Työelämässä osaamattomat yliopistotyypit
Itse teen juuri tutkimussuunnitelmaa jolla haen palkattua väitöskirjantekijän paikkaa yliopistolta. En ole saanut muuta kuin pätkötöitä yrityksissä, joissa on toinen toistaan osaamattomampaa porukkaa töissä taputtelemassa toisiaan olalle. Se että osataan käyttää exceliä, koodata html:llää tai imeä dataa SQL-peruskomennoilla on megaluokan superosaamista, jota kukaan ei missään nimessä voi osata jos ei ole tietotekniikan diplomi-insinööri. Olen osaamiseltani luokkaa hum. maist historiasta, mutta ihan hyvin sujuu nuo minultakin. Mutta sitä ei haluta kuulla ja ainoa funktioni missä tahansa paikassa on tuntunut olevan muiden ihmisten egotripin kohteena oleminen niin kutsutussa "osaamisessa": Kysytään mielipidettä jostain ja sitten raivostutaan jos ehdotetaan nopeaa ja tuottavaa parannusta. Tajusin liian myöhään että hommani oli olla tyhmä tyyppi joka ihastelee muita.
Kannattaisi mennä katsomaan joskus yliopiston tutkimusryhmiin, jossa ihmiset johtaa itseään 10 rinnakkaisen projektin ja aikataulun kanssa, koodaa, tekee tilastomalleja, kirjoittaa tieteellistä tekstiä ja esiintyy.
Olen tullut siihen tulokseen, että yliopistoheppujen osaaminen pelottaa niin siksi työelämässä meitä halutaan leimata vieraantuneeksi työstä.
Menen mielummin takaisin yliopistolle tekemään jotain oikeeta.
Kommentit (22)
Sitä se on kun kaikki luullaan että ollaan asiantuntijoita suoraan koulun penkiltä päästessä, niin minäkin.
Nyt 16v työn jälkeen voin sanoa että ehkä alan olemaan asiantuntija alallani, ainaki rekrytyypit väittää niin kun lähettävät kutsuja haastetteluihin , itse hakematta.
Ego ehkä se suurin ongelma nykyisin, pitäisi olla nöyrempi alussa ainakin ja kuunnella ihan sitä perustason duunariakin työpaikassa, he osaavat usein hyvinkin paljon ilman sitä maisterin paprua taskussa.
Kauheaa. Ei tulisi mieleenkään mennä korjailemaan ja neuvomaan toisen kirjoituksia töissä. Ainoastaan pyydettäessä sen voi tehdä, muutoin keskitytään vain sisältöön eikä oikeinkirjoitukseen.