Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikärasismia työpaikkahaastattelussa

Vierailija
01.02.2019 |

Olin yhdessä firmassa haastattelussa. Pomo oli cv:stä ympäröinyt mun syntymävuoden ja voin kertoa, etten ole mikään nuori enää. Minsta tämä näytti aika loukkaavalta. Itse hän oli ehkä 10 vuotta minua nuorempi, mutta oli melkeinpä vanhemman näköinen ja oloinen, ja aika paksu.

En päässyt ja selityskin oli jotenkin kumma: meillä ei ole mitään työtä sinulle. Lisäksi vielä en ollut edes hakenut paikkaa, vaan minut oli kutstuttu haastatteluun linkedin kautta. Juoksutettiin useamman kerran samassa paikassa, jotta sitten voitiin sanoa, ettei me sua oteta. Tässä pitää alkaa ottaa kohta maksu siitä, kun käy työpaikkahaastattelussa, varsinkin jos ei itse edes ole hakenut paikkaa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu haastatteluun tuli muuta kautta kuin haastattelijalta suoraan?

Vierailija
2/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kokemuksellista vertailupohjaa, että olisi saanut paikan, jos ikää ei olisi mainittu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei vaan voi puhua syrjinnästä koska rasismia asiaan ei liity.

Vierailija
4/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoit haastattelijaa lempeäsi hymyille nenän varttasi pitkin?

Vierailija
5/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ikä oli ongelma jos sinut haastatteluun kutsuttiin ja toimitit CV:n ennen?

Vierailija
6/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastetteluun mut pyydettiin linkedin kautta. Sen teki joku heidän työntekijänsä. JOuduin käymään paikalla 2 kertaa.  Lopulta oli kait tämä suuri pomo, joka oli tämän ympyröinnin tehnyt.  En voi tietää, miten heillä nämä prosessit menee, mutta minusta on aika ikävää, että ympyröidään näin  syntymäaika. 

Lisäksi juoksutetaan monta kertaa haastattelussa, ihan kuin työntekijä ei olisi minkään arvoinen. En tiedä, mikä lopulta ratkaisi, mutta en kyllä tätä menettelyä ymmärrä alkuunkaan. Oliko pakko yleensä lainkaan kutsua minua sinne, koska en edes itse hakenut paikkaa. Aika paha ja ikävä fiilis jäi.

Vierailija
7/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Tuskin ikä oli ongelma jos sinut haastatteluun kutsuttiin ja toimitit CV:n ennen?

Minulle soitettiin ja kysyttiin, tulistko heille töihin? Sen jälkeen lähetin vasta cv:n. Kävin ensimmäisessä haastattelussa, jossa minut kehuttiin maasta taivaaseen. Toisella kertaa tuli tämä iän ympäröinti.

Vierailija
8/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi, sukupuolirasmi, jne suomalainen tasa-arvoinen nainen vetää rasismikortin hihastaa, kun kaikki ei mene niin kuin etuoikeutettu suomalainen nainen tahtoo. En minä yhtään ihmettele miksi naisia kohdellaan työelämässä eritavalla kuin miehiä. Hehän ovat kuin pikkulapsia, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. Vika ei suinkaan ole heissä vaan yhteiskunnan rakenteissa. Sen sijaan, että nytkin haettaisiin vikoja ja puutteita itsestään ja kehittettäisiin näitä piirteitä haukutaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla haastattelijaa ennenaikojaan vanhenneeksi pullukaksi.

Vierailija
9/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikärasismi, sukupuolirasmi, jne suomalainen tasa-arvoinen nainen vetää rasismikortin hihastaa, kun kaikki ei mene niin kuin etuoikeutettu suomalainen nainen tahtoo. En minä yhtään ihmettele miksi naisia kohdellaan työelämässä eritavalla kuin miehiä. Hehän ovat kuin pikkulapsia, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. Vika ei suinkaan ole heissä vaan yhteiskunnan rakenteissa. Sen sijaan, että nytkin haettaisiin vikoja ja puutteita itsestään ja kehittettäisiin näitä piirteitä haukutaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla haastattelijaa ennenaikojaan vanhenneeksi pullukaksi.

Luit väärin. En haukkunut. Hänhän minua loukkasi, en minä hänelle mitään sanonut.

Vierailija
10/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastetteluun mut pyydettiin linkedin kautta. Sen teki joku heidän työntekijänsä. JOuduin käymään paikalla 2 kertaa.  Lopulta oli kait tämä suuri pomo, joka oli tämän ympyröinnin tehnyt.  En voi tietää, miten heillä nämä prosessit menee, mutta minusta on aika ikävää, että ympyröidään näin  syntymäaika. 

Lisäksi juoksutetaan monta kertaa haastattelussa, ihan kuin työntekijä ei olisi minkään arvoinen. En tiedä, mikä lopulta ratkaisi, mutta en kyllä tätä menettelyä ymmärrä alkuunkaan. Oliko pakko yleensä lainkaan kutsua minua sinne, koska en edes itse hakenut paikkaa. Aika paha ja ikävä fiilis jäi.

Onhan se aina ikävää, että ulkopuolinen näkee kykyprofiilin eritavalla, kuin itse näkee.

Vierailija
11/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosiaan, etten ole hakenut niitä puutteita. Sitä on varmaan tullut tehtyä tosi paljon.  Oliko pakko joutua kokemaan koko juttu. Minusta tämä oli pohjanoteeraus työpaikkahaastattelusta. Eiköhän tässä myös mieti sitä, oliko liian vanha. Et taida oikein osata lukea.

Vierailija
12/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aina ikävää, että ulkopuolinen näkee kykyprofiilin eritavalla, kuin itse näkee.

Niin missä on vika? Miten muka joku haastattelija voi saada tietoon sinun kykysi, kun et niitä haastattelussa voi näyttää. Voit ainoastaan kertoa ja näyttää todistuksesi. Onpa oikea noita-akka haastattelija, jos niin kyvykäs on, että oikein ennustamaan pystyy.

Vierailija
13/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstäni ei ikärasismia jos kuitenkin kutsuttu haastatteluun. Eihän työnantaja voi tietää haluaako jonkun työhön jos tapaa. Ekalla kertaa ei vielä paljon selviä ja voi tulla mieleen lisäkysymyksiä tapaamisen jälkeen. Ja usein eri porukka joka tapaa toisella kertaa. Miksi sitten roikut linkedinissä? Eikö yleensä pointti ole juuri se että joku yritys saattaa sieltä huomata ja tarjota parempaa hommaa.

Vierailija
14/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä käytit jotain yhtä outoa sanaa kuin nyt käytät "ikärasismia", ja pomosta oli mahdotonta ottaa töihin henkilöä, joka luulee tuota tai vastaavaa oikeaksi käsitteeksi.

Rasismihan viittaa rotuun eikä mihinkään muuhun syrjintään, joten sitä ei voi yhdistää ikä-sanaan.

Ehkä pomosta tuo ympyröinti ole jotenkin hauska, ironinen vitsi. Tiedä häntä.

Vierailija
15/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vika kenties siinä, joka luki niitä kykyjä. Eikö hän osannut tulkita oikein? Oliko siinä puolessa ammattitaidon puutetta?

Vierailija
16/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luit väärin. En haukkunut. Hänhän minua loukkasi, en minä hänelle mitään sanonut.

Luit itse väärin.

Sanoiko hän sinulle jotain iästäsi?

Vierailija
17/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä firmassa haastattelussa. Pomo oli cv:stä ympäröinyt mun syntymävuoden ja voin kertoa, etten ole mikään nuori enää. Minsta tämä näytti aika loukkaavalta. Itse hän oli ehkä 10 vuotta minua nuorempi.

Minä (ilahtuneena): "Joo, en! Mutta älä välitä, kyllä aika korjaa asian sinunkin kohdallasi."

Vierailija
18/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on syrjintää eikä rasismia! Vai miten tää liittyi sun rotuun?

Vierailija
19/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä laita CV:seen mun ikää. Netin hakulomakkeeseen toki, mikäli pakko on.

Vierailija
20/64 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä käytit jotain yhtä outoa sanaa kuin nyt käytät "ikärasismia", ja pomosta oli mahdotonta ottaa töihin henkilöä, joka luulee tuota tai vastaavaa oikeaksi käsitteeksi.

Rasismihan viittaa rotuun eikä mihinkään muuhun syrjintään, joten sitä ei voi yhdistää ikä-sanaan.

Ehkä pomosta tuo ympyröinti ole jotenkin hauska, ironinen vitsi. Tiedä häntä.

Aivan sama, mutta tosi ikävä fiilis jäi kaiken kaikkiaan.  Kyllä tuota ikärasismi-sanaa käytetään ihan muuallakin.  No voinpahan tässä miettiä, mutta en ikävä kyllä haastattelussa käyttänyt tuota sanaa. Lisäksi olen elämässäni ollut työpaikkahaastatteluissa ja joskus päässytkin töihin.