Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankkisitko 16-vuotiaalle pankkikortin?

Vierailija
02.02.2019 |

Tyttö on alkanut kinumaan pankkikorttia mutta olen sanonut että saa vasta 18-vuotiaana kun eihän tuon ikäisellä ole mitään tulojakaan. Olen aina antanut käteistä kun on tarvinnut ja hyvin on pärjännyt.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottaikai 16-v. pitää olla kortti. Sinne viikkorahat ja muut.

Meillä ei ole viikkorahakäytäntöä vaan annan käteistä aina kun menee vaikka kaupungille. Siinä voi ihan hyvin opetella rahankäyttöä. Laskuasiat ei kuulu lapsille.

Ap

Eli opetat että rahaa vaan tulee jostain. Ei tartte välittää että mistä ja paljonko. Sitä vaan tulee.

Vierailija
22/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ollut 10-vuotiaasta saakka.

Miksi ihmeessä ei olisi? Nykyäänhän annetaan debit -kortti jolla ei voi esim. tiliä ylittää. 

Outoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapsi ole kesätöissä???

On ollut. Palkka on tullut minun tilille josta olen siirtänyt tytön tilille

Onnea vaan. Lapsi on siis tarpeeksi vanha käymään töissä, mutta liian nuori siihen, että hänellä olisi oma tili jonne palkka maksetaan ja josta hän voi itse tienaamiaan rahoja kortin kanssa käyttää?

Vierailija
24/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo asiat pitää opetella hyvissä ajoin ennen täysi-ikäisyyttä. Mitä varhemmin opettelee, sitä pienempiä vahingot ovat.

Hommatkaapa ap nyt se tili, tunnukset ja kortti. Siirrät rahan nuoren tilille, etkä anna käteistä. Opettelee sittne käyttämään nettipankkia, pankkiautomaattia ja korttia. On aitten täysi-ikäisenä valmis ja taitava. Siksi toisekseen, yhteishaku on kätevämpää kun voi tunnistautua pankkitunnuksilla. Ja Kelan kanssa asiointi on jouhevaa pankkitunnuksilla ja Kannan käyttökin voi olla joskus tarpeeseen.

Minun juuri 18 v täyttänyt tekee itse tulli-ilmoituksenkin netissä ja varaa hammaslääkärin netissä itse, ynnä muuta johon tarvitsee tunnistautumista.

Vierailija
25/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tää oli provo. Tää ei mitenkään ole nykyisen finanssivalvonnan aikana ole mahdollista. Yksikään työnantaja ei suostu tuohon.

Vierailija
26/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalle hommasin pankkikortin kun meni yläasteelle 13 v. ihan sen takia, että oppii käyttämään sitä ja hyvin on mennyt. Kesätyöpalkka myös sinne ja laitan viikkorahat myös kortille. Näin oppii vastuuta.

Vierailija
27/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty. Minä sain pankkikortin 15 vuotiaana aikanaan. Omille lapsilleni ajattelin että sopiva ikä olisi 12 vuotta, ellei nyt selvä tarve tule jo aiemmin jos käteisestä aletaan selvästi luopumaan maksuvälineenä.  Ihan pienelle en mielelläni antaisi korttia, kun koen että helpompi se pikkulapsen on oppia seuraamaan ja hahmottaa rahan kulua konkreettisena käteisenä.

Vierailija
28/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 16-vuotiaalla on tietenkin pankkikortti ja oma tili. Sinne omalle tilille meni tietenkin oma palkka ja sinne maksan myös kuukausirahan.

Ihan naurettavaa jos ei edes omaa palkkaansa saa opetella hallinnoimaan!

Vierailija
29/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-ah, olivatkohan meidän tenavat jotakuinkin kymmenvuotiaita, kun heille hommattiin visa electronit. Ihan hyvä systeemi, nosto- ja ostorajat olivat pieniä, ja iän myötä niitä sitten vähitellen nostettiin. 

Vierailija
30/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti oma kortti siinävaiheessa kun alkaa enemmän itsenäisesti kulkemaan. Olisiko omat lapseni olleet n. 13 kun kortit hankittiin. Omaa tyhmyyttääni en ottanut verkkopankkitunnuksia heti ja sitten piti mennä ne hakemaan erikseen.

Lapsilla on kaksi tiliä, toinen on säästötili, johon mahdolliset palkat, stipendit ja lahjarahat laitetaan. Toinen on käyttötili johon laitan vähän rahaa joka kuukausi ja sitten erikseen sovittaessa esim. vaateostoksille mennessä enemmän. Huomasi nopeasti että kortin kanssa ovat säästäväisempiä kuin käteisen. Käteinen jotenkin vaan hupenee mutta kun tililtä katsoo mihin oikein rahaa on mennyt, pistää miettimään omaa kulutustaan.

Vierailija
31/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä syyn tälle järjestelylle?

Miksi ihmeessä työnantaja olisi maksanut palkan sun tilille jos nuorella kuitenkin on tili? Työnantajalle merkitsee kuin kilo turvetta onko nuorella tiliin kortti vai ei. 

Tää on ihan bullshittiä koko juttu.

Vierailija
32/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hankittu jo nuoremmillekin. Kätevää kun voivat käydä itsenäisesti esimerkiksi vaateostoksilla.

OT, mutta voihan niitä vaatteita käteiselläkin maksaa?

Itse sain kortin 13-vuotiaana ja muutenkin kotona opetettiin hyvissä ajoin itsenäisesti hoitamaan raha-asioita. Nyt olen kolmekymppinen, jolla ei ole ikinä ollut ongelmia noiden asioiden suhteen.

Varmaan voi maksaa käteiselläkin, mutta ei minulla ainakaan ole juuri koskaan antaa käteistä sellaista määrää. Täällä on matkojen päässä lähin automaatti eikä sinne todellakaan viitsi lähteä erikseen siksi että saisi annettua ne käteiset sitten lapselle vaateostoksiin. Paljon helpompi siirtää tilille suoraan.

Vierailija
33/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tää oli provo. Tää ei mitenkään ole nykyisen finanssivalvonnan aikana ole mahdollista. Yksikään työnantaja ei suostu tuohon.

Itse asiassa työnantaja ei saa mistään selville tilin omistajaa. Jos tytär on antanut äidin tilinumeron, ei työnantaja tiedä sitä mistään, jos tytär ei itse kerro. Rahatkin menevät perille tilinumeron perusteella, vaikka maksun saajan nimi olisi väärin. Joten periaatteessa tämä on mahdollista, vaikka ap muuten kuulostaakin provolta.

Mutta kyllä 16-vuotiaana on ihan viimeinen hetki ruveta opettamaan lapselle pankkiasioita, jos ei ole tätä jostain kummasta syystä aloittaneet aikaisemmin. Meillä lapset ovat viimeistään 15-vuotiaana saaneet Visa Electronin ja verkkopankkitunnukset. Lapsella kannattaa ehdottomasti olla vähintään kaksi tiliä: toinen, johon on kortti ja jossa on vain pieni summa rahaa sekä toinen, jossa on lapsen muut rahat, esim. kesätyöansiot. Näin ei tule suurta vahinkoa, vaikka kortti katoaisi.

Vierailija
34/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos olisi maksuton kortti. Sinänsä en näe hyötyä siitä, miksi pitäisi olla juuri kortti eikä käteistä. Ite käytin nuorena vain käteistä ja olin ihan superhyperpihi. Että ei se kortittomuus tee mitenkään huonoksi taloudenhaltijaksi.

Aikuisiällä kerran irtisanoin kortin, kun se tuli maksulliseksi. Mies voi nostaa käteistä tarvittaessa. Verkkopankilla saa laskut hoidettua.

Vierailija
35/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12v ja 14v pankkikortit, maksan kuukausirahat ja muut rahat pankkitilille, saavat opetella rahankäyttöä.

Vierailija
36/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin 10-vuotiaalle, että ehtii harjoitella sen käyttöä ennen luokkaretkeä ulkomaille, joka oli siitä vuosi eteenpäin. Lapsen tilillä ei pidetty 50 euroa enempää ja sen ainoan kerran kun lompakko katosi, ehdin siirtää rahat pois tililtä ennen kuin mitään vahinkoa tapahtui. 

Tuo oli siinäkin mielessä kätevä, että lapsi oli helppo lähettää kauppaan. Usein hän soitti itse koulusta tullessaan, että tarviiko kaupasta jotain. Tilille oli helppo maksaa takaisin tarvittava summa. Käteistä meillä ei juuri käytetä, joten tuo kortti oli pelastus. 

Vierailija
37/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 16-vuotiaana jo viimeistään pitäisi olla electron ja olisi syytä osata vähän pitkäjänteisempää rahankäyttöä, ettei tule hätä käteen myöhemmin.

Vierailija
38/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pankkikortin kun alkoi olemaan "omia menoja" - kävin siis kavereiden kanssa kaupoilla ilman vanhempia tms. Olisinkohan ollut 12-13v. Helpompi niin, mun vanhemmatkin käytti aina korttia niin ei tarvinnut erikseen mun takia käydä automaatilla. Sain kuukausirahaa 50e tilille, ja vanhempana tietysti myös kesätyörahat. Jos löysin vaikka jonkun kivan talvitakin johon ei ollut rahaa omasta takaa niin vanhemmat pystyi nopeasti siirtää lisää (mikäli siis oikeasti oli tarvetta isommille hankinnoille).

Vierailija
39/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietty. Minä sain pankkikortin 15 vuotiaana aikanaan. Omille lapsilleni ajattelin että sopiva ikä olisi 12 vuotta, ellei nyt selvä tarve tule jo aiemmin jos käteisestä aletaan selvästi luopumaan maksuvälineenä.  Ihan pienelle en mielelläni antaisi korttia, kun koen että helpompi se pikkulapsen on oppia seuraamaan ja hahmottaa rahan kulua konkreettisena käteisenä.

Ei kaikki lapset välttämättä hahmota sitä käteisen kautta. Mun lapsi käytti alkuun käteistä (ekaluokkalaisesta lähtien) ja opetin hänet kirjaamaan menonsa ylös. Hän ei tehnyt näitä kirjauksia aina samana päivänä, vaan joskus saattoi tehdä niitä myöhemmin ostoskuittien perusteella. Kerran kun hän kirjasi ylös useamman ostoskuitin, hän hätkähti: "Mun rahat ihan hupenee silmissä!" Hänelle se konkretisoitui siinä, kun näki ne ostokset numeroina ja miten käteissaldon summa pieneni niiden myötä.

Vierailija
40/48 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin. Jos olisin päästäni vialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan