Pukeudutko juuri ikäsi mukaisesti?
Vai pukeudutko nuorekkaamliin kuin ikäisesi vai vanhemmin kuin ikäsesi? Vaiko etkietin ja kaikkien pukeutumissääntöjen vastaisesti juuri niin kuin itse tahdot pukeutua?
Kommentit (69)
Mä en tiedä, miten viiskymppisten pitäis pukeutua. Ei harmainta hajua.
Mä ostan ja pidän sellaisia vaatteita, mistä tykkään. Mä olen kyllä aina luullut, että ihmiset puketuu juuri noin, iästä riippumatta. Lasten vaatteissa on ikämerkintöjä, mutta aikuisten ei, joten jokainen pukeutukoon ihan miten tykkää. Pääasia, että itse viihtyy 😁
Pidän vaatteita joista pidän, en minäkään tiedä mikä on minkäkin ikäluokan tunnusomainen vaate; omaan ikäluokkaan kuuluu ihmisiä joiden vaatetyyli vaihtelee laidasta laitaan.
Pillifarkut, hupparit ja neulepuserot ovat minun vaatteitani, jalassa nilkkasaappaat matalalla korolla tai tennarit. En omista yhtäkään bleiseriä, jakkupukua tai hametta koska en pidä kyseisiä vaatekappaleita ikinä. Varmasti kohta kysytään mitä siistiä pistän ylleni häihin, ristiäisiin tai hautajaisiin yms niin en käy sellaisissa. Olen nainen ja ikää 55 v.
En tiedä, kun en tiedä enkä piittaa siitä, miten minun ikäiseni pitäisi pukeutua. Pukeudun kuten tykkään.
Kaikilla näkyy olevan ne samat pillifarkut, yli kuuskymppisillä joskus näkee leveämpää lahjetta.
En pukeudu varsinaisesti iän mukaan. Tärkeämpää on ottaa huomioon tilanne ja säätila. Kotona pukeudun mukavasti paksuihin legginsseihin ja lämpimään neuleeseen näin talvella. Kun poistun kotoa, otan huomioon, minne olen menossa, kauppareissulleko vai johonkin kulttuuritilaisuuteen. Työssä en enää ole. Olen ompelijan tytär. Äidilläni oli hyvä tyylitaju ja se näyttää periytyneen minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangastakki, värikäs huivi, pillifarkut, värikkäät säärystimet, maiharityyppiset nahkanilkkurit. Onko tämä sovelias asu 44-vuotiaalle?
Ekös pillifarkut ole nuorisovaate? Ainakin teineillä näkyy usein olevan näitä. Itse olen aina käyttänyt väljiä farkkuja ja viimevuosina palannut takaisin leveälahkeisiin.
Ei ole. Ainakin minä käytän pillifarkkuja, nahkatakkia ja paljon värejä. N62
Kertokaa nyt joku kirjaimellisesti millasia vaatteita kuulu missäkin iässä pitää!? Saanko mä lähes nelikymppisenä pitää farkkuja? Jos saan niin minkä mallisia? Entäs takit? Onko vihreä takki liian värikäs? Saako pitää nilkkureita? Kertokaa nyt jumalavita äkkiä!!
Ap voisi laatia taulukon, josta näkisimme mitkä 5-10 vaatetta kuuluvat ehdottomasti kullekin kymmenluvuille, muuten ei tule tästä mitään selkoa. Seuraavaksi hän voisi kaupata ja patentoida tämän vaatetusteollisuuteen?
(Ihan hyvä trollaus, kiinnostaisi miten muotoilee Ap tämän mielenliikkeensä. :)))
Ikäpukeutuminen on tehnyt siis paluun. Toivottavasti se ei ole tullut jäädäkseen.
Ei mitään hajua miten 32-vuotiaan pitää pukeutua. Pukeudun sään mukaan, työkuvioiden mukaan, vapaa-ajalla omien mieltymysten mukaan, mikä on aika ajatonta ja neutraalia. Mitään teinimuotia tai vaihtuvaa kausimuotia en yleensäkään käytä. Kertoisiko joku miten pitää pukeutua?
Läskien määrän pitäisi määrittää pukeutumista. Onko kauheampaa näkyä kuin liian pienistä trikoostain tursuava nainen. Ennemmin katselen vaikka turhapuroa verkkareissa kuin moista hirvitystä. Tuulipuvutkin sentään peittivät jotain.
Ostan mitä sattuu halvalla saamaan. Vaatteet pitää olla vähintään -80% alennuksessa, mieluiten vielä halvemmalla. Ostan joskus jopa -90 % ovh:sta. Enemmän voin maksaa Suomi-designista tai ekologisin perustein tuotetuista vaatteista.
Ja yllätys, saan kuitenkin usein jopa kehuja vaatteistani. Minua ei haittaa, että on viime vuoden muodin mukaisia vaatteita päällä.
Tykkään skandinaavisesta designista.
Sääliksi käy. Itseäni ei kiinnosta hevonpottua, miten "pitäisi" pukeutua. Osa ihmisistä katsoo minua alaspäin, osa on ihan pöllyihkuissa takiani. Mitäs sitten. Pidän itsestäni enemmän kuin kenestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Läskien määrän pitäisi määrittää pukeutumista. Onko kauheampaa näkyä kuin liian pienistä trikoostain tursuava nainen. Ennemmin katselen vaikka turhapuroa verkkareissa kuin moista hirvitystä. Tuulipuvutkin sentään peittivät jotain.
Älä kato.
En ole kokenut paineita. Yleensä käytän mustia, joustavia housuja ja sifonkisia kuviollisia paitoja keväällä ja syksyllä. Talvella yleensä paksummat mustat housut tai farkut ja puuvillapaita ja sen päällä neuletakki. Talvella koristehuiveja myöskin. Kesällä yleensä mekko tai hame ja t-paita, jossa on pitsiä tai paljetteja.
N41
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut paineita. Yleensä käytän mustia, joustavia housuja ja sifonkisia kuviollisia paitoja keväällä ja syksyllä. Talvella yleensä paksummat mustat housut tai farkut ja puuvillapaita ja sen päällä neuletakki. Talvella koristehuiveja myöskin. Kesällä yleensä mekko tai hame ja t-paita, jossa on pitsiä tai paljetteja.
N41
Miksi mustia? Oletko lihava? Vai arka?
Pukeudun miten haluan ja pääväri on vuoden ympäri mustaa päällä kaikkialla. Väriä arvokkaan juhlan, surun, kuoleman ja suojan. Tietyt liat ei näy ja näin ollut pitkään nuoruudesta tänne asti 87-19.
No esim oma äitini ja ikäluokkansa pukeutui nuorena (60-luvulla) aivan toisin kuin nykyiset reilu 20-vuotiaat tänä päivänä. Miehet olivat myös kovin erilaisia habitukseltaan kuin nykyään, 50-luvulla vielä enemmän.
Eli ei ole mitään vuosikymmenestä toiseen ikäluokille kuuluvaa tyyliä.