Minä SYNNYTIN sectiolla ja kyllä se oli ihan SYNNYTYS!
Älkää siis pliis katsoko minua kieroon kun kerron SYNNYTYKSESTÄNI! Minä olen yhtä lailla synnyttänyt kuin joku alakautta synnyttänyt supermamma joka ei ole epiduraaliakaan ottanut!
Kommentit (60)
- Saa tarvittavan bakteerikannan
- aivot saa sykäyksen myelinisaatiolle (googleta jos et tiedä mitä se tarkoittaa)
-ylipäätään lapsi saa tulla ulos silloin kun on siihen valmis, eikä näin ollen kärsi sektiovauvoille tyypillisistä ulkomaailmaan sopeutumisongelmista tai niistä turhista puukonviilloista.
Vierailija:
Kaikki synnytykset (alatie tai sektio) jotka vaan päättyvät lapsen syntymään ovat synnytyksiä. Kuinka lapsi muka voi syntyä ilman synnytystä? Lapsen poistumisreitti kohdusta on aivan samatekevä, samoin äidin aktiivisuus tai passiivisuus. Jokainen voi toki olla ylpeä omasta alatiesynnytyksestään, mutta yhtä kaikki, et voi omia synnytys-termiä vain itsellesi. Miksi muuten puhuttaisiin esim. synnytystapa-arviosta?
t. kielitieteilijä ja sektiolla synnyttänyt
kiitos " kielitieteilijä" makeista nauruista=D=D
Lähes aina kaikki sujuu vallan mainiosti ja mahdolliset komplikaatiotkin ovat heti selvillä. Toisin on näiden hapenpuutteesta kärsivien alatiesyntyneiden vauvojen laita. Ongelmat ilmenevät ehkä vasta koulussa: oppimisvaikeuksia ym. häiriöitä. Miksi kukaan haluaa riskeerata lapsensa älykkyyden ja terveyden jo syntymän hetkellä? Aidosti lapsensa etua (eikä omaa mainettaan) vaaliva äiti vaatii sektion. Itsekäs äiti synnyttää alakautta ja kiillottaa täällä vielä kilpeään.
t. kymmenen pisteen sektiotytön äiti (ja on muuten tytön älyllisessä kehityksessä huima ero naapuruston alatielapsiin, sorry vaan)
Alakautta lapsensa saaneet eivät tunne sääliä sektion takia vaikeamman alun saaneita sisaria kohtaan. Ei haluta lainata edes yhtä vaivaista termiä yhteiseen käyttöön. Sairasta ja itsetehoista semantiikkaa.
Se että sulla on täydet pojot saanu kersa ei tarkota että sektio olis turvallinen!! Herra jeesus! Eikö sulle muka lääkäri kertonu että sektio on leikkaus siinä missä muutenkin leikkaukset. Siihen liittyy korkeampi kuoleman riski JA korkeampi riski sairastua SEKÄ äidillä että lapsella.
Se on ihan taivaan tosi, siitä on ihan laskelmia ja Ylen kakkosella käytiin aiheesta viime vuonna keskustelu. Luvut näytettiin miten monen kertaiset ne on!
17
Yrittäkää nyt muistaa, että vain pieni osa sektioista tehdään mukavuussyistä ja harva äiti valitsee sektion.
Suurin osa sektioista tehdään, kun normaali alatiesynnytys ei syystä tai toisesta onnistu ja sen yrittämisessä tai jatkamisessa olisi kohtuuttoman suuret riskit vauvan tai äidin vahingoittumiseen tai jopa kuolemaan. Näissä tapauksissa sektion riskit ovat alatiesynnytyksen verrattuna pienet.
nim. jos en olisi päässyt sektioon, olisi lapsi kuollut
HARVA nainen valitsee sektion! Yleensä se tehdään pakon edessä. Monilla ei ole valinnanvaraa. Väitän että hyvin moni sektion kokeneista ei olisi halunnut sektiota.
Ehkä tekin ymmärrätte vasta sitten kun itse sen koette.
Terveisin. kaksi kertaa " oikeasti" synnyttänyt äiti ja kerran pakon edessä sektion kokenut
ÄLÄ VAAN " ÄÄNEEN" ALA KELLEKÄÄN TUOLLAISTA POTASKAA JAUHAMAAN, JOHAN NE NAURAIS ITTENSÄ TÄRVIÖLLE JA SAISIT LOPPUIÄKSES LATVALAHON VATIPÄÄN MAINEEN:d
JA SORRY NÄKÖJÄÄN LOCKKI PÄÄLLÄ MUTTA MENKÖÖN
n kuka sitä autoa ohjaa, kuka sen ajamisen suorittaa.
Ihan näin äidinkielen sääntöjä noudattaen. Varmasti silti melkoinen koettelemus sekin, ja jos sektioon päädyttiin terveydellisistä syistä, en näe mitään syytä, miksi sinun pitäisi tuntea häpeää luonnollisella tavalla synnyttäneitä kohtaan. Asia on eri, mikäli päädyit ratkaisuun kauneudellisista tms. syistä. Asia on yksinkertainen.
synnyttämisestä ja syntymisestä jne.
Ei tunnu kielitieteilijän titteli auttavan ymmärtämään sanoja ja niiden tarkoituksia:D
kukaan ei ole sitä kieltänytkään etteikö kyse olisi erilaisista tavoista syntyä:D huom! nimenomaan syntyä!
se lapsen ulos puskeminen kestä kuin pienen osan synnytyksestä. Joillain siihen menee vaan pari minuuttia vaikka synnytys kokonaisuudessaan kestäisi 20 tuntia. Väitättekö te että synnytystä on vain ponnistusvaihe?
Kyllä hyvinkin äidillä voi synnytys kestää tuntikausia ja päättyä sektioon. Mitätöikö lääkärin veitsi sen tuntikausia kestäneen synnytyksen ja muuttaa sen mielikuvituksen tuotteeksi vai miten se oikein menee?
Avautumisvaihehan on usein kaikista rankin osa synnytyksestä ja ponnistaminen vain, no ponnistamista.
t. kahdesti alatiesynnyttänyt äiti
Yritä nyt ymmärtää että synnyttämisen kriteeri täyttyy kun lapsi (tai eläin) syntyy emonsa synnytyskanavan ja emättimen kautta ulos.
Siinä on toissijaista se onko synnytys ekstänyt 2h vai 20h.
Toisekseen ponnistamisvaihe on kaikkein rankin vaihe synnytyksessä, se voi kestää jopa 1-2h (niinkuin myös vain 1-15min) ja vaatii raakaa voimaa jotta tulosta syntyy=lapsi pullahtaa maailmaan.
niin miten on kengurun synnyttämisen laita?
Niillähän kenguruvauva ryömii raskauden aikana sellaisena pienenä toukan kokoisena siihen pussiin köllimään ja tarraa tissiin kiinni. Sitten kun se on kasvanut tarpeeksi isoksi syntyäkseen, hyppää se pussista pois ;)
Ehkä hieman kärjistäen, mutta eikös se jotenkin tolleen mene.
Siis mulle valkeni vasta nyt ettei pussieläimet synnytä ollenkaan.
Tahtoo pussieläimeksi seuraavassa elämässä ;D
Olen kokenut myös sektion pitkittyneen synnytyksen jälkeen ja omasta puolestani voin sanoa, että normaali alatiesynnytys ponnistusvaiheineen oli kyllä lastenleikkiä.
Vierailija:
Yritä nyt ymmärtää että synnyttämisen kriteeri täyttyy kun lapsi (tai eläin) syntyy emonsa synnytyskanavan ja emättimen kautta ulos.
Siinä on toissijaista se onko synnytys ekstänyt 2h vai 20h.
Toisekseen ponnistamisvaihe on kaikkein rankin vaihe synnytyksessä, se voi kestää jopa 1-2h (niinkuin myös vain 1-15min) ja vaatii raakaa voimaa jotta tulosta syntyy=lapsi pullahtaa maailmaan.
Eka alatiesynnytys kesti 8 tuntia, ponnistusvaihe 50 min, eli aika keskiverto. Ilokaasua ja akvarakkuloita.
Toinen lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla (perätila, ei olisi kuvien mukaan mahtunut alakautta). Kokemuksena älyttömän paljon rankempi. Alatiesynnytyksen aikana ja kaksi päivää sen jälkeen kipeä mutta sen jälkeen ei juurikaan. Sektion aikana epämukavaa ja pari päivää lääkepössyssä, mutta voi jessus sitä toipumista. Kolme viikkoa kävelin linkussa ja istumaan meneminen ja siitä nouseminen oli jo kipeää.
Ja minut oli ainakin etukäteen peloteltu sektion vaaroista niin hyvin, että olin ihan paniikin partaalla kun sanottiin ettei muuta vaihtoehtoa ole.
Eiköhän jokainen lapsen maailmaantulo ole erilainen. Ja lapset SYNTYVÄT joka tapauksessa eli itse ainakin olen synnyttänyt ne.
edes pimppiään treenata, jos löystyminen pelottaa niin, että pitää vauvaakin puukottaa?