Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alueellani asuu tuntematon vanhus josta olen huolissani

Vierailija
31.01.2019 |

Olen seuraillut tämän miehen touhuja ja esim 300m kauppa matka vie rollaattorin kanssa 1.5-2 tuntia säästä riippuen.Miten lähestyä tätä miestä niin että se tajuaa että aikeeni ovat hyvät?Olen isohko ja pelottavan näköinen mies.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tiedä tarkalleen missä mies asuu, tiedän talon mutta en asunto.Enkä tiedä nimeä.

ap

Vierailija
2/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo 1.5-2 tuntia kauppamatka on yhteen suuntaan tuo aika.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot päivää ja nimesi ja kysyt voiko auttaa.

Vierailija
4/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppuselkäänkö ajattelit nostaa?

Vierailija
5/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reppuselkäänkö ajattelit nostaa?

No en..Mun mielestä tälle miehelle kuuluisi taxikortti että pääsisi kauppaan helpommin.

ap

Vierailija
6/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdi ohi kulkiessa useana päivänä ja jokin päivä juttele vaikka säästä. Sitten voi kysäistä, tarvitseeko hän apua.

Vanhuksista voisi tehdä huoli-ilmoituksen sossuun, mutta siihen tarvitsisi tietää nimi tai osoite. Silti epäilen, että sinun ystävällisyydestäsi olisi enemmän iloa kuin siitä.

Vierailija
7/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei sitä taksikorttia ole? Voihan hän ottaa tuon kuntoilun kannalta.

Vierailija
8/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on hyvä vaan että liikkuu tuonkin matkan ihan itse mutta hyvä että huolehdit. Tarjoa matkaseuraa. Siinä selviää sitten kuinka pärjää.

Vierailija
9/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat lähestyä häntä?

Noin yleensä auttaa ihan avoin hymy ja katsekontakti. Tervehdit hymyillen aina nähdessänne. Sanot jotain yleistä säästä tai luonnosta tai mistä nyt tilanteessa kommentoitavaa keksit. Kun olette hyvänpäiväntuttuja, voit ottaa puheeksi joskus - kun näet hänen sinnittelevän vaikka kinosten halki rollaattorilla, että "onpa kurja keli kulkea rollaattorilla, voisinko antaa teille kyydin?"

Siitä se lähtee. Älä tuppaudu, mutta jos hän ensimmäisellä krl kieltäytyy ja sanoo pärjäävänsä, sanot vain iloisesti, että "joku toinen kerta sitten!" JA sitten tosiaan toistat tarjouksen. Kyllä hän joku krt suostuu, jos oikeasti on noin raihnainen.

Ehkä hän kumminkin kulkee kaupassa rollaattorilla myös liikuntaa saadakseen. Onhan hänellä aina mahdollisuus ottaa kotihoidosta kaupankäyntiapua, jos ei oikeasti pääse ostoksille.

Mutta aina on ystävällistä kysyä.

Vierailija
10/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli suvussa on yli 90 ja asuu yksin perämetsässä. Ei saa apua eikä taksitukea... Onneksi naapurit auttavat viikoilla, me suku viikonloppuisin vuoroissa.

Huoli-ilmoituksen sosiaalitoimelle voi käsittääkseni tehdä, jos haluaa edistää tilannekartoitusta henkilön avun tarpeesta.

Vierailija
11/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksestakin voi tehdä huoli-ilmoituksen sosiaalitoimistoon. Silloin hänen palveluntarpeensa (ainakin pitäisi) kartoitetaan. Parhaiten varmaan saat asiaa edistettyä, kun esittelet itsesi jossain kohtaa ja hän itse kertoo nimensä. Vanhusten kanssa voi yleensä aika luontevasti jutustella esim. kassajonossa. Sinänsä se hidas kulkeminen ei välttämättä ole hänestä ikävää. Se kauppareissu voi olla se hänen päivänsä kohokohta ja hän saattaa olla hyvin ylpeä siitä että pystyy liikkumaan itsenäisesti ja hoitamaan omat asiansa. Mutta ei siitä nyt mitään haittaa ole jos sen joku varmistaa.

Vierailija
12/12 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee VaSu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi