Miehen asenne lasten uusia kokemuksia kohtaan suututtaa
Suututtaa ja turhauttaa. Mies on aivan älytön pikkuvauva, pelkää altistaa lapsia uusille kokemuksille, eikä muutenkaan ylipäätään osaa rohkaista lapsia yhtään mihinkään. Nyt kuulemma häntä uhkiltiin lastensuojelulla (saattaa olla miehen omakin kuvitelma), ellei lähetä lapsia sellaiselle leirille. Leiri on lapsia varten, jotka mm. odottavat tukiperhettä.
Lapset eivät haluaisi leirille lähteä, mutta minusta tuossa iässä on jo syytä aloittaa kokemusten keräily. Viimeistään. Lapset ovat siis 9 ja 11v.
Lapsia tietenkin jännittää, kun ei ole heitä aikaisemmin minnekään pistetty, jos eivät ole itse hinkuen halunneet (lapsetko, nuo konservatiivit, haluaisivat, jos se ei ole juuri sitä varmasti etukäteen mieluisimaksi tiedettyä hommaa, not).
En saa siis mieheltä mitään tukea ja ajatusta siitä, että tämä on lasten hyväksi, eikä tämä minun ideani olekaan, mieshän olisi niin mahdoton vauva jos mä oisin idean takana, nyt ei onneksi voi hehe syyttää minua :)
Minusta se on hyvä asia, että lapset näkevät vähän uusia ympyröitä ja muita aikuisia j muita lapsiakin.
Kommentit (86)
Nyt sitten mun paikalla onkin perhetyö sanomassa tai toivomassa samaa kuin mä, heh.
Ap
Perhetyö oli puuttunut myös siihen, että mies antaa lasten erään kaverin tulla ja mennä heille rajattomaan tyyliin ja jopa ruokakaapille antoi lapsen mennä. Sitten mies käänsi senkin puheen valeeksi, että perhetyö "kielsi lasta tulemasta", vaikka eivät kieltäneet, vaan miestä kehottivat olemaan antamasta lapsen toimia rajattomasti.
Miehen mielestä se ei ole rajattomuutta, että vieras lapsi vain tulee sisään ja käy taloksi, koska mies sanoo, jos se ei käy. Kyse on kuitenkin 9-vuotiaasta, eikä ole mikään kovin tuttu lapsi.
Minuakin inhottaa tuollainen perheeseen kysymättä saapuva ulkopuolinen. Kyllä rajat pitää opettaa, ettei kenellekään tulla kuin omaan kotiin. Ei ole ainakaan kohteliasta. En näe, että syynä on miehen rakkaus lasta kohtaan, vaan ennemmin eräänlainen selkärangattomuus. Esim. jo sen, että se häiritsisi minua pitäisi olla miehelle paikka auttaa siinä, ettei lapsi ois noin rajaton. Asumiskokemuksesta miehen kanssa tiedän, että mies ei voisi tajuta ollenkaan mun tunteitani asiassa. Perhetyöntekijät olivat kiinnittäneet huomiota täysin samaan asiaan kuin minäkin. En siis asu siellä, riitaahaan tuostakin vain tulisi.
Ap
Koska tuollaisella selkärangattomuudella ja MUN tunteitteni tajuamattomuudella mies asettaisi minut yksin ikävään tilanteeseen rajoittaa vierasta lasta samalla kun hän elehtisi, että häntä ei kyllä haittaa. Hänelle sopii.
Ap
Miehellä puuttuu vissiin muutama ruuvi tai on aika löysällä. Lapsettomasta sitä ei huomannut lainkaan.
Ap
Tänään meidän pitäisi saada lapset lähtemään sinne leirille. Ahdistaa jo etukäteen sen, miten mies tulee olemaan kuin lyhdyt sammutettuna seisova lehmä, kun lapset reagoivat, eli saattavatpa jopa itkeä ja protestoida uutta tilannetta kohtaan. Mies ei ole KOSKAAN osannut toimia siinä tilanteessa mitenkään järkevästi ja fiksusti antaen lapsen ymmärtää, että tämä selviää ja asiasta ei päätä lapsi joten vänkääminen ei nyt auta. Tttu että mulla menee hermo, kun mies ei auta noissa tilanteissa yhtikäs mitenkään! Sen oikein näkee, miten ei osaa olla vastuuta kantava vanhempi, vaan haluaa mielistellä lapsia, että jos ei nyt kuitenkaan vaadittaisi näiltä kultapuppeleilt yhtikäs mitään.
Onneksi on tullut perhetyö sanomaan hiukan, että kröhm, lapsiltakin pitää vaatia asioita! Joskus se jatkuva lohduttelu ei vaan auta, vaan lasta kohtaan pitää olla tavallaan lujana, eli "julma" ja antaa mennä. Onhn se kurjantuntuista vanhempana, mutta mies ei ole ikinä kyennyt seisomaan missään noissa tilnteissa minun rinnallani, että ME kärsimme ja MEILLÄ on kurjat fiilikset, ja lapsella ei ole mitään hätää, kunhan vain teutaroi uutuudenpelossaan tai vastustaa koska ei ole tottunut johonkin. Mies on kasvattanut lapsista sellaisia nynnyjä kaikkea pelkääviä hissukoita, että ihan sääliksi käy, mitä mies halusi. Kukaan ei tukenut minua kun mä näin, että lapsia tarttis jonkun karaistakin.
Ap
Sitä haluais sellaisen kumppanin vanhempana, joka reippaasti kannustaa itkevää lasta, että kyllä sinä selviät eikä ala typerästi suremaan aivan kuin lasta aiottaisiin kiduttaa, kun häneltä vaaditaan jotain. Ja joka ennemmin kääntyy KUMPPANINSA eli minun puoleeni, jos lapsi vastustelee, että saisimme YHDESSÄ lapsen tekemään, mitä vaaditaan, eikä alkaisi sureksia tai mikä pahinta vaikuttaa sille,,että syyttää minua lapsen pahasta mielestä! Syyttäkööt nyt sitten niitä perhetyöntekijöitä, hähhähhää, ne ovat kuitenkin kasvatuksen ammattilaisia. Mitä ihmeen pahaa on uusissa kokemuksissa lapsille? Ei yhtään mitään.
Ap
Ap:lla taitaa olla ruuvi löysällä. Siksi leireily.
Olen todella vihainen miehelle siitä, että minulle on tullut hänen käytöksestään sellainen tunne, että hän syyttää minua lasten pahasta mielestä, eikä ole sen takia ikinä vaatinut lapsilta yhtikäs mitään. Varmaan ei vaadi itseltäänkään, varmaan ei ole häneltäkään kotonaan ikinä vaadittu mitään asioita. Ei hän ole kuitenkaan pystynyt itse opettamaan lapsille niitä asioita, joista ilmeisesti kuvittelee mun aikaan saavan lapsille pahaa mieltä(?) niin, että lapset hoitaisivat ne hommat ILMAN pahaa mieltä. Miehen miesmäinen paskaratkaisu on jättää asiat sitten hoitamatta. Onneksi lastensuojeluviranomaiset tarttuvat tarvittaessa moiseen lusmuiluun.
Ap
Ahdistaa, jos lapsista toinen tai kumpikin alkaa itkeä siinä lähtöbussin ovella, ettei halua mennä 😩. Sen kun tietää, että mies heittäytyy siinä kohdassa vauvaksi, jonka mielestä lapsen paha mieli on muiden aikuisten syy. Vaikka ei ole, korkeintaan sen syytä, ettei lasta ole jatkuvasti karaistu olemaan reipas. Ei nyt superreipas, mutta sellainen, että ei pelkää paranormaaleja tai irrationaalisia asioita. Tai jos pelkääkin etukäteen, niin näkeehän lapsi sen, ettei leiri olekaan Hannu ja Kerttu -sadun noita-akan koti. Wow, miettikää! Ei oo!
Ap
Harmi todella, ettei tätä piirrettä miehestä näkynyt ennen lasten saantia. Sit oisin tajunnut, että ei ttu vanhemmuudesta tule tuon kanssa yhtikäs mitään, vaikka niin haaaveileekin lapsista.
Ap
Ilmeisesti tuo lasten leirille lähteminen on sinulle kova paikka. Käsittelet varmaankin omia hankalia tunteitasi miehen kautta. Kuvittelet, mitä hän sanoisi tai tekisi.
Hanki itsellesikin apua ja puhu avoimesti näistä asioista perhetyöntekijöille. Kyllä mieskin ymmärtää, että he tietävät, miten nyt kannattaa toimia lasten parhaaksi. On hyvä, että teillä on toimiva ja luottamuksellinen suhde perhetyöntekijöiden kanssa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Olisi pitänyt jo tuosta minäminämunmulle-pohjustuksesta arvata kuka asialla...
