Nyt tarvitsisin akvaarioapua! Sinne iski epidemia, kaikki paitsi yksi kuoli...
Akvaariossa oli terveitä kaloja (noin 4v vanhoja) ja ostin muutaman uuden lemmikkiliikkeestä. Ne näytti täysin terveiltä mutta meni hetki ja uudet ja vanhat sairastuivat pilkkutautiin. Hoidin niitä heti pilkkutautilääkkeellä mutta vähitellen kaikki kalat kuoli paitsi yksi.
Se ainoa kala on ollut nyt reilun viikon ihan yksin. Se näyttää terveeltä ja syö ja luulen (toivon) että se selviää. Reilu viikko sitten kuoli vikat kalat.
No niin en uskalla ostaa tuohon uusia kaloja sillä pelkään, että akvaariossa on hiekassa tai kasveissa tms niitä taudinaiheuttajaloisia tai muuta vaarallista.
En myöskään halua antaa kalan asua siellä yksin hamaan tappiin asti, se on parvikala eli se kärsii.
Ajattelin nyt seuraavanlaista ja tähän tarvitsen mielipiteitä.
Ostan uuden hiekan, uudet suodatinpatruunat (ne vanut), uudet kasvit. Keitän ne sisustusjutut mitkä haluan säilyttää.
Laitan kalan ämpäriin ja vaihdan siis hiekan ja kaikki pois. Kun akvaario on tyhjä pesen sen etikalla, sen pitäisi olla kaloille ok ja tappaa bakteerit. Sitten huuhtelen akvaarion hyvin, laitan uuden pestyn hiekan sinne, uudet hyvin pestyt kasvit, hyvin pestyn suodattimen (uudet vanut) ja hyvin pestyn lämmittimen ym.
Puhdas vesi, vedenparannusainetta sekä tunti vedenparannusaineesta laitan Denitrol-ainetta mistä tulee uudet hyvät bakteerit akvaarioon. Kala menee takaisin varmaan sen vedenparannusaineen lisäyksen jälkeen?
Sitten toivon ettei se kala kuole kun laitoin kaiken uusiksi. Kaikki hyvät bakteerit menee vanhan hiekan ja vanhan suodatinvanun ym mukana. Mutta myös ne sairausbakteerit! Niistä halusin eroon.
Sitten syötän kalaa hillitysti ja tarkkailen vesiarvoja ettei nitriitti nouse. Vaihan vettä jos nousee. Sehän on vaara uusissa akvaarioissa. Kun vedessä ei ole nitriittiä eli ehkä parin viikon päästä? Niin sitten voisin ostaa sille lajitovereita.
Mitä luulette onnistuuko tämä vai meneekö myttyyn? Akvaariohan tulisi kypsyttää ilman kaloja mutta se ei nyt onnistu. Selviääkö kala tästä?
Kommentit (62)
Juu minäkin nään tuota painajaista, myös liittyen muihin lemmikkieläimiin, kuten marsuihin, kaneihin ym. Karmeita unia. :’(
AP, toivon että kalasi jatkaa selviytymistään, ja saat käynnistettyä akvaario-harrastuksen uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsuudessani 80-luvulla akvaario. Sen hoito oli täysin mun vastuulla. Oli ties mitä tauteja kaloilla jne. Infoa ei oikein saanu mistään, ku ei ollu nettiäkään.
Näen vieläkin painajaisia tuosta ajasta. Akvaario-painajaisessa on aina sama teema ja idea.
Painajaisessani hoksaan yhtäkkiä, että minullahan on yhä akvaario, miten olen voinut unohtaa sen kokonaan. Akvaario on täysin samea, likainen ja leväinen. Kalat uiskentelevat siellä henkihieverissä ties missä taudeissa ja tajuan, etten ole edes ruokkinut niitä puoleen vuoteen. Unessa on aina tuo sama teema ja ahdistus päällä. Tiedä sit mistä kertoo, oliko liian traumaattista hoitaa yksin akvaariota 10-vuotiaana ja se palaa kummittelemaan alitajuntaani vieläkin.
Tunnenko sut vai onko tää laajempikin painajainen? 😁
Quottaan itseäni, näköjään sen verran yleinen uni, että todennäköisyys sille, että olisit tuttuni lienee pieni.
Mulla ei ollu akvaariota vaan kaneja, enimmillään kolme yhtä aikaa ja pelkäsin aina, että niille sattuu jotakin. Stressaantuneena näen aina unia karkaavista kaneista, jotka juokevat eri suuntiin. Kanien hoitovastuu oli minulla ja sain ensimmäisen 10-vuotiaana.
Mikä sen selviytyneen kalan nimi on? :)
Sille pitää kyllä antaa nimi, jos ei vielä ole! :D
Kiitos teille neuvoista! :)
Ei sillä ole nimeä mutta se on piikkisilmä :) Tiedättekö ne pitkulaiset raidalliset kalat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsuudessani 80-luvulla akvaario. Sen hoito oli täysin mun vastuulla. Oli ties mitä tauteja kaloilla jne. Infoa ei oikein saanu mistään, ku ei ollu nettiäkään.
Näen vieläkin painajaisia tuosta ajasta. Akvaario-painajaisessa on aina sama teema ja idea.
Painajaisessani hoksaan yhtäkkiä, että minullahan on yhä akvaario, miten olen voinut unohtaa sen kokonaan. Akvaario on täysin samea, likainen ja leväinen. Kalat uiskentelevat siellä henkihieverissä ties missä taudeissa ja tajuan, etten ole edes ruokkinut niitä puoleen vuoteen. Unessa on aina tuo sama teema ja ahdistus päällä. Tiedä sit mistä kertoo, oliko liian traumaattista hoitaa yksin akvaariota 10-vuotiaana ja se palaa kummittelemaan alitajuntaani vieläkin.
Mulla on tää ihan sama! Siis ihan sanasta sanaan. Joskus niitä akvaarioita on vielä todella paljon.
Rafe tai Raffe olis hyviä nimiä myös! Tai J-ä-nnämie-s :) <3
Ettei vaan Ylermi tulis kummittelemaan meidän uniin! :’(
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli akvaario pienenä ja välillä oli tautejakin, se kun kasvaa jotain pumpulimaista kasvustoa kalaan. Joku kerta parani lääkkeellä joskus ei. Mutta siihen vedenvaihtoon ja levän raappaamiseen ja kotiloiden tappámiseen kyllästyin jossain vaiheessa täysin. En hennonnut kuitenkaan laittaa kaloja héngiltä joten keksin täydellisen ratkaisun. Ongin ahvenen ja laitoin sen akvaarioon jossa oli kymmenkunta kalaa jäljellä. Aamulla oli pelkkä ahven. Ei jäänyt painajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollu akvaariota vaan kaneja, enimmillään kolme yhtä aikaa ja pelkäsin aina, että niille sattuu jotakin. Stressaantuneena näen aina unia karkaavista kaneista, jotka juokevat eri suuntiin. Kanien hoitovastuu oli minulla ja sain ensimmäisen 10-vuotiaana.
Hyvä tietää kun lapset alkavat vinkua lemmejä, että ne vain traumatisoivat lapsen.
Tuntuu olevan sen verran yleisiä ja pitkäikäaikaisia nämä lemmikkieläinpainajaiset, että hyvä syy kieltäytyä ostamasta lemmikkejä.
Minulle ei lapsena lemmikkiä ostettu, mutta enpä näe painajaisiakaan. Kiitos isä ja äiti.
Joo, ei oo akvaariospesifejä nää lemmikkipainajaiset. Näen nimittäin samoja hevosestani.. :D akvaarioajoistani olen sen sijaan näemmä selvinnyt vähemmin traumoin. Ei tule uniin
Tuolla se Ylermi J. Mies tonkii hiekkaa lyhyillä viiksillään ja tuijottaa pikkuisilla mustilla silmillään :) Ihan iloiselta ja terveeltä vaikuttaa! Toivottavasti se ei heitä veivejä.
En ole vielä vaihtanut hiekkoja ja muita mutta kerään rohkeutta ja ensi viikolla sitten.
Ap
Tunnenko sut vai onko tää laajempikin painajainen? 😁