Gallup: yritättekö saada sukupuolen selville?
Tuon yhden kyselyn perusteella ajattelin tehdä gallupin siitä, aiotteko selvittää sukupuolen etukäteen? En huomannut, että tätä aloitusta olisi ollut vähään aikaan. Anteeksi vaan, jos olikin ja missasin sen. :-)
1) Jos aiotte selvittää sukupuolen, teettekö sen ihan yksityisellä vai luotatteko siihen, että julkisella puolella se selviää?
2) Miten toimitte mahdollisissa aiemmissa raskauksissa?
3) Jos selvitätte nyt, aiotteko kertoa siitä muillekin vai pidättekö omana tietonanne?
Me selvitimme (tai saimme tietää sen rakenneultrassa) esikoisen sukupuolen ja kerroimme siitä avoimesti.
Nyt houkuttaisi kovasti se vaihtoehto, ettei selvitettäisi sitä lainkaan. Mieheni kannattaa tätä ratkaisua. Itse olen vain niin kovin malttamaton ja kärsimätön, etten tiedä, mitä tehdä. Ehkä asia ratkeaa luonnostaan: jos ultria on vain ne kaksi (np- ja rakenneultra) eikä tietoa tuputeta tai kysytä, halutaanko tietää, ehkä jätämme asian joulukuulle...
Viime raskaudessa sukupuoli oli täysin varma, sillä rakenneultran jälkeen ravasin varmasit lähemmässä 10 seurantaultrassa. Pari kertaa taisin varmistaa, onko poika tosiaan tulossa. Nyt jos kaikki menee normaalisti, on vain tuo rakenneultra.
Kommentit (10)
1) Julkisella puolella, selviää jos on selvitäkseen.
2) Kysyttiin silloinkin, ei selvinnyt.
3) Kerrotaan kaikille!
1. Julkisella puolella selvis rv18+3 et ois poika, huomenna rakenneultra ja kysyn uudestaan!!
2. Ekasta selvis rv25 et ois tyttö ja tyttö syntyikin.
3. Pidetään tieto minun ja miehen välisenä loppuun asti =)
(täällä olen kertonut kun ei kukaan minua tunne)
Sasku ja Onni rv20+3
Ensinnäkin:
Aiomme selvittää sukupuolen. Pallottelimme jonkun aikaa ajatuksella, että ei selvitettäisi vaan tulisi yllätyksenä, mutta... No, varsinkin minusta tuntuu tosi tärkeältä tietää lapsesta edes jotain etukäteen. Haluan myös, että lapsella on nimi jo syntyessä, eikä se onnistu jos ei tiedä sukupuolta - en halua, että on kaksi nimeä, joista valita - yksi tytölle ja yksi pojalle - tuntuu että silloin jää epäilys minulle mieleen että onko tämä nyt hänen nimensä kuitenkaan.
Sitten näihin:
1) Jos aiotte selvittää sukupuolen, teettekö sen ihan yksityisellä vai luotatteko siihen, että julkisella puolella se selviää?
Tiedän, ettei julkisella puolella sitä kerrota (Kätilöopisto). Tai siis tiedän myös, että jotkut ultraajat kertovat, mutta useimmat asettaa epämukavaan tilanteeseen jos rupeaa asiaa kyselemään, koska heitä on (mielestäni typerästi) ohjeistettu, että ei saa kertoa.
Siispä menemme 90% varmasti yksityiselle selvittämään sukupuolen.
Esikoisesta käytiin 3D-ultrassa ja selvitettiin sukupuoli. Selvästi se näkyi. Minulle se tosi konkretisoi odotusta tosi paljon, kun tiesin, että minusta tulee sitten tyttövauvan äiti, ja lapsen nimenkin tiesin etukäteen. Hän sai nimensä heti synnytyssalissa sitten.
3) Jos selvitätte nyt, aiotteko kertoa siitä muillekin vai pidättekö omana tietonanne?
Ensimmäisessä raskaudessa kerrottiin kyllä ihan avoimesti. Miehelle se oli erityinen ylpeyden paikka, kun sai kertoa kavereille, että tyttö on tulossa.
Salaisuutena en varmasti pidä toisenkaan tulokkaan sukupuolta. Nimi sen sijaan pidettiin muulta kuin välittömältä lähipiiriltä salassa synnytykseen asti, sitten heti ilmoitusviestissä oli vauvaa kutsuttu nimellä. Samalla tavalla varmaan toimimme nytkin.
Coe rv 17+2
Toiseen ketjuun kirjoitinkin jo seuraavaa:
Olin eilen (ikäni vuoksi) lapsivesipunktiossa ja jonkun viikon päästä tiedämme (kromosomien lisäksi) myös lapsen sukupuolen. Ja aion avoimesti kertoa sen kaikille asiasta tiedusteleville. Meillä on ennestään kaksi poikaa, eli nyt olisi toiveissa tyttö. Juuri tämän vuoksi haluan heti kertoa muillekin kun itse tiedän. Olisi hölmöä itse tietää että tulossa kolmas poika ja tutut suunnittelisivat että " kyllä teille varmasti nyt tyttö tulee" . Tai itse tietää että tyttö on tulossa ja tutut " lohduttelisivat" hyvillä puolilla saada kolmas poika (koska kyllä niitänkin on pitkä lista, ja jos tämä vauva on poika niin pystyn kyllä hetkessä ylipuhumaan itseni siihen että se onkin paljon parempi kuin tyttö)
eli
1) yksityisellä lapsivesipunktiossa selviää (olen puoli vuotta liian nuori päästäkseni kunnallisesti punktioon)
2) Esikoisella selvisi kunnallisessa lapsivesipunktiossa joka tehtiin rakenne ultran kysta-löydösten vuoksi. Kuopus oli yllätys synnytykseen asti
3) kun selviää, kerron kaikille yllämainituista syistä
- Julkisella puolella ei kerrota sukupuolta normaaliin raskauden seurantaan kuuluvissa tutkimuksissa. En aio selvittää yksityisellä puolella. Ei ole tarvetta. Kunhan olisi elävä vauva, mahdollisimman terve. Jos jostain syystä joutuisin tarkempaan syyniin ja saisimme mahdollisuuden tietää sukupuolen, varmaankin ottaisimme tiedon vastaan.
- Julkisella puolella ei kerrottu; emme hakeutuneet yksityiselle.
- Jos saisimme tietää, voisimme kertoa harvoille ja valituille. Mutta lähinnä siinä tapauksessa, että tieto olisi 99% varma (kromosomitutkimus).
Me aiotaan kyllä kysyä sukupuolta rakenne ultrassa, täällä meillä sen kertovat kunnallisellakin jos vain näkevät. Ihan juuri siitä syystä, että tuntuu todellisemmalta henkilötä sen jälkeen. Ja saa alkaa puhumaan jo omalla nimellä.
Ekalla kerralla kysyttiin myös. Pienellä varauksella siihen suhtauduttiin kuitenkin, eihän se aiva 100% varma ole. Mutta pojaksi sanoivat. Ja poikana meidän vauvaa siitä asti ajateltiin ja nimi keksittiin myös valmiiksi. Ja poika tuli =)
Uskoisin, että pidetään kuitenkin omana tietona syntymään asti. Niin pidimme ekalla kerrallakin.
1) me aiotaan jo käydä alkuraskauden ultrassa niin ei varmaan enää toista kertaa viitsitä yksityiselle mennä. rakenneultrassa sitten!
2) Viimeksi kysyttiin rakenneultrassa ja kerrottiin että tyttö. sitten myöhemmin olikin useita seurantaultria ja yhdessä kysyttiin taas ja tyttö vieläkin! ja tyttöhän sieltä saapui =)
3) Viimeksi kerrottiin kaikille jotka halus tietää. monet miehen sukulaiset ei halunnu tietää etukäteen. Nimikin meillä oli tiedossa koko ajan, mutta sitä ei kerrottu. syntymän jälkeen kerrottiin vihdoin etunimi, mutta toinen jätettiin ristiäisiin.
OonaElokuu rv 7+1
1) Aion kysyä asiaa rakenneultrassa (julkisella) ja olen tosi onnellinen, jos se selviää. Yksityiselle en sen vuoksi mene, jos ei julkisella selviä, niin sitten jännitetään lokakuulle asti. Täällä kyllä lääkäri kertoo, jos näkee.
2) Jokaisesta on tiedetty etukäteen kumpi tulee (poika ja 2 tyttöä).
3) Juu, viimeksi päätin pitää omana tietona,mutta parissa päivässä olin möläyttänyt sen jokaiselle :D Oon semmonen malttamaton hölösuu, että tuskin nytkään saan sitä salassa pidettyä. Ja toisaalta, meillä ainakin mummit on tykänneet ostella vauvoille vaatteita jo etukäteen, niin kivahan se on sitten saada ns. täsmävaatteita.
Meille on aivan yhdentekevää kumpi tulee, mutta minustakin on jotenki helpompi muodostaa kuva masuasukkaasta, jos tiedän kumpi se on. Poika meillä toivoo kovasti pikkuveljeä. Käytännöllistä olisi saada kolmas tyttö, kun 95% vauvan vaatteista on tosi tyttömäisiä. Elikäs, melkeen 3 vkoa pitää vielä asiaa jännätä, sitten on se rakanneultra :D
1) Julkisella puolella käytiin ultrassa ja ei kysytty
2) Samoin kuin tässäkkin raskaudessa
3) Jos olisi selvinnyt niin ehkä lähipiirille olisi kerrottu mutta muuten oltaisiin oltu hiljaa H-hetkeen asti.
Neppe05 rv 31+0 ja Nea 01/05
- Tällä hetkellä ainakin olen sitä mieltä, että kunnalliset riittää. rakenneultrassahan se kai varmimmin selviää, mut onhan jotkut saanut jo np-ultrassa poikatiedon. Jos ei näissä selviä niin sitte saapi jäädä yllätyksesksi...
- Esikoisesta kysyttiin ja tyttö tuli niinku ennustivat. Ajattelin silloin, ettei tokasta olis niin väliä, eikä sillä, että olis, mutta ihan yhtä malttamaton olen pikku2 suhteen ;-)
-Eiköhän sitä iloa sitten jaeta ihan kaikkien kesken. Olen niin älyttömän huono pitämään varsinkin iloisia salaisuuksiam, että turha kai yrittää kun mieli tekee koko ajan kertoa kaikille...
Katsotaan tuossa kesän loppupuolella miten kävi, pääsinkö jännityksestä vai antaako tieto meilläkin odottaa joulukuuhun asti ;-)
Tiina 10+5