Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen postinjakaja, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
02.02.2019 |

Kysymyksiä? Teki mieli perustaa ketju, sen verran kritiikkiä ja vääriä luuloja Postin toiminnasta on liikkeellä.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee, kerrankin kuulee postinjakajasta jotain. =) Haluaisin nimittäin itse kokeilla tuota työtä, olen niin tympääntynyt istumiseen koneen äärellä, jatkuvaan hartiasärkyyn, jännityspäänsärkyyn, ruudun tuijottamiseen ja stressiin. Postinjakajan liikunnallinen ja itsenäinen työ kiinnostaa, joka ei seuraa kotiin...

Onko postinjakajaksi helppo päästä? Vai onko niin, ettei niitä meinata palkata enää uusia? Entä osaatko sanoa kannattaako Sol:in kautta hakea postinjakajaksi, niillä on jotain paikkoja auki nyt. Vai onko se ihan riistofirma verrattuna Postiin? 

Vierailija
62/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kestää omituisen kauan ennen kuin yksittäinen kirje pääsee perille. Mihin ne jää jumittamaan?

Kun lähetettyä postia katoaa, missä vaiheessa se yleensä tapahtuu?

Onko alkuperäinen osoite lähetyksessä ollut oikein?

Jos ei, kirje jää jumittamaan selvitettävien laatikkoon etenkin jos uusi osoite ei löydy järjestelmästä (ei ole ilmoitusta tehty).

Jos osoite on ollut oikein, kirje on saattanut ohjautua esim väärään postinumeroon tarttuessaan toiseen kirjeeseen. Joka päivä jokaiseen postinumerokeskukseen tulee muutamia väärin ohjautuneita lähetyksiä. Ei siinä tosin kauaa pitäisi mennä kun ne ohjataan sinne oikeaan postinumeroon. Lähetys voi olla myöhässä myös, jos se jää hyllyyn lojumaan vaikka pariksi päiväksi ja syitä on vaikkapa jakajan sairaspoissaolo eikä ketään tilalla (hyvin tuttua), kaikkea ei ehditä jakaa kun postia on niin paljon yhdelle ihmiselle tms.

Kun lähetettyä postia katoaa: tähän minäkin haluaisin vastauksen. Eipä katoa meillä jakelukeskuksessa, joten veikkaan syylliseksi lajittelukeskusta tai jotakin muuta ketjun alkupäässä. Vaikea tosin uskoa sitäkään, että niin paljon lähetyksiä (oliko viimeksi yli 2000 kadonnutta vuodessa) varastettaisiin, mutta mistäpä minä tiedän. En tajua, miksei voi laittaa vaikka valvontakameroita lajittelukeskuksiin. Jos olisi tahtoa selvittää tämä asia, se selvitettäisiin. Vilunkipeliä ei tule hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jakanut ikinä postcrossing-kortteja? :)

Vierailija
64/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeee, kerrankin kuulee postinjakajasta jotain. =) Haluaisin nimittäin itse kokeilla tuota työtä, olen niin tympääntynyt istumiseen koneen äärellä, jatkuvaan hartiasärkyyn, jännityspäänsärkyyn, ruudun tuijottamiseen ja stressiin. Postinjakajan liikunnallinen ja itsenäinen työ kiinnostaa, joka ei seuraa kotiin...

Onko postinjakajaksi helppo päästä? Vai onko niin, ettei niitä meinata palkata enää uusia? Entä osaatko sanoa kannattaako Sol:in kautta hakea postinjakajaksi, niillä on jotain paikkoja auki nyt. Vai onko se ihan riistofirma verrattuna Postiin? 

Suosittelen vaihtamaan jos fiilikset on nuo eikä keskivertoa matalampi palkka haittaa. Riippuu alueesta pääseekö helposti: jos on reipas, fyysisesti terve ja hyvämuistinen, niistä on etua hakutilanteessa ja työssä. Työ on liikunnallista kyllä, mutta erittäin staattista: samat liikkeet toistuvat, raskaita taakkoja nostellaan, kannetaan ja työnnetään ja selkä- sekä jalkavaivat ovat postilaisilla yleisiä ja sairaslomia ja sairaseläkkeitäkin näiden takia tulee.

Jos pääsee suoraan Postille, on se ehdottomasti parempi. Vakituisia ei tosin enää palkata tietääkseni oikein minnekään. SOLin kautta saanee hyvin hommaa jos hyväksyy nollatuntisopimuksen ja muutenkin sen kuvion, että työvuoroja ei tiedä kovin pitkälle etukäteen. Ja kaikki Postin omat vakituiset eivät valitettavasti ole kovin ystävällisiä noille sollilaisille. Purkavat turhautumistaan organisaatiomuutoksista heihin.

Vierailija
65/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jakanut ikinä postcrossing-kortteja? :)

Hyvin vähän, ihan muutamia kertoja.

Vierailija
66/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaatte kirjeet täysin väärille henkilöille? Esim. kirjeessä lukee Virtanen, mutta kyseisen laatikon nimessä lukee vaikka Ström?

Vierailija
67/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi posti tulee eri päivinä niin eri aikoihin?

Tähän on mahdotonta vastata lyhyesti joten vastaan pitkästi.

Se johtuu siitä, että työntekijöitä on aivan liian vähän, tuuraajia ei saada tarpeeksi (tai johto ei anna palkata niitä), reitit ovat liian pitkiä ja kasattavaa postia per henkilö aivan liian paljon. Perjantai on ainoa päivä jolloin postin saa perille ns. ajoissa ja vakituiseen aikaan, koska silloin tulee vähiten postia. Maanantait ja keskiviikot ovat pahimpia, koska silloin tulee suurin osa paketeista ja muista lähetyksistä sekä päälle mainokset.

Esimerkki: keskiviikko.

Aamulla töihin, hyllyt tursuavat paketteja, lehtiä ja kirjeitä. Tiedän jo ensinäkemältä, että tänään ei pääse ajoissa kotiin. Postin kasaamiseen menee kuusi tuntia, sen jälkeen on enää kaksi tuntia ns. virallista työaikaa jäljellä ja sitä isoa reittiä ei mitenkään voi jakaa tuossa ajassa vaikka kuinka huhkii. Kello saattaa olla vaikka viisi iltapäivällä, kun pääsen reitin loppuvaiheille - jos siis suostun tekemään ylitöitä. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista toimittaa postia tällä kokoonpanolla perille suurin piirtein samoihin aikoihin joka päivä. Olisi kyllä, jos työntekijöitä olisi puolet enemmän. Jokainen päivä on aina arvoitus, edes aamulla ei heti tiedä että mitähän tästäkin päivästä tulee. On todella kuluttavaa tehdä tätä työtä juuri tämän takia.

Ptäähän johtajien pysyä hyvässä lihassa. Siksi heille iso palkka kuuluu ja postinjakajat vosivat mennä kovempaa.

Vierailija
68/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä syyllistäisi jakajia. Postilaatikot ovat ihan tyhjiä merkinnöistä, ei talon numeroa, ei nimeä. Siihen nähden olkaa kiitollisia, että saatte postinne perille.

Vierailija
69/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jaatte kirjeet täysin väärille henkilöille? Esim. kirjeessä lukee Virtanen, mutta kyseisen laatikon nimessä lukee vaikka Ström?

Lain mukaan meidän on pakko jakaa lähetys siihen kirjattuun osoitteeseen vaikka ovi/postiluukussa lukisi mitä. Ihmiset eivät oviluukkuihinsa useinkaan vaihdata nimeään, siis etenkään kerrostaloissa. Emme voi niiden perusteella jakaa postia.

Tietysti jos henkilö x on tehnyt virallisen osoitteenmuutoksen ja meillä on tiedossa hänen uusi osoitteensa, emme tietenkään jaa hänen lähetyksiään enää vanhaan osoitteeseen.

Jos sinulle tulee väärän henkilön postia, hän on todennäköisesti asuntosi entinen asukas, joka ei ole lähettäjälle ilmoittanut uutta osoitettaan. Silloin sinä kirjoitat kuoreen "väärin jaettu" tms ja tipautat lähimpään postilaatikkoon. Sieltä jakaja sen saa ja kirjoittaa ylös, että ei jaeta henkilön x postia enää tähän osoitteeseen.

Vierailija
70/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan meidän on pakko jakaa lähetys siihen kirjattuun osoitteeseen vaikka ovi/postiluukussa lukisi mitä. Ihmiset eivät oviluukkuihinsa useinkaan vaihdata nimeään, siis etenkään kerrostaloissa. Emme voi niiden perusteella jakaa postia.

Tietysti jos henkilö x on tehnyt virallisen osoitteenmuutoksen ja meillä on tiedossa hänen uusi osoitteensa, emme tietenkään jaa hänen lähetyksiään enää vanhaan osoitteeseen.

Jos sinulle tulee väärän henkilön postia, hän on todennäköisesti asuntosi entinen asukas, joka ei ole lähettäjälle ilmoittanut uutta osoitettaan. Silloin sinä kirjoitat kuoreen "väärin jaettu" tms ja tipautat lähimpään postilaatikkoon. Sieltä jakaja sen saa ja kirjoittaa ylös, että ei jaeta henkilön x postia enää tähän osoitteeseen.

Minulle tulee ilmeisesti entisen asukkaan kirjeitä, ainakin kuorissa on minun osoitteeni, mutta väärä nimi. Kirjoitan aina kuoreen "Väärä osoite" ja vien postilaatikkoon, mutta silti kirje voi tulla montakin kertaa takaisin minulle.

Muistan kun minulle tuli yksi kirje takaisin, varmaankin lasku nettikaupasta, ja olin kirjoittanut siihen jo 7 kertaa "Väärä osoite". Kirjoitin joka kerta uudestaan tuon tekstin, että jossain keskuksessa ymmärrettäisiin olla laittamatta sitä takaisin. Nyt odottelen, tuleeko se vielä takaisin, viime viikonloppuna laitoin sen taas pois. Saanko laittaa kirjeen roskiin, jos se uudestaan ja uudestaan tulee minulle, eikä ilmoituksillani ole mitään väliä?

Vierailija
71/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaako työ? Onko mielestäsi sopivaa esim. naiselle?

Vierailija
72/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta postin jemmaamisesta minäkin haluaisin kysyä. Minulle pitäisi tulla aina keskiviikkoisin yksi kotipaikkakunnan lehti ja joskus sen saankin keskiviikkoisin. Mutta useimmiten käy, että keskiviikkona ei tule mitään, torstaina ei tule mitään ja sitten perjantaina tulee useampi postin tuoma lähetys. Näin kävi eilenkin, en saanut omaa "Sanomaani" keskiviikkona, vaan vasta perjantaina. Sisarukseni saivat ko lehden jo keskiviikkona, soitin nim ja kysyin tuota asiaa. Joten lehti oli painettu aikataulun mukaan. Jossain se minun lehteni makasi kaksi päivää! Pitäisikö tuota käytäntöä kysyä paikallisesta postista vai postinkantajalta?

Vierailija
73/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea toisen postilaisen ajatuksista täältä. Jos olet menossa opiskelemaan, niin kysy työnantaaltasi siitä uudesta polusta, se on nyt taas yt:n takia "avattu". Polun kautta lähtemällä välttäisit esim. irtisanoutumisesta aiheutuvan karenssin. Itse tunnen useitakin polkuun hakeneita ja sinne päässeitä. Olen ollut postilla töissä 19 vuotta.. ajauduin sinne aikaaan, kun ei ollut oppilaitoksesta valmistuttua heti oman alan töitä. En muuten usko missään palkasta mitään virheitä vähennetävän, luulisin tietääni asiasta jotain, koska olen toiminut luottamusmiehenä nyt kymmenen vuotta. Postissa palkanmaksu ja muut korvaukset yleensä toimivat ihan hyvin. Palkasta kyselijöille: paun tessistä näet alkupalkan. Ikälisiä kertyy 16 työvuoteen asti. 

Vierailija
74/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaako työ? Onko mielestäsi sopivaa esim. naiselle?

Miksi ihmeessä pelottaisi ja miksei olisi sopiva naiselle? Nyt oli kyllä outo kysymys.

Vierailija
75/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta postin jemmaamisesta minäkin haluaisin kysyä. Minulle pitäisi tulla aina keskiviikkoisin yksi kotipaikkakunnan lehti ja joskus sen saankin keskiviikkoisin. Mutta useimmiten käy, että keskiviikkona ei tule mitään, torstaina ei tule mitään ja sitten perjantaina tulee useampi postin tuoma lähetys. Näin kävi eilenkin, en saanut omaa "Sanomaani" keskiviikkona, vaan vasta perjantaina. Sisarukseni saivat ko lehden jo keskiviikkona, soitin nim ja kysyin tuota asiaa. Joten lehti oli painettu aikataulun mukaan. Jossain se minun lehteni makasi kaksi päivää! Pitäisikö tuota käytäntöä kysyä paikallisesta postista vai postinkantajalta?

Tämä kysymys on toistunut tässä keskustelussa eri muodoissa useita kertoja, mutta vastaan vielä kerran. Olisi ehkä heti pitänyt tehdä jokin yhteenveto...

Postit ovat myöhässä - jos ovat - ja tulevat juuri mainitsemallasi tavalla, jos postinjakaja on sairas, eikä ketään saada tuuraamaan. Toinen vaihtoehto on se, että keskiviikkona on ollut niin valtavasti postia, että postinjakaja on ehtinyt normaalissa työajassa jakamaan vain osan. Jos suostuu ylitöihin, ehtii jakamaan kaikki mutta ne ylityöpäivät valitettavasti on helposti 10-12-tuntisia eikä ketään voi vaatia jaksamaan sellaisia joka viikko. Olen itsekin monesti huokaillut, että aina vaan jää postia säännöllisesti jakamatta minunkin alueellani, koska en jaksa loputtomiin tehdä ylitöitä. Ylijääneet jaetaan sitten aina seuraavina päivinä. Yleensä kyllä pyritään siihen, että jos ke jäi jakamatta posti alueelle x, mutta saatiin jaettua alueelle y, torstaina jätetään mieluummin jakamatta se y jos on pakko ja jaetaan ne alueen x postit koska saman alueen postit ei saisi peräkkäisinä päivinä jäädä jakamatta.

Mitään postia ei siis milloinkaan "jemmata" minnekään eikä tahallaan jätetä jakamatta. Melkein sanoisin, että jos joku saa myöhässä postejaan siitä tiedät, että oma postinjakajasi on joko sairas tai kieltäytyy ylitöistä. Ongelmien juurisyy on aina vain se, ettei ole tarpeeksi porukkaa töissä ja siihen ei jakajat voi vaikuttaa.

Vierailija
76/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee ilmeisesti entisen asukkaan kirjeitä, ainakin kuorissa on minun osoitteeni, mutta väärä nimi. Kirjoitan aina kuoreen "Väärä osoite" ja vien postilaatikkoon, mutta silti kirje voi tulla montakin kertaa takaisin minulle.

Muistan kun minulle tuli yksi kirje takaisin, varmaankin lasku nettikaupasta, ja olin kirjoittanut siihen jo 7 kertaa "Väärä osoite". Kirjoitin joka kerta uudestaan tuon tekstin, että jossain keskuksessa ymmärrettäisiin olla laittamatta sitä takaisin. Nyt odottelen, tuleeko se vielä takaisin, viime viikonloppuna laitoin sen taas pois. Saanko laittaa kirjeen roskiin, jos se uudestaan ja uudestaan tulee minulle, eikä ilmoituksillani ole mitään väliä?

Jep, edellinen asukas on ollut laiska ja saamaton. Se, että posti on palautunut sinulle seitsemän kertaa, on jo outoa ja noloa. En ole koskaan törmännyt vastaavaan, koska aina kun tulee bumerangina jokin takaisin, se palautetaan. Ei todellakaan lähetetä väkisin siihen merkittyyn osoitteeseen. Saako kysyä, missäpäin tällaista on tapahtunut?

Roskiin laittamisen laillisuudesta en osaa sanoa, mutta ei sinulla ainakaan ole velvollisuutta selvittää postinsaajan uutta osoitetta. Itse ehkä suttaisin sen osoitteen ja kirjoittaisin oikein paksulla tussilla että "älkää helvetissä enää lähettäkö näitä tänne perkele". Kyllä pitäisi mennä perille. Ihmiset lukevat nuo ja heidän kuuluisi reagoida, ei mene mihinkään koneeseen suoraan luettavaksi (osoite lähetyksessä).

Vierailija
77/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jaat meille niin usein naapureidemme posteja?

Miksi jaat meidän posteja naapureiden laatikoihin?

Oletatko, että kiikutan niitä ilman korvausta oikeisiin postilaatikoihin?

Vierailija
78/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jaat meille niin usein naapureidemme posteja?

Miksi jaat meidän posteja naapureiden laatikoihin?

Oletatko, että kiikutan niitä ilman korvausta oikeisiin postilaatikoihin?

Vastaus kysymykseesi on, etten kyllä jaa Virtasten posteja Niemiselle, enkä Lahtisten posteja Majamaalle. En tiedä kuka olet enkä tiedä kuka on postinjakajasi. Hän on joko huolimaton, aivan jumalattoman kiireinen tai teillä on sellainen rappukäytävä mikä joskus joillakin on : vaikkapa neljä asuntoa eli neljä ovea joista jokaisessa on postiluukku, mutta asuntoja onkin oikeasti kaksi koska väliseinät on kaadettu eikä luukkuihin olekaan kirjoitettu mikä posti on jaettava mihinkin ja jatkuvasti vaihtuvat jakajat eivät voi sitä mitenkään tietää ellei joku kerro.

Tai onko teillä naapureidenne kanssa sama nimi? Epäselvästi merkityt postilaatikot? Kerrostalo vai ok-talo?

Jos saa väärää postia, kuoreen voi kirjoittaa väärin jaettu ja tyrkätä sen lähimpään postilaatikkoon. Tai vaikka teipata oveensa "haloo postinjakaja"-lapun kera.

Vierailija
79/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hermostut, kun postin toimintaa kritisoidaan?

Vierailija
80/98 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 1800 euroa bruttona vai nettona?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi