Voidaanko päiväkodilla "pakottaa" työntekijä syömään talon ruokia
olen diabeetikko ja en syö lihaa, joita usein päiväkodeissa on lasten lempiruokana (spagetti,lihapullat jne.)
Kommentit (51)
Kannattaisi kysellä liitosta tai työsuojelusta onko tuo laillista.8€×22 päivää on mielipuolista niillä palkoilla.
Ei tietenkään ole pakko syödä, eikä voida ottaa mitään pakollista ruokamaksua jos ei syö. Höpöhöpöä. Itse olen syönyt eväitä, joissain paikoissa yhdessä lasten kanssa, toisissa niin että menee sitten tauolle ennen tai jälkeen lasten syömisen.
Jos joltain otetaan jotain pakollista ruokamaksua tai pakotetaan syömään niin ottakaa yhteyttä liittoon, ei todellakaan ole laillista. Esimerkiksi 8€ päivittäinen maksu vähentäisi palkasta 160€/kk, eikä kyllä päiväkodin minimaalisilla palkoilla minulla olisi varaa käyttää ruokaan tuollaista määrää kuukaudessa, eikä halua varsinkin jos sitä ei saa edes itse valita mitä syö...
Eikä voi verrata työpaikkaruokaloihin koska siellä syöminen on täysin vapaaehtoista.
Miksi lasten pitäisi syödä jos aikuisetkaan eivät syö??
8 €:n pakkomaksu ruuasta, jonka valmistuskustannukset on vain murto-osa hinnasta. Eikä ruokaa saa edes syödä rauhassa vaan lapsilaumaa täytyy koko ajan valvoa silmä tarkkana, samalla kun koittaa näyttää lapsille esimerkkiä hyvästä syömisestä. Voiko tällainen työntekijöiden riistäminen olla laillista?
Olen ollut nuorena harjoittelussa päiväkodeissa. Eipä työntekijät syöneet samaan aikaan kun lapset. Lisäksi kaverini on päiväkodissa töissä, ja hänellä on omat eväät aina.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasten pitäisi syödä jos aikuisetkaan eivät syö??
Ei lapsillakaan mitään syömäpakkoa ole. Ei ainakaan nykyaikana pitäisi olla ja itse olen aina vasukeskusteluissa painottanut että lasta ei todellakaan pakoteta syömään jos jokin ei maistu.
siis onko 8€/pv?? Ihan hirvee summa pikkupalkasta. Selvitä asia liitosta.
Minusta yksi työntekijä kerrallaan on esimerkkiruokailija ja saa seb aterian ilmaiseksi. En ole varma asiasta.
ja on jo ikävää syödä niitä lasten räkimiä ruokia
Esimerkkiruokailu päiväkodissa menee verotusarvolla palkasta
Vierailija kirjoitti:
siis onko 8€/pv?? Ihan hirvee summa pikkupalkasta. Selvitä asia liitosta.
Minusta yksi työntekijä kerrallaan on esimerkkiruokailija ja saa seb aterian ilmaiseksi. En ole varma asiasta.
Ja ruokaseuraa on muista lapsista,ei siihen henkilökuntaa tarvita.
Vähän ohiksena, mutta tämä on kyllä taas vauva-palstaa parhaimmillaan. Ensimmäinen vastaaja heittää jostain omasta, kaukaisesta (ei välttämättä edes todellisesta) harjoittelukokemuksestaan, että joutui maksamaan 8 € päivässä ruoasta ja tuo summa pidätettiin suoraan palkasta. Sen sijaan, että kellekään tulisi mieleen, että tuo saattoi olla ihan 1. yksittäistapaus yhdessä päiväkodissa, 2. liittyä vaikkapa vain siihen, että kyseessä oli harjoittelujakso, 3. olla seurausta siitä, ettei kyseinen vastaaja ehkä ollut edes selvittänyt asioita, vaan vastannut johonkin kohtaan vain kyllä, kun oli työsopparia allekirjoittanut tai 4. ei täysin edes totta, tämän jälkeen täällä keskutellaan asiasta niin kuin olisi joku kiveen kirjoitettu fakta, että kaikilta päiväkodin työntekijöiltä veloitetaan 8 € ruoasta per päivä (täysin kysymättä ja väkisin). Ja järkyttyineinä kauhistellaan ja kehotetaan ihmisiä ottamaan yhteyttä liittoon ja ilmeisesti ollaan jo vakuuttuneita siitä, että myös ap on joutunut jo maksamaan pakosta vähintään tuon 8 € päivässä, vaikkei ole kertaakaan pystynyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen 8€ käy törkeän kalliiksi kun voisi ottaa omat eväät tuohon verrattuna lähes ilmaiseksi.
Mikä pakollinen 8 €? Se, jonka tuo yksittäinen vastaaja muisteli (mahdollisesti keksityssä tilanteessaan) harjoittelijana joutuneensa aikanaan maksamaan? Miten siitä nyt on yhtäkkiä muodostunut kaikkia Suomen päiväkoteja koskeva tosiasia?
Ymmärrän syömisen kasvatuksellisen merkityksen mutta jos se kuuluu työtehtäviin niin sen pitäisi olla ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen 8€ käy törkeän kalliiksi kun voisi ottaa omat eväät tuohon verrattuna lähes ilmaiseksi.
Mikä pakollinen 8 €? Se, jonka tuo yksittäinen vastaaja muisteli (mahdollisesti keksityssä tilanteessaan) harjoittelijana joutuneensa aikanaan maksamaan? Miten siitä nyt on yhtäkkiä muodostunut kaikkia Suomen päiväkoteja koskeva tosiasia?
Väitinkö muka että se on pakollinen KAIKILLE? En todellakaan, vaan kommentoin vain tuon yksittäisen henkilön tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitinkö muka että se on pakollinen KAIKILLE? En todellakaan, vaan kommentoin vain tuon yksittäisen henkilön tilannetta.
Se päiväkoti, jossa olin sijaisena oli yksityinen päiväkoti, jossa oli oma keittiö. Ne oli laskeneet ruoan verotusarvoksi sen 8 €, ja se meni palkasta ennen veroja. Tein niin lyhyen sijaisuuden, että en jaksanut tapella asiasta, se ruoka oli ihan hyvää ja sitä sai riittävästi. Kaikkien työntekijöiden piti olla siinä ruokailussa syömässä, koska jokaiseen ruokapöytään oli laitettu niin pieniä lapsia, että ne tarvi apua syömisessä, oli siis yksi työntekijä per pöytä. Minusta se oli kyllä epäreilua, koska mieluummin olisin pitänyt 30 min lounastauon, jonka aikana olisi syönyt vaikka eväät ja käynyt yksin kävelyllä tai kaupassa.
Joo, joskus on pakko, joskus ei, liittyy ihan siihen millainen henkilöstö ryhmässä on, haluaako muutkin syödä eväitä vai ei.
Mutta hinta on ns verotusarvo, eli ruualle lasketaan hinta, joka lasketaan palkan lisäksi. Siitä sitten maksat vain sen veron.
Opettajana kuukauden ruokailut on jotain about pari kymppiä. Mutta tietysti ruoka on kehnoa, eikä taukoa ole, kun se on valvontaruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes liittyy ruokailuun siten että minun syötävä 3h välein, ei vain lounas ja välipala niin kuin päiväkodeissa.
Jos syön kunnon aterian lounaalla, alkaa nukuttamaan. Syön hedelmiä ja vihanneksia.
Lihaa en syö ihan vain koska en siitä tykkää.
Ja opetat lapsille että voi nyrpistellä ruualle koska ei tykkää
Onhan se törkeää, jos pakotetaan maksamaan ruuasta jota ei tahtoisi. Esimerkkiruokailuun pakotettujen työntekijöiden pitäisi saada ruokansa ilmaiseksi, koska sen syöminen on pakollinen osa työtä.