Muita, jotka on kirjaimellisesti allergisia talvelle/kylmyydelle?
Mulla on kylmäurtikaria, eli saan kutiavaa ihottumaa kylmässä ilmassa. Lisäksi nenän limakalvot menevät helposti rikki, eli ihottuman lisäksi nenä vuotaa verta säännöllisen epäsäännöllisesti.
Ongelmaan ei auta pukeutuminen, kuiviin limakalvoihin ei auta edes sisällä pysyttely. Kohtalotovereita? Auttaako mikään vai pitääkö muuttaa Aruballe? Ilmankostuttimen kanssa nukun, kosteuttava nenäsuihke on käytössä (suolavesi+dexpanthenol). Silti tekee mieli vaan mennä lakkoo talven ajaksi.
Kommentit (7)
Näillä jotain yhteyttä, urtikarialla ja nenän limakalvojen kuivuudella?
Mullekin on ilmeisesti tullut kylmäurtikaria ekan kerran nyt tänä talvena. Jos esim. kävelen pysäkille ja odotan bussia (max. 10 min.), niin bussiin nousemisen jälken poskia alkaa kuumottaa ja tykyttää ja niihin tulee tulipunaisia laikkuja ja ”paiseita”. Joskus tuntuu koko naama turvonneelta. Kohtaus kestää onneksi vain korkeintaan puolesta tunnista tuntiin ja tätä tapahtuu siis vain kun tulen kylmästä lämpimään. Allergialääke Benadryl ennakkoon otettuna lieventää oireita, ainoa tapa välttää kohtaus kokonaan olisi pitää aina ulkona huivi naaman edessä silmiin asti.
Ja mä rakastan talvea ja pakkasta. 💔
Mulla samaa. Tossa kun oli kylmempää (-11) naamassa ja käsissä oli han kuin pieniä rakkuloita, ja kasvot oli tulipunaiset. Keuhkot ei tykkää kylmästä, astma on aina pakkasilla paljon hankalampi, ja olen joutunut ensiapuunkin pahimmilla keleillä. Mulla menee myös nenän limakalvot rikki, joten nenä vuotaa verta ulkona - kujen koko ajan nenäliinapaketti mukana. Yllättäen en oikein tykkää talvesta...
Vierailija kirjoitti:
Näillä jotain yhteyttä, urtikarialla ja nenän limakalvojen kuivuudella?
Ei, kaksi eri oiretta kahdesta eri syystä: urtikarian aiheuttaa kylmyys/viima ja limakalvojen verestämisen kuivuus. Molempina toki pohjasyynä kuiva, kylmä talvi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on ilmeisesti tullut kylmäurtikaria ekan kerran nyt tänä talvena. Jos esim. kävelen pysäkille ja odotan bussia (max. 10 min.), niin bussiin nousemisen jälken poskia alkaa kuumottaa ja tykyttää ja niihin tulee tulipunaisia laikkuja ja ”paiseita”. Joskus tuntuu koko naama turvonneelta. Kohtaus kestää onneksi vain korkeintaan puolesta tunnista tuntiin ja tätä tapahtuu siis vain kun tulen kylmästä lämpimään. Allergialääke Benadryl ennakkoon otettuna lieventää oireita, ainoa tapa välttää kohtaus kokonaan olisi pitää aina ulkona huivi naaman edessä silmiin asti.
Tuota en muuten ajatellutkaan, että allergialääkkeitä voisi periaatteessa syödä kuuriluonteisesti myös talvella. Lääkäri on määrännyt mulle vaan perusvoidetta ja siihen vartin päästä kortisonivoidetta aamuin illoin. Eihän se viekään kun tunnin aamulla ja tunnin illalla.... AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en muuten ajatellutkaan, että allergialääkkeitä voisi periaatteessa syödä kuuriluonteisesti myös talvella. Lääkäri on määrännyt mulle vaan perusvoidetta ja siihen vartin päästä kortisonivoidetta aamuin illoin. Eihän se viekään kun tunnin aamulla ja tunnin illalla.... AP
Kokeile ihmeessä allergialääkkeitä.
Mun mies. Hän sanoo, että oireena on jatkuva tulehduksen tunne keuhkoputkissa :( Ei tule urtikariaa. En virallisesti tiedä, onko allerginen kylmälle, mutta aina se voi kylmässä huonosti.