Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankkisitko 16-vuotiaalle pankkikortin?

Vierailija
02.02.2019 |

Tyttö on alkanut kinumaan pankkikorttia mutta olen sanonut että saa vasta 18-vuotiaana kun eihän tuon ikäisellä ole mitään tulojakaan. Olen aina antanut käteistä kun on tarvinnut ja hyvin on pärjännyt.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos olisi maksuton kortti. Sinänsä en näe hyötyä siitä, miksi pitäisi olla juuri kortti eikä käteistä. Ite käytin nuorena vain käteistä ja olin ihan superhyperpihi. Että ei se kortittomuus tee mitenkään huonoksi taloudenhaltijaksi.

Aikuisiällä kerran irtisanoin kortin, kun se tuli maksulliseksi. Mies voi nostaa käteistä tarvittaessa. Verkkopankilla saa laskut hoidettua.

Ainakin Nordealla alle 18-vuotiaan kortti on maksuton.

Vierailija
42/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 tai 12 oli meidän tyttö, kun sai pankkikortin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mun 16-vuotiaalla että 14-vuotiaalla on kortit. 14-vuotiaan koulussa mm välipalat on kätevin maksaa sillä kortilla. Sen sijaan että mnä maksan tililtä. Tulostan kuitin. Lapsi kiikuttaa sen ruokalaan ja saa kortin, johon leimataan ostoksia.

Ja jos esim ovat vaateostoksilla ja oma saldo ei riitä, voin nopeasti aiirtää sinne tilille rahaa. Säästyy aikaakin.

Vierailija
44/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapsi ole kesätöissä???

On ollut. Palkka on tullut minun tilille josta olen siirtänyt tytön tilille

Eli tää oli provo. Tää ei mitenkään ole nykyisen finanssivalvonnan aikana ole mahdollista. Yksikään työnantaja ei suostu tuohon.

Itse asiassa työnantaja ei saa mistään selville tilin omistajaa. Jos tytär on antanut äidin tilinumeron, ei työnantaja tiedä sitä mistään, jos tytär ei itse kerro. Rahatkin menevät perille tilinumeron perusteella, vaikka maksun saajan nimi olisi väärin. Joten periaatteessa tämä on mahdollista, vaikka ap muuten kuulostaakin provolta.

Mutta kyllä 16-vuotiaana on ihan viimeinen hetki ruveta opettamaan lapselle pankkiasioita, jos ei ole tätä jostain kummasta syystä aloittaneet aikaisemmin. Meillä lapset ovat viimeistään 15-vuotiaana saaneet Visa Electronin ja verkkopankkitunnukset. Lapsella kannattaa ehdottomasti olla vähintään kaksi tiliä: toinen, johon on kortti ja jossa on vain pieni summa rahaa sekä toinen, jossa on lapsen muut rahat, esim. kesätyöansiot. Näin ei tule suurta vahinkoa, vaikka kortti katoaisi.

Finassivalvonta on rahanpesun vuoksi kiristynyt tässä ihan mielettömän paljon ihan viimeisen parin vuoden aikana, en oikeasti usko ettö tämä enää onnistuu.

Nykyisin esim. isovanhemmat ei voi avata lapsen nimelle tiliä ilman molempien vanhempien suostumusta valtakirjalla tms. Vaikka vielä viisi vuotta sitten oli ihan tavallista että mummi avasi lapselle tilin johon säästivät vaarin kanssa rahaa ilman että vanhemmat edes tiesivät. Nyt vanhemmat saavat aina määrätä mm. käyttöoikeuksista.

Näitä valvotaan ihan erilailla kuin vaikka viisi vuotta sitten.

Vierailija
45/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapsi ole kesätöissä???

On ollut. Palkka on tullut minun tilille josta olen siirtänyt tytön tilille

Eli tää oli provo. Tää ei mitenkään ole nykyisen finanssivalvonnan aikana ole mahdollista. Yksikään työnantaja ei suostu tuohon.

Itse asiassa työnantaja ei saa mistään selville tilin omistajaa. Jos tytär on antanut äidin tilinumeron, ei työnantaja tiedä sitä mistään, jos tytär ei itse kerro. Rahatkin menevät perille tilinumeron perusteella, vaikka maksun saajan nimi olisi väärin. Joten periaatteessa tämä on mahdollista, vaikka ap muuten kuulostaakin provolta.

Mutta kyllä 16-vuotiaana on ihan viimeinen hetki ruveta opettamaan lapselle pankkiasioita, jos ei ole tätä jostain kummasta syystä aloittaneet aikaisemmin. Meillä lapset ovat viimeistään 15-vuotiaana saaneet Visa Electronin ja verkkopankkitunnukset. Lapsella kannattaa ehdottomasti olla vähintään kaksi tiliä: toinen, johon on kortti ja jossa on vain pieni summa rahaa sekä toinen, jossa on lapsen muut rahat, esim. kesätyöansiot. Näin ei tule suurta vahinkoa, vaikka kortti katoaisi.

Finassivalvonta on rahanpesun vuoksi kiristynyt tässä ihan mielettömän paljon ihan viimeisen parin vuoden aikana, en oikeasti usko ettö tämä enää onnistuu.

Nykyisin esim. isovanhemmat ei voi avata lapsen nimelle tiliä ilman molempien vanhempien suostumusta valtakirjalla tms. Vaikka vielä viisi vuotta sitten oli ihan tavallista että mummi avasi lapselle tilin johon säästivät vaarin kanssa rahaa ilman että vanhemmat edes tiesivät. Nyt vanhemmat saavat aina määrätä mm. käyttöoikeuksista.

Näitä valvotaan ihan erilailla kuin vaikka viisi vuotta sitten.

Meinaatko, että työnantaja on jollain tavalla velvollinen tarkistamaan, kenelle palkansaajan ilmoittama tili todellisuudessa kuuluu?Mitenköhän tämä käytännössä tapahtuu ja millä työnanatajalla on resursseja ruveta tarkastamaan kaikkein palkollistensa ilmoittamien tilinumeroiden todellisia omistajia?

Vierailija
46/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP:lla ei ainakaan tarvinnut maksaa oisko ollu 25v asti mitään maksuja tileistä tai korteista, et ihan naurettavaa olla hankkimatta tiliä tai korttia sillä verukkeella. En toki tiedä onko se nyt muuttunut, koska itse en enää ole nuori asiakas vaan joudun jo korteistani maksamaan.

Vierailija
47/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap mikä tässä siis oli se syy, että palkka maksettiin sun tilille, josta siirsit lapsen palkan lapsen tilille?

Mikä oli syy, ettei palkkaa olisi voitu maksaa lapsen tilille suoraan?

En todellakaan ihan hahmota. Lapsella siis on tili, johon ei ole korttia. Lapsen palkka tulee äidin tilille, josta hän siirtää sen tuolle lapsen tilille (joka siis oli jo olemassa) johon ei edelleenkään ole korttia?

MIKSI?

Vierailija
48/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut lapsilla kortit viimeistään 15 vuotiaana. Eihän kätesellä saa edes tankattua mopoa nykyisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän