Miten paljon lapsen vaaleat hiukset voivat tummua?
Siis voiko olla ihan mustatukkainen aikuisena vaikka lapsena on ollut vaalea?
Kommentit (37)
Kyllä voi tummua pellavapäästä ihan tummaksi!
Itsellä oli heinänkeltainen lapsena ja 'keski'ruskea nyt aikuisena.
Itselläni oli kouluikään asti aivan vaaleat hiukset. Nykyään tummanruskeat. En kyllä tiedä, onko muutos aivan mustatukkaiseksi mahdollinen.
Minulla oli lapsena täysin vaaleat hiukset, alkoivat tummua murrosiässä, tummuivat lisää raskauksisen aikana ja nyt vanhempana mustat.
Äitini ja hänen sisaruksensa olivat kaikki valkotukkaisia lapsena, mutta yhtä lukuun ottamatta kaikki tummuivat keskiruskeiksi. Yksi, enoni, jäi pysyvästi vaaleahiuksiseksi, samoin hänen tyttärensä. Ja minä olen kolmas vaaleahiuksinen. Veljelläni taas oli syntyessään musta pitkä tukka, mutta kun se lähti pois, tilalle kasvoi vaaleat hiukset. Me kumpikaan emme tummuneet juurikaan aikuistuessamme.
Siskollani on melkein mustat hiukset. Minä ja veli ollaan vaaleatukkaisia. Lapsena oltiin kaikki kolme samannäköisiä.
No voi, ja tuohan on suomalaisille vieläpä suhteellisen yleistä. Lapsena ollaan pellavapäitä ja usein ala-asteen ja yläasteen aikana väri vaihtuu ruskeaan/tummanruskeaan. Osaan ainakin kuusi sukulaista laskea, joilla on noin käynyt.
Minä olin neljävuotiaana ihan pellavapää, nyt aikuisena hiukset ovat tummanruskeat.
Minulla oli ihan pellavapää pienenä, nyt tummanruskeat aikuisena.
Ei nyt mustaksi, mutta omat muuttuivat vehnänvaaleasta (oli vielä 12 vuotiaana) tummanruskeiksi (tyyliin Englannin Catherine, siis sama tummuus, ei yhtä kaunis sävy).
Voi. Serkkupojalla oli pienenä aivan vaaleat enkelinkiharat. Nyt aikuisena lähes musta, suora tukka.
Meidän suvussa on pellavapäästä tummuttu ihan mustaan.
Meidän perheessä kaikille on käynyt niin. Lapsuuden perheessänikin neljälle viidestä. Yhdellä lapsellani oli syntyessään mustat, vaihtuivat vaaleiksi ja alkoivat tummua ruskeiksi taas leikki-ikäisenä.
Mulla tummui vasta 30-vuotiaana, ehkä raskaushormonit syynä.
Niillä joilla myös ripset ja kulmakarvat on lapsena tosi vaaleat, hiusten värikin saattaa pysyä vaaleana. Yleisempää on kuitenkin että pellavapäistä tulee keskiruskeita. Todella harva keski-ikäinen on vaaleatukkainen luonnostaan.
Minulla hiukset tummuivat rajusti noin 12-14 vuoden iässä. Myöhemmin alkoivat taas vaalentumaan, ja parikymppisenä olivat ihan vaaleat. Sitten ovat iän myötä hitaasti tummuneet, mutta hyvin vähän.
Miehen suvussa on syntyessä tummat hiukset ja siitä vaalenee ihan pellavapääksi josta taas muuttuu todella tummaksi aikuiseksi tullessa.
Viisikymppinen alkaa harmaantua voimakkaasti ja lopulta hiukset valkoiset
Minua sanottiin vielä lukioikäisenä vaaleatukkaiseksi. 30-vuotiaana olin jo "se tumma nainen" ja nyt hiusteni tummuutta päivittelevät kaikki, joita olen nähnyt viimeksi nuorena.
Tyttäreni oli vauvana platinablondi, nyt hänellä on vähän alle viisivuotiaana lähinnä oljenkeltainen tukka. Odotan kiinnostuneena, mihin sävyyn päätyy. Isällään on lapsena ollut vaaleat, nykyään tuollaiset keskiruskeaa hieman tummemmat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hiukset tummuivat rajusti noin 12-14 vuoden iässä. Myöhemmin alkoivat taas vaalentumaan, ja parikymppisenä olivat ihan vaaleat. Sitten ovat iän myötä hitaasti tummuneet, mutta hyvin vähän.
Oletko mies vai nainen, jos saan kysyä? Minun tietääkseni tuo ilmiö tuo ilmiö tapahtuu yleensä pojille että murrosiän raju hormonitoiminnan muutos muuttaa vaaleat hiukset hetkellisesti tummiksi. Mutta voi myös tytöille tapahtua, vaikka harvoin.
Voi, mun veljellä oli pienenä tosi vaalea tukka, aikuisena tummanruskea.