Kokonaiskoron laskeminen
Minulla on kaksi lainaa eri koroilla ja summilla. Kysyin nyt toisesta pankista lainatarjousta näiden lainojen yhdistämisestä, ja haluaisin laskea kummasta pankista lainat/laina on edullisempi. Miten tämä lasketaan? Eli esim. Nyt laina 1. 98000€, korko 0,2%, laina 2. 37000 €, korko 1,25%, uuden pankin tarjous 135000€, korko 0,7%. (Luvut keksittyjä).
Kommentit (9)
Koska en ole saanut toiselta pankilta tarjousta vielä. Enkä odota kenenkään sitä minulle laskevan, vaan toivoisin jonkun etevämmän kertovan miten se lasketaan. Kaava on varmasti tähänkin olemassa. Voisi olla ihan hyödyllinen jatkossakin, ainakin hyödyllisempi kuin se jos joku muu sen minulle laskee.
Eipä tuosta paljon ota selvää! Laina-aika on merkittävä tekijä. Vuodessa tulisi eka pankki n. 300 halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta paljon ota selvää! Laina-aika on merkittävä tekijä. Vuodessa tulisi eka pankki n. 300 halvemmaksi.
Osaatko kertoa miten tuo lasketaan. Eri laina-ajoilla. Tällä hetkellä ekan lainan maksuaika on 8v., toisen 12 v. ja uuden maksuajaksi on kaavailtu 9-10v. Enkä tosiaan kaipaa valmiita vastauksia, vaan ohjeen miten tuon lasken.
Netti on täynnä lainalaskureita. Käytä niitä.
Laske lainlaaskureilla nykyisten lainojesi kokonaiskulut. Sitten sen uuden kanssa sama juttu.
Joo, saahan sen lopputuloksen noilla lainalaskureillakin, mutta olisin halunnut laskea itse nykyisten lainojen keskikoron/kokonaiskoron/mikä ikinä onkaan oikea nimitys.
Googlella löytyy kaavoja, niitä on vähän vaikea tähän puhelimella kirjoittaa. Pitää tietää myös lyhennyssuunnitelma, ei riitä pelkästään pääoman ja koron määrä.
Mutta jos et nyt halua googlatakaan mitään valmiita kaavoja, niin sitten vain lasket jokaisen lyhennyserän jokaisesta lainasta käsin. Eli lasket, miten paljon maksat koko summasta korkoa ennen ensimmäistä lyhennystä. Sen jälkeen vähennät lyhennyksen ja lasket koron sille seuraavaksi kuukaudeksi. Ja toistat tätä niin monta kertaa, kuin takaisinmaksukuukausia on. Muista jakaa korko kuukausille.
Miksi sitä pitää jollain keksityillä luvuilla laskea?