Hankkisitko 16-vuotiaalle pankkikortin?
Tyttö on alkanut kinumaan pankkikorttia mutta olen sanonut että saa vasta 18-vuotiaana kun eihän tuon ikäisellä ole mitään tulojakaan. Olen aina antanut käteistä kun on tarvinnut ja hyvin on pärjännyt.
Kommentit (48)
Visa Electronin hankin. Voi ostaa sillä netistäkin.
Jaa, mun lapsi sai aikoinaan jotain 11-vuotiaana pankkikortin. Mutta eihän nuoren kannatakaan opetella raha-asioita ennen täysi-ikäisyyttä, eiks vaan ap?
Lapsi pitää opettaa rahankäyttöön ja on hyvä olla pankkikortti murrosiästä alkaen. Tyttäreni sai pankkikortin 13v. Sinne sitten viikkorahat ja muut kuten lahjaksi saadut jne..
Meillä on molemmat saaneet 15-vuotiaina. Molemmilla oli ysiluokan luokkaretket ulkomaille, kätevää olla Visa electron. Ja muuten molemmat joutui lainaamaan kortittomille kavereille viimeisinä päivinä rahaa, kun käteiset loppui kesken.
Mun tyttö oli 15-vuotiaana Englannissa kielikurssilla kuukauden ja 16-vuotiaana vaihto-oppilaana. Ei olisi reissut käteisen varassa onnistuneet.
Meillä on hankittu jo nuoremmillekin. Kätevää kun voivat käydä itsenäisesti esimerkiksi vaateostoksilla.
Ihan viimeistään tuon ikäiselle kortti ja verkkopankkitunnukset. Alkaisin itse jo nuoremmallekin kotona opettaa omien raha-asioiden hoitamista, kortin käyttöä, laskujen maksua verkkopankissa jne. Voi tulla kylmää kyytiä jos kotoa pois muuttaessa tulee nämä kaikki eteen. En yhtään ihmettele että nuorilla on nykyään huonot taloustaidot jos vanhemmat toimii noin.
Tottaikai 16-v. pitää olla kortti. Sinne viikkorahat ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hankittu jo nuoremmillekin. Kätevää kun voivat käydä itsenäisesti esimerkiksi vaateostoksilla.
OT, mutta voihan niitä vaatteita käteiselläkin maksaa?
Itse sain kortin 13-vuotiaana ja muutenkin kotona opetettiin hyvissä ajoin itsenäisesti hoitamaan raha-asioita. Nyt olen kolmekymppinen, jolla ei ole ikinä ollut ongelmia noiden asioiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun lapsi ole kesätöissä???
On ollut. Palkka on tullut minun tilille josta olen siirtänyt tytön tilille
Mieluummin kortti kuin käteinen. Kortin käyttöä voi seurata, sille on helppo siirtää rahaa. Ja saldo kannattaa pitää pienenä, ettei vahinko ole suuri jos kortti jostain syystä katoaa. Meillä on kortti jo 10-vuotiaallakin.
Mun lapset sai kumpikin 7-vuotiaina. Ei mitään ongelmia. Joskus käyvät lähikaupassa ostamassa karjalanpiirakkaa, jugurttia, joskus kysyvät luvan vaikka helteellä jätskiin. Perjantaisin saavat käydä ostamassa pienet karkkipussit koulun jälkeen. Usein eivät edes käy (kulkevat kavereiden kanssa koulusta kotiin, eivät silloin halua käydä karkkiostoksilla) vaan minä tuon lauantaina karkit kauppareissulta.
Kortti on kätevä myös silloin, jos lapsi lähtee vaikka kaverin perheen mukaan jonnekin. Saa itse maksaa mahdolliset ruuat, pääsymaksut, jätskit jne. Kun ei koskaan tiedä kuinka paljon pitäis laittaa rahaa mukaan.
Sitäpaitsi olen yh, ja joskus jos tiedän että töissä venyy niin saatan soitella jo päivällä että hakevat kaupasta jotain helppoa.
Ennemmin kysyisin että miksi ei korttia?
Vierailija kirjoitti:
Tottaikai 16-v. pitää olla kortti. Sinne viikkorahat ja muut.
Meillä ei ole viikkorahakäytäntöä vaan annan käteistä aina kun menee vaikka kaupungille. Siinä voi ihan hyvin opetella rahankäyttöä. Laskuasiat ei kuulu lapsille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun lapsi ole kesätöissä???
On ollut. Palkka on tullut minun tilille josta olen siirtänyt tytön tilille
Mikä ihmeen työnantaja suostuu maksamaan palkkaa jonkun muun kuin työntekijän tilille? Kuulostaa todella oudolle.
Meillä kortti on 6v ikäiselläkin. Lapsella on säästötili ja käyttötili, jos kortti katoaa, ei sillä saa enempää kuin 50 e ulos tililtä.
En tiedä yhtään nuorta jolla ei olisi 16-vuotiaana ollut pankkikorttia.
En hankkisi. Tyttö saa helpommin rahaa muualta kuin seinästä.