Eihän sitä nyt kukaan HALUA olla se kurja vanhempi, joka vaatii lapselta asioita, mutta mies on ihan sikapaskahirviö, kun se jättää minut ihan yksin niiden tunteiden kanssa, ja lisäksi käyttäytyy kuin mä olisin syypää lapsen pahaan oloon!!! Mä oon sit antanut periksi, että mennään miehen ehdoilla, ja lopulta mulle tuli niin paha olo olla siinä perheessä, että häivyin. Lapset jätin miehelle siksi, että en kestä niitä tunteita edelleenkään yksin, vaan tarttisin jonkun, joka ei syyllistä minua ja joka auttaisi mua lasten kanssa. Ja koska mulla on ollut taipumus purkaa kaikki turhautumiseni muihin, jota he aiheuttavat. En halua purkaa sitä lapsiin, koska se ei ole tietenkään oikein heitä kohtaan.
Mies on nyt alkanut pykiä perhetyön suuntaan. Yhtäkkiä näistä ei kuulemma ole kuin haittaa, vaikka ovat auttaneet miestä todella monessa käytännön hommassa. Sekö nyt sitten niin miestä kiusaa, kun joku nainen neuvoo, että lapsia pitäisi hiukan kasvattakin? Eikä vain antaa lasten kasvaa, kuten miehestä homma menee. Totta kai lapsia pitää kasvattaa.
Ap
Mameha kirjoitti:
Ilmeisesti tuo lasten leirille lähteminen on sinulle kova paikka. Käsittelet varmaankin omia hankalia tunteitasi miehen kautta. Kuvittelet, mitä hän sanoisi tai tekisi.
Hanki itsellesikin apua ja puhu avoimesti näistä asioista perhetyöntekijöille. Kyllä mieskin ymmärtää, että he tietävät, miten nyt kannattaa toimia lasten parhaaksi. On hyvä, että teillä on toimiva ja luottamuksellinen suhde perhetyöntekijöiden kanssa.
No kävin heillä eilen illalla, ja 9-vuotias itki minulle että ei halua sinne leirille. Hän ei varmasti hlua mennä sinne, kun lähdön hetki koittaa. Onhan se toki vaikeaa vain työntää lastaan siinä bussiin kuin olisit jokin kaasukammioiden täyttäjä, vaikka kyseessä EI OLE mikään lasta kohtaan paha asia. Kun se lapsi ei käsitä sitä, niin onhan se nyt todella hämmentävää.
Ap
Mameha kirjoitti:
Mies on antanut mulle syntyä tunteen, että pitää minua syypäänä lasten vaikeisiin tunteisiin ei se nyt ihan ttyhjästäkään ole syntynyt. Nyt se syyllinen on ilmisesti perhetyö.
Ap
Lisäksi toinen lapsista on melkein koko ajan jonkun ruudun ääressä kotona. Mies ei saa sitäkään hommaa rajoitettua. Ei halua vissiin, että lapselle tulee paha mieli, kun ei saa olla ruudun ääressä. Nyt lapselle voi olla aika iso kulttuurishokki, kun leirillä ei ole edes puhelinta. Lisäksi lapsi on mielellään omassa rauhassaan, joten saa nähdä miten hyvin jaksaa leirin sosiaalisuutta. Näitä asioita sai toki laittaa hakemukseen, että mitä pitää ottaa huomioon. Mutta en päässyt täyttämään kaavaketta, eli en ole varma, sanottiinko tuosta. Meinaan tämä toinen lapsi menee kerran mihin vaan, mutta jos kokemus ei ole mieluinen, sitten alkaa se sama vastustaminen, johon mies ei ole ikinä osannut olla jämäkkä ja ajatella hiukan lapsen aivokapasitettia pidemmälle. Että ehkä niistä epämieluisista asioista on kuitenkin elämässä hyötyä. Ihan kuin mies ei osaisi ollenkaan ajatella niin. Ihan hirveän turhauttavaa!
Ap
Mies hoitaa lapset ja luuseriäiti huutelee katsomosta. 👎
Sitten jos minä sanon, mikä miehessä turhauttaa, niin mies suuttuu tai pahoittaa mielensä. Kuvitteleeko olevansa täydellinen? Eikö halua kehittyä ihmisenä? Vanhemmuudenhan piti kasvattaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa lapset ja luuseriäiti huutelee katsomosta. 👎
Menin itse katsomoon huutamaan, sinustako pitäisi huutaa siellä perheen keskellä?
Ap
Tietty en mäkään ole miehen tukena, kun siellä arkena nyt ovat asiaa käsitelleet, mutta en pystynyt, kun ois pitänyt tukea sitä, että hän ei halua lapsia leirille, "kun ne ei haluu" nynnynnyy, yhyy.
Ap