Nyt tarvitsisin akvaarioapua! Sinne iski epidemia, kaikki paitsi yksi kuoli...
Akvaariossa oli terveitä kaloja (noin 4v vanhoja) ja ostin muutaman uuden lemmikkiliikkeestä. Ne näytti täysin terveiltä mutta meni hetki ja uudet ja vanhat sairastuivat pilkkutautiin. Hoidin niitä heti pilkkutautilääkkeellä mutta vähitellen kaikki kalat kuoli paitsi yksi.
Se ainoa kala on ollut nyt reilun viikon ihan yksin. Se näyttää terveeltä ja syö ja luulen (toivon) että se selviää. Reilu viikko sitten kuoli vikat kalat.
No niin en uskalla ostaa tuohon uusia kaloja sillä pelkään, että akvaariossa on hiekassa tai kasveissa tms niitä taudinaiheuttajaloisia tai muuta vaarallista.
En myöskään halua antaa kalan asua siellä yksin hamaan tappiin asti, se on parvikala eli se kärsii.
Ajattelin nyt seuraavanlaista ja tähän tarvitsen mielipiteitä.
Ostan uuden hiekan, uudet suodatinpatruunat (ne vanut), uudet kasvit. Keitän ne sisustusjutut mitkä haluan säilyttää.
Laitan kalan ämpäriin ja vaihdan siis hiekan ja kaikki pois. Kun akvaario on tyhjä pesen sen etikalla, sen pitäisi olla kaloille ok ja tappaa bakteerit. Sitten huuhtelen akvaarion hyvin, laitan uuden pestyn hiekan sinne, uudet hyvin pestyt kasvit, hyvin pestyn suodattimen (uudet vanut) ja hyvin pestyn lämmittimen ym.
Puhdas vesi, vedenparannusainetta sekä tunti vedenparannusaineesta laitan Denitrol-ainetta mistä tulee uudet hyvät bakteerit akvaarioon. Kala menee takaisin varmaan sen vedenparannusaineen lisäyksen jälkeen?
Sitten toivon ettei se kala kuole kun laitoin kaiken uusiksi. Kaikki hyvät bakteerit menee vanhan hiekan ja vanhan suodatinvanun ym mukana. Mutta myös ne sairausbakteerit! Niistä halusin eroon.
Sitten syötän kalaa hillitysti ja tarkkailen vesiarvoja ettei nitriitti nouse. Vaihan vettä jos nousee. Sehän on vaara uusissa akvaarioissa. Kun vedessä ei ole nitriittiä eli ehkä parin viikon päästä? Niin sitten voisin ostaa sille lajitovereita.
Mitä luulette onnistuuko tämä vai meneekö myttyyn? Akvaariohan tulisi kypsyttää ilman kaloja mutta se ei nyt onnistu. Selviääkö kala tästä?
Kommentit (62)
Kuinka Ylermi J. Mies ja viisi kamuansa voivat?
Minä nään toistuvasti painajaista kaneistani , olen unohtanut täysin hoitaa niitä. Ovat henkihieverissä elossa tai nälkään kuolleita. Luulin olevani ainoa tälläisten unien näkijä.