Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin kertoa omalle lapselle että suvussa on paljon alkoholismia?

Vierailija
01.02.2019 |

Tätä mietin. Omassa suvussani on paljon alkoholismia ja näin ollen sukurasite on suuri. Milloin ja miten ottaa tämä asia puheeksi lapsen kanssa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa heti jo laitoksella ja jatkaa siitä sitten sujuvasti kotona. Koskaan ei ole liian aikaista alkaa kertomaan suvun hulluista/ juopoista/ kriminaaleista. Havainnekuvia on myös hyvä näyttää tehosteena ja etsiä you tubesta asiaan sopivia videoita.

Vierailija
2/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tarvi kertoa

kyllä sun hengestä haistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrkytystilassa tulee irrationaaliseksi. Tekee järjettömiä asioita.

Kyseessä on myrkytystila ja turha yleistää että kaikki juopot olisi väkivaltaisia.

Suurin osa on vain surullisia itsensä myrkyttäjiä ja juovat koska kukaan ei ole heille ylinminä.

Tälläinen tapaus tarvitsee ajoissa jämäkän komennuksen ja ravistelun. Jos sitä jatkuu vuosikaudet niin voi olla peruuttamattomasti matkalla tuhoon.

Väkivaltaisella ihmisellä on pääasiallisesti muitakin ongelmia kuin alkoholismi. Todella lapsellista ja ajatella että alkoholi on se ongelma joka tekee väkivallan.

Meillähän olisi satoja tuhansia vaarallisia ihmisiä tänään illalla liikenteessä ja vain pieni osa tekee pelottavia tekoja.

Eli sinäkin voisit edes yrittää tajuta ettei sinulla ole oikeutta vihata toista alkoholismin takia.

Se viha on sinussa ei alkoholistissa. Kannattelet itsessäsi vihaa.

Vierailija
4/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

wow..jollain meni tunteisiin

Vierailija
5/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lapsen vappuna mukaan sukubileisiin.

Vierailija
6/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu lapsille ja lasten kuullen aina, kun jotain tapahtuu tai joku juttu peruuntuu krapulan vuoksi, alkoholidementiakin ääneen sanottu, kun se yhdelle puhkesi.

Vierailija
7/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse kuulla muutaman lähisukulaisen ongelmasta vasta lukio-ikäisenä. Ei se järkytys ollut enkä siitä traumatisoitunut, mutta kyllä se muutti ajatuksia näistä henkilöistä. Siihen asti olivat ollet leppoisia iso-isiä, kyllä niitä joitakin iso-äitien lausahduksia silloin mietti tarkemmin, kuin myös näin jälkikäteen sitäkin että kuinkahan onnellinen koti mummoilla on loppujenlopuksi ollut.

Tuon kokemuksen perusteella, ellei ongelma ole täysin räjähtänyt käsiin, en kertoisi vasta kuin lapselle joka ei enää välttämättä ole mitenkään erityisen läheinen tämän alkoholistin kanssa. Siis joko alkkis on kuollut, tai vaihtoehtoisesti lapsi on hänestä etääntynyt jostain syystä.

Vierailija
8/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hieman outoja vastauksia. Ei varmaan ole näillä vastaajilla mitään käsitystä alkoholismista ja sen vaikutuksista. Joka on tietysti hyvä asia.

Itse en käytä alkoholia juurikaan mutta lähisuvussa on ollut paljon alkoholista riippuvaisia.

Kertomisella mietin sitä että lapsen on hyvä tietää näistä suvun taustoista ja siitä että riski voi hänellä itsellään olla suurempi tämän myötä.

Toivottavasti tänne eksyisi myös joku kaltaiseni jolla on samanlainen tausta alkoholiin liittyen.

-ap

Vierailija
9/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasta pitäisi rasittaa tiedolla siitä, että suvussa alkoholisteja?

On meidänkin suvussa alkoholisteja, kylä- ja juoppohulluja. Monessa polvessa. Huumeidenkäyttäjiä ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Ei se määrittele minua, sisaruksiani tai lapsiani ihmisenä. Jokainen tekee omat valinnat elämässä.

Vierailija
10/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aikaisintaan murrosiän kynnyksellä, kun alkoholin käyttö tulee mahdollisesti ajankohtaiseksi. Ja jos laåsi on kotihiiri, niin täysi-iän kynnyksellä riittää.

Tietysti jos eteen tulee tilanteita, joita pitää lapselle selventää, niin en peittelisi. Siinähän lapsi oppii asiaa vähitellen ja käytännässä.

Vierailija
11/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kertonut alakouluiässä. Ihan esim. siitä syystä, että ei olla kaikkiin isovanhempiin yhteyksissä. Olen myös kertonut omasta lapsuudesta ja siitä miten joskus piti pelätä vanhempia.

Vierailija
12/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa ei olee kylllä. Mä käytän alkooholia siksi rohkenen juteella ihmisten kanssa.

Vierailija
13/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoja vastauksia tosiaan. Olet ap oikeassa, jossain vaiheessa on syytä kertoa sukurasitteesta, jotta osaa väistellä sudenkuopat.

Vierailija
14/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellä lapselta alkoholinkäyttö.

Paheksu voimakkaasti aina kun näet alkoholia käytettävän.

Vie lapsi piritorille ja kerro että KAIKKI alkoholia käyttävät alkavat haisemaan virtsalta.

Puhalluta teini joka pe ja la iltana.

Vierailija
15/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kertonut alakouluiässä. Ihan esim. siitä syystä, että ei olla kaikkiin isovanhempiin yhteyksissä. Olen myös kertonut omasta lapsuudesta ja siitä miten joskus piti pelätä vanhempia.

haukotus..noi jutut ei estä mitään teiniryyppäystä

ja sit sul on juopot vanhemmat ja juoppo jälkeläinen:)

Vierailija
16/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin. Omassa suvussani on paljon alkoholismia ja näin ollen sukurasite on suuri. Milloin ja miten ottaa tämä asia puheeksi lapsen kanssa.

Perjantai on hyvä päivä siihen. Hae pari perhekossua ja vedätte perseet. Silloin tippalinssissä otat aiheen puheeksi. Yhdessä mietitte miten pystytte hoitamaan Latvian reissut.

Vierailija
17/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolen nauruun

ap:n lapsi vetää viinaa ja soittelee rahaa mutsiltaan

niin siinä käy kun pistää alkkisgeeninsä eteenpäin:)

Vierailija
18/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on alkoholisti

ap:n sukulaiset ovat alkoholisteja

ap:n pillusta tullut on alkkis

Vierailija
19/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä luonto tikanpojan puuhun vetää:)

Vierailija
20/22 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne. Lisäksi olen itse alkoholisti, joskin raittiina. Pelkään, että lapseni saavat ensihumalassa sen saman elämyksen. "Tätä olen etsinyt koko ajan-fiiliksen" aluksi alkoholista saatu euforia oli mieletön, lopuksi vain vieroitusoireet. Esikoiselle 13v olen vähän asiasta kertonut ja esittänyt asian, että minussa jollakin lailla vika alkoholin suhteen ja tämä vika on vähän perinnöllinen, kuten vaikka 1. Tyypin diabetes yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä