Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työelämässä osaamattomat yliopistotyypit

Vierailija
30.01.2019 |

Itse teen juuri tutkimussuunnitelmaa jolla haen palkattua väitöskirjantekijän paikkaa yliopistolta. En ole saanut muuta kuin pätkötöitä yrityksissä, joissa on toinen toistaan osaamattomampaa porukkaa töissä taputtelemassa toisiaan olalle. Se että osataan käyttää exceliä, koodata html:llää tai imeä dataa SQL-peruskomennoilla on megaluokan superosaamista, jota kukaan ei missään nimessä voi osata jos ei ole tietotekniikan diplomi-insinööri. Olen osaamiseltani luokkaa hum. maist historiasta, mutta ihan hyvin sujuu nuo minultakin. Mutta sitä ei haluta kuulla ja ainoa funktioni missä tahansa paikassa on tuntunut olevan muiden ihmisten egotripin kohteena oleminen niin kutsutussa "osaamisessa": Kysytään mielipidettä jostain ja sitten raivostutaan jos ehdotetaan nopeaa ja tuottavaa parannusta. Tajusin liian myöhään että hommani oli olla tyhmä tyyppi joka ihastelee muita.

Kannattaisi mennä katsomaan joskus yliopiston tutkimusryhmiin, jossa ihmiset johtaa itseään 10 rinnakkaisen projektin ja aikataulun kanssa, koodaa, tekee tilastomalleja, kirjoittaa tieteellistä tekstiä ja esiintyy.

Olen tullut siihen tulokseen, että yliopistoheppujen osaaminen pelottaa niin siksi työelämässä meitä halutaan leimata vieraantuneeksi työstä.

Menen mielummin takaisin yliopistolle tekemään jotain oikeeta.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustyössä opin, että toisen työn kommentointi ja sen parantaminen on prosessi, joka tuottaa parhaan lopputuloksen. Ehkä muutaman kuukauden ajan noviisina se otti vähän nahkaan ja loukkasi, sitten siitä tuli hengitysilmaa ja uusien tulijoiden kärsimistä ei osannut ymmärtää kun itse oli jo sisäistänyt, että se ei ole henkilökohtaista, vaan prosessin osa.

Siirryttyäni työelämään, ensimmäinen pienen työn kommentointi johti pitkän uran tehneen ihmisen kurkun kakisteluun (häneltä siis suomeksi sanottuna meinasi päästä itku). Olin todella hämmentynyt. Ja neuvot oli luokkaa vaihda kappalejärjestys, tätä sanaa ei ole mainittu niin se olisi hyvä selittää, tässä on yhdyssanavirhe. En siis todellakaan edes paneutunut asiaan. Sen jälkeen ei oltukaan kavereita. Eli tarkoitus olisi ollut kehua, en ymmärtänyt tätä alkuun.

Kauheaa. Ei tulisi mieleenkään mennä korjailemaan ja neuvomaan toisen kirjoituksia töissä. Ainoastaan pyydettäessä sen voi tehdä, muutoin keskitytään vain sisältöön eikä oikeinkirjoitukseen.

Vierailija
22/22 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on kun kaikki luullaan että ollaan asiantuntijoita suoraan koulun penkiltä päästessä, niin minäkin.

Nyt 16v työn jälkeen voin sanoa että ehkä alan olemaan asiantuntija alallani, ainaki rekrytyypit väittää niin kun lähettävät kutsuja haastetteluihin , itse hakematta.

Ego ehkä se suurin ongelma nykyisin, pitäisi olla nöyrempi alussa ainakin ja kuunnella ihan sitä perustason duunariakin työpaikassa, he osaavat usein hyvinkin paljon ilman sitä maisterin paprua taskussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan