Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikärasismia työpaikkahaastattelussa

Vierailija
01.02.2019 |

Olin yhdessä firmassa haastattelussa. Pomo oli cv:stä ympäröinyt mun syntymävuoden ja voin kertoa, etten ole mikään nuori enää. Minsta tämä näytti aika loukkaavalta. Itse hän oli ehkä 10 vuotta minua nuorempi, mutta oli melkeinpä vanhemman näköinen ja oloinen, ja aika paksu.

En päässyt ja selityskin oli jotenkin kumma: meillä ei ole mitään työtä sinulle. Lisäksi vielä en ollut edes hakenut paikkaa, vaan minut oli kutstuttu haastatteluun linkedin kautta. Juoksutettiin useamman kerran samassa paikassa, jotta sitten voitiin sanoa, ettei me sua oteta. Tässä pitää alkaa ottaa kohta maksu siitä, kun käy työpaikkahaastattelussa, varsinkin jos ei itse edes ole hakenut paikkaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsu haastatteluun tuli muuta kautta kuin haastattelijalta suoraan?

Haastetteluun mut pyydettiin linkedin kautta. Sen teki joku heidän työntekijänsä. JOuduin käymään paikalla 2 kertaa.  Lopulta oli kait tämä suuri pomo, joka oli tämän ympyröinnin tehnyt.  En voi tietää, miten heillä nämä prosessit menee, mutta minusta on aika ikävää, että ympyröidään näin  syntymäaika. 

Lisäksi juoksutetaan monta kertaa haastattelussa, ihan kuin työntekijä ei olisi minkään arvoinen. En tiedä, mikä lopulta ratkaisi, mutta en kyllä tätä menettelyä ymmärrä alkuunkaan. Oliko pakko yleensä lainkaan kutsua minua sinne, koska en edes itse hakenut paikkaa. Aika paha ja ikävä fiilis jäi.

Jos haluat töihin, sinun pitää nähdä vaivaa. Työnantaja sanelee ehdot ja sinä tottelet tai et tottele.

Mutta kun minä en halunnut oikeasti tänne firmaan, koska olen kuullut siitä kaikenlaista. En ole moiseen myllytykseen joutnut elämäni aikana koskaa ja silloin olen itse hakenut töitä. Kyllä tidän, mitä työnhaku, mutta kyllä olisi ollut reilua kertoa, että heillä on tällaiset prosessit. 

Olen käynyt jo pari kertaa tämän jälkeen työpaikkahaastattelussa. Toiseen paikkaa pääsinkin ja toisesta odotan vastausta. Siellä ei näin ikävästi kohdeltu. Ei edes siinä toisessa, josta en ole vielä saanut vastausta.

Vierailija
42/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tuossa tilanteessa noussut seisomaan ja sanonut aika suoraan sille rekrytoijalle, että "on melko lailla lapsellista ja  epäkohteliasta soittaa ja pyytää haastatteluun ja sitten lopulta ilmoittaa että teillä ei ole minulle mitään töitä. Mitä helvettiä? Olisitte vaan jättäneet soittamatta ja tuhlaamatta aikaani ja matkarahojani. Eikö teillä ole parempaa tekemistä kuin leikkiä. Raivostuttaa juosta turhan takia leikkimässä haastattelua. Ja näen kyllä että ikäni on ympyröity, osaan laskea yksi ja kaksi. Olette te kanssa yksi pellekoulu. Huonoa käytöstä"

Ei ihan kaikkea ole pakko sietää.

nim. suorasuu.

En itse ymmärrä ikärasismia ollenkaan. Meille on palkattu helvetin hyviä päälle 50-v. työntekijöitä. Kokeneita, kiinnostuneita oppimaan uutta, hyvää näkemystä ja tietotekniikkaan tottuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon rekryfirmassa töissä ja voin kertoa, että ikärasismia esiintyy hyvin yleisesti. Sukupuolirasismi on jäänyt aika vähälle, mutta toki sitäkin on.

Asiakasyritys kertoo ikähaitarin konsultille yleensä aika suoraan. Sitä sitten pehmennetään jollain korulauseella: "no mutta ainahan se on lopulta henkilöstä kiinni". Irasismia myös verhotaan kiertotermein: "haemme nuorekkaaseen porukkaamme" tai vastaavaa.

Tässä tuli asiaa. Kyllä sitä ikäsyrjintää oikeasti on olemassa. Siitä ei vaan saa puhua ääneen. Juuri verhotaan näin: Tule energiseen joukkoomme.

Ja jokainen meistä tekisi tuota samaa tuossa asemassa. Esim eläköityminen, vanheinpainvapaat tulee kalliiksi työnantajalle. Ja näin olen aina tehnyt ja kuule tyttönen älä ala mua neuvomaan. Se joka ei tunnista ongelmaa valehtelee.

Iso kynnys on myös palkata, jos tuohon vielä lisää aukon cvssä.

Vierailija
44/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vanhuksiakin saa kohdella huonosti, sillä odottakoot vaan nöyrästi, mitä heille annetaan.

Jos kaikki saavat tehdä, mitä haluavat tämä elämä muuttuu aika sietämättömäksi paikaksi. Työnantajakin voi juoksuttaa ja teettää sinulla kaikenlaisia juttuja, ehkä vain kiusatakseen. 

Vierailija
45/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin tuossa tilanteessa noussut seisomaan ja sanonut aika suoraan sille rekrytoijalle, että "on melko lailla lapsellista ja  epäkohteliasta soittaa ja pyytää haastatteluun ja sitten lopulta ilmoittaa että teillä ei ole minulle mitään töitä. Mitä helvettiä? Olisitte vaan jättäneet soittamatta ja tuhlaamatta aikaani ja matkarahojani. Eikö teillä ole parempaa tekemistä kuin leikkiä. Raivostuttaa juosta turhan takia leikkimässä haastattelua. Ja näen kyllä että ikäni on ympyröity, osaan laskea yksi ja kaksi. Olette te kanssa yksi pellekoulu. Huonoa käytöstä"

nim. suorasuu.

En itse ymmärrä ikärasismia ollenkaan. Meille on palkattu helvetin hyviä päälle 50-v. työntekijöitä. Kokeneita, kiinnostuneita oppimaan uutta, hyvää näkemystä ja tietotekniikkaan tottuneita.

Minä sanoinkin sille, että näinkö te kohtelette ihmsiä? Minähän en teille edes hakenut. Siihen tämä jotain sössötti. Sanoin, että tosi ikävää kohtelua, älkääkä enää minulle vain soittako.  

Vierailija
46/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hui. Ihan pari tuntia meni elämässäsi hukkaan ja vei aikaasi palstailulta. Pitäisikö sinun hakeutua johonkin kriisiterapiaan?

Et taida ymmärtää, kuinka raskasta työnhaku on. Minä en ainkaan moisessa prosessissa mielelläni ole. Tätä prosesssia keski lisäksi pari kuukautta. Eivät osaa päättää. Kyllähän sinä voit puolustella tätä firmaa, mutta minusta tämä oli täysin ala-arvoista. 

Meni enemmän kuin pari tuntia, kun mietti koko asiaa ja odotteli. Kyllä tässä varmaan pitää johonkin terapiaan mennä. Sen verran ilkeää oli kohteltu. 

Jos jo työnhaku on raskasta miten luulet pärjääväsi työelämässä? Töihin pitää mennä lähes joka päivä ja olla useita tunteja. Olet näitä saikuttajia?

Vierailija
47/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nim. suorasuu.

Minä sanoinkin sille, että näinkö te kohtelette ihmsiä? Minähän en teille edes hakenut. Siihen tämä jotain sössötti. Sanoin, että tosi ikävää kohtelua, älkääkä enää minulle vain soittako.  

He menetti paljon! Girl power!

Pienet piirit ja sana kirii edelle. Pitää aina muistaa, että työpaikat, haastattelut, yms ovat niitä käyntikortteja seuraaviin paikkoihin. Onnea työnhakuun!

Vierailija
48/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ikäsi? Olen 47 v ja vaihdoin juuri työpaikkaa. Työhönottaja sanoi minun olevan juuri passelin ikäinen. Olen miesvaltasella alalla ja palkka on sama kuin miehillä. Työmaalla on paljon myös kaksikymppisiä töissä. Haluavat kaiken ikäisiä töihin. Mulla jo lastentekoikä selätetty. Viis lasta olen saanut, muttei sekään ole ikinä työntekoa haitannut. Olen ollut ihan joka iässä kysytty töihin. Suattaahan tuo vielä muuttua..... näin vanhemmiten, mutta ammattiosaaminen puhuu puolestaan.

Vierailija
49/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei synytymäajan ympyröiminen ollut testi, jossa katsoaan, miten suhtaudut asioihin? Paljastit todellisen luonteesi reagoimalla tähän. Tästä voi päätellä, että todennäköisesti työssäkin olisi tullut ongelmia ja olisi vain ollut ajankysymys, kun olisit saanut jostain heikkaa pilluun ja aiheuttanut ongelmia.

Vierailija
50/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mä oon ollu koko ajan töissä eli ei sitä ehdi juosta joka paikassa. Musta kova prosessi työpaikkahaastattelut ja uudessa työpaikassa aloittaminen.

Vai leviää sana. No kun oon koko ajan ollut töissä, on näyttöä. Sain jo taas yhden paikan eli oli vissiin sana kirinyt.

Vierailija
51/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei synytymäajan ympyröiminen ollut testi, jossa katsoaan, miten suhtaudut asioihin? Paljastit todellisen luonteesi reagoimalla tähän. Tästä voi päätellä, että todennäköisesti työssäkin olisi tullut ongelmia ja olisi vain ollut ajankysymys, kun olisit saanut jostain heikkaa pilluun ja aiheuttanut ongelmia.

En kyllä mitenkään näyttänyt, että olisin huomioinut tämän tilanteen. Kuulepas minä olen ollut vuosiakymmeniä jo työssä ja näyttöä eli ei ole pinna palanut. Yleensä olen se, jolta se viimeksi palaa.

Vierailija
52/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nim. suorasuu.

Pienet piirit ja sana kirii edelle. Pitää aina muistaa, että työpaikat, haastattelut, yms ovat niitä käyntikortteja seuraaviin paikkoihin. Onnea työnhakuun!

Ikävä vain kun jo sain yhden paikan. Oliko sana kirinyt, että siinä vasta dynamiittipötkö?Joissakin töissä kyllä tarvitaankin sellaisia taitoja.

Vierailija
53/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mitenkään näyttänyt, että olisin huomioinut tämän tilanteen. Kuulepas minä olen ollut vuosiakymmeniä jo työssä ja näyttöä eli ei ole pinna palanut. Yleensä olen se, jolta se viimeksi palaa.

Miksi sitten meuhkaat asiasta? Egosi sai kolhun?

Vierailija
54/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mitenkään näyttänyt, että olisin huomioinut tämän tilanteen. Kuulepas minä olen ollut vuosiakymmeniä jo työssä ja näyttöä eli ei ole pinna palan

ut. Yleensä olen se, jolta se viimeksi palaa.

Minusta  pomokaan ei saa käsitellä miten vain ihmisiä. Minusta tällainen kohtelu on väärin.  Tuntuu, että elämä menee huonompaan suuntaan, jos kaikki niellään. Tilanne tekee varkaan sanotaan. Ei näillä pomoilla ole muuta tarkoitusta kuin kasvattaa omaa egoaan ja rahapussiiaan. Haluan tuoda tämän tässä esille. Kyllä minuun sattui tosi pahasti. Vieläkin sattuu ja tekee pahaa. Ahdistaa myös.  

Vierailija
55/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä niin puolustelet pomoa/työhönottajaa. Onko sinulla jokin trauma näistä asioista? Loukkaavatko nämä kirjoitukset sinun egoasi?

Vierailija
56/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hui. Ihan pari tuntia meni elämässäsi hukkaan ja vei aikaasi palstailulta. Pitäisikö sinun hakeutua johonkin kriisiterapiaan?

Et taida ymmärtää, kuinka raskasta työnhaku on. Minä en ainkaan moisessa prosessissa mielelläni ole. Tätä prosesssia keski lisäksi pari kuukautta. Eivät osaa päättää. Kyllähän sinä voit puolustella tätä firmaa, mutta minusta tämä oli täysin ala-arvoista. 

Meni enemmän kuin pari tuntia, kun mietti koko asiaa ja odotteli. Kyllä tässä varmaan pitää johonkin terapiaan mennä. Sen verran ilkeää oli kohteltu. 

Jos jo työnhaku on raskasta miten luulet pärjääväsi työelämässä? Töihin pitää mennä lähes joka päivä ja olla useita tunteja. Olet näitä saikuttajia?

Voi hyvä luoja...joku suojatyöpaikastaan kaffepaussilla kirjoittelee. Luuletko että töitä hakee vaan työttömät? Tai että työttömät ei tietäisi millaista on olla töissä.

Voin sanoa että tavallisesta työpäivästä ja haastatteluun valmistautumisesta ei voi puhua edes samana päivänä - jos siis hakee esim. asiantuntijatyötä. Jos haluaa tulla valituksi, ottaa selvää firmasta, kilpailijoista, etsii muutenkin tietämänsä lisäksi hyviä juttuja alan trendeistä. Miettii "hissipuhetta" just tän paikan näkökulmasta, vahvuuksia, kehittämiskohteita, "missä ajattelet olevasi viiden vuoden päästä"...mitä pöljää ikinä haastattelian tampio keksii kysyä.

Tilanne yleensä jännittää ja harvemmin se on kovin miellyttävä tunti.

Kyllä mä olen ollut haastattelun jälkeen todella loppu. Helpompaa on vetää iso presentaatio duunissa.

Vierailija
57/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla joku neuroosi, kun olet pilkun viilaaja ja puutut sanojen käyttämiseen. Jokin ongelma sinullakin on.  Oletko kenties saikulla näistä ongelmista. Terve ihminen ei pillastu tällaisista sanojen käyttelystä, eikä myöskään ala vähättelemään toisten ongelmia.  Jokin sinullakin mättää ja pahasti. Olen pahoillani, että nämä kirjoitukset niin loukkaavat sinun egoasi.  Jatkapa samaa rataa tuota viilamista niin kaikki tykkäävät sinusta. Sana kyllä kiirii..........

Vierailija
58/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nim. suorasuu.

Ikävä vain kun jo sain yhden paikan. Oliko sana kirinyt, että siinä vasta dynamiittipötkö?Joissakin töissä kyllä tarvitaankin sellaisia taitoja.

Ja ikä oli? :D

#ammattinatrollaus

Vierailija
59/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja...joku suojatyöpaikastaan kaffepaussilla kirjoittelee. Luuletko että töitä hakee vaan työttömät? Tai että työttömät ei tietäisi millaista on olla töissä.

Voin sanoa että tavallisesta työpäivästä ja haastatteluun valmistautumisesta ei voi puhua edes samana päivänä - jos siis hakee esim. asiantuntijatyötä. Jos haluaa tulla valituksi, ottaa selvää firmasta, kilpailijoista, etsii muutenkin tietämänsä lisäksi hyviä juttuja alan trendeistä. Miettii "hissipuhetta" just tän paikan näkökulmasta, vahvuuksia, kehittämiskohteita, "missä ajattelet olevasi viiden vuoden päästä"...mitä pöljää ikinä haastattelian tampio keksii kysyä.

Tilanne yleensä jännittää ja harvemmin se on kovin miellyttävä tunti.

Kyllä mä olen ollut haastattelun jälkeen todella loppu. Helpompaa on vetää iso presentaatio duunissa.

Oon ihan samaa mieltä. Työhönottohaastattelu ja siihen liittyvät asiat kyllä vievät voimat. Lisäksi pitää jännittää, pääsekö töihin vai ei. Ikävää, jos ei osata firmassa edes kertoa, millainen prosessi on. Olisi reilua, jos kerrottaisiin niin voisi itse päättää, ryhtyykö koko hommaan. 

Vierailija
60/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jokainen meistä tekisi tuota samaa tuossa asemassa. Esim eläköityminen, vanheinpainvapaat tulee kalliiksi työnantajalle. Ja näin olen aina tehnyt ja kuule tyttönen älä ala mua neuvomaan. Se joka ei tunnista ongelmaa valehtelee.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miksi esimerkiksi 55-vuotiaan ihmisen palkkaaminen on niin vastenmielistä. Siinähän saisi tod.näk. kokeneen ja kykynsä jo näyttäneen työntekijän 8-10 vuodeksi. Jos palkkaa hyvän 25-vuotiaan, joka osoittautuu hyväksi valinnaksi, hän luultavasti vaihtaa työpaikkaa parikin kertaan tuossa samassa ajassa.

Eikä ne vanhempainvapaatkaan varmaan muodostu ongelmaksi varttuuneempien työntekijöiden piirissä...