Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tarvitsisin akvaarioapua! Sinne iski epidemia, kaikki paitsi yksi kuoli...

Vierailija
30.01.2019 |

Akvaariossa oli terveitä kaloja (noin 4v vanhoja) ja ostin muutaman uuden lemmikkiliikkeestä. Ne näytti täysin terveiltä mutta meni hetki ja uudet ja vanhat sairastuivat pilkkutautiin. Hoidin niitä heti pilkkutautilääkkeellä mutta vähitellen kaikki kalat kuoli paitsi yksi.
Se ainoa kala on ollut nyt reilun viikon ihan yksin. Se näyttää terveeltä ja syö ja luulen (toivon) että se selviää. Reilu viikko sitten kuoli vikat kalat.

No niin en uskalla ostaa tuohon uusia kaloja sillä pelkään, että akvaariossa on hiekassa tai kasveissa tms niitä taudinaiheuttajaloisia tai muuta vaarallista.

En myöskään halua antaa kalan asua siellä yksin hamaan tappiin asti, se on parvikala eli se kärsii.

Ajattelin nyt seuraavanlaista ja tähän tarvitsen mielipiteitä.

Ostan uuden hiekan, uudet suodatinpatruunat (ne vanut), uudet kasvit. Keitän ne sisustusjutut mitkä haluan säilyttää.

Laitan kalan ämpäriin ja vaihdan siis hiekan ja kaikki pois. Kun akvaario on tyhjä pesen sen etikalla, sen pitäisi olla kaloille ok ja tappaa bakteerit. Sitten huuhtelen akvaarion hyvin, laitan uuden pestyn hiekan sinne, uudet hyvin pestyt kasvit, hyvin pestyn suodattimen (uudet vanut) ja hyvin pestyn lämmittimen ym.
Puhdas vesi, vedenparannusainetta sekä tunti vedenparannusaineesta laitan Denitrol-ainetta mistä tulee uudet hyvät bakteerit akvaarioon. Kala menee takaisin varmaan sen vedenparannusaineen lisäyksen jälkeen?

Sitten toivon ettei se kala kuole kun laitoin kaiken uusiksi. Kaikki hyvät bakteerit menee vanhan hiekan ja vanhan suodatinvanun ym mukana. Mutta myös ne sairausbakteerit! Niistä halusin eroon.

Sitten syötän kalaa hillitysti ja tarkkailen vesiarvoja ettei nitriitti nouse. Vaihan vettä jos nousee. Sehän on vaara uusissa akvaarioissa. Kun vedessä ei ole nitriittiä eli ehkä parin viikon päästä? Niin sitten voisin ostaa sille lajitovereita.

Mitä luulette onnistuuko tämä vai meneekö myttyyn? Akvaariohan tulisi kypsyttää ilman kaloja mutta se ei nyt onnistu. Selviääkö kala tästä?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että YJM on täysissä sielun ja ruumiin voimissa! :)

Vierailija
42/62 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun kala sai nimenkin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia kuulumisia :)

Ylermi J. Miehellä oli tänään hyvin jännittävä päivä. Se joutui odotellemaan tyhjässä muropurkissa (muovinen) sillä aikaa kun tyhjensin koko akvaarion, pesin sen ja sisustin uudelleen uusilla asioilla.

Yritin olla huolellinen ettei tulisi niitä sairausbakteereja mukaan, mihin muut kalat kuolivat.

Ylermi oli hieman jännittynyt ja poukkoili ympäri muropurkkia mutta viimein tuli valmista ja se pääsi takaisin akvaarioon.

Mielestäni se näyttää oikein tyytyväiseltä. Kumpa Ylermi selviäisi nyt hengissä!

Pidättehän sille peukkuja?

Tässä on kuva Ylermistä minkä otin juuri äsken. Eikö se hymyilekin? :)

https://aijaa.com/yWify2

Ap

Vierailija
44/62 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen kala :) Kiva että se voi hyvin.

Vierailija
45/62 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia pikkuinen! <3 Täällä ollaan peukut ja varpaat pystyssä!

Vierailija
46/62 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ylermi ja toivottavasti saat pian lajitovereita!

Vierailija
47/62 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsuudessani 80-luvulla akvaario. Sen hoito oli täysin mun vastuulla. Oli ties mitä tauteja kaloilla jne. Infoa ei oikein saanu mistään, ku ei ollu nettiäkään.

Näen vieläkin painajaisia tuosta ajasta. Akvaario-painajaisessa on aina sama teema ja idea.

Painajaisessani hoksaan yhtäkkiä, että minullahan on yhä akvaario, miten olen voinut unohtaa sen kokonaan. Akvaario on täysin samea, likainen ja leväinen. Kalat uiskentelevat siellä henkihieverissä ties missä taudeissa ja tajuan, etten ole edes ruokkinut niitä puoleen vuoteen. Unessa on aina tuo sama teema ja ahdistus päällä. Tiedä sit mistä kertoo, oliko liian traumaattista hoitaa yksin akvaariota 10-vuotiaana ja se palaa kummittelemaan alitajuntaani vieläkin.

Mulla täsmälleen samanlaisia painajaisia, vaikka olin jo aikuinen kun mulla oli akvaario.

Vierailija
48/62 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä Ylermi ja toivottavasti saat pian lajitovereita!

Todellakin, Ylermille pikaista kotoutumista uusiin vesiin ja toivottavasti kohta siellä ui lauma tovereita!  Ap:lle tsempit myös, olet hyvä ja tunnollinen akvaarionhoitaja <3

Vierailija
49/62 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä akvaariopainajaista näkevä...

Mulla oli kanssa ihan nuorena akvaario. Ei mulla ollut mitään erityisiä ongelmia sen kanssa, mutta näen MYÖS tosi usein unta, että olen muka unohtanut ruokkia kalat ja ne akvaariossa ovat nälissään ja kuolemaisillaan. Hämmentävää, etten ole ainoa uneni kanssa.

Outoa tässä on se, että minulla on ollut ties mitä muitakin lemmikkejä ja koiriakin. Niistä en vastaavia unia näe.

Tuo akvaariopainajainen on paha ja unessa mulla on ihan hirveä syyllisyys siitä, että olen muka unohtanut hoitaa akvaariotani.

Vierailija
50/62 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille :) Nyt Ylermillä on viisi uutta lajitoveria! Toivottavasti ne viihtyy. Mikäli kaikki on kahden viikon päästä vielä hengissä niin ostan vielä viisi piikkisilmää lisää :) Ylermi näyttää niin iloiselta ja kyhnöttää koko ajan kaverien vieressä :D

Ap

Vierailija
51/62 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkutauti katoaa korkeassa lämmössä ja trooppiset kalat kestää sitä kyllä viikon. Itsellä oli 1200 litraa, ja kolme uutta kalaa joista tuli tauti ja muihinkin pilkkuja. Pistin lämppärit niin, että altaan lämpötila oli muistaakseni 30 astetta. En missään vaiheessa käyttänyt lääkkeitä tai tyhjännyt tai pessyt mitään. Yksikään kala ei kuollut eikä tauti palannut. Sähkölasku toki vähän pomppasi.

Vierailija
52/62 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, Ylermillä on kamuja :3

Vierailija
53/62 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja nuo unet.

Vierailija
54/62 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun YJM ei ole enää yksin vaan ystävien lähellä <3

Vierailija
55/62 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YJM ja viisi kaveria voivat hyvin :)

Mutta nitriitti on edelleen 0,3. Testaan joka aamu ja joudun sitten vaihtamaan veden että saan nitriitin nollaan. Teen tippatestillä ja se näyttää vaalean oranssia. Eli se laimein nitriitti eli ei kovin paha mutta ei saisi olla yhtään nitriittiä. Onneksi Ylermiä ja kavereita ei taida haitata.

On kyllä vähän rasittavaa vaihtaa vesi joka päivä. Suodattimeen en koske ollenkaan ettei ne hyvät bakteerit kuole. Olen kaatanut jo kaksi pulloa eläviä bakteereja akvaarioon mutta ei auta...

Yli viikon olen jo vaihtanut vettä. Nitriitti nousi muistaakseni jotain 5 päivää kaverien tulosta.

Lisää kaloja uskallan ostaa vasta kun nitriitti pysyy nollassa.

Ap

Vierailija
56/62 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minäkin näin eilen yöllä kammottavan kalapainajaisen. Minulla oli siinä kaksi akvaariota ja ne olivat jotenkin auringon alla ulkona. Aurinko paahtoi ja vesi haihtui ja sinne tuli levää ja kalat kellui pinnalla selällään ja KILJUI kuolemantuskissaan. Siis aivan järkyttävä uni! Se oli eka kalapainajaiseni.

Ap

Vierailija
57/62 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon kauhutarina. Koko hemmetin taloyhtiö töynnä ruumiita ja on ainoa eloonjäänyt eikä pääse pois.

Vierailija
58/62 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lajia ap kalasi ovat. Kerro kaikki.

Vierailija
59/62 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajia ap kalasi ovat. Kerro kaikki.

Kuusi piikkisilmää. Ei muita vielä.

Ap

Vierailija
60/62 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi