Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikärasismia työpaikkahaastattelussa

Vierailija
01.02.2019 |

Olin yhdessä firmassa haastattelussa. Pomo oli cv:stä ympäröinyt mun syntymävuoden ja voin kertoa, etten ole mikään nuori enää. Minsta tämä näytti aika loukkaavalta. Itse hän oli ehkä 10 vuotta minua nuorempi, mutta oli melkeinpä vanhemman näköinen ja oloinen, ja aika paksu.

En päässyt ja selityskin oli jotenkin kumma: meillä ei ole mitään työtä sinulle. Lisäksi vielä en ollut edes hakenut paikkaa, vaan minut oli kutstuttu haastatteluun linkedin kautta. Juoksutettiin useamman kerran samassa paikassa, jotta sitten voitiin sanoa, ettei me sua oteta. Tässä pitää alkaa ottaa kohta maksu siitä, kun käy työpaikkahaastattelussa, varsinkin jos ei itse edes ole hakenut paikkaa.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on syrjintää eikä rasismia! Vai miten tää liittyi sun rotuun?

Ihan sama mitä sanaa käytetään, jos kaikki kuitenkin ymmärtää, mistä on kysymys. 

Vierailija
22/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei vaan voi puhua syrjinnästä koska rasismia asiaan ei liity.

Ikärasismi, sukupuolirasmi, jne suomalainen tasa-arvoinen nainen vetää rasismikortin hihastaa, kun kaikki ei mene niin kuin etuoikeutettu suomalainen nainen tahtoo. En minä yhtään ihmettele miksi naisia kohdellaan työelämässä eritavalla kuin miehiä. Hehän ovat kuin pikkulapsia, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. Vika ei suinkaan ole heissä vaan yhteiskunnan rakenteissa. Sen sijaan, että nytkin haettaisiin vikoja ja puutteita itsestään ja kehittettäisiin näitä piirteitä haukutaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla haastattelijaa ennenaikojaan vanhenneeksi pullukaksi.

Luuletko tosiaan, etten ole hakenut niitä puutteita. Sitä on varmaan tullut tehtyä tosi paljon.  Oliko pakko joutua kokemaan koko juttu. Minusta tämä oli pohjanoteeraus työpaikkahaastattelusta. Eiköhän tässä myös mieti sitä, oliko liian vanha. Et taida oikein osata lukea.

Jos olisit liian vanha sinua ei olisi kutsuttu kahteen kertaan haastatteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on syrjintää eikä rasismia! Vai miten tää liittyi sun rotuun?

Sä voit miettiä sitä, miksi sitä välillä käytetään siinä yhteydessä? MIkä siinä on syy ja kuinka paljon sitä käytetään? Tästä voi tehdä tutkimuksen? 

24/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin avoimen työhakemuksen sairaanhoitajan tehtävään toiselle paikkakunnalle 160km päähän. Minut kutsuttiin haastatteluun. Tehtiin ihan kunnollinen haastattelu ja sen päätteeksi esimies sanoi, ettei heillä ole nyt tiedossa pohjaa, mitä voisin tehdä. Sanoi kuitenkin säilyttävänsä hakemukseni ja ottavansa yhteyttä kun heille tulee tarvetta. Siitä on nyt yli 3kk aikaa eikä mitään yhteydenottoa. Eli ihan turha reissu.

Vierailija
25/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on syntymävuosi CVssä

Vierailija
26/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi, sukupuolirasmi, jne suomalainen tasa-arvoinen nainen vetää rasismikortin hihastaa, kun kaikki ei mene niin kuin etuoikeutettu suomalainen nainen tahtoo. En minä yhtään ihmettele miksi naisia kohdellaan työelämässä eritavalla kuin miehiä. Hehän ovat kuin pikkulapsia, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. Vika ei suinkaan ole heissä vaan yhteiskunnan rakenteissa. Sen sijaan, että nytkin haettaisiin vikoja ja puutteita itsestään ja kehittettäisiin näitä piirteitä haukutaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla haastattelijaa ennenaikojaan vanhenneeksi pullukaksi.

Luuletko tosiaan, etten ole hakenut niitä puutteita. Sitä on varmaan tullut tehtyä tosi paljon.  Oliko pakko joutua kokemaan koko juttu. Minusta tämä oli pohjanoteeraus työpaikkahaastattelusta. Eiköhän tässä myös mieti sitä, oliko liian vanha. Et taida oikein osata lukea.

Jos olisit liian vanha sinua ei olisi kutsuttu kahteen kertaan haastatteluun.

No joku siinä oli syynä. Kaksi kertaa piti juoksuttaa samassa paikassa. En ole moista kokenut. Sitten soitetaan, ettei voida palkata, koska sinulla ei ole mitään annettavaa heille. Joku outu juttu tässä oli, koska olen pätevä ja minulla on kokemusta. Tulee kyllä mieleen tämä ikä ensimmäisenä.  En olisi lähtenyt koko prosessiin, jos mulle olisi kerrottu, miten heillä menee nämä jutut.

Vierailija
27/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Lähetin avoimen työhakemuksen sairaanhoitajan tehtävään toiselle paikkakunnalle 160km päähän. Minut kutsuttiin haastatteluun. Tehtiin ihan kunnollinen haastattelu ja sen päätteeksi esimies sanoi, ettei heillä ole nyt tiedossa pohjaa, mitä voisin tehdä. Sanoi kuitenkin säilyttävänsä hakemukseni ja ottavansa yhteyttä kun heille tulee tarvetta. Siitä on nyt yli 3kk aikaa eikä mitään yhteydenottoa. Eli ihan turha reissu.

Tosi ikävä juttu sullakin, mutta kun mä edes hakenut paikkaa. 

Vierailija
28/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on syntymävuosi CVssä

No siinä on nimi ja perhesuhteet mulla. Jos ei sitä olisi, se varmaan kysyttäisiin.

He kutstuivat minut haastatteluun, vaikka cv:ssä oli ikä. Mieluummin tässä vaiheessa kirjoittaa sen kuin sanoo. Mä odotinkin, ettei mua kutsuttaisi enää haastatteluun, kun näkevät ikäni. Ei, mutta kaksi kertaa piti käydä tentattavana.

Vierailija
29/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luit väärin. En haukkunut. Hänhän minua loukkasi, en minä hänelle mitään sanonut.

Luit itse väärin.

Sanoiko hän sinulle jotain iästäsi?

Itsehän käskit minut hakea syitä itsestäni. Yksi syy voisi siis olla ikä, koska se oli ainoa kohta, joka oli cv:stä ympäröity. Sen todella näki. Minä en hänelle sanonut mitään hänen ulkonäöstään, enkä kirjoitellut paperille mitään tai ympäröinyt.  

Vierailija
30/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luit väärin. En haukkunut. Hänhän minua loukkasi, en minä hänelle mitään sanonut.

Luit itse väärin.

Sanoiko hän sinulle jotain iästäsi?

Itsehän käskit minut hakea syitä itsestäni. Yksi syy voisi siis olla ikä, koska se oli ainoa kohta, joka oli cv:stä ympäröity. Sen todella näki. Minä en hänelle sanonut mitään hänen ulkonäöstään, enkä kirjoitellut paperille mitään tai ympäröinyt.  

Ehkä hän tiesi, ettei ääneen voi sanoa kenenkään iästä mitään. Se on sitä syrjintää. Hän antoi ehkä näin ymmärtää, että olin liian vanha, mutta ei sanonut sitä ääneen. 

Vierailija
31/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse ajattelisit syyksi, jos kerran olisit alalla kokenut. Sinulla olisi sopiva koulutus ja muitakin kursseja.  Kyllähän siinä alkaa sitten miettimään, mikä oli oikea syy? Jos koko ajan on tehnyt työtä, ja sitten sanotaan, syyksi, ettei meillä ole sinulle mitään tarjottavaa. Lisäksi eka kerralla kehutaan maasta taivaaseen.

Vierailija
32/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hui. Ihan pari tuntia meni elämässäsi hukkaan ja vei aikaasi palstailulta. Pitäisikö sinun hakeutua johonkin kriisiterapiaan?

Vierailija
33/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämän firman rekrytoinnissakin on jotain parannettavaa.  Ei taida oikein olla asiantuntemusta, jos täytyy monta kertaa juoksuttaa paikalla, kun lisäksi on cv ja todistukset. 

Eikö tässä jo mene monen ihmisen työaikaakin. Ehkä heillä on rekrypuolella pulaa hakijoista.

Vierailija
34/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Tuskin ikä oli ongelma jos sinut haastatteluun kutsuttiin ja toimitit CV:n ennen?

Minulle soitettiin ja kysyttiin, tulistko heille töihin? Sen jälkeen lähetin vasta cv:n. Kävin ensimmäisessä haastattelussa, jossa minut kehuttiin maasta taivaaseen. Toisella kertaa tuli tämä iän ympäröinti.

En usko että ikä oli ongelma. Kiva defenssi tuo ikään tai sukupuoleen vetoaminen jos käy epäonni.

Vierailija
35/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, hui. Ihan pari tuntia meni elämässäsi hukkaan ja vei aikaasi palstailulta. Pitäisikö sinun hakeutua johonkin kriisiterapiaan?

Et taida ymmärtää, kuinka raskasta työnhaku on. Minä en ainkaan moisessa prosessissa mielelläni ole. Tätä prosesssia keski lisäksi pari kuukautta. Eivät osaa päättää. Kyllähän sinä voit puolustella tätä firmaa, mutta minusta tämä oli täysin ala-arvoista. 

Meni enemmän kuin pari tuntia, kun mietti koko asiaa ja odotteli. Kyllä tässä varmaan pitää johonkin terapiaan mennä. Sen verran ilkeää oli kohteltu. 

Vierailija
36/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon rekryfirmassa töissä ja voin kertoa, että ikärasismia esiintyy hyvin yleisesti. Sukupuolirasismi on jäänyt aika vähälle, mutta toki sitäkin on.

Asiakasyritys kertoo ikähaitarin konsultille yleensä aika suoraan. Sitä sitten pehmennetään jollain korulauseella: "no mutta ainahan se on lopulta henkilöstä kiinni". Irasismia myös verhotaan kiertotermein: "haemme nuorekkaaseen porukkaamme" tai vastaavaa.

Vierailija
37/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSEn adonis kirjoitti:

Tuskin ikä oli ongelma jos sinut haastatteluun kutsuttiin ja toimitit CV:n ennen?

Minulle soitettiin ja kysyttiin, tulistko heille töihin? Sen jälkeen lähetin vasta cv:n. Kävin ensimmäisessä haastattelussa, jossa minut kehuttiin maasta taivaaseen. Toisella kertaa tuli tämä iän ympäröinti.

En usko että ikä oli ongelma. Kiva defenssi tuo ikään tai sukupuoleen vetoaminen jos käy epäonni.

MItä muuta voit etsiä syyksi?  

Vierailija
38/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon rekryfirmassa töissä ja voin kertoa, että ikärasismia esiintyy hyvin yleisesti. Sukupuolirasismi on jäänyt aika vähälle, mutta toki sitäkin on.

Asiakasyritys kertoo ikähaitarin konsultille yleensä aika suoraan. Sitä sitten pehmennetään jollain korulauseella: "no mutta ainahan se on lopulta henkilöstä kiinni". Irasismia myös verhotaan kiertotermein: "haemme nuorekkaaseen porukkaamme" tai vastaavaa.

Tässä tuli asiaa. Kyllä sitä ikäsyrjintää oikeasti on olemassa. Siitä ei vaan saa puhua ääneen. Juuri verhotaan näin: Tule energiseen joukkoomme.

Vierailija
39/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsu haastatteluun tuli muuta kautta kuin haastattelijalta suoraan?

Haastetteluun mut pyydettiin linkedin kautta. Sen teki joku heidän työntekijänsä. JOuduin käymään paikalla 2 kertaa.  Lopulta oli kait tämä suuri pomo, joka oli tämän ympyröinnin tehnyt.  En voi tietää, miten heillä nämä prosessit menee, mutta minusta on aika ikävää, että ympyröidään näin  syntymäaika. 

Lisäksi juoksutetaan monta kertaa haastattelussa, ihan kuin työntekijä ei olisi minkään arvoinen. En tiedä, mikä lopulta ratkaisi, mutta en kyllä tätä menettelyä ymmärrä alkuunkaan. Oliko pakko yleensä lainkaan kutsua minua sinne, koska en edes itse hakenut paikkaa. Aika paha ja ikävä fiilis jäi.

Jos haluat töihin, sinun pitää nähdä vaivaa. Työnantaja sanelee ehdot ja sinä tottelet tai et tottele.

Vierailija
40/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mitä mahtaa olla kykyjen kehittäminen tässä tarkoittaa? Että ymmärtää nuortua? :D