Olisitko hengissä jos ei olisi mitään sairaanhoitoa/ lääkkeitä
Kommentit (87)
En. Olisin kuollut raskausaikana tai synnytykseen, paha raskausmyrkytys.
En olisi. Sairastan vaikeahoitoista epilepsiaa.
En olisi hengissä, koska äitini ei olisi selvinnyt hengissä ilman sairaalahoitoa.
Tuhka-, vihuri-, vesi-, tuli- ja nokkosrokot olen selvittänyt kyllä, mutta viimeistään raskausmyrkytys olisi vienyt hengen. Lapset on syntyneet sektiolla, joten alatiesynnytyskin olisi saattanut hengen viedä.
Jos olisin syntymästä selvinnyt, niin ehkä.. En ole koskaan sairastanut mitään vakavampaa. Toki vaikea sanoa olisiko ne satunnaiset taudit, joita on antibiooteilla hoidettu, parantuneet ilman.
Olen kyllä kolme lasta synnyttänyt sairaalassa. Mitään ongelmaa ei ollut itsellä eikä lapsilla, mutta tässäkin vaikea sanoa olisiko ilman kätilöiden neuvoja syntyneet turvallisesti.
Ihan tyytyväinen olen, että terveydenhuolto on olemassa.
Olisin kuollut viimeistään 15-vuotiaana(ellen siihen mennessä johonkin nykyisin rokotettavaan tuatuiin) kun sairastuin rajuun korvatulehduksen. Ilman hoitoa siitä olisi levinnyt aivotulehdus.
Hmm, ehkä... Toinen lapsi syntyi sektiolla, mutta vain sen takia että oli perätilassa. Olisin ehkä voinut hyvän kätilön avulla pusertaa hänet ulos muutoinkin, vaikka iso vauva olikin.
Ja toisaalta, ehkä olisin jäänyt kokonaan lapsettomaksi, jolloin synnytyksen kanssa ei olisi ollut ongelmia. Lapseni ovat saaneet alkunsa lapsettomuushoidoilla.
Toimintakykynen en ainakaan, vaikea endo ,jota koitetaa pitää aisoissa pillereillä ja kipulääkkeitä tarvin harva se päivä.
Ilman mielialalääkettä,olisin luultavasti tappanut itseni.
Umppari tulehtui ja leikattiin 30 vuotta sitten, tuskin olisin hoidotta selvinnyt.
Kyllä olisin ja varmasti myös terveempi.
Huom! Umpilisäkkeen tulehdukseen ei aina kuole ilman hoitoa, tulehtunut lisäke voi myös parantua itsestään. Sen sijaan puhjenneen umpilisäkkeen kanssa on jo pahempi juttu, itselläni ehti olla puhjenneena muutaman päivän ja aiheuttaa pahan vatsakalvontulehduksen, kun oikea diagnoosi vihdoin tehtiin ja minut leikattiin. Olisin ihan varmasti kuollut 1-2 vuorokauden kuluessa tuosta yleistulehdukseen, merkkejä siitä oli jo olemassa ja yleistilani romahtanut. Sen sijaan synnytyksestä olisin selvinnyt hengissä.
Kyllä olisin. Mitään en ole koskaan sairastanut.
Vakavimmat sairauteni ovat puhjenneet ehkäisypillereiden (joita ei ilmeisesti aloittajan tarkoittamassa maailmassa olisi) ja esteettisistä syistä tehtyjen leikkausten (joita ei myöskään kai olisi) seurauksena, joten saattaisin vaikka ollakin.
En olisi, olisin kuollut synnytykseen.
Olisin varmaan tukehtunut teininä suurentuneeseen kilpirauhaseen. Tai jos en ihan silloin teininä, niin pikku hiljaa parikymppisenä.
Olisin kuollut todennäköisesti jo syntyessä. Olen reilusti etuajassa syntynyt keskonen - ja mukana oli vielä kaksi sisarusta.
Jos siitä olisin selvinnyt, olisi keuhkokuume lapsena voinut viedä mennessään.
Veikkaan että en olisi, koska olisin voinut menehtyä verenmyrkytykseen.
Olin pienenä tulipalossa, en osaa sanoa olisinko selvinnyt ilman lääketiedettä. Kädet olisi ainakin koukussa ilman ihosiirtoja. Tuosta vuotta myöhemmin olisin viimeistään menehtynyt umpilisäkkeen tulehdukseen. Tai kohdunulkoiseen aikuisena.