Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko päiväkodilla "pakottaa" työntekijä syömään talon ruokia

Vierailija
29.01.2019 |

olen diabeetikko ja en syö lihaa, joita usein päiväkodeissa on lasten lempiruokana (spagetti,lihapullat jne.)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä päiväkodissa, jossa yksi työtehtävä oli se lasten kanssa syöminen, ja palkasta veloitettiin automaattisesti aina lounasmaksu (noin 8 €), joka kattoi sen työntekijän oman annoksen. Siitä lounaan pakkomaksusta ei voinut kieltäytyä, mutta ei se pomo sentään vahtinut, että syökö lautasen tyhjäksi vai ei. Omia eväitä ei saanut syödä lasten nähden.

Vierailija
2/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaahan kaksi kertaa, voiko vegetaristi diabeetikon käskeä syömään lihapullia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä päiväkodissa, jossa yksi työtehtävä oli se lasten kanssa syöminen, ja palkasta veloitettiin automaattisesti aina lounasmaksu (noin 8 €), joka kattoi sen työntekijän oman annoksen. Siitä lounaan pakkomaksusta ei voinut kieltäytyä, mutta ei se pomo sentään vahtinut, että syökö lautasen tyhjäksi vai ei. Omia eväitä ei saanut syödä lasten nähden.[/quote

voiko olla noin? liittoon otan yhteyttä

Vierailija
4/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä päiväkodissa, jossa yksi työtehtävä oli se lasten kanssa syöminen, ja palkasta veloitettiin automaattisesti aina lounasmaksu (noin 8 €), joka kattoi sen työntekijän oman annoksen. Siitä lounaan pakkomaksusta ei voinut kieltäytyä, mutta ei se pomo sentään vahtinut, että syökö lautasen tyhjäksi vai ei. Omia eväitä ei saanut syödä lasten nähden.[/quote

voiko olla noin? liittoon otan yhteyttä

Niin itse olin vain sijaisena enkä kuulunut silloin alan liittoon.

Vierailija
5/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei diabeetikko saa syödä lihaa?

Vierailija
6/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan sitä ei ole PAKKO syödä, mutta lasten takia sä siinä joudut edes teeskentelemään sitä syömistä, miten se sitten sulta onnistuisi?

Vierailija
7/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää rahastusta. 8e on liikaa. Sehän on ihan älytön summa per kk ruoasta jota ei välttämättä halua syödä. Itse tekemällä lihapulla-spagetti- ym ateriat saisi paljon halvemmalla. Muutenkin pieni palkka.

Vierailija
8/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla oleva kaverini joutuu myös osallistumaan esimerkkiruokailuun eikä omia eväitä saa lapsille näyttää. Kunnallinen päiväkoti, aiemmassa yksityisessä sai syödä omia. Mutta erikoisruokavalion pystyy kyllä tilaamaan.

Vierailija
9/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää rahastusta. 8e on liikaa. Sehän on ihan älytön summa per kk ruoasta jota ei välttämättä halua syödä. Itse tekemällä lihapulla-spagetti- ym ateriat saisi paljon halvemmalla. Muutenkin pieni palkka.

Totta sinänsä, mutta saman verran maksaa laitosruoka henkilöstöruokaloissakin.

Vierailija
10/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä päiväkodissa, jossa yksi työtehtävä oli se lasten kanssa syöminen, ja palkasta veloitettiin automaattisesti aina lounasmaksu (noin 8 €), joka kattoi sen työntekijän oman annoksen. Siitä lounaan pakkomaksusta ei voinut kieltäytyä, mutta ei se pomo sentään vahtinut, että syökö lautasen tyhjäksi vai ei. Omia eväitä ei saanut syödä lasten nähden.

Aika ihmeellistä pakottaa 8€ lounashintaan.

Vierailija
11/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi pakottaa syömään, vaikka suositeltavaa olisi esimerkkiruokailussa samaa syödä.

Mutta siis miten tuo diabetes nyt tähän liittyi? Tiedän paljon diabetikkoja, jotka syövät ihan samoin kuin muutkin.

Toiseksi, ei niitä ruokia valita sen mukaan mistä lapset tykkää. Ruuat tulee samasta keskuskeittiöstä kuin kouluissakin, ja on vaaditun hinnan puitteissa mahdollisimman monipuolista ja terveellistä.

Vierailija
12/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö toi 8 e maksu oikeasti paikkansa? Itse ottaisin kyllä liittoon yhteyttä, tuo on järjetön summa pienestä palkasta jos kerran viikossakin pitää maksaa.

Vierailija
13/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa, ja on hyvää ravintoa juurikin diabeetikolle, ei nosta verensokeria nopeasti.

Vierailija
14/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kysyä siltä päiväkodin johtajalta, ja jos joustoa ei löydy niin sitten yhteys liittoon.

Vierailija
15/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ketään voida pakottaa syömään ruokaa, joka ei hänelle terveydellisistä tai vakaumuksellisista syistä sovi. Diabeetikko toki voi syödä mitä tahansa normaalia ruokaa, mitä päiväkodissa keksitäänkään tarjota, joten se ei sinun tapauksessasi mitenkään rajoita syömistäsi, mutta ei kasvissyöjää, vegaania, "semivegaania", uskonnollisista syistä jotain ruoka-ainetta välttävää, allergista, keliaakikkoa jne. teitysti pakoteta syömään mitään hänelle sopimatonta. Eli varmasti päiväkodilla noina lihapäivinä kehitetään sinulle jokin toinen ruoka tai ratkaisu.

Toki sinun kannattaa myös pitää mielessäsi, mikä se sinun roolisi siellä päiväkodissa on. Sinä olet siellä kuitenkin kasvattamassa niistä lapsista tasapainoisia ihmisiä ja yhtenä osana siihen kasvatustyöhön kuuluu myös tuo ravintopuoli. Eli syy siihen, että sinä syöt siellä lasten kanssa ja mieluiten sitä ihan samaa ruokaa, jos ei ole pakottavaa tarvetta johonkin muuhun, on se, että ne lapset oppivat terveet ruokailutavat ja terveen suhtautumisen ruokaan ja ruokailuhetkiin. Varsinkin nykyaikana valitettavan monelle lapselle se päiväkodin ruokailutilanne voi olla se ainoa normaali ja terve syömishetki, kun syödään oikeaa ja monipuolista ruokaa seurassa, ilman että kukaan laihduttaa, noudattaa muusta syystä jotain ruokavalioa, jättää syömättä, syö eri ruokaa syystä x, y tai z, napostelee silloin tällöin mitä sattuu tai hakee itse jotain jääkaapista kun muistaa, jos siellä jotain on tai vaan kehittelee jonkin oman omituisuutensa, koska on lumihiutale. Eli pidä mielessäsi, että sinä olet siellä niitä lapsia varten ja sinun esimerkilläsi tulee olemaan niiden lasten tulevaisuudessa mahdollisesti todella suuri merkitys.

Vierailija
16/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen 8€ käy törkeän kalliiksi kun voisi ottaa omat eväät tuohon verrattuna lähes ilmaiseksi.

Vierailija
17/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes liittyy ruokailuun siten että minun syötävä 3h välein, ei vain lounas ja välipala niin kuin päiväkodeissa.

Jos syön kunnon aterian lounaalla, alkaa nukuttamaan. Syön hedelmiä ja vihanneksia.

Lihaa en syö ihan vain koska en siitä tykkää.

Vierailija
18/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa syödä mutta ap ilmoitti olevansa kasvissyöjä.

T.diabeetikko lihansyöjä

Vierailija
19/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkkiruokailu kuuluu työtehtäviin, niin ruokailutilanne ei ole lakisääteinen tauko vaan työntekoa. Ruoka on tällöin työväline, eikä siitä voi työntekijää veloittaa.

Vierailija
20/51 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta sinänsä, mutta saman verran maksaa laitosruoka henkilöstöruokaloissakin.

Maksaahan se mutta yleensä työpaikoilla voi syödä myös eväitä. Itse käyn vain joskus syömässä työpaikkaruokalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi