Olen postinjakaja, haluatko kysyä jotain?
Kysymyksiä? Teki mieli perustaa ketju, sen verran kritiikkiä ja vääriä luuloja Postin toiminnasta on liikkeellä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette tärkeää työtä pienellä palkalla kovissa työolosuhteissa. <3 Arjen sankarit.
Kiitos, ihanaa että edes joku arvostaa. Tuntuu niin kurjalta kun negapalaute tulee meille jakajille vaikka parhaamme yritämme. Syypää näihin typeriin uudistuksiin ja huononnuksiin on yksinomaan esimiesporras tai siis oikeammin sanottuna Postin päättäjät, ei muu.
Miksi sitten aloituksessa annoit ymmärtää, että postin saama kritiikki perustuu enimmäkseen vääriin tietoihin, jos itsekin tiedät, että homma ei vain pelitä?
Enhän minä otsikossa sanonut, että kaikki kritiikki perustuu vääriin tietoihin? Osa perustuu.
Luetun ymmärtäminen...
enkä minä sanonut, että sanoit vaan että annoit ymmärtää.
Eipä tule kovin montaa asiaa mieleen, josta postin toiminnasta liikkuisi väärää tietoa. Lähetyksiä katoaa ja on myöhässä ja palvelua ei saa ja palvelujen uudistaminen vain huonontaa niitä ja nostaa hintoja. Onko jokin näistä virhellinen käsitys? Vai mitä virheellisiä käsityksiä sitten mielestäsi on liikkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette tärkeää työtä pienellä palkalla kovissa työolosuhteissa. <3 Arjen sankarit.
Kiitos, ihanaa että edes joku arvostaa. Tuntuu niin kurjalta kun negapalaute tulee meille jakajille vaikka parhaamme yritämme. Syypää näihin typeriin uudistuksiin ja huononnuksiin on yksinomaan esimiesporras tai siis oikeammin sanottuna Postin päättäjät, ei muu.
Miksi sitten aloituksessa annoit ymmärtää, että postin saama kritiikki perustuu enimmäkseen vääriin tietoihin, jos itsekin tiedät, että homma ei vain pelitä?
Enhän minä otsikossa sanonut, että kaikki kritiikki perustuu vääriin tietoihin? Osa perustuu.
Luetun ymmärtäminen...
Eipä tule kovin montaa asiaa mieleen, josta postin toiminnasta liikkuisi väärää tietoa. Lähetyksiä katoaa ja on myöhässä ja palvelua ei saa ja palvelujen uudistaminen vain huonontaa niitä ja nostaa hintoja. Onko jokin näistä virhellinen käsitys? Vai mitä virheellisiä käsityksiä sitten mielestäsi on liikkeellä?
Oletpa sinä riidanhaluisen kuuloinen.
Ok, no tässä muutamia vääriä käsityksiä mihin jakajana olen törmännyt:
Posti on myöhässä, koska jakajat laiskottelevat.
Lehteni ei tullut, koska jakaja jemmaa sitä jossakin.
Minulle tulee väärän ihmisen postia, koska jakaja ei osaa lukea.
Posti jaetaan tahallaan miten sattuu, koska haluavat vain kiusata ihmisiä.
Kirjeeni on avattu ja rytätty, koska Postin työntekijät ovat sen lukeneet.
nämä ihan alkuun :/
Vaikea ymmärtää miksi heti aluksi halusit ajatella minun tarkoittavan että ei, tietenkään lähetyksiä ei katoa vaikka ihmiset niin väittävät. Toivottavasti jatkokommenttisi ovat vähemmän riitaahaastavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen henkilöitä, jotka ovat postinjakajia. :) Mukavia ihmisiä ovat. Olen heiltä kuullut monista epäkohdista ja työn ongelmista, kuten esimiesportaan sikailusta ja siitä kuinka yksikin negapalaute voi vaikuttaa tosi ikävästi rivityöntekijän kk-palkkaan. Jos vaikka unohtaa jakaa yhdenkin lehden tai laittaa sen väärään laatikkoon, niin heti lähtee tuo jo valmiiksi pienestä palkasta. Tavallaan on tietysti hyvä että on laatukriteereitä, mutta silti ikävää että yhdestäkin virheesta rangaistaan välittömästi. Työtä pitää myös tehdä kaikissa sääolosuhteissa, kovilla pakkasilla ja kovilla helteillä voi olla rankkaa varsinkin jos jakaa pyörällä. Siihen vielä portaiden nousut ja laskut ja kaikki painavat lehtikuormat päälle. Ei ole ihan niin helppoa hommaa mitä kuvitellaan. Vastuuntuntoa, huolellisuutta ja fyysistä kuntoa pitää löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka unohtaa jakaa yhdenkin lehden tai laittaa sen väärään laatikkoon, niin heti lähtee tuo jo valmiiksi pienestä palkasta. Tavallaan on tietysti hyvä että on laatukriteereitä, mutta silti ikävää että yhdestäkin virheesta rangaistaan välittömästi.
Nyt on pakko kysyä, että missäpäin tällaista on kun en koskaan ole kuullutkaan? Ei ole laillista toimintaa. Suurelta osalta jouduttaisiin palkasta nipistämään päivittäin jos jokainen väärin jaettu lehti aiheuttaa palkanalennuksen. Olet kyllä saanut väärää tietoa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen...
Eipä tule kovin montaa asiaa mieleen, josta postin toiminnasta liikkuisi väärää tietoa. Lähetyksiä katoaa ja on myöhässä ja palvelua ei saa ja palvelujen uudistaminen vain huonontaa niitä ja nostaa hintoja. Onko jokin näistä virhellinen käsitys? Vai mitä virheellisiä käsityksiä sitten mielestäsi on liikkeellä?Oletpa sinä riidanhaluisen kuuloinen.
Ok, no tässä muutamia vääriä käsityksiä mihin jakajana olen törmännyt:
Posti on myöhässä, koska jakajat laiskottelevat.
Lehteni ei tullut, koska jakaja jemmaa sitä jossakin.
Minulle tulee väärän ihmisen postia, koska jakaja ei osaa lukea.
Posti jaetaan tahallaan miten sattuu, koska haluavat vain kiusata ihmisiä.
Kirjeeni on avattu ja rytätty, koska Postin työntekijät ovat sen lukeneet.
nämä ihan alkuun :/
Vaikea ymmärtää miksi heti aluksi halusit ajatella minun tarkoittavan että ei, tietenkään lähetyksiä ei katoa vaikka ihmiset niin väittävät. Toivottavasti jatkokommenttisi ovat vähemmän riitaahaastavia.
Okei, anteeksi kärkkäyteni. Aloituksesta sain sen käsityksen, että halusit puolustaa postia organisaationa, etkä postinjakajia työläisinä. En tiennyt, että tuollaisia "jakajat laiskottelevat" -väitteitä kukaan sanoo tai ottaa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Okei, anteeksi kärkkäyteni. Aloituksesta sain sen käsityksen, että halusit puolustaa postia organisaationa, etkä postinjakajia työläisinä. En tiennyt, että tuollaisia "jakajat laiskottelevat" -väitteitä kukaan sanoo tai ottaa tosissaan.
Haluaisin kyllä puolustaa Postia organisaationa kun kyseessä on niin tärkeä laitos, mutta en pysty. Koko firma tarvitsee ryhtiliikkeen ja tällä tarkoitan sitä, että vinkkejä toiminnan uudistamiseen otettaisiin kentältä niiltä, jotka asioista oikeasti tietävät eikä johdon kopeissa keksitä vain jotain älyttömiä ja älyttömän tehottomia pilipali-ideoita, jotka ainoastaan ärsyttävät ihmisiä eivätkä saa mitään toimimaan paremmin. Jos tarkoitus on uudistaa ja säästää niin se voidaan tehdä asiakaslähtöisesti tai sitten ei.
Noita esittämiäni väitteitä saa tältäkin palstalta lukea vähän väliä ja olen kyllä kuullut niitä päin naamaakin heitettynä, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä puolustaa Postia organisaationa kun kyseessä on niin tärkeä laitos, mutta en pysty. Koko firma tarvitsee ryhtiliikkeen ja tällä tarkoitan sitä, että vinkkejä toiminnan uudistamiseen otettaisiin kentältä niiltä, jotka asioista oikeasti tietävät eikä johdon kopeissa keksitä vain jotain älyttömiä ja älyttömän tehottomia pilipali-ideoita, jotka ainoastaan ärsyttävät ihmisiä eivätkä saa mitään toimimaan paremmin. Jos tarkoitus on uudistaa ja säästää niin se voidaan tehdä asiakaslähtöisesti tai sitten ei.
Noita esittämiäni väitteitä saa tältäkin palstalta lukea vähän väliä ja olen kyllä kuullut niitä päin naamaakin heitettynä, ikävä kyllä.
tai siis tarkennettakoon, että puolustan kyllä Postia laitoksena ja pidän sitä tärkeänä, mutta en puolusta Postin johtoa enkä voi seistä heidän toimenpiteidensä takana. Itse en sellaisia päätöksiä tekisi eikä tekisi kyllä yksikään tuntemistani työkavereistakaan. Kaikki purnaavat ja kiroavat niitä älyttömyyksiä, joilla työmme laatua huononnetaan ja ajetaan meitä nurkkaan kun yritämme vain tehdä työmme hyvin.
Miten talvella nurmikon leikkaus?
Vierailija kirjoitti:
Ai ei tämä nyt vastaakaan.
Joo, kyllä hän on postinjakaja. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita esittämiäni väitteitä saa tältäkin palstalta lukea vähän väliä ja olen kyllä kuullut niitä päin naamaakin heitettynä, ikävä kyllä.tai siis tarkennettakoon, että puolustan kyllä Postia laitoksena ja pidän sitä tärkeänä, mutta en puolusta Postin johtoa enkä voi seistä heidän toimenpiteidensä takana. Itse en sellaisia päätöksiä tekisi eikä tekisi kyllä yksikään tuntemistani työkavereistakaan. Kaikki purnaavat ja kiroavat niitä älyttömyyksiä, joilla työmme laatua huononnetaan ja ajetaan meitä nurkkaan kun yritämme vain tehdä työmme hyvin.
Juu, ei käy kyllä kateeksi. Luulen, että homma toimisi ihan eri tasolla, jos päätöksiä olisi tekemässä joku, joka oikeasti ymmärtää tuosta työstä jotakin. Mutta toisaalta, tähän se on mennyt monella muullakin yrityksellä. Asiakaspalvelua on mahdotonta saada, ellei ole jotain käyttäjätunnuksia, asiakastilejä ja salasanoja ja mobiilisovellussysteemejä. Esimerkiksi Elisa ja Nordea ovat sellaisia yrityksiä, joissa kukaan ei tiedä, mistä saa vastauksen siihen asiakkaan kysymykseen ja ketään et edes saa kiinni ilman käyttäjätunnuksia. Yhteystiedoissa näkyy tasan yksi puhelinnumero, josta ei kukaan vastaa puolen tunnin jonottamisenkaan jälkeen ja muuten neuvotaan kirjautumaan sisään. No miten kirjaudut, jos asiasi nimenomaan on se, että pankkitunnukset eivät toimi.
Olisiko helpompaa, kun olisi vain sähköposti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto- ja nettopalkkasi?
Ylityö yms lisien kanssa palkka kuukaudessa ihan ok, hyvin pärjää vaikka isompikin kelpaisi. Palkkataulukot löytyvät PAU:n tessistä mutta ympäripyöreästi heitettynä tienaan ehkä sen 1800 kuussa.
Brutto vai netto? Eikö teillä ole kiinteä kk palkka? Ei siinä pitäisi olla ympäripyöreitä. Ei tarvitse mainita ylityölisiä, peruspalkka bruttona ja nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka unohtaa jakaa yhdenkin lehden tai laittaa sen väärään laatikkoon, niin heti lähtee tuo jo valmiiksi pienestä palkasta. Tavallaan on tietysti hyvä että on laatukriteereitä, mutta silti ikävää että yhdestäkin virheesta rangaistaan välittömästi.
Nyt on pakko kysyä, että missäpäin tällaista on kun en koskaan ole kuullutkaan? Ei ole laillista toimintaa. Suurelta osalta jouduttaisiin palkasta nipistämään päivittäin jos jokainen väärin jaettu lehti aiheuttaa palkanalennuksen. Olet kyllä saanut väärää tietoa nyt.
En viitsi ehkä sanoa missä näin on, mutta juttu on tosi. Läheinen henkilö on puhunut ja luotan kertomaansa. Pitääpä laittaa viestiä eteenpäin... Ihmeelliseltä on välillä tuntunut se meno. Ei ole paljon oikeuksia työntekijällä, kovasti nakitetaan ylitöitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi ehkä sanoa missä näin on, mutta juttu on tosi. Läheinen henkilö on puhunut ja luotan kertomaansa. Pitääpä laittaa viestiä eteenpäin... Ihmeelliseltä on välillä tuntunut se meno. Ei ole paljon oikeuksia työntekijällä, kovasti nakitetaan ylitöitä jne.
Joo, todellakin kehotan viemään asian eteenpäin. Olen melkein kymmenen vuotta toiminut täällä pääkaupunkiseudulla, tunnen paljon postilaisia, nykyisiä ja entisiä ym. eikä t-o-d-e-l-l-a-k-a-a-n ole laillista nipistää palkasta väärin jaetun lehden takia. Virheitä sattuu jokaiselle joskus! Tietty jos on ihan kaikki posti jaettu päin prinkkalaa joka ikinen päivä, se on eri asia. Tosin silloin näkisin niin, että työntekijä osaamattomana erotetaan ja tilalle otetaan sellainen, joka sen työn hoitaa. Niin, ja ylitöihin ei todellakaan ole pakko suostua! Kannattaa kaverisi (?) lukea ihan tessit ja Finlexin lakipykälät läpi, ihan kaikkea ei tarvitse ottaa mukisematta vastaan.
Kyllä Postilla sekä vuokrapostilaisia välittävällä SOLlilla on vakituisista ja määräaikaisista sopimuksista huolimatta ihan työehtosopimusten ym. muiden mukainen palkka jokaiselle työntekijälle. Ei siitä nipistetä mitään pois siksi, että on välillä mokannut töissä, naama ei miellytä tms. Aivan pöyristyttävää jos tuo on totta. Heti valitusta liittoon ja työsuojeluun.
Kun työnnät postia luukusta, näetkö samalla asuntoihin? Joskus kuumottaa, kun jumppaan lattialla joka paikka levällään ja postinjakaja tuuppaa lehden postiluukusta, että näkiköhän se minut...
Vierailija kirjoitti:
Kun työnnät postia luukusta, näetkö samalla asuntoihin? Joskus kuumottaa, kun jumppaan lattialla joka paikka levällään ja postinjakaja tuuppaa lehden postiluukusta, että näkiköhän se minut...
Ainoastaan vanhan mallisten luukkujen (vanhoissa kerrostaloissa sellainen "kippimalli" eli luukku avautuu ylhäältäpäin eikä oven sisäpuolella ole toista metalliläppää eikä väliovea) kautta näkee vaikkapa asukkaan jalat jos hän sillä hetkellä sattuu eteisessä seisomaan. Ei ole aikaa jäädä tuijottelemaan eikä kiinnostakaan.
Jumppaat lattialla joka paikka levällään? Ihana mielikuva, heh :)
Älä tee sitä eteisessä jos et halua että jakaja näkee.
Saatko syödä purkkaa työaikanasi ja jos saat, niin saako siltä ajalta täyttä palkkaa...?
Kysymys: Tunnetko ammattiylpeyttä? Onko varasuunnitelmaa, postihan irtisanoo jälleen ison määrän työntekijöitä. Missä näet tulevaisuutesi ja kuinka pitkä työhistoria postilla? Ikäsi?
En päivystä tässä ihan joka hetki kun on perhekin hoidettavana, sori. Vastailen kun ehdin. Ihan kiinnostavaa lukea kysymyksiä jos ovat asiallisia ja pystyn vastaamaan ja lisäämään tietoa.