotenkin mieltää, että ex-mies on edelleen palvelemassa häntä ja omistautumassa hänen ja lasten tarpeille yksinomaan. Tätä ajattelua ei estä edes oma uusi mies, silti eksän on oltava "hyppysissä hyppyytettävänä". Katkeruus on kovaa, kun kuvio romahtaa.
Vastaa ex-vaimollesi, että koska lapset ovat sinulla puolet ajasta ja vastaat monista hankinnoista + ex-vaimo saa lapsilisän, koet osallistuvasi elatukseen enemmän kuin ex-vaimosi jo tällä hetkellä.
Vuoroviikkoasumisessa kulujen ei tarvitse edes olla samat molemmilla. Esim. toinen ostaa lapsille luokseen markettivaatteita ja toinen vanhempi ostaa vain kalleimpia luomuksia, niin markettivaatteiden hankkijan ei tarvitse osallistua merkkivaatteiden hintaeroon.