Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullista että monille lapsille ainoa liikunta on koulumatkat ja koulun liikunta tunnit

Vierailija
31.01.2019 |

EU alkoi motkottaa suomalaisten lasten liikunnasta. Mikseivät kaikki vanhemmat tarjoa lapsilleen liikunnallista harrastusta?

https://yle.fi/urheilu/3-10622462
https://yle.fi/uutiset/3-10622417

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän penikat ole tajunneet liikkuvansa tarpeeksi. Koulussa on viikossa 4 h liikuntaa ja näin talvella hyppäävät läheiselle lammelle luistelemaan tai hiihtävät tietä edes takaisin tai menevät pulkkamäkeen. Viikonloppuisin ollaan ulkona n 2-3 tuntia päivässä. Maanantaisin ja perjantaisin on sählykerho. Lisäksi heitän pari kertaa viikossa luistelemaan kavereiden kanssa koululle. Koulumatkat päivässä 3 km.

Kuitenkin soitettiin koululta kun molemmat lapset oli sanoneet terveystarkastuksessa että eivät harrasta mitään liikuntaa. Kun eihän heillä ole jalkkis tai kiekkotreenejä tai partiota kuten kavereilla.

Oli siinä sitten selittämistä. Kumpikin oli todennut harrastavansa pelaamista, kun sitä saavat luvan kanssa tehdä tunnin tai kaks päivässä.

Lasten ajatusmaailma on erilainen ja erikoinen.

Meillä sama homma. Kolme poikaa ja alkoi ottamaan aivoon kun harrastusmaksut vaan nousivat ja treenit lisääntyivät moneen kertaan viikossa.

Yhteisellä päätöksellä (koska aina sai vinkua ja mankua että treeneihin mennään) käymme viikolla 2 krt koko perheen voimin uimassa. Koulumatkat kuljetaan jalkaisin/ pyörällä.

Tämön lisäksi pojat menevät melkein joka ilta pelaamaan jääkiekkoa läheiseen kaukaloon tai muuten vaan ulkoilevat pihalla.

Viikonloppuna on sitten pulkkamäkeä, pilkkimistä tai jotain liikunnallista kuitenkin.

Terveydenhoitajalle sanoivat että eivät harrasta mitään ja siitä se soppa syntyi.

Vierailija
22/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille huonoille huudettiin liikuntatunneilla aina kurkku suorana ja sitten tultiin pätemään että kyllä liikkua pitää jo terveydenkin takia. No niin pitää mutta ei VERENMAKU SUUSSA. Liikuntasalissa oli myös renkaat, köydet ja puolapuut ja kaihoisasti katselin niiden perään mutta niitä käytettiin vaan pari kertaa vuodessa kun aina oli pakko pelata vaan samoja pallopelejä. Vuosiksi minut saatiin uskomaan että inhoan kaikkea liikuntaa ja olen luonnostaan huono siinä

Se riippuu paljon siitä miten liikunnan opettaja toteuttaa liikuntatuntinsa. Surullista että sinulle on sattunut noin surkea ja juono opettaja. Meillä oli tavallista että opettaja antoi meidän itse päättää mitä tunneilla tehtiin. Vaikka meillä oli liikunnassa sekaryhmät, niin enemmistön päätöksellä pelattiin yleensä sählyä, jalkapalloa ja talvella jääkiekkoa. Liikunnan opettaja nimittäin halusi opettaa meille liikunnan lisäksi myös demokratiaa, neuvottelutaitoa ja kompromissin tekoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille huonoille huudettiin liikuntatunneilla aina kurkku suorana ja sitten tultiin pätemään että kyllä liikkua pitää jo terveydenkin takia. No niin pitää mutta ei VERENMAKU SUUSSA. Liikuntasalissa oli myös renkaat, köydet ja puolapuut ja kaihoisasti katselin niiden perään mutta niitä käytettiin vaan pari kertaa vuodessa kun aina oli pakko pelata vaan samoja pallopelejä. Vuosiksi minut saatiin uskomaan että inhoan kaikkea liikuntaa ja olen luonnostaan huono siinä

Se riippuu paljon siitä miten liikunnan opettaja toteuttaa liikuntatuntinsa. Surullista että sinulle on sattunut noin surkea ja juono opettaja. Meillä oli tavallista että opettaja antoi meidän itse päättää mitä tunneilla tehtiin. Vaikka meillä oli liikunnassa sekaryhmät, niin enemmistön päätöksellä pelattiin yleensä sählyä, jalkapalloa ja talvella jääkiekkoa. Liikunnan opettaja nimittäin halusi opettaa meille liikunnan lisäksi myös demokratiaa, neuvottelutaitoa ja kompromissin tekoa.

Kyllä opettaja joskus kysyikin mutta silloin enemmistö valitsi juuri aina se samat lajit mitä jo muutenkin pelattiin

Vierailija
24/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi liikunnan tulee olla ohjattua? Tietysti joissain joukkuelajeissa on pakko, mutta voihan sitä mennä omalla ajalla kaverin kanssa vaikka luistelemaan tai uimaan. Ei siihen mitään harrastuskerhoa tarvitse.

Vierailija
25/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama. Opittiin vain riitelemään ja meni into koko liikuntaan. Edelleenkin jarmittaa ettei koslaan tehty sitä mitä minä ehdotin tai mitä minä olisin halunnut tehdä.

Vierailija
26/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU alkoi motkottaa suomalaisten lasten liikunnasta. Mikseivät kaikki vanhemmat tarjoa lapsilleen liikunnallista harrastusta?

Mihin ihmeeseen niitä aikuisia tarvitaan? Ei ka nämä nykyajan pennut voi olla niin avuttomia, etteivät osaa itse kehitellä liikunnallista toimintaa? Meillä oli ainakin aikoinaan joka päivä jos minkä sortin pihepelit ja leikit käynnissä, eikä niihin peleihin aikuisia tarvittu ja taatusti liikuttiin enemmän kuin tarpeeksi. Eipä juuri lihavia lapsia pihoilla näkynyt.

Nykyajan vanhemmat tekee lapsistaan uusavuttomia, kun tekevät lapsille kaiken valmiiksi, eikä lasten tarvi itse tehdä yhtään mitään. Me raivattiin 10 vuotiaina natiaisina itse itsellemme luistinrata suolle ja tehtiin itse hyppyrimäet ja minisuksiradat, eikä vanhempia näkynyt mailla eikä halmeilla. Jo yksin ratojen rakentaminen ja raivaus oli todella kuluttavaa liikuntaa.

Vierailija
27/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi liikunnan tulee olla ohjattua? Tietysti joissain joukkuelajeissa on pakko, mutta voihan sitä mennä omalla ajalla kaverin kanssa vaikka luistelemaan tai uimaan. Ei siihen mitään harrastuskerhoa tarvitse.

Joskus tarvitaan henkilö joka osaa kertoa mitä tehdään ja opettaa leikin/pelin säännöt.

Vierailija
28/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjattu liikunta on yleensä säännöllisempää ja sisältää ehkä tehokkaammin koostettuja harjoitussessioita. Jos on luonnostaan laiska, ei välttämättä tule lähdettyä itse mihinkään liikunnallisiin puuhiin tai kahden tunnin luisteluretkestä tunti menee kopissa kaakaon juontiin ja juoruamiseen. Minäkin olen koko talven meinannut lähteä hiihtoretkelle - en ole vielä saanut edes suksia esiin komerosta. Ryhmäliikunnassa käyn sen sijaan säännöllisesti, koska en halua maksaa turhasta. 

Vierailija
29/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen niitä aikuisia tarvitaan? Ei ka nämä nykyajan pennut voi olla niin avuttomia, etteivät osaa itse kehitellä liikunnallista toimintaa? Meillä oli ainakin aikoinaan joka päivä jos minkä sortin pihepelit ja leikit käynnissä, eikä niihin peleihin aikuisia tarvittu ja taatusti liikuttiin enemmän kuin tarpeeksi. Eipä juuri lihavia lapsia pihoilla näkynyt.

Nykyajan vanhemmat tekee lapsistaan uusavuttomia, kun tekevät lapsille kaiken valmiiksi, eikä lasten tarvi itse tehdä yhtään mitään. Me raivattiin 10 vuotiaina natiaisina itse itsellemme luistinrata suolle ja tehtiin itse hyppyrimäet ja minisuksiradat, eikä vanhempia näkynyt mailla eikä halmeilla. Jo yksin ratojen rakentaminen ja raivaus oli todella kuluttavaa liikuntaa.

Yksin on aika hankalaa mitään leikkiä tai hippasta laittaa käyntiin. Itse usein olen pihalla oman lapsen leikkitoverina sillä muuten saisi olla pihalla ihan ypöyksin. Onneksi sentään leikkii. Aika paljon myös puhuttu myös yksinäisyydestä ja kaverittomuudesta vaikka lapselle ovatkin raskaita aiheita. Olisi parempi jos perheellämme olisi varaa lasta kiinnostavaan harrastukseen tai käydä sisäleikkipuistoissa, mutta sellaista voidaan haaveilla. Hyvä puoli sentään että lapsi on ikäistään kypsempi ja ymmärtää.

Vierailija
30/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse höntsäporukassa pelaillut lentistä. Riitaa tulee sielläkin aikuisilla ihmisillä, kun jotkut eivät olekaan niin hyviä pelaamaan, vaan käyvät pitämässä hauskaa ja nauttimassa liikunnasta.

Jos näiden tiukkapipojen kilpailuhenkiset lapset on noissa lastenkin höntsäporukoissa hiileemässä, niin en yhtään ihmettele ettei kiinnosta.

Itse ole pelannut höntsälentopalloa kymmenissä eri porukoissa vuosikymmeniä ja parhaillaan jopa viisikin kertaa viikossa. Tunteja siis kulunut höntsälentiksen parissa jo tuhansia ja yhtäkään riitaa ei muistu mieleeni. Totta kai joskus voi olla hetken eri mielisyyttä, oliko pallo sisällä vai ulkona, mutta ei niistä pariakymmentä sekuntia kauempaa väännetä, puhumattakaan, että joku niitä minkään sortin "riitoina" pitäisi.

Vierailija
31/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä päästään heti tuohon kun AP sanoo harrastukseen ohjaamisesta. Kuinka moni tiestä 70-90 luvun lapsista harrasti jotain jumppakouluja ja jalkapalloa yms? Ei varmaan lopulta hirveän moni.

Lapset leikki ennen pihalla useita tunteja satoi tai paistoi, oli sitten loskaa vesisade pakkasta -30 astetta tai hellettä +30 astetta. Välissä käytiin kotona syömässä ja taas mentiin. Leikkiin puistoissa, mäkisessä maastossa, metsässä jne.

Leikkiikö teidän lapset pihalla useita tunteja joka päivä pelaten erilaisia pelejä ja juoksuleikkejä? Penkkimattia, keinumattia, kirkonrottaa, pistettä, prönttöä, lipunryöstöä..? Keksivätkö omia variaatioita leikeistä?

Minun täytyy sanoa näin 19 vuotiaana että vielä 10 vuotta sitten kun minä olin lapsi, tätä vielä tehtiin. Asun vielä kotona OKT alueella jossa on nuo kaikki mainitsemani mahdollisuudet. Lapsiperhealue, lähes joka talossa asuu lapsia. Silloin kun olin lapsi, oli lumikasat täynnä lapsia leikkimässä, kadut ja metsät oli täynnä ja oli jopa ikään kuin leikkimieliset reviiritkin leikkipaikoista. Enää ei ole ketään missään. Korkeintaan maataan älykännyt kädessä trampoliinilla kun ei siinäkään jaksa pomppia.

Ei ennen edes tarvinnut mitään harrastuksia jotta lapset saisivat liikuntaa. Lapset hoiti liikunnan itse, tuli vain poru jos joutui kotiin illalla kun leikit kesken. Nykyisin tulee lapsilla poru jos joutuvat yhtään ylimääräistä juoksuaskelta ottamaan. Pelästytään punaisia poskia, hengästymistä ja hikeä.

Kokeilkaa mennä hippaa jyrkässä pulkkamäessä. Voin sanoa että tänä päivänä tulisi sydänkohtaus itselle siitä interwallitreenistä mutta ei paljoa tuottanut ongelmia silloin lapsena. Leikittiin tunteja. Juostiin kymmeniä kertoja pulkkamäkeä ylös alas.

Vierailija
32/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin on aika hankalaa mitään leikkiä tai hippasta laittaa käyntiin. Itse usein olen pihalla oman lapsen leikkitoverina sillä muuten saisi olla pihalla ihan ypöyksin. Onneksi sentään leikkii. Aika paljon myös puhuttu myös yksinäisyydestä ja kaverittomuudesta vaikka lapselle ovatkin raskaita aiheita. Olisi parempi jos perheellämme olisi varaa lasta kiinnostavaan harrastukseen tai käydä sisäleikkipuistoissa, mutta sellaista voidaan haaveilla. Hyvä puoli sentään että lapsi on ikäistään kypsempi ja ymmärtää.

Yksin? Ei kai sun muksus niin avuton ole, ettei osaa naapurin ovikelloa soittaa ja pyytää kavereita pihalle? Sitäpaitsi nykyäänhän ei enää tarvitse edes naapurin ovelle vaivautua, kun kaikilla on omat kännykät. Ei luulisi olevan vaikea rasti. Ei ennenkään köyhillä perheillä ollut varaa lapsia harrastuksiin viedä, mutta ei se meitä pentuja häirinnyt, me kun keksittiin "harrastuksemme" ihan itse. Älä paapo pentuasi, vaan laita se tekemään itse, eihän se muuten koskaan maailmassa pärjää.

Vierailija
33/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa liikkumista eivät pilanneet ainoastaan surkeat opettajat vaan myös ne ylikilpailuhenkiset oppilaat. Siellä potkittiin hiekkaa vittua kiroten, porattiin pukkarissa kun oma joukkue hävisi (tämä sekä ala-asteella että vielä yläasteellakin) ja muistan kun eräs teki sormillaan ilmaan nollan sen merkiksi että olemme yhtä kuin nolla pelaajaa kun minut ja yksi toinen valittiin hänen joukkueeseen. Nuo höyrypäät olisi voinut laittaa ihan omaan ryhmäänsä kiukkuamaan

Vierailija
34/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse höntsäporukassa pelaillut lentistä. Riitaa tulee sielläkin aikuisilla ihmisillä, kun jotkut eivät olekaan niin hyviä pelaamaan, vaan käyvät pitämässä hauskaa ja nauttimassa liikunnasta.

Jos näiden tiukkapipojen kilpailuhenkiset lapset on noissa lastenkin höntsäporukoissa hiileemässä, niin en yhtään ihmettele ettei kiinnosta.

Itse ole pelannut höntsälentopalloa kymmenissä eri porukoissa vuosikymmeniä ja parhaillaan jopa viisikin kertaa viikossa. Tunteja siis kulunut höntsälentiksen parissa jo tuhansia ja yhtäkään riitaa ei muistu mieleeni. Totta kai joskus voi olla hetken eri mielisyyttä, oliko pallo sisällä vai ulkona, mutta ei niistä pariakymmentä sekuntia kauempaa väännetä, puhumattakaan, että joku niitä minkään sortin "riitoina" pitäisi.

Pidetään kanssa kaveriporukalla jaliksesta höntsäporukkaa. Riitoja yleensä syntyy siitä jos mukaan tulee joku uusi joka ei osaa pelin alkeellisimpiakaan sääntöjä ja taktiikoita. Tästä syystä ei oteta mielellään mukaan uusia. Samalla porukalla ollaan pelattu oeruskoulista asti.

Vierailija
35/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi liikunnallinen harrastus vaan tarkoittaa usein 2-3 harjoitusta (oheisharjoitteineen) viikossa ja viikonloppuna pelit päälle. Sitten ei voikaan ottaa toista harrastusta, kun ei ole muuten tarpeeksi lepopäiviä.

Lapsi sitten pian kyllästyy yksipuoliseen liikunnallisuuteen. Urheiluseuroilla pitäisi olla jonkinlainen liikuntapassi, mikä sallisi lajien vaihtelut ja kokeilut, ja että niihin suorastaan kannustettaisiin vaikka seurauksena jäisi päälajista treenejä väliin.

Ei sellainen olisi mahdollista kun laji pitää valita ennen kuin lapsi täyttää viisi. Sitten on enää se laji ja kilpailu huipulle. Lapseni ei tiennyt mitä haluaa harrastaa joten nyt on myöhästä maksaa mitään kun ei ole ikäistään seuraa mahdollista löytää ja hirveä kilpailu niiden kesken jotka siellä harrastuksessa käy.

Vierailija
36/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin? Ei kai sun muksus niin avuton ole, ettei osaa naapurin ovikelloa soittaa ja pyytää kavereita pihalle? Sitäpaitsi nykyäänhän ei enää tarvitse edes naapurin ovelle vaivautua, kun kaikilla on omat kännykät. Ei luulisi olevan vaikea rasti. Ei ennenkään köyhillä perheillä ollut varaa lapsia harrastuksiin viedä, mutta ei se meitä pentuja häirinnyt, me kun keksittiin "harrastuksemme" ihan itse. Älä paapo pentuasi, vaan laita se tekemään itse, eihän se muuten koskaan maailmassa pärjää.

Yksin sillä emme tunne naapureita. Lapsi on myös koulussa yksin ja somessa yksin. En myöskään uskalla antaa lapsen kulkea yksikseen sillä asumme lähiössä. Ei ole kauaan kun joku koira yritti purra lenkkeilijää korttelin päässä ja pari vuotta sitten oli puukotustapaus ja kaupan ryöstö.

Vierailija
37/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä päästään heti tuohon kun AP sanoo harrastukseen ohjaamisesta. Kuinka moni tiestä 70-90 luvun lapsista harrasti jotain jumppakouluja ja jalkapalloa yms? Ei varmaan lopulta hirveän moni.

Lapset leikki ennen pihalla useita tunteja satoi tai paistoi, oli sitten loskaa vesisade pakkasta -30 astetta tai hellettä +30 astetta. Välissä käytiin kotona syömässä ja taas mentiin. Leikkiin puistoissa, mäkisessä maastossa, metsässä jne.

Leikkiikö teidän lapset pihalla useita tunteja joka päivä pelaten erilaisia pelejä ja juoksuleikkejä? Penkkimattia, keinumattia, kirkonrottaa, pistettä, prönttöä, lipunryöstöä..? Keksivätkö omia variaatioita leikeistä?

Minun täytyy sanoa näin 19 vuotiaana että vielä 10 vuotta sitten kun minä olin lapsi, tätä vielä tehtiin. Asun vielä kotona OKT alueella jossa on nuo kaikki mainitsemani mahdollisuudet. Lapsiperhealue, lähes joka talossa asuu lapsia. Silloin kun olin lapsi, oli lumikasat täynnä lapsia leikkimässä, kadut ja metsät oli täynnä ja oli jopa ikään kuin leikkimieliset reviiritkin leikkipaikoista. Enää ei ole ketään missään. Korkeintaan maataan älykännyt kädessä trampoliinilla kun ei siinäkään jaksa pomppia.

Ei ennen edes tarvinnut mitään harrastuksia jotta lapset saisivat liikuntaa. Lapset hoiti liikunnan itse, tuli vain poru jos joutui kotiin illalla kun leikit kesken. Nykyisin tulee lapsilla poru jos joutuvat yhtään ylimääräistä juoksuaskelta ottamaan. Pelästytään punaisia poskia, hengästymistä ja hikeä.

Kokeilkaa mennä hippaa jyrkässä pulkkamäessä. Voin sanoa että tänä päivänä tulisi sydänkohtaus itselle siitä interwallitreenistä mutta ei paljoa tuottanut ongelmia silloin lapsena. Leikittiin tunteja. Juostiin kymmeniä kertoja pulkkamäkeä ylös alas.

19 v. ja jo alkaa aika kultaan muistoja noin pahasti! Itse en menisi pepsitestiin kymmenenvuoden takaisen ja tämänhetkisen kanssa. Itseasiassa; olet ollut liikunnantarpeinen lapsi vielä 2 vuotta sitten.

Silloin kun itse olin lapsi, kaikki olivat hullun huolissaan että leikkiikö ja liikkuuko ne lapset enää ollenkaan. Sisällä ovat C64:sta pelaamassa, sarjiksia lukemassa tai roolipelejä suunnittelemassa! Teini-iässäkin vaan tuijottavat MTV:n Alternative nationia ja katselevat VHS-nauhoja! Tuleeko niistä nyt saatananpalvojia?

Kuten monien muidenkin lapset tässä ketjussa, meilläkin ala-asteikäiset ulkoilevat. Välillä (lue yleensä) pitää patistaa, mutta kyllä ne siellä sitten viihtyvät kun ovat ulos asti päässeet. Oma hihatuntumani on se, että nykyään jaksetaan patistaa ja ohjata lapsia jopa enemmän, ja keskivertolapsi liikkuu enemmän kuin 80-90 luvulla. Ellei sitten autojen potkimista parkkiksella pidetä liikuntana. Veikkaan että aikuisten sekä yhteiskunnan yhä nousevan ohjaamis- ja pätemishysterian vuoksi jopa nyt 19-vuotiaan lapsuudessa on liikuttu vähemmän kuin nyt. Tosin se oli niin äsken että on mahdoton sanoa.

39v

Vierailija
38/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi liikunnallinen harrastus vaan tarkoittaa usein 2-3 harjoitusta (oheisharjoitteineen) viikossa ja viikonloppuna pelit päälle. Sitten ei voikaan ottaa toista harrastusta, kun ei ole muuten tarpeeksi lepopäiviä.

Lapsi sitten pian kyllästyy yksipuoliseen liikunnallisuuteen. Urheiluseuroilla pitäisi olla jonkinlainen liikuntapassi, mikä sallisi lajien vaihtelut ja kokeilut, ja että niihin suorastaan kannustettaisiin vaikka seurauksena jäisi päälajista treenejä väliin.

Ei sellainen olisi mahdollista kun laji pitää valita ennen kuin lapsi täyttää viisi. Sitten on enää se laji ja kilpailu huipulle. Lapseni ei tiennyt mitä haluaa harrastaa joten nyt on myöhästä maksaa mitään kun ei ole ikäistään seuraa mahdollista löytää ja hirveä kilpailu niiden kesken jotka siellä harrastuksessa käy.

Tässä on onneksi ainakin voimistelun puolella tultu parempana suuntaan. On harrasteryhmät erikseen jotka eivät halua kilpailla. Meidän seurassa on harrasteryhmä myös niille jotka haluavat tehdä laadukkaasti haastavampiakin juttuja ilman että tarvitsee kilpailla. On siis tason mukaan harraste- ja kilparyhmät. Kilparyhmään saavat sitten nousta kaikki keillä riittää halu, taito ja motivaatio ja ne jotka eivät halua niin saavat harrastaa ilman paineita kilpailusta :) näin sen pitäisikin olla. Näin myös pystytään motivoimaan mahdollisesti niitä lahjakkaita ja hyviä kilpailun pariin niin että se tahto hommaan lähtee itsestä kun saa rauhassa harrastaa ensin ilman paineita ja katsella vaikka vierestä millaista olisi sitten kilpailla jos haluaa.

Vierailija
39/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi sanoo nykyään olevansa yksinäinen niin hän on todella yksin. Se tarkoittaa ettei hänellä ole kavereita joille voi laittaa viestejä kännykällä tai käydä ovella pimpotramassa. Lasten ja nuorten yksinäisyys on vakava juttu, se johtaa masennukseen, syrjäytymiseen, työttömyyteen ja heillä on kohonnut riski kuolla nuorempina kuin muut.

Vierailija
40/68 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut vaan huomattua, että aika usein kukaan ei halua tulla kaveriksi pihaleikkeihin, pyytävät vaan sisälle pelaamaan tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